همه چیز درباره سئو داخلی


فهرست

سئو درون صفحه چیست و چرا اهمیت دارد؟

محتوا و ارتباط آن با سئو درون صفحه

یک محتوای خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

URL و ارتباط آن با سئو درون صفحه

آیا لینک‌های درون یک مقاله تاثیری در رتبه سایت دارد؟

ترفندهای HTML برای بالا بردن سئو

قسمت ‌های مختلف یک صفحه

UX چیست و چه تاثیری روی سئو دارد؟

مقدمه

در مقاله قبل درباره سئو و اهمیت آن به طور کامل صحبت کردیم و ضمن شرح دادن تمامی بخش‌های آن، تعریف کوتاهی از سئو درون صفحه و سئو برون صفحه نیز داشتیم؛ اما این مباحث موضوعات بسیار گسترده‌ای هستند؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم که هر کدام را در مقاله‌های مجزا، به طور کامل شرح دهیم. در این مقاله به تعریف کامل سئوی داخلی ( on-page seo ) پرداختیم و به سوال‌هایی نظیر اینکه سئو درون صفحه چیست؟ چرا اهمیت دارد؟ شامل چه بخشهایی است؟ چگونه می‌توان آن را تقویت کرد و هزاران سوال دیگر پاسخ داده‌ایم.

سئو درون صفحه

سئو درون صفحه چیست و چرا اهمیت دارد؟

سئو درون صفحه ساز و کاریست که به کمک آن به بهینه‌سازی وبسایت‌ها می‌پردازند و  رتبه آنها را در موتور جستجو افزایش می‌دهند و در نهایت ترافیک آن­ها را بیشتر می‌کنند. همه ما می‌دانیم که ترافیک زیاد، اصلی اساسی برای موفقیت در بازاریابی اینترنتی است. در واقع سئوی داخلی به موتورهای جستجو کمک میکند تا هدف وبسایت و محتواهای آن را بفهمد و تشخیص دهد که آیا در آن پاسخ مناسبی برای جستجو کننده وجود دارد یا خیر؟ در مقاله دلایل اهمیت سئو در کسب و کار به طور عمیق به این موضوع پرداخته شده است.

در سئوی درون صفحه علاوه بر خود محتوا، کدهای HTML نیز تاثیر بسیاری دارند؛ حتی در برخی منابع ذکر شده که تاثیر این کدها بیشتر از محتواست پس باید به بهترین شکل بهینه شوند. قوانین سئوی درون صفحه در طول سالیان گذشته دائم دچار تغییر شده و در آینده هم ثابت نخواهد بود؛ پس باید هر چند مدت یکبار، درباره تغییرات ایجاد شده مطالعه کنید و اطلاعات خود را به روز نگه دارید.

محتوا و ارتباط آن با سئو درون صفحه

محتوای وبسایت، اصلی‌ترین عاملی است که بر رتبه سایتتان، در صفحه پاسخ موتورهای جستجو ( SERP ) تاثیر دارد .محتوای مناسب

  1. باعث می‌شود کاربران بیشتر به سایت شما مراجعه کنند؛ تعداد این کاربران و زمانی که در وبسایت شما می‌گذرانند، یک دلیل قانع کننده برای موتورهای جست­وجو است تا متوجه شوند که سایت شما از محتوایی عمیق و با کیفیت برخوردار است.
  2. با داشتن بعضی ویژگی‌ها (که در ادامه توضیح می‌دهم) به خرنده‌های موتور جست­وجو ثابت می‌‌کند که بهترین مطلب برای جست­وجوگر خواهد بود.

با توجه به آمار گزارش شده از سایت backlinko روزانه ۴ میلیون پست در انواع بلاگ‌ها گذاشته می‌شود؛ با توجه به این مطلب، ما باید به فکر این باشیم که چگونه محتوایی تولید کنیم تا از دیگر مطالب متمایز شود و در مرکز توجه قرار بگیرد؟ در ادامه به انواع نکاتی که در این راه به شما کمک می‌کند، می‌پردازیم.

