از ورود به بورس تا نحوه حضور نهادهای دولتی در کسب‌وکارهای نوپا

اشاره او درباره دلایل عدم ورود استارت‌آپ‌ها به بورس بود که ماه‌ها پس از وعده دولت در تابستان امسال هنوز عملی نشده (‌فعلا موافقت اولیه تنها یک استارت‌آپ برای ورود به فرابورس اخذ شده است). امیر هامونی، مدیر فرابورس نیز در همین رویداد ودر جمع مدیران چند شرکت آماده ورود به بازار سرمایه گفت که یکی از دلایل تاخیر به جز موضوعات فنی استعلاماتی است که از دیگر ارگان‌ها برای حضور استارت‌آپ‌ها در بورس باید اخذ شود. در حالی که در فضای تحریم و کرونا بازار سرمایه به تنها نقطه امید جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها تبدیل شده موضوع حضور شرکت‌های دولتی و خصولتی در این عرصه نیز یک بحث پرمناقشه است. هرچند برخی مدیران فعلی دولتی تلاش کرده‌اند در چند سال اخیر سمت و سوی سیاست‌های اقتصادی خود را از تامین مالی مستقیم به مدل‌های غیرمستقیم و مشارکتی تغییر دهند با این حال بدگمانی بخش خصوصی از نتایج نهایی دخالت دولت در این عرصه پابرجاست، بدگمانی‌ای که حالا با حضور شرکت‌های متمول شبه‌دولتی که به تازگی وارد این عرصه شده‌اند هم بیشتر شده است. در حالی که متخصصان استارت‌آپی معتقدند موفقیت نسل اول استارت‌آپ‌های شاخص با ورود به بازار سرمایه و دسترسی به سرمایه مورد نیاز می‌تواند به ایجاد و رشد استارت‌آپ‌های کوچک‌تر هم منجر شود سیاست دولت روی توانمندی شرکت‌های کوچک متمرکز شده است. آذری جهرمی برای نخستین بار به موضوع نگرانی‌ها از ورود استارت‌آپ‌ها به بورس و دلایل تاخیر آنها اشاره کرد و گفت: «به نظر می‌رسد دستگاه‌ها در برابر بزرگ شدن اقتصاد شرکت‌هایی که وابستگی به نهادهای حاکمیتی ندارند، نگرانی‌هایی دارند. ترس ایجاد یک شرکت بزرگ در کشور که یک بحث سنتی در نظام حکومتی ایرانی است، باعث این مشکلات برای ورود استارت‌آپ‌ها به بورس شده است.» به‌رغم آنکه دسترسی به سرمایه یکی از مهم‌ترین موانع رشد استارت‌آپ‌ها در سال‌های اخیر محسوب شده اما پیچیده شدن فرآیند ایجاد یک کسب وکار و نیاز به داشتن مجوزهای متعدد و دخالت نهادهای مختلف کار را برای بسیاری فعالان استارت‌آپی دشوار کرده است. مدیرعامل فرابورس برای نخستین بار چندین ماه پس از وعده حضور چند استارت‌آپ در بورس در جمع مدیران آنها گفت که پروسه ورود شرکت‌ها به بورس درحال انجام است اما برخی مخالفت‌ها وجود دارد و فقط بازار سرمایه تصمیم گیرنده نیست. به گفته آنها متداول‌ترین مسیر برای ادامه رشد این شرکت‌ها عرضه سهام است، با این حال مدیران استارت‌آپ‌ها از بروز مانعی غیر فنی در پروسه ورود به بازار سهام ابراز بی‌اطلاعی می‌کردند اما خاطرنشان کردند که حداقل مزیت حضور در بازار سرمایه شفاف شدن شکل فعالیت استارت‌آپ‌ها و رفع نگرانی‌های احتمالی است.

متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو

منبع خبر

مدیر اینفو

مدیر اینفو

مدیر اینفو یک رسانه در شهر تهران می باشد

نظرات