تراژدی چهره موفق صنعت تجارت الکترونیکی

تراژدی چهره موفق صنعت تجارت الکترونیکی

هرچند نام «زپوس» زیر پرچم آمازون (‌بزرگ‌ترین خرده‌فروش آنلاین جهان زپوس را چند سال قبل ۲/ ۱ میلیارد دلار خرید) چندان به چشم نمی‌آمد اما نوع هدایت این خرده‌فروشی آنلاین همواره الگویی برای هر فعال در صنعت تجارت الکترونیکی جهان است. شاید از این رو آمازون حتی بعد از خرید Zappos از او خواست تا همچنان هدایت شرکت را برعهده داشته باشد و آقای شی تا همین تابستان گذشته مدیرعامل شرکت بود. او حتی این امکان را داد که مشتریان در صورت عدم‌رضایت از کفش حتی بعد از یک سال محصول را پس بدهند! او به خوبی شیوه فروش فیزیکی کفش را در صنعت آنلاین به کار گرفت، مشتریان قادر به سفارش رایگان ده‌ها جفت کفش بودند و می‌توانستند بعد از پوشیدن و آزمایش کردن فقط آن‌هایی را که دوست داشتند نگاه دارند و بقیه را پس بفرستند. مارک کوهن، رئیس بخش مطالعات خرده‌فروشی در مدرسه کسب و کار دانشگاه کلمبیا معتقد است بسیاری از خرده‌فروشان معتقدند که خدمات عالی را با قیمت رقابتی ارائه می‌دهند اما اغلب آنها حقیقت را نمی‌گویند. کوهن که خود از مشتریان Zappos هم بوده می‌گوید این شرکت اما روی این اصرار داشت که سرویسی ارائه دهد که غیر‌قابل مقایسه باشد. آلفرد لین که از زمان هاروارد با تونی شی دوست بود و در چند سال نخست راه‌اندازی شرکت Zappos هم به‌عنوان مدیر مالی با او همکاری می‌کرد می‌گوید دوستش به خاطر این موفق شد که ایده‌هایش دیگران را دیوانه می‌کرد؛ یکی از ایده‌ها این بود که به افرادی که تازه استخدام شده بودند پیشنهاد می‌داد در صورتی که استعفا کنند یک ماه حقوق رایگان به آنها پرداخت می‌شود. به‌رغم اینکه آقای شی یک کسب و کار اینترنتی را رهبری می‌کرد معتقد بود که تماس غیر‌مجازی با مشتریان موثرتر است از این رو شماره تلفن‌های شرکت روی وب‌سایت در دسترس بود و فروشندگان را به تماس تلفنی به جای ارسال ایمیل ترغیب می‌کرد. اما بعد از دو سال از این کسب و کار هم خسته شد و آن را ۲۳۰ میلیون دلار به مایکروسافت فروخت. می‌گفت چه کسی حاضر است بدون امتحان کردن چیزی آن را بخرد؟ اما بعد از آنکه Swinmurn به او گفت که پنج درصد آمریکایی‌ها همان موقع کفش را از دور خریداری می‌کنند و به‌صورت پستی تحویل می‌گیرند نظرش در این مورد عوض شد. از این زمان به بعد او کاملا خودش را وقف شرکت کرد تا آن را از این بحران نجات دهد و نشان دهد کسانی که به این کسب و کار باور نداشتند اشتباه می‌کردند. تعدادی از کارکنان اخراج شدند و برای اینکه این کسب و کار غیر‌سودده را همچنان سرپا نگه دارد مجبور به فروش یک انبار بزرگش در سان‌فرانسیسکو شد. آمازون سال‌ها به دنبال خرید شرکت زاپوس بود و بعد از چهارسال مذاکره تونی شی سرانجام با گذاشتن شرایطی برای حفظ استقلال، فرهنگ و استانداردهای شرکت (بعد از فروخته شده به آمازون) حاضر به ماندن به‌عنوان مدیرعامل شد. هنوز مشخص نیست آتش سوزی در آن منزل (که گفته می‌شود صاحب آن یکی از مدیران سابق زاپوس است) به چه دلیل رخ داده ولی افرادی که در صحنه حاضر بودند گفته‌اند آقای شی درب انبار را از داخل قفل کرده بود و نیروهای آتش‌نشانی مجبور به شکستن در برای نجات وی شدند.

متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو

منبع خبر

مدیر اینفو

مدیر اینفو

مدیر اینفو یک رسانه در شهر تهران می باشد

نظرات