یک محتوای خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

یک محتوای خوب دارای دو ویژگی اصلی است:

  1. باید تاثیرگذار باشد و کاربر را متقاعد کند که به اطلاعات موجود در آن نیاز دارد؛ این مطلب باید کاربر را برای به دست آوردن اطاعات بیشتر تشنه‌تر کرده و آن را به مطالعه مقاله‌های مرتبط ترقیب کند.
  2. محتوای خوب باید قدرت لینک شدن به سایر مطالب سایت را داشته باشد.
  3. به راحتی کهنه یا کم ارزش نشود. تولید چنین محتوایی قوانینی دارد که در مقاله محتوای همیشه سبز به آن پرداختیم.
ترفندهای محتوا برای بالا بردن سئو

در این قسمت می‌خواهم درباره ترفندهایی صحبت کنم که با به کارگیری آن‌ها می‌توانید تغییر چشم‌گیری در سئوی داخلی ایجاد کنید.

  • اول از همه محتوا باید یک موضوع یا هدف خاص داشته باشد. بدون یک موضوع واحد هیچگاه نمی‌توانید به یک سئوی قوی دست پیدا کنید.
  • شرکت گوگل درباره چگونگی کار کردن موتور جست­وجوی خود اینگونه توضیح داده است: مهمترین عاملی که ارتباط بین سایت‌ها و سوال‌های جست­وجوگر را نشان میدهد کلمات کلیدی مشابه بین عبارت وارد شده از طرف کاربر و کلمه‌های به کار رفته در محتوا سایت است. اگر کلمات کلیدی موجود در عبارت وارده از سوی کاربر در قسمت‌های مختلف یک سایت تکرار شده باشد، نشان دهنده این است که حاوی پاسخ بهتری برای اوست. هرچند که گوگل هوشمندتر از آن است که از همچین روش‌های ابتدایی استفاده کند؛ اما این یک روش پایه و رفرنس است که نمی­توان  آن را نادیده گرفت.
  • از دیدگاه سئو اگر یک متن قابل لینک دهی نباشد، دیگر فرقی نمی‌کند بهترین متن روی زمین باشد یا بدترین متنی که بشر به خود دیده است. اگر خزنده‌ها به متن شما دسترسی نداشته باشد، موتور جستجو آن را در فهرست نتایج نشان نمی‌دهد. متاسفانه این اتفاق از آنچه که قابل تصور است بیشتر تکرار می‌شود. حال ممکن است بپرسید چه متن‌هایی قابل لینک شدن نیستند؟ مشکلات و عوامل زیادی در سایت می‌تواند وجود داشته باشد تا از دسترسی خزنده‌ها جلوگیری کند؛ مثلا محتواهایی که برای نمایش داده شدن نیاز بهعضویت و ورود کاربر به حساب خود دارد، قابل لینک شدن نیستند و توسط موتور جستجو قابل شناسایی نمی‌شوند یا اینکه گاهی این امکان وجود دارد که به صورت تصادفی خزنده‌های موتور جستجو را بلاک کرده باشید.
  • یک تاکتیک قدیمی و بسیار مهم درباره سئو درون صفحه این است که در ۱۰۰ کلمه اول محتوا خود حداقل یکبار از کلید واژه اصلی استفاده کنید. حالا اینکار به چه درد میخورد؟ طی آخرین اطلاعات به دست آمده گوگل، ارزش بیشتری برای کلمه‌های اولیه در مقاله شما قائل است. این از همان نکته های کوچکی است که با رعایت کردن آن می‌توانید رتبه خود را بهبود ببخشید.
  • گوگل این موضوع را انکار کرده است، اما سئوکاران با تجربه این موضوع را تایید می‌کنند که تکرار کلمه کلیدی در محتوا باعث بالا رفتن رتبه می‌شود. البته باید مواظب باشید که این تکرار آنقدر زیاد نشود که متن را یکنواخت یا بی‌معنی کند. بگذارید یک مثال بزنم اگر در گوگل عبارت youtube seo را سرچ کنید سایت backlinko جزو سه نتیجه اول خواهد بود. طبق گفته خود سایت backlinko این محتوا ۳۲۰۰ کلمه دارد؛ حالا شما فکر می‌کنید که کلمه کلیدی youtube seo چند بار در آن تکرار شده؟ فقط شش بار.
  • موتورهای جستجو در قسمت‌های مهم سایت، دنبال کلمه‌های کلیدی می‌گردد. قسمت‌های مهم سایت عبارتند از تگ TITLe ، عناوین و تیترها، تگ alt عکسها، و بدنه اصلی. سئوکارهای حرفه‌ای با گذاشتن کلمات کلیدی در این جایگاه‌ها، رتبه سایت خود را بالا می‌برند.

