ضرورت کمک دولت و انجمن کسب و کارهای اینترنتی در فرهنگ سازی

ضرورت کمک دولت و انجمن کسب و کارهای اینترنتی در فرهنگ سازی

گفتگوی روابط عمومی انجمن با اعضا؛ شماره ۵-کاظم کلب خوانی مدیرعامل شرکت توسعه تجارت الکترونیک کوروش:

ضرورت کمک دولت و انجمن کسب و کارهای اینترنتی در فرهنگ سازی

به گزارش روابط عمومی انجمن کسب و کارهای اینترنتی، به باور کاظم کلب خوانی، ویروس کرونا فرصت بسیاری مناسبی برای رشد کسب و کارهای اینترنتی فراهم آورده است؛ وی می گوید: اما در کنار این موضوع باید دولت برای فرهنگ سازی و آشنایی مردم جهت استفاده از این خدمات به میدان بیاید. همچنین انجمن نیز می‌تواند برای کاهش هزینه شرکت‌ها، در این حوزه کمک کند.

کلب خوانی مدیرعامل شرکت توسعه تجارت الکترونیک کوروش است که در زمینه خدمات آنلاین تامین کالاهای سوپرمارکتی مورد نیاز مردم فعالیت دارد. گفت و گوی انجام شده با وی را بخوانید.

برای سوال اول، موضوع مهم و روز دنیا، ویروس کرونا است، این بیماری واگیردار غیرقابل پیش بینی، چه تاثیری روی کسب و کار شما داشته است؟

در زمینه صنعت ما که اقلام سوپرمارکتی است، کرونا تاثیر مثبتی روی کسب و کار داشته است. اقلام غذایی در زمره نیازهای روزمره مردم است و با توجه به این که فروشگاه‌های مواد غذایی حضوری، یکی از سورس های اصلی مردم است، سوپرمارکت های آنلاین با اقبال قابل توجهی مواجه شده‌اند.

همه ظرفیت‌هایی که ما و منابعی که می‌توانستیم برای ارسال انجام بدهیم، تکمیل و همین باعث شد تا ما به عنوان تنها سوپرمارکت آنلاین این آمادگی را داشته باشیم که این خدمات را در کل کشور ارایه کنیم.

در حال حاضر در همه مراکز استان و شهرهای بالای هشتاد هزار جمعیت، حتی در جزیره کیش و قشم، از همه فروشگاه‌های افق کوروش استفاده می کنیم.

اگر کرونا این بیماری منحوس وجود نداشت، شاید این انگیزه برای سرمایه گذاری عظیم برای ما به وجود نمی‌آمد.  این انگیزه مضاعفی ایجاد کرد تا در کل کشور سرویس دهی انجام دهیم.

پس کرونا برای شما فرصت‌های ویژه‌ای ایجاد کرد و همچنین برخی از ظرفیت‌ها را بالفعل در آورد، در کنار این عامل، بحث نوسانات ارزی وجود دارد که بسیاری از کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده، این عامل روی فعالیت های شما چه تاثیری داشته است؟

نوسانات ارز روی بهای تمام شده همه محصولات تاثیر بسیار زیادی داشت؛ اما با توجه به این که ما اقلام خود را با تخفیف‌های قابل توجهی نسبت به رقبا به مردم عرضه می‌کنیم، مردم از آن استقبال کردند.

البته بیش از ۹۰ درصد کالاهای سوپرمارکتی، اقلام تعزیراتی هستند و قیمت روی جلد دارند، بنابراین نمی‌توان روی آن کار خاصی انجام داد. ما برای رفاه مردم همین کالاهای تعزیراتی را نیز با تخفیف های ده تا پنجاه درصدی عرضه کرده‌ایم، که عامل تاثیرگذاری روی بهای تمام شده کالاها بود. این امکان مهیا بود تا مردم با توجه به نوسانات ارزی، از این تخفیف‌ها بهره‌مند شده و از سرویس های آنلاین استفاده کنند.

