بیست‌ویکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار و هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد

بیست‌ویکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار و هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری کردستان، در این آیین که صبح پنج شنبه همزمان با ششمین روز از هفته ملی پژوهش و فناوری با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل این معاونت برگزار شد، دکتر غلامی با اشاره به سیر تحول هفته پژوهش و فناوری از آغاز تاکنون اظهار داشت: در سال‌های ابتدایی برگزاری هفته پژوهش، در این هفته تنها معرفی و تقدیر از پژوهشگران انجام می‌شد ولی با توجه به نقش پژوهش در پیشرفت و توسعه، به سمت تاکید بیشتر بر نتایج پژوهش‌ها و محصولات فناورانه حاصل از آنها سوق پیدا کردیم و نام فناوری نیز به هفته پژوهش اضافه شد.

وزیر علوم با بیان اینکه اگر می‌خواهیم از بن‌بست اقتصاد نفتی خارج شویم باید در هر حوزه‌ای محصولات فناورانه ارائه دهیم، گفت: در این راستا محققان و پژوهشگران کشور در ابداع فناوری‌های جدید و پژوهش‌ها، توجه ویژه‌ای به کاربردی بودن آنها داشته‌اند ولی با این حال به ثمر نشستن این تحقیقات به حمایت جدی نیاز دارد، البته حمایت‌های اولیه از سوی دولت انجام می‌شود اما شرکت‌ها و استارتاپ‌ها برای توسعه مطلوب فعالیت‌شان باید به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آنها تکیه کنند.

وی با تاکید بر توجه به بازار در بخش تولید فناورانه گفت: شرکت‌ها و استارتاپ‌های داخلی باید علاوه بر بازار داخلی به فروش محصولات در بازارهای خارجی نیز بیندیشند.

دکتر غلامی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها علی‌رغم تمام محدودیت‌ها نقش ویژه‌ای در تولید علم دارند، اظهار داشت: شعار سال که توسط مقام معظم رهبری انتخاب می‌شود یکی از اهرم‌های حوزه تحقیقات به شمار می‌رود که وظیفه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را سنگین‌تر کرده است. در سال‌های اخیر وزارت علوم توجه ویژه‌ای به پژوهش‌های کاربردی و کاربردی کردن پژوهش‌ها داشته و دانشگاه‌ها نیز سعی کرده‌اند به این سو گام بردارند و این انتظاری است که جامعه از دانشگاه دارد.

وزیر علوم در ادامه گفت: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی پیشرفت خوبی در زمینه تولید علم داشته‌اند و رویکرد خود را به سوی حمایت از پژوهشگران و محصولات فناورانه سوق داده‌اند به طوری که دانشگاه‌های کشور تاکنون ۷۴۰۰ قرارداد با بخش صنعت داشته‌اند که ارزش مالی آنها ۲,۱۰۰ میلیارد تومان است و در این زمینه لازم است اساتید و پژوهشگران بیش از پیش تشویق شوند تا به سوی پژوهش‌های گسترده‌تر و کاربردی‌تر گام بردارند.

وی همچنین بیان کرد: تنها راه خروج از اقتصاد مبتنی بر نفت ظرفیت‌های داخلی است و باید بازار را آماده ورود محصولات و کالاهای ساخت ایران، کنیم تا با این کار رونقی اقتصادی به کشور تززیق شود.

دکتر ستاری در این مراسم با اشاره به اینکه نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت یک اتفاق بزرگ در حوزه ساخت داخل است، گفت: در طی ۷ سال برگزاری نمایشگاه، فرهنگ جدیدی در حوزه تولید و خرید محصولات داخلی شکل گرفت. کاری که سرعت رشد شرکت‌های دانش‌بنیان را بیشتر کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: حرکت زیست‌بوم فناوری و نوآوری به قدری سرعت گرفته است که هر روز مردم در زندگی روزمره خود با دستاوردهای جدیدی از آن روبرو می‌شوند و خدمات این زیست‌بوم را به صورت ملموس در زندگیشان حس می‌کنند

دکتر ستاری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در بخش آموزش و پژوهش کشور اتفاقات قابل توجه و خوبی افتاده است. در این زیست‌بوم جدید بچه‌های ما از دوران کودکی و مدرسه با توان تولید محصولات و تجهیزات علمی و فناورانه داخلی آشنا می‌شوند. یعنی توان دانشی داخلی خودمان را باور می‌کنند و می‌فهمند که ما می‌توانیم با اتکا به جوانانمان و متخصصان خودمان کشور را به سمت توسعه علمی و فناورانه پیش ببریم.

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق در ادامه تاکید کرد: این کار به بارور شدن حس خوداتکایی در بچه‌های این مرز و بوم از دوران کودکی تا دانشجویی و ورود به بازار کار می‌انجامد. اتفاقی که نتیجه آن عاید کشور و مردم می‌شود.