سئو در alt عکسها

  • بهتر است در محتوای خود از عبارت‌های مترادف، بیشتر استفاده کنید؛ مثلا اگر در سایت خود عکس‌هایی از انواع سگ را به اشتراک می‌گذارید، از عبارت عکس سگ، تصویر سگ، عکسهایی از سگ، پرتره سگ و... در متن خود استفاده کنید؛ اینکار به این معنی نیست که موتور جستجو شباهت بین کلمه‌ها و منظور آنها را نمی‌فهمد؛ بلکه با وجود ۶ میلیارد جستجو در روز ، می‌توانم این اطمینان را به شما بدهم که گوگل به خوبی تفاوت و شباهت‌های بین کلمات را درک می‌کند؛ اما به طور کلی برای جلوگیری از یکنواختی متن، به جای تکرار کردن یک کلمه، بهتر است از کلمات مترادف استفاده کنید.
  • علاوه بر استفاده از کلمات مختلف، بهتر است به یک موضوع از دیدگاه‌های گوناگون نگاه کنید و آن را  از همه جهات بررسی کنید؛ برای پیدا کردن جنبه‌های مختلف یک موضوع کافی است که کلیدواژه خود را در گوگل وارد کنید و موضوعاتی که گوگل به شما تحت عنوان "جستجوهای مرتبط" پیشنهاد می‌کند را ببینید.
  • بهتر است که همه محتواهای خود را در فهرست اصلی سایت (که معمولا در صفحه اصلی قرار دارد) لینک دهید، تا دسترسی به آن را راحت‌تر کنید.
  • برای گیرا کردن محتوای خود سعی کنید به جزئیات توجه بیشتری داشته باشید و در متن خود از عکس، اسکرین شات، فیلم یا توضیح دادن به صورت گام به گام و... استفاده کنید.
  • سعی کنید متنتان را از همه لحاظ از جمله محتوایی، دستوری، بصری و...  قوی و بی‌نقص کنید.
  • مطالب خود را دائم به روز کنید. من اطلاعی درباره هدف و محتویات سایت شما ندارم، با این وجود می‌توانم این اطمینان را بدهم که اگر مطالب خود را به روز نکنید دچار مشکل خواهید شد چون دنیای امروزی دنیای تغییر است و استراتژیها، مراحل و مثالها همگی در حال تغییر هستند و هیچ چیزی ثابت نیست.

متن شما نباید بیش از حد علمی یا خشک باشد؛ همچنین بهتر است  غیر از موارد ضروری، زیاد در آن تغییرات ایجاد نکنید چون تجربه ثابت کرده است متن های دسته اول‌ که به صورت شخصی و دلخواه نوشته می‌‌شوند جذابیت بیشتری دارند و موفق‌تر ظاهر می‌شوند.

ارزش محتوا در سئو

  • سعی کنید عناوین متن خود را به صورت سوالی بنویسید؛ طبق گفته سایت backlinko زمانی که برای انجام تحقیقات خود پنج میلیون از نتایج گوگل را مورد بررسی قرار دادند تا ببیند چرا برخی سایتها بیشتر مراجعه کننده دارد، فهمیدند که عناوین سوالی بیشتر مورد توجه قرارمیگیرند. مثلا اگر محتوایی درباره سئو تولید کردید حتما عنوانی مانند "سئو چیست" را در عنوان‌های خود جای دهید چون وقتی شخصی در گوگل کلمه سئو را سرچ می‌کند، به احتمال زیاد میخواهد بداند که سئو چیست و این عنوان نظر او را بیشتر جلب می‌کند.
  • متن خود را به صورتی بنویسید که انگار می‌خواهید به یک سوال پاسخ دهید. مثلا دو سایت را در نظر بگیرید که درباره بازی سوپرماریو توضیحاتی داده‌اند؛ سایت اول متن خود را اینگونه شروع کرده: ماریو، شخصیت اول ما، از ماجراهای گوناگون خسته شده و این دفعه دوست خود را به همراه آورده است...، سایت دوم اما لحن متفاوتی دارد: سوپرماریو با پلتفرم بازی و ماجراهای هیجان‌انگیز توسط شرکت نینتندو ساخته شده تا مدتها شما را سرگرم کند.

