مرکز توسعه تجارت الکترونیکی: رتبهبندی کسبوکارها تابع میزان هزینه پرداختی نیست
مرکز توسعه تجارت الکترونیک ۱۶ مهرماه، اطلاعیهای در مورد اجرای فاز دوم رتبهبندی کسبوکارهای اینترنتی و تغییر سازوکار اختصاص ستارهی نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) منتشر کرد. فرانک ابوالمعصوم میگوید پروژهی رتبهبندی کسبوکارهای اینترنتی با اتخاذ رویکرد طیفی جهت سنجش اعتماد در کسبوکارهای اینترنتی و با هدف ایجاد یک سیستم خودکنترل در حوزهی تعامل کسبوکار و مصرفکننده، بهبود مستمر عملکرد کسبوکارها بر مبنای معیارهای صحیح و قابل سنجش و ارائهی معیاری قابل درک جهت کمک به مصرفکننده در انتخاب صحیح طراحی و پیادهسازی شده است. با این همه، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پروژه رتبهبندی، از توان تخصصی و اجرایی اشخاص ثالث از جمله سازمان مدیریت صنعتی بهعنوان مرجع تخصصی مشاوره، آموزش و تحقیق با نزدیک نیمقرن تجربه در زمینهی ردهبندی (Ranking) و رتبهبندی (Rating) بنگاههای اقتصادی بهره گرفته است. ابوالمعصوم تاکید دارد که رتبهبندی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کاملا اختیاری بوده و صرفا کسبوکارهایی که علاقهمند به انجام ارزیابیهای تخصصی در مورد آنها توسط یک مرجع معتبر و انتشار نتایج آن در قالب ستارههای اینماد هستند، در این فرایند ورود میکنند. فرانک ابوالمعصوم اضافه میکند: «طرح مباحثی مبنی بر اینکه نتیجهی ارزیابی تابع میزان هزینه پرداختی است، کاملا بیاساس بوده و اتفاقا این موضوع، اهمیت انجام رتبهبندی تحت نظارت یک مرجع حاکمیتی و رعایت اصل عدم تعارض منافع بهمنظور حفظ اعتبار نتیجهی نهایی و اعتمادپذیری عموم مردم به آن را بیش از پیش نمایان میکند.» ازطریق افزایش رقابتپذیری، کمک به تصمیمگیری بهتر مصرفکنندگان و توسعه و ترویج تجارت الکترونیکی است که البته بهدلیل دسترسی متقاضیان به اطلاعات عملکردی کسبوکارها بهمنظور ایجاد تمایز، افزایش شفافیت و رفع انحصار انجام خواهد شد. وی اضافه میکند که مجموعهی کسبوکارهای متقاضی رتبهبندی بهخوبی موید این مطلب است؛ زیرا اتفاقا عمده متقاضیان، کسبوکارهای نوپا و کوچک هستند که با هدف جذب بهتر مخاطب و افزایش سهم بازار خود از طریق اعتماد بیشتر مصرفکنندگان مایل به این موضوع هستند؛ با این حال رتبهبندی برای کسبوکارهای بزرگ و حفظ اعتبار و سهم بازار خود نیز جذابیتهای خاص خود را دارد.
متن کامل خبر در سایت زومیت
نظرات