دکتر ستاری با اشاره به شکل‌گیری پارک‌های علم و فناوری در کنار دانشگاه‌ها گفت: ۴۳ پارک در کشور ایجاد شده است. این زیست‌بوم با شکل‌گیری حدود ۱۰ هزار استارتاپ و ۵ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان تکمیل شده است و همچنان شاهد توسعه این روند رو به رشد هستیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند و این تلاش‌ها به اشتغالزایی ۳۰۰ هزار نفری منجر شده است. اتفاقی بزرگ و قابل توجه برای اقتصاد کشور.

دکتر ستاری با اشاره به توانمندی این زیست‌بوم برای جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور، گفت: با کمک همین اکوسیستم توانستیم ۲ هزار دانشجوی ایرانی از یکصد دانشگاه برتر دنیا را به کشور بازگرداندیم و به نیازهای داخلی پیوند بزنیم. بسیاری از آنها در حال حاضر در شرکت‌های دانش‌بنیانی که خود تاسیس کرده‌اند در حال ارائه خدمت هستند.

دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این آیین با اشاره به برپایی بیست یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار کشور گفت: ۲ هزار و ۹۳۸ فناوری در بیست‌ویکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار ارائه شده است. یک هزار و ۳۸۷ دانشگاه، ۶۶۴ پارک فناوری، ۲۷۲ پژوهشگاه، ۴۶۶ مرکز رشد و ۱۴۹ شرکت فناور در این دوره نمایشگاه حضور دارند.

وی افزود: ۱۰ سال پیش که به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی می‍‌‌رفتیم به ندرت محصول یا تجهیزی ساخت ایران را در آنجا می دیدیم؛ اما امروز به جرات می توانم بگویم که با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیشتر آنها به تجیهزات ایرانی مجهز شده‌اند.

در این مراسم دکتر پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به فروش ۷ دوره پیشین نمایشگاه، گفت: در این ۷ دوره فروش شرکت‌ها ۸۳۰ میلیارد تومان بود. فروشی که تا هفته پیش ادامه داشت. هشتمین نمایشگاه هم از امروز آغاز می شود و تا سال آینده فرصت خرید و فروش تجهیزات وجود دارد.

وی افزود: این نمایشگاه با هدف تجهیز دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و مدارس، هنرستان‌ها و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی به محصولات و تجهیزات ایران ساخت، ارتقای توان ساخت داخلی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و ایجاد برندهای ملی برای حضور در بازارهای داخلی و جهانی برگزار می‌شود.

دکتر صالحی همچنین بیان کرد: تعداد شرکت‌های ثبت‌نام کننده برای حضور در این رویداد تا این لحظه به بیش از ۳۵۰ شرکت رسیده است و ۹ هزار محصول در نمایشگاه عرضه می‌شود. البته در دوره‌های قبل متوسط یارانه پرداختی به محصولات در حدود ۳۵ درصد بود. هدف ما در این رویداد هر ساله، یک تعامل برد برد میان دولت و بخش خصوصی است.

دکتر عبدالساده نیسی، مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم و دبیر ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری با بیان اینکه در بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار، ۲۶۰۰ فناوری در سامانه‌ای که برای هفته پژوهش و فناوری طراحی شده، بارگذاری شده است، اظهار داشت: پس از داوری‌های اولیه ۱۴۰۰ طرح شایسته ارزیابی‌های دقیق‌تر تشخیص داده شدند. در مرحله دوم از میان ۱۴۰۰ طرح، ۸۸ طرح برای رونمایی انتخاب شدند که در طول برگزاری این نمایشگاه رونمایی خواهند شد.
دکتر نیسی با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه از امروز تا ۳۰ آذرماه ادامه دارد، ولی امکان ثبت خرید محصول به مدت یک سال فراهم است، تصریح کرد: در این دوره از نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری ۴۶ دانشگاه، ۳۵ پارک علم و فناوری، ۲۲ پژوهشگاه، ۸ مرکز رشد و ۵ موسسه تحقیقاتی وابسته به دستگاه‌های اجرایی حضور دارند.
وی در ادامه گفت: همچنین در بیست و یکمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری، ۱۲۸۷ محصول از سوی دانشگاه‌ها، ۲۷۲ محصول از سوی پژوهشگاه‌ها، ۶۶۴ محصول از سوی پارک‌های علم و فناوری، ۴۶۶ محصول از سوی مراکز رشد و ۱۴۹ محصول از سوی شرکت‌های خصوصی فناور در این نمایشگاه ارائه شده است.
دبیر ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری اعلام کرد: کلیه علاقه‌مندان می‌توانند با ورود به سامانه این نمایشگاه به آدرس http://www.msrt-expo.ir، ضمن بازدید از محصولات عرضه شده، اطلاعات تکمیلی در خصوص هر محصول را مطالعه کنند.

در پایان این آیین دکتر غلامی به همراه دکتر ستاری پس از افتتاح مجازی بیست و یکمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری وفن بازار و هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، از غرفه های نمادین نمایشگاه ایران ساخت در محوطه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بازدید کردند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

    نظرات