به نظر شما کدام سایت بیشتر کلیک را دریافت خواهد کرد؟ بله درست است، دومین سایت. سایت اول پاسخ مناسبی برای ذهن کنجکاو مخاطب ندارد و اطلاعی به او نمی‌دهد؛ حتی اسم دوست تازه وارد ماریو را هم نیاورده است؛ اما سایت دوم، از پلتفرم بازی، شرکت سازنده و ژانر بازی صحبت کرده و قطعاً شروع بهتری نسبت به سایت اول داشته است. به طور کلی هنگام تهیه محتوای خود سعی کنید که تا جای ممکن به سوال‌های احتمالی پاسخ دهید. محتوای خوب محتوایی است که به سوالات کاملترین پاسخ ممکن را بدهد. رتبه برتر برای یک موضوع خاص بر اساس پاسخ‌های موجود در متن شما به دست می‌آید.

  • محتوا باید کاملا نو و یونیک بوده و از جای دیگری کپی نشده باشد و این یک المنت بسیار مهم برای بالا بردن رتبه سایت است. مطالب سایت شما باید به قدری کامل و عمیق باشد که جستجوگر شگفت‌زده شود و از اینکه با سایت شما مواجه شده احساس شانس کند.
  • سعی کنید به  زیان عامیانه و رایج بین مردم دقت داشته باشید. در تولید محتوای خود به اصطلاحات و کلمه‌هایی که ممکن است جستجوگران را به سایت شما هدایت کنند توجه کنید و سعی کنید آن‌ها را در متن خود به کار ببرید.
  • اگر محتوای شما به منظور بازاریابی تولید می‌شود، حتما مقاله ۵ گام در بازاریابی محتوایی موثر را نیز مطالعه کنید.
URL و ارتباط آن با سئو درون صفحه

بگذارید اول از همه برای شما توضیح دهم که URL چیست؟ اگر همین الان به قسمت بالای مانیتور نگاه کنید جمله‌ای را می‌بینید که با http شروع شده است؛ این عبارت یک URL است. در زبان فارسی به آن "آدرس سایت" هم گفته می‌شود. آدرس سایت از مواردیست که در سئو تاثیر بسیاری دارد که قصد داریم این ارتباط را برای شما شرح دهیم.

هنگام ساختن لینک، بهتر است که به ترتیب آنها در سایت دقت کنید و توجه داشته باشید تا این ترتیب در URL صفحه به خوبی نمایش داده شود. به عنوان مثال به URL زیر دقت کنید:

https://raaz.co/service/content-marketing/Create-content-based-seo-services

همانطور که مشخص است این URL به درستی دسته بندی و سلسله مراتب سایت را نشان می‌دهد. آدرس بالا نشان می‌دهد که مطلب مورد نظر شما در قسمت خدمات و در بخش مربوط به محتوا قرار دارد؛ همانطور که در مقاله‌ی سئو و اهمیت آن توضیح دادیم، این دسته‌ بندی‌ها کمک میکند تا خزنده‌های موتور جستجو راحت‌تر به مطالب شما دسترسی پیدا کنند؛ مثلا گوگل با توجه به آدرس بالا متوجه شود که سایت راز ارائه دهنده هرنوع سرویسی نیست بلکه سایتی است که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کند.

بگذارید یک مثال نامناسب هم برای شما بزنم تا بیشتر موضوع را درک کنید؛ مثلا:

http://www.imdb.com/title/tt۰۴۶۸۵۶۹

برخلاف مثال اول این آدرس دسته‌بندی سایت و ترتیب آن را نشان نمی‌دهد. موتور جست­وجو می‌فهمد که صفحه داده شده به "عنوان" مربوط است؛ اما به صورت واضح آن را درک نمی‌کند؛ مثلا معلوم نیست این سایت درباره چگونگی انتخاب عنوان است یا درباره ربط آن به سئو یا درباره ارزش آن در یک مقاله یا... این باعث می‌شود تا محتوای مورد نظر برای موتور جستجو از ارزش بسیار کمی برخوردار شود.

