چرا گوگل به فعالیت بسیاری از سرویسهای خود خاتمه میدهد؟
تاکنون گوگل سرویسهای گوناگونی برای کاربرانش عرضه کرده و بعد از مدتی به فعالیت آنها پایان داده است؛ ازجمله سرویس موسیقی محبوب گوگل پلی موزیک که اخیرا از دسترس خارج شده است. حال، با وجود محبوبیت و کاربردیبودن سرویسهای متوقفشدهی گوگل، این سوال پیش میآید: «چرا گوگل به پروژهی آنها خاتمه داده است؟» البته اهالی مانتینویو دلایل مختلفی برای توقف ارائهی محصولاتشان دارند؛ اما در میان همهی آنها، ملاحظات مالی مهمتر است. دچار مشکل امنیتی شده بود و احتمال میرفت ۵۲٫۵ میلیون کاربر را تحتتاثیر قرار دهد؛ بههمیندلیل، گوگل آن سرویس را متوقف کرد. درکنار توقف برخی از سرویسهای گوگل، سرویسهایی هم هستند مانند گوگل فای و گوگل اسیستنت، فقط نامشان تغییر میکند. با اینکه Google Tez محبوبیت زیادی میان کاربران هندی بهدست آورده و ۵۵ میلیونبار دانلود شده بود، گوگل به فعالیت این سرویس خاتمه داد و در سال ۲۰۱۸، سرویسهای پرداختیاش را در گوگل پی ادغام کرد. باتوجهبه توقف زودهنگام سرویس موفق Tez با ۲۲ میلیون کاربر فعال ماهانه، میتوان گفت گوگل سرویسهایی را زودتر از دسترس خارج میکند که احتمال میدهد موفق نباشند. از دیگر سرویسهای متوقفشده میتوان به سرویس وب Google Fusion Tables برای مدیریت دیتا و سرورهای rack بهعنوان موتورهای جستوجوی درونسازمانی اشاره کرد. کاربران گوگل دربارهی توقف سرویس محبوبشان احساس نگرانی میکنند؛ بهویژه کسانی که در حاشیهی سود قرار دارند یا برای آزمایش عرضه شدهاند. برخی از توسعهدهندگان اعلام کردهاند از سرمایهگذاری در استادیا چندان مطمئن نیستند؛ چراکه باتوجهبه تاریخچهی گوگل مبنیبر توقف سرویسهای ناموفق، احتمالا گوگل استادیا نیز متوقف خواهد شد و آنها متضرر خواهند شد. توقف برخی از محصولات و سرویسهای گوگل ممکن است با اعتراض کاربران نیز مواجه شود. برای مثال، مدتی پیش گوگل بدون اعلام قبلی از توقف سیستم نست سکیور (Nest Secure) خبر داد. دلیل توقف سرویسدهی نست سکیور مشخص نیست؛ اما بهدنبال این خبر، دارندگان نست سکیور معترض شدند که پشتیبانی این سیستم قیمتی بدون اعلام قبلی متوقف میشود و دیگر کاربردی برایشان نخواهد داشت. گوگل پلی موزیک نیز از دیگر سرویسهای محبوب گوگل بود که هفتهی جاری برای همیشه از دسترس خارج شد. ظاهرا گوگل به توقف محصولاتش ادامه میدهد و مشخص نیست بهغیر از محصولات اصلی مانند موتور جستوجو و سرویس تبلیغاتی گوگل و جیمیل، کدام محصول بعدی گوگل به چنین سرنوشتی دچار میشود.
متن کامل خبر در سایت زومیت
نظرات