رشد ۳۰۰ درصدی تجارت الکترونیک در دوران کرونا
در سال ۹۶ و بهدنبال افزایش روزافزون کسبوکارهای اینترنتی و در راستای تحقق ماده ۸۷ قانون نظام صنفی و تاکید بر تشکیل اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی، این اتحادیه با هدف حمایت از این نوع از کسبوکارها و تسهیل و سرعتبخشی به رشد و توسعه کسبوکارها شکل گرفت و فعالیت خود را آغاز کرد. از آنجا که فضای مجازی و فعالیت در آن، همواره فضای مناسبی برای کلاهبرداری افراد سودجو فراهم میکند، لذا برای جلوگیری از هر نوع سوءاستفاده و همچنین کسب اعتماد و جلب رضایت مردم، صاحبان کسبوکارهای اینترنتی باید مجوزهایی را برای فعالیت خود در فضای مجازی از مراکز ذیصلاح اخذ کنند. براساس آمار ارائهشده از سوی اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی، از ابتدای فعالیت این اتحادیه تا پایان شهریورماه سال جاری هزار و ۸۴۷ پروانه کسب از طرف اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی صادر شده است. بهعبارت دیگر تنها در نیمی از سال ۹۹ بیش از دو برابر کل سال ۹۵ پروانه فعالیت برای کسبوکار در فضای مجازی صادر شده است. در تهران بیش از ۹۰۰ پروانه کسب برای فعالیت در فضای مجازی صادر شده و درنتیجه تهران بیشترین سهم را در میان استانهای کشور از صدور پروانه کسبوکار مجازی دارد. نظرسنجیها و برآوردهای اولیه از وضعیت کسبوکارهای اینترنتی بهدنبال شیوع کرونا در کشور نشان میدهد که میزان آسیبپذیری در این نوع کسبوکارها براساس حوزه فعالیت آنها متفاوت است. گردشگری در سراسر دنیا را باید نخستین کسبوکار آسیبدیده از کرونا دانست که چه در فضای مجازی و چه در فضای غیرمجازی با رکود شدید مواجه شده است، چراکه پس از توصیههای مکرر مسئولان مبنیبر ممنوعیت یا محدودیت رفتوآمد و سفر خارج از شهر، متقاضیان و مشتریان سایتها و اپلیکیشنهای خدمات سفر و گردشگری، به ناگهان ریزش کرد. رضا الفتنسب عضو هیاتمدیره اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی در گفتوگو با «فرهیختگان» با اشاره به اینکه درحالحاضر بیش از ۶۰ هزار کسبوکار اینترنتی در کشور فعال است، میگوید: «از این تعداد تنها هزار و ۸۰۰ کسبوکار از اتحادیه کشوری کسبوکار مجازی مجوز دریافت کردهاند، اما از زمان شیوع کرونا مراجعه به اتحادیه برای دریافت مجوز افزایش یافته است.» در ابتدای سال جاری و در پی شیوع کرونا در کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی با هدف جلوگیری از رفتوآمد افراد به سازمان امور مالیاتی برای دریافت گواهی ۱۸۶، اعلام کرد که دریافت این گواهی منوط به دریافت یک تعهدنامه از صاحب کسبوکار است. موضوع قیمتگذاری و نظارت بر فعالیت کسبوکارهای مجازی بهویژه درحالحاضر که بهدلیل شیوع کرونا تمایل به خریدهای اینترنتی در خانوادهها افزایش یافته، موضوع بااهمیتی است که الفتنسب در این مورد میگوید: «بیش از ۹۲ درصد از کسبوکارهای آنلاین صرفا واسطه هستند و محصول را از بازار تامین میکنند. تعطیلی مدارس، تاکید مسئولان بر ماندن مردم در خانه و ضرورت پرکردن اوقات فراغت اعضای خانواده باعثشده کسبوکارهای اینترنتی که خدمات آنلاین را درحوزه نمایش انیمیشن، فیلم و سریال ارائه میدهند، بیش از پیش مورد توجه خانوادهها قرار گیرند، بهطوری که اغلب آنها بهطور میانگین با افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی تقاضا مواجه شدهاند. از طرف دیگر توصیههای مکرر مسئولان حوزه بهداشت و درمان کشور مبنیبر دورکاری یا جلوگیری از برگزاری سمینارها و رویدادهای مختلف فرهنگی، علمی و … باعث شده فعالان این بخش نیز دوره پررونقی را در زمان شیوع کرونا تجربه کنند. البته تعداد کسبوکارهایی که در این حوزه فعالیت میکنند، اندک است و شاید افزایش ۴۰۰ تا ۹۰۰ درصدی تعریف وبینارها و برگزاری آنلاین سمینارها در یک روز ناشی از محدود بودن این نوع کسبوکارها در کشور باشد که سبب شده متقاضیان آنها به این شکل افزایش یابد. پیش از آغاز تعطیلی دوهفتهای مشاغل ردیف دو و سه که ازسوی دولت با هدف کنترل ویروس کرونا در کشور اعلام شد، جلسه مشترکی میان اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد که درجریان این جلسه کسبوکارهای اینترنتی جزء مشاغل گروه ۱ (مشاغل ضروری) قرار گرفتند و فعالیت شرکتهای مجازی درشرایط محدودیت کرونا از اول آذرماه بلامانع محسوب شد.
متن کامل خبر در سایت نوپانا
نظرات