آیا لینک‌های درون یک مقاله، تاثیری در سئو درون صفحه دارد؟

بله، لینک‌ها به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند که در ادامه هر کدام را توضیح داده‌ایم.

لینک‌های داخلی

لینک‌های داخلی به لینک‌هایی گفته می‌شود که کاربر را به صفحه‌ای از سایت خودتان هدایت می‌کند. همانطور که در گذشته نیز به آن اشاره شد، بهتر است که در محتوای خود از لینک‌های داخلی استفاده کنید؛ در یک سایت معمولا مقاله‌هایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند را به مقاله‌های با کیفیت و پربازدید یک سایت لینک می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا از اعتبار مقاله‌های پربازدید استفاده کرده و به اعتبار مقاله‌های دیگر بیافزایید.

لینک‌های خارجی

لینک‌های خارجی، کاربر را به سایتی بیرون از سایت شما هدایت می‌کند. استفاده از پیوندهای خارجی و لینک دادن به صفحات مربوطه، از دیگر روشهای کلیدی است که به گوگل کمک میکند تا موضوع اصلی صفحه شما را بفهمد؛ همچنین این کار به موتور جستجو نشان می‌دهد که سایت شما حاوی مطالب اصیل و باکیفیت است. پس سعی کنید مطالب خود را به سایت‌های معتبر و معروف لینک دهید؛ مثلا اگر سایت شما درباره دانشگاه و واحدهای درسی است می‌توانید مطالب خود را به انواع سایتهای دانشگاهی مثل سایت دانشگاه امیرکبیر یا دانشگاه صنعتی شریف و.. لینک دهید؛ عکس این موضوع هم صادق است، اگر شما سایت خود را به سایت‌های کم بازدید و کم ارزش لینک کنید، به سئوی خود صدمه خواهید زد. علاوه بر لینک‌هایی که شما در محتوای خود اعمال می‌کنید، لینک‌هایی از سایت‌های دیگر که کاربران را به سایت شما ارجاع کند نیز بسیار اهمیت دارد؛ به صورت کلی هر چه سایت‌های دیگر بیشتر سایت شما را لینک کنند، برای سئو سایت شما بهتر است.

ترفندهای HTML برای بالا بردن سئو

بعد از یادگیری ترفندهای مربوط به محتوا، حال نوبت آن است که به نقش HTML در سئو داخلی بپردازیم.

نقش HTML و ارتباط آن به سئو

HTML چیست؟

HTML مخفف Hyper Text Markup Language و یک زبان استاندارد برای ایجاد یک صفحه وب است. HTML به کمک متا تگ‌های خود، در سئو داخلی تاثیر می‌گذارد. متا تگ‌ها معرف اطلاعات سایت شما در فرمت HTML هستند. اطلاعاتی که توسط متا تگ‌ها معرفی می‌شود، برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده نیست؛ ولی محتویات سایت را برای موتورهای جستجو و خزنده‌ها شفاف سازی می‌کند.

حال به معرفی تگ‌های مهم می‌پردازیم.

تگ عنوان( title tag )

تگ title مهم‌ترین تگی است که در سئو تاثیر دارد. این تگ یکی از دستورهای HTML است و برای تعین عنوان یک صفحه استفاده می‌شود. متنی که در این دستور وارد می‌کنید در واقع همان متن آبی رنگ است که در SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) نمایش داده می‌شود. این متن در واقع توصیف دقیق و مختصری درباره محتوای یک پیج است. این تگ تاثیر بسیاری در فهم خزنده‌های موتور جستجو از سایت شما دارد. به طور معمول گوگل ۵۰-۶۰ کاراکتر اولیه‌ای که در این تگ وارد می‌کنید را در SERP نشان می‌دهد.

انواع تگ HTML

محتویات این تگ در بالای مرورگر نیز نشان داده می‌شود. زمانی که فردی تعداد زیادی پنجره در مرورگر خود باز کرده است، این تگ نمایش‌دهنده مناسبی برای پیج شما خواهد بود و باعث می‌شود تا جست­وجوگر صفحه شما را در میان صفحات دیگر گم نکند.

