هشدار درباره انحصارطلبی دیجیتال

هشدار درباره انحصارطلبی دیجیتال

این اتفاق مثالی برای چالش ایجاد شده در حوزه اکوسیستم استارت‌آپی کشور است که به دلیل نبود قوانین جدی ضدانحصار، یک پلتفرم با انحصار و محدودیتی که در بازار ایجاد کرده است، شرایطی را به خدمات دهندگان و یا حتی کاربران خود تحمیل می‌کند و امکان اعتراض وجود ندارد. اگرچه امروز حضور کسب و کارهای مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال به طور قابل توجهی در کشور افزایش یافته اما نام برخی از این کسب وکارها پر تکرارتر است و این شرکتها با ایجاد انحصار در فضای تولید تا عرضه، اکوسیستم استارتاپی فضای مجازی کشور را با چالش جدی مواجه کرده‌اند. نبود قوانین مرتبط با حاکمیت داده در کشور سبب می‌شود که شرکتی مانند اسنپ که به اذعان مدیران آن، بیش از ۸۰ درصد سهامش تحت مالکیت شرکت‌های خارجی است، در ارائه خدمات آنلاین در کشور انحصار ایجاد کند و به دلیل این انحصار و کاهش رقابت پذیری سایر پلتفرم‌های مشابه به راحتی می‌تواند در این بازار سیاستگذاری کرده و به دلیل اجبار کاربران به استفاده از این پلتفرم، حتی اگر خدمات مناسبی هم ارائه ندهد، جای اعتراضی باقی نمی‌ماند. ماده ۲ اهداف این سند که به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است، به حمایت از رقابت و مقابله با شکل گیری انحصار در بازار پلتفرم‌ها تاکید دارد. حال با وجودی که در این سند، حمایت از رقابت و مقابله با شکل گیری انحصار در بازار سکوهای فضای مجازی و کاهش موانع ورود کسب‏ وکارهای نوپا به بازار پلتفرمی، برعهده شورای رقابت گذاشته شده اما همچنان جای عمل کردن به این قوانین و فعالیت جدی در این زمینه خالی است و تا زمانی که عزم جدی برای اجرای این قوانین و اعتقاد به شکست انحصار در اکوسیستم استارت‌آپی کشور وجود نداشته باشد، بروز مشکلات جدی در حوزه خدمات رسانی به کاربران دیجیتال و ایجاد نارضایتی اجتماعی، دور از ذهن نخواهد بود. وجود چنین عزم جدی در کشورهای جهان برای مقابله با انحصارطلبی شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل و آمازون می‌طلبد که مسئولان اجرایی در کشور ما نیز بر اهمیت این هشدار واقف شوند و در مسیر اجرای قوانین گام‌هایی بردارند.

متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو

منبع خبر

مدیر اینفو

مدیر اینفو

مدیر اینفو یک رسانه در شهر تهران می باشد

نظرات