پاتک دیجیتالی بنگاه‌‌ها به کرونا

پاتک دیجیتالی بنگاه‌‌ها به کرونا

ارزیابی‌های بانک جهانی از اثر شوک کرونا بر کسب‌وکار کشورهای در حال توسعه نشان می‌دهد که بنگاه‌های اقتصادی از ابزارهای نوین و دیجیتال به‌عنوان پاتک در مقابل آثار مخرب کووید-۱۹ استفاده کرده‌اند. بررسی‌های بانک جهانی از۱۰۰ هزار کسب‌‌و‌کار، این گزاره را تایید می‌کند که بنگاه‌ها برای پاسخ به بحران کرونا به‌طور فزاینده‌ای به‌دنبال راه‌حل‌های دیجیتال هستند. نتایج ارزیابی بانک جهانی از اثرات کوتاه‌مدت پاندمی کووید-۱۹ روی ۱۰۰ هزار بنگاه نشان می‌دهد کرونا از سه منظر «عملیات»، «فروش» و «اشتغال» بر کسب‌وکارها اثرگذار بوده است. آسیب‌شناسی‌ها حکایت از آن دارد که کووید-۱۹ شوک شدید و گسترده‌ای به بنگاه‌ها در سراسر دنیا وارد کرده که با اثر منفی ماندگار روی فروش آنها همراه بوده است. به‌طور کلی این مقاله به ۵ یافته اصلی اشاره می‌کند: کووید-۱۹ شوک شدید و گسترده‌ای را به بنگاه‌ها در سراسر جهان وارد کرده که با اثر منفی ماندگار روی فروش آنها همراه بوده است. یافته دیگر بانک جهانی نشان می‌دهد اطمینان زیادی نسبت به آینده وجود ندارد، به‌ویژه در میان بنگاه‌هایی که کاهش بیشتری را در فروش خود تجربه کرده‌اند که می‌تواند با از دست دادن شغل همراه شود. اثر کووید-۱۹ بر عملیات کسب‌وکارها: احتمال اینکه یک کسب‌وکار در زمان اوج بحران کووید-۱۹ و تا چهار هفته بعد از آن همچنان باز باشد، کمتر از ۳۰ درصد است، اما این رقم پس از دوران اوج کووید-۱۹ و ۶ هفته بعد از آن به تقریبا ۷۵ درصد می‌رسد. به‌طور متوسط حدود ۸۴ درصد بنگاه‌ها در کشورهای مورد بررسی طی ۳۰ روز پیش از نظرسنجی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹، کاهش فروش داشته‌اند. اگر چه بیشترین اثر کووید-۱۹ در زمان اوج بحران بوده، اما افت فروش بنگاه‌ها حتی تا ۱۰ هفته پس از آن نیز ادامه داشته است. نتایج نشان می‌دهد به‌رغم اینکه تقریبا ۹۰ درصد کسب‌وکارها پس از ۱۰ هفته از اوج‌ همه‌گیری باز هستند، اثر منفی کووید-۱۹ همچنان روی فروش این بنگاه‌ها مشاهده می‌شود. به‌رغم تفاوت‌های موجود میان کشورها، بخش‌ها و اندازه بنگاه‌ها، اثر ناهمگن قابل‌توجهی نیز میان شرکت‌های درون این گروه‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد شوک وارد شده به کسب‌وکارها در شرکت‌های مشابه، اثر متفاوتی داشته است. در واقع تنها حدود ۱۹ درصد از تغییرات فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل توسط کشور، بخش، اندازه بنگاه، تعداد هفته‌های قبل و بعد از اوج شیوع کووید-۱۹ توضیح داده شده است. تقریبا ۸۸ درصد بنگاه‌ها در آفریقای‌جنوبی، ورشکسته شده‌اند یا انتظار ورشکستگی آنها وجود دارد؛ در حالی که این رقم برای اندونزی، فقط ۱۳ درصد گزارش شده است. علاوه بر این، بررسی‌ها نشان می‌دهد در خلال بحران کووید-۱۹، بنگاه‌هایی که در بخش‌هایی فعالیت دارند که کاهش سطح تقاضا در آنها بیشتر بوده، با مشکلات مالی شدیدتری مواجه شده‌اند. به‌عنوان نمونه؛ انتظار می‌رود حدود ۶۲ درصد و ۵۶ درصد بنگاه‌های مربوط به ارائه خدمات اقامت و تهیه غذا دچار ورشکستگی شوند؛ درحالی که این رقم برای بخش‌های خدمات مالی و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات به ترتیب حدود ۳۵ درصد و ۴۳ درصد است. موضوع جالب‌توجه این است که پاسخ بنگاه‌ها به کووید-۱۹ معمولا به‌صورت یک بسته ارائه می‌شود؛ به این معنا که به‌عنوان نمونه؛ بنگاه‌هایی که استفاده از فناوری را توسعه داده‌اند، اقدام به متنوع‌سازی محصولات مرتبط با سلامت کرده‌اند یا تغییری در خدمات و محصولات خود داده‌اند، با احتمال بیشتری برای پاسخ به کووید-۱۹، در راهکارهای دیجیتال نیز سرمایه‌گذاری می‌کنند.

متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو

    منبع خبر

    مدیر اینفو

    مدیر اینفو

    مدیر اینفو یک رسانه در شهر تهران می باشد

    نظرات