اکنون هر صنف و حوزه کاری با برخی از چالش‌های خاص خود روبرو است، چالش‌های پیش روی به طور خاص یعنی همین موضوع کسب و کارهای اینترنتی، چیست؟

در حال حاضر یکی از چالش کسب وکارهای اینترنتی این است که بیش از نود درصد افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، در تهران هستند؛ ما به عنوان معدود کسب و کارهایی هستیم که در کل کشور سرویس دهی می‌کنیم. بحث دیگر موضوع فرهنگ سازی برای این نوع کسب و کار است، ضرورت دارد تا با توجه به شیوع ویروس کرونا در همه شهرها و همچنین دسترسی مردم به اینترنت، بحث استفاده از خدمات آنلاین نهادینه شود، این یک فرصت خوب برای فرهنگ‌سازی است.

مشکل اصلی، فرهنگ خرید اینترنتی از سوی همه مردم است؛ به عبارتی تنها طیف خاصی از مردم خرید اینترنتی می‌کنند. سوپرمارکت آنلاین مورد نیاز خانواده‌ها و همه اقشار مردم است، و می‌توان در این زمینه فرهنگ‌سازی انجام داد.

موضوع دیگری که با آن روبرو هستیم، بحث لجستیکی است که نیازمند توانایی‌های بالایی است، با توجه به قیمت سوخت، ارسال همه اقلام پرمصرف به مردم، با چالش روبرور است.

اکنون با توجه به فرصت ها و چالش‌هایی که برای کسب و کارهای اینترنتی توضیح داده شد، چه چشم اندازی از کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد؟

من چشم انداز روشنی برای این کسب و کارها  متصور هستم. در ایران سهم دو درصدی بازار خرده فروشی برای کسب و کارهای اینترنتی است، در دیگر کشورها این سهم تا بیست درصد هم رسیده است. طبق اعلام مجله بیزینس استاندارد تا دو سال آینده این سهم تقریبا سه برابر می‌شود و ایران از این قاعده مستثنی نیست.

از نظر طیف جمعیتی، ضریب نفوذ اینترنت و هم میزان استفاده از گوشی های هوشمند تلفن همراه که در کشور ما نزدیک به ۱۲۰ میلیون است، چشم انداز این کسب و کارها را روشن‌تر کرده است، اما در کنار همه این موارد باید بخش های حاکمیتی برای کار فرهنگ‌سازی، کمک های لازم را انجام دهند.

به طور مثال در موج اول کرونا، صداوسیما و بخش دولتی روی این موضوع مانور بسیار دادند که کسب و کارهای اینترنتی می‌تواند موضوع در خانه ماندن را تقویت کند، اما در موج دوم و سوم و همچنین با توجه به این که پاییز پیش روی است، روی این موضوع هیچ کاری انجام نشد. حتی وزارت ارتباطات هم در این زمینه مانور نداد. این در حالی است که در همه کشورها به شدت روی موضوع فروش اینترنتی مانور می‌دهند، از جمله ترکیه و هند.

اگر از این فرصت‌ها که برای همه مردم ایران فراهم است، استفاده شود و کمی فرهنگسازی انجام شود، همه مردم می‌توانند از این سرویس ها استفاده کنند. من آینده روشنی را برای این کسب و کارها می‌بینم و روز به روز فروش آنلاین سهم بیشتری از بیزینس‌ها را به خود اختصاص می دهد. ما در کسب و کارهای اینترنتی خودمان، شاهدیم که در مقایسه با فروش حضوری، فروش اینترنتی سهم بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

انجمن هم می‌تواند روی این موضوع مانور بدهد و هزینه‌های ما را کاهش دهد، اکنون بهترین زمان است تا کسب و کارهای اینترنتی رشد پیدا کند و اگر چه کرونا بیماری منحوسی است، اما به هر حال فرصتی فراهم کرده که این کسب وکارها رونق بگیرد.

لینک اصل خبر در سایت انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران (کسب کارهای اینترنتی)

منبع خبر

انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران (کسب  کارهای اینترنتی)

انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران (کسب کارهای اینترنتی)

انجمن کسب و کارهای اینترنتی می کوشد تا با ایجاد بستری مناسب برای تمامی نقش آفرینان فعال در زیست بوم (اکوسیستم) فناوری اطلاعات علاوه بر اینکه به حمایت

    نظرات