تگ title

حال ممکن است بپرسید که چگونه یک عبارت مناسب برای این تگ انتخاب کنیم؟

  1. سعی کنید تیتر را زیاد طولانی در نظر نگیرید زیرا در این صورت موتور جستجو آن را نصفه نمایش می‌دهد و ممکن است باعث شود کلمه‌های کلیدی جمله حذف شوند و مقصود شما به درستی به مخاطب نرسد. پس بهتر است معمولا عنوان شما کمتر از ۶۰ کاراکتر داشته باشد.
  2. از استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی خودداری کنید. در قوانین مربوط به گوگل هیچ جریمه‌ای برای این کار در نظر گرفته نشده اما در واقعیت این کار باعث یک تجربه کاربری ناخوشایند می‌شود. یک عنوان مناسب نباید اینگونه باشد: بهترین لباس، ارزانترین لباس، لباس با قیمت مناسب و... بلکه باید مانند یک جمله از نهاد، فعل و... تشکیل شده باشد.
  3. بهتر است در تگ title از کلمه‌هایی مثل بهترین.. راهنمای... چک لیست... سریع ... و دیگر کلماتی که باعث جلب نظر جستجوگران می‌شود و در رتبه شما تاثیر می‌گذارد، استفاده کنید؛ مثلا جدیدترین راهنمای یادگیری سئو.
  4. به تگ title خود، تاریخ سال را اضافه کنید، مخصوصا برای محتواهایی که نو بودن برای آنها بسیار مهم است؛ برای مثال، لیست آهنگ های ۱۳۹۹ یا بهترین تلفن‌های هوشمند سال ۲۰۲۰.
  5. عنوان وبلاگ خود را در تگ قرار دهید. موتورهای جستجو به عبارت‌هایی که در این تگ قرار می‌دهید توجه ویژه دارند؛ پس با این کار رتبه سایت خود را افزایش می‌دهید.
  6. زیر عنوان­ها را در تگ قرار دهید . این کار در سئو تاثیری ندارد؛ ولی تجربه کاربری راحت‌تری فراهم می‌کند و این تجربه باعث بالا رفتن سئوی سایتتان می‌شود.

تگ‌های و

در تولید یک مقاله برای جدا کردن قسمت‌های مختلف متن از یکدیگر از Headings یا همان تگ‌های h۱,h۲, استفاده می‌شود. این تگ‌ها باعث بزرگ شدن و پررنگ‌تر شدن متن می‌شود. این تگ‌ها یکی از عواملیست که باعث می‌شود موتور جستجو بفهمد که هر پاراگراف، درباره چه مسئله‌ای صحبت می‌کند.

از تگ فقط برای تیتر اصلی خود استفاده کنید. این تگ معمولا مانند عنوان اصلی یک کتاب، اولین قسمت از محتوا را در بر میگیرد. اما از تگ‌های دیگر می‌توانید چندین بار در متن خود استفاده کنید( هرچند که به طور کلی استفاده بیش از دو یا سه نوع تگ در یک متن نوصیه نمی‌شود)

متا تگ content type

این تگ بسیار مهم است و باید در همه صفحات موجود باشد. این تگ در واقع موضع سایت شما را مشخص می‌کند و موتور جستجو را متوجه می‌سازد که سایت شما محتوا محور است.

متا تگ description

معمولا در پایین لینک‌های آبی رنگ در موتور جستجو، متن‌هایی را مشاهده می‌کنید که به رنگ خاکستری نمایش داده می‌شوند.

این توضیحات نمایش داده شده همان متنیست که در این تگ نوشته می‌شود. این تگ در رتبه سایت تاثیر ستقیم ندارد اما توضیحات این قسمت مانند تبلیغی است که کاربر را متقاعد می‌کند تا روی لینک سایت شما کلیک کند. پس باید آن را به گونه‌ای بنویسید تا  توجه کاربر جلب شود. به گفته خود گوگل استفاده از این متا تگ یک راهکار بسیار عالی برای بالا بردن تعداد کلیک سایت است و بهتر است که از آن در همه صفحات خود استفاده کنید.می‌توانید برای توضیحات این قسمت از کلمات کلیدی خود استفاده کنید زیرا وقتی کاربری عبارتی در گوگل سرج میکند، گوگل کلماتی که با عبارت وارد شده مشابه باشد را به صورت پررنگ نشان می‌دهد.

متا تگ Viewport

در دنیای امروزی و با وجود کامپیوتر، موبایل و... باید در طراحی سایت خود به این نکته توجه داشته باشید که اندازه صفحه جستجوگر ممکن است کوچک یا بزرگ باشد؛ این تغییر اندازه در صفحه ممکن است نظم سایت شما را به هم بریزد؛  به همین دلیل از این تگ در HTML استفاده می‌کنند تا محتوای صفحه را با توجه به اندازه نمایشگر منعطف می‌کند. این مبحث با گذشت زمان و پیشرفت تلفن‌های همراه حساسیت بیشتری را برتابید. زیرا به دلیل کوچک بودن صفحه تلفن همراه، اغلب قسمت‌های سایت پنهان می‌شود یا ترتیب آن به هم می‌خورد. شما با استفاده از دستورهای موجود در HTML به راحتی میتوانید قسمت‌های مختلف سایت خود را به راحتی سازماندهی کنید.

قسمت‌های مختلف یک صفحه

اینکه مطلب خود را در کجای سایت قرار دهید، دقیقا به اندازه خود محتوا مهم است.یک پیج از قسمتهای مختلفی مثل سرتیتر، پاورقی ، کناره‌ها، و... تشکیل شده است. در میان این بخشها، متن قرار داده شده در بدنه اصلی، بیشترین ارزش را دارد. در تقسیم‌بندی صفحه توجه داشته باشید که محتوای مهم خود را در بخش اصلی صفحه قرار دهید و از قرار دادن آن در پاورقی و نوارهای جانبی خود داری کنید.

تقسیم‌بندی صفحه سایت

UX چیست و چه تاثیری روی سئو دارد؟

در زمان‌های قدیم سئو بسیار ساده بود. در آن روزها برای بالا بردن سئو فقط کافی بود محتوای خود را از کلمات کلیدی پر کنید تا رتبه خود را در گوگل افزایش دهید؛ اما امروزه گوگل به صدها عامل توجه می‌کند تا قانع شود که رتبه سایت را افزایش دهد.یکی از این عامل‌ها، تجربه کاربر یا همان UX است. حرکت در سایت شما چقدر آسان است؟ آیا محتوای شما کیفیت لازم را دارد تا مخاطب را جذب کند؟ آیا سایت شما امن هست؟ آیا سرعت بالایی دارد؟ یا اینکه قابل مشاهده در صفحه موبایل هست؟همه‌ی این موارد به موضوع UX اشاره دارد. مثلا زمانیکه کاربری چیزی را می‌پرسد دوست دارد سریع به جواب خود برسد پس یهتر است که از گذاشتن عکسهای بزرگ در شروع مقاله خود خودداری کنید به جای آن بهتر است تیتر خود را در مرکز و بالای صفحه قرار دهید. به طور کلی این خوبه که در ابتدای سایت خود یک عکس داشته باشید؛ اما این جنبه بدتر است که متنهای اصلی را به پایینتر هول میدهید. در واقع سئو راهکارهایی مخصوص موتورهای جستجو و UX مخصوص کاربران است؛ اما هر دو برای ارائه بهترین خدمات به کاربر تلاش می‌کنند.

تگ heading و ارتباط آن با UX

مثلا یکی از المنت‌هایی که به UX مربوط است استفاده از عنوان و تگ‌های h۱,h۲, است. در یک دنیای ایده‌آل وقتی شخصی به سایت شما مراجعه می‌کند، تمام مطالب سایت شما را می‌خواند؛ اما ما در یک دنیای ایده آل زندگی نمی‌کنیم؛ جستجوگرها فقط قسمت‌هایی را می‌خوانند که به آن احتیاج دارند. شما با استفاده از تگ‌های heading می‌توایند متن خود را به چند قسمت تقسیم بندی کنید و به آن‌ها کمک کنید تا قسمت مورد نظر خود را راحت‌تر پیدا کنند و این باعث یک تجربه خوب برای آن‌ها می‌شود.

فضای کاربری آسان

در قسمت‌ مربوط به URL درباره ساختار سایت صحبت کردیم اما در این بخش باید این موضوع را اضافه کنم که ساختار سایت علاوه بر فهم بیشتر موتورهای جستجو باعث بهتر شدن تجربه کاربر هم خواهد شد. شما باید این نکته را به یاد داشته باشید که اغلب بازدیدکنندگان سایت شما، از طریق صفحه اصلی به آن وارد نشدند. پس باید بدون توجه به اینکه کاربر در کجای سایت شما قرار دارد، بتواند به راحتی در میان صفحات به کاوش بپردازد.سایت خود را با آپشن‌های اضافی شلوغ نکنید و در همه صفحه‌ها، دکمه‌هایی برای برگشت به صفحه قبل یا صفحه اصلی در نظر بگیرید. برای گرفتن ایده می‌توانید به منوی اصلی سایت راز نگاه کنید تا از آن ایده بگیرید.

سئو و UX عالی در سایت راز

سیگنال‌های دریافتی از سمت کاربر

گوگل این نظریه را رد کرده است اما مطالعات نشان داده که سیگنال‌های دریافتی از سوی کاربر باعث افزایش رتبه سایت می‌شود. این یک واقعیت انکار ناپذیر است، گوگل همه چیز را می‌بیند و همه چیز را می‌داند.بگذارید بیشتر توضیح دهم، آیا در google my business فعالیت دارید؟ آیا پست‌های شما در آن به اندازه کافی کلیک دریافت می‌کند؟ آیا مشتریان از برنامه و سایت شما راضی هستند و به آن امتیاز پنج ستاره می‌دهند؟ کاربران چه مدت در سایت شما می‌مانند؟ همه‌ی اینها عواملی هستند که گوگل آنها را می‌فهمد و در رتبه‌بندی تاثیر می‌دهد.یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که یک انجمن فعال در سایت خود راه بیاندازید، انجمنی که در آن درباره مباحث مختلف بحث شود و دیگر کاربران را به فعالیت در آن تشویق کنید. انجام این ترفند مانند به کار بردن یک کد تقلب در بالا بردن رتبه سایت است.

سرعت سایت

سرعت سایت از مدت‌ها قبل یک عامل رتبه‌بندی برای گوگل بوده است، به طوریکه حتی اعلام کرده است که به زودی سرعت صفحه در موبایل را مورد توجه قرار می‌دهد. هنگامی که یک کاربر می‌خواهد وارد صفحه شما شود، بارگذاری صفحه نباید مدت زیادی طول بکشد. مدت زمان ماکسیمم انتظار برای بارگذاری صفحه ۶ ثانیه است و انتظار بیشتر کاربر را خسته کرده و به احتمال زیاد از ادامه‌ همراهی با شما سر باز می‌زند. ابزاری مانند Google’s PageSpeed Insights به شما این امکان را می‌دهد تا با وارد کردن آدرس سایت خود، مشکلات سایتتان در تلفن‌های ‌همراه را مشاهده کنید. همچنین این ابزار راه‌حل‌های مناسبی برای کوتاه کردن زمان بارگزاری و دیگر مشکلات ارائه می‌دهد .

نتیجه گیری

سئوی داخلی سایت، مبحثی بسیار بسیار گسترده، مهم، حساس و سرشار از جزئیات ریز و درشت است. در دنیای دیجیتال امروزی هم موفقیت در دنیای مجازی و اینترنتی پایه و اساس یک بیزینس موفق است. گوگل مهم‌ترین جزء از این دنیا است پس با کسب رتبه‌های برتر در آن، به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا خواهید کرد. کمک گرفتن از متخصصان زبده و حرفه‌ای، مسیر موفقیت شما را هموارتر کرده و طعم لذت‌بخش پیشی گرفتن از رقیبان را برای شما به ارمغان می‌آورد. شرکت راز با کارشناسان با تجربه و متخصص خود بهترین گزینه برای تحقق رویاهای شما در زمینه فعالیتتان است. برای اطلاعات بیشتر به می‌توانید به صفحه خدمات ما مراجعه کنید.

درخواست مشاوره رایگان

خواندن این مقاله توصیه می‌شود:

تولید محتوا و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

منبع خبر

آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

    نظرات