کارنامه رمز دوم پویا به روایت آمار: آیا عادت کردیم و فیشینگ هم کم شد؟
. اکنون اما این گزارش بازه زمانی بیشتری را بررسی کرده است تا عملکرد رمز دوم پویا برمبنای دادههای واقعی درگاه پرداخت اینترنتی وندار نزد کسبوکارهای گوناگون، از دو جنبه سنجیده شود: نسبت خطاهای ناشی از اشتباه کاربران به تعداد کل تراکنشها معیار مناسبی برای سنجش پیچیدگی یا سادگی فرآیند خرید اینترنتی است. نسبت خطاهای کاربری به کل تراکنشهای درگاه پرداخت وندار از آذر ۹۸ تا مهر ۹۹ و سهم خطاهای رمز در آن. همانطور که پیشبینی میشد افزایش خطاهای کاربری در دی و بهمن ماه سال ۹۸ صرفا به دلیل ناآشنا بودن کاربران با روند جدید بوده و به تدریج نسبت خطاهای کاربری و سهم خطاهای رمز (وارد کردن اشتباه رمز کارت) به سطح عادی خود، پیش از اجباری شدن رمز دوم پویا برگشته است. دادهها نشان میدهد که سهم حدود ۶ تا ۷ درصدی تراکنشهای ناموفق ناشی از خطا در وارد کردن رمز از کل تراکشها، سهم طبیعی این دست از خطاها بوده و ارتباطی به رمز دوم پویا ندارد. بانکی که کارتهای بیشتری در دست کاربران دارد، طبیعتا سهم بیشتری هم از خطاهای رمز روی درگاه دارد. مبنا قرار دادن افزایش درصد خطای رمز از کل تراکنشها به نسبت عدد این شاخص در آذرماه ۹۸ هر بانک (پیش از اجباری شدن رمز دوم پویا) میتواند این عامل مهم را هم از مقایسهی بالا حذف کند. به این ترتیب در مهر ماه ۹۹، از میان بانکهایی که کارتهای آنها سهم مهمی از تعداد تراکنشهای درگاه وندار داشتهاند (بیش از ۲درصد از کل تراکنشها) بانکهای صادرات و سپه بیشترین افزایش درصد خطا از کل ترکنشها را داشتهاند. همانطور که روند دادههای ماههای گذشته نشان میداد، این استعلامها با اجباری شدن رمز دوم پویا کاهش قابل ملاحظهای داشتهاند. استعلام پلیس فتا از کارتهای مشکوک در هر ده هزار تراکنش در درگاه پرداخت اینترنتی وندار از آذر ۹۸ تا مهر ۹۹. وندار اعلام میکند که این گزارش، نشاندهندهی عملکرد قابل قبول رمز دوم پویا برای افزایش امنیت حساب بانکی کاربران است، البته همچنان دغدغههای مخالفانی که نگران دسترسیپذیری خدمات اینترنتی برای گروههای سنی، اجتماعی یا افرادی با سطح تواناییهای متفاوت جسمی هستند را نگرانیهایی به جا میداند که متخصصین دیگری باید دربارهی آنها اظهار نظر کنند.
متن کامل خبر در سایت دیجیاتو
نظرات