رشد صنعت «غذاهای خاص» با وجود شیوع ویروس...

رشد صنعت «غذاهای خاص» با وجود شیوع ویروس...

رشد صنعت «غذاهای خاص» با وجود شیوع ویروس کرونا

هر چند شیوع ویروس کرونا، حال صنعت غذا و نوشیدنی را خراب کرده اما اگر به ماجرا نگاهی عمیق‌تر داشته باشیم، متوجه می‌شویم نه‌تنها ضرر چندانی به این صنعت وارد نشده، بلکه در حیطه توزیع و تولید «غذاهای خاص» شاهد رشد هم بوده‌ایم.

بر این اساس، فروش سال ۲۰۱۹ بازار مواد غذایی خاص در آمریکا ۴/۱۵۸میلیارددلار بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی رشد ۷/۱۰درصدی را نشان می‌دهد.

فروشگاه‌های فیزیکی در مقابل فروشگاه‌های مجازی، ۷۵درصد (۱۱۸میلیارددلار) از این فروش را به خود اختصاص دادند. با این وجود، طی چند سال گذشته فروشگاه‌های مجازی و کانال‌های دیگر (خدمات غذایی و کانال تخصصی آنلاین) باعث افزایش فروش محصولات غذایی خاص شده‌اند. محصولات غذایی خاص به آن دسته از مواد غذایی گفته می‌شود که نسبت به مواد غذایی معمولی از کیفیت بالاتری برخوردارند و اگرچه حجم آنها کمتر است اما قیمت‌های بالاتری دارند. از جمله این محصولات می‌توان به پنیرهای خاص، نان‌های نیمه‌آماده پیتزا و محصولاتی همچون خاویار اشاره کرد.

سوپرمارکت‌های شناخته شده و محبوب ۸۳درصد از کل فروش را به خود اختصاص دادند اما در چند سال اخیر سوپرمارکت‌های مواد غذایی طبیعی سریع‌تر از سایر کانال‌های فروش رشد کرده‌اند.

رشد فراوان

در طول سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ میلادی، فروش مواد غذایی خاص حدود ۹درصد رشد داشته، یعنی در مقایسه با سایر مواد غذایی و نوشیدنی‌ها تقریبا سه برابر سریع‌تر رشد کرده است. در کل فروش ۱۰ دسته از مواد غذایی در فروشگاه‌های خرده‌فروشی طی سال ۲۰۱۹ میلادی رشد کرده است. فهرست این پرفروش‌ها عبارت است از پنیر و پنیرهای با منشا گیاهی، انواع گوشت قرمز، پرندگان و غذاهای دریایی (یخچالی و منجمد)، چیپس، چوب‌شور و بیسکویت نمکی و خوراک‌های مختصر و سرپایی، قهوه و شیرکاکائو، نان و غذاهای نیمه‌پخته، شکلات و دیگر شیرینی‌ها، غذاهای یخچالی، دسرهای منجمد، آب و  غذاهای آماده منجمد. اگرچه این فهرست در سال‌های اخیر عمدتا ثابت بوده اما بزرگ‌ترین تغییر این بوده که ماست از ۱۰ دسته برتر خارج شده است. بر اساس نشست آنلاینی که با عنوان وضعیت صنایع غذایی خاص و تاثیرات کووید۱۹ بر آنها برگزار شد، همه‌گیری ویروس کرونا خرید غذاهای خاص را به همان اندازه خرید غذاهای معمولی تحت تاثیر قرار داده است. در سه‌ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی فروش مواد غذایی خاص نسبت به مواد غذایی معمولی رشد بهتری داشت اما در ماه آوریل فروش مواد غذایی خاص و معمولی تقریبا یکسان بوده‌اند و حتی فروش مواد غذایی معمولی از مواد غذایی خاص کمی پیشی گرفته است.

نرخ رشد مواد غذایی خاص در ماه می بیش از ۱۰درصد و در ماه ژوئن کمی کمتر از ۱۰درصد بوده است. طبق این بررسی به نظر می‌رسد طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، نسل هزاره نقش بسیاری در خرید مواد غذایی خاص داشته‌اند و نقطه قوت این صنعت هستند که این نسل در حال حاضر تشکیل خانواده هم داده‌اند. نسل «زد» یا «زومرها» هم بسیار مهم هستند زیرا تنها نسلی هستند که بیشترین افزایش خریداران را به خود اختصاص داده‌اند. این نسل متولدان سال‌های ۲۰۰۰ میلادی تاکنون هستند که به نسل اینترنت و نسل نت نیز شناخته می‌شوند، در حالی‌که تعداد خریداران نسل بیبی بومر، متولدان سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴ میلادی، اندکی کاهش داشته است. «نسل زد» نسبت به سایر نسل‌ها سهم زیادی از بودجه غذایی خود را صرف غذاهای خاص می‌کند. اگرچه مقدار خرید آنها به اندازه مقدار خرید نسل هزاره نیست. خریداران عمده که ۲۹درصد از جمعیت خریداران غذاهای خاص را تشکیل می‌‌دهند، ۶۷درصد از بودجه خود را صرف خرید غذاهای خاص می‌کنند.

برتری خریداران مواد غذایی خاص

خریداران مواد غذایی خاص در کانال‌های بسیار بیشتری نسبت به خریداران مواد غذایی معمولی خرید می‌کنند. در چند سال گذشته، سوپرمارکت‌ها و عمده‌فروشی‌های بزرگ سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی غذاهای خاص انجام دادند زیرا در سال‌های اخیر غذاهای خاص هر ساله رشد سریع‌تر نسبت به غذاهای معمولی داشته‌اند. خریداران خرد به مقدار کمتری موادغذایی خاص را خریداری می‌کنند زیرا یا استطاعت مالی ندارند یا احتمالا از جاهای دیگر خرید می‌کنند که این مواد غذایی به راحتی در دسترس نیست. مصرف‌کنندگان اصلی به تعهد خود ادامه خواهند داد؛ هر چند در سال آینده همه مصرف‌کنندگان مواد غذایی خاص به‌دلیل نگرانی‌های اقتصادی بیشتر روی ارزش تمرکز خواهند کرد.

بازار مواد غذایی خاص رشد ۳/۱۳درصدی را در سال ۲۰۲۰ به همراه داشته است. از ماه ژانویه تا ماه آوریل امسال، غذاهای خاص ۳/۱۷درصد رشد داشته که این رشد در بقیه سال هر ماه کندتر خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود فروش این مواد غذایی در طول سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بیشتر از حد متوسط باقی می‌ماند و رشد فروش آنلاین ادامه می‌یابد. فروشگاه‌های مواد غذایی تازه به آهستگی در حال بازگشایی هستند. انتظار می‌رود رکود اقتصادی بر رشد محصولات غذایی معمولی تا پایان سال تاثیرگذار باشد و از رشد محصولات غذایی خاص پیشی بگیرد. در صورتی که این اتفاق بیفتد برای نخستین‌بار رشد محصولات غذایی معمولی از محصولات غذایی خاص بیشتر می‌شود.

منبع: FOODINDUSTRYEXECUTIVE.COM

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات