کارخانه هوش مصنوعی به چه معناست و چطور کسب‌وکارها را دگرگون می‌کند؟

در واقع همین هوش مصنوعی ضعیف کنونی به رشد و موفقیت کمپانی‌هایی مانند گوگل، آمازون، فیسبوک و مایکروسافت منجر شده و تاثیری روزانه روی زندگی میلیاردها نفر در سراسر جهان دارد. همین هوش مصنوعی ضعیف کنونی به رشد و موفقیت کمپانی‌هایی مانند گوگل، آمازون، فیسبوک و مایکروسافت منجر شده کلیدی‌ترین تکنولوژی‌های هوش مصنوعی که در کسب‌وکارهای امروزی به کار گرفته می‌شوند، الگوریتم‌های یادگیری ماشینی هستند، موتورهایی آماری که می‌توانند الگوهای گذشته را یافته و براساس آنچه پیشتر رصد کرده‌اند، دست به پیش‌بینی خروجی‌های تازه بزنند. در کنار دیگر قطعات کلیدی مانند منابع داده، آزمون و خطاها و نرم‌افزار، الگوریتم‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به ساخت کارخانه‌های هوش مصنوعی منجر شوند؛ مجموعه‌ای از قطعات و پروسه‌های متصل به یکدیگر که یادگیری و رشد را رقم می‌زنند. همین تغییرات باعث می‌شوند کمپانی اطلاعات جدید به دست آورد، الگوریتم‌های هوش مصنوعی را بهبود ببخشد و باز هم راهی برای افزایش پرفورمنس، ساخت سرویس‌ها و محصولات جدید، رشد و حرکت به سمت بازارهای تازه بیابد. کارخانه هوش مصنوعی در جوهره خود چرخه‌ای کارآمد از انگیجمنت کاربر، جمع‌آوری داده، ‌ طراحی الگوریتم، پیش‌بینی و بهبود را جای داده است. حداقل این توصیفی است که یانسیتی و لاخانی در کتاب رقابت در عصر هوش مصنوعی به کار می‌برند. در این مورد، داده متنی باید تلفیق و نمونه‌نمایی شود، کلمات و علائم نگارشی هجو حذف شوند و تغییراتی دیگر نیز به وجود آید تا بتوان از آن‌ها برای تربیت کردن مدل یادگیری ماشینی استفاده کرد. و در نهایت، منابع داده داخلی شاید برای توسعه خط لوله هوش مصنوعی کافی نباشند. در کتاب رقابت در عصر هوش مصنوعی، نویسندگان به معرفی مهفومی به نام «خط لوله داده» می‌پردازند، مجموعه‌ای از قطعات و پروسه‌ها که داده‌های به دست آمده از چندین منبع داخلی و خارجی را ادغام، تمیز، یکپارچه، پردازش و برای مصارف آتی در سیستم‌های هوش مصنوعی ذخیره می‌کنند. این یعنی حداقل مقدار اندکی کار دستی و مداخله انسانی نیاز است تا گلوگاهی در کارخانه هوش مصنوعی به وجود نیاید. اگر داده سوختی باشد که چرخ‌های کارخانه هوش مصنوعی را به حرکت در می‌آورد، زیرساخت نیز لوله‌هایی خواهد بود که سوخت‌رسانی می‌کند و الگوریتم‌ها هم ماشین‌هایی خواهند بود که کار را پیش می‌برند. همانطور که یانیسیتی و لاخانی در رقابت در عصر هوش مصنوعی توضیح می‌دهند، کمپانی‌های تکنولوژی‌ای که زنده مانده‌اند، آن شرکت‌هایی هستند که به صورت مداوم عملیات‌ها و مدل‌های تجاری خود را دگرگون می‌کنند. موضوع درباره تاسیس یک کمپانی جدید و مستقل یا راه‌اندازی واحدهای تحقیق و توسعه ناموثر یا واحدی برای هوش مصنوعی نیست. در این کتاب به صحبت راجع به شرکت‌های تکنولوژی باسابقه‌تر نیز پرداخته شده، مانند مایکروسافت که توانسته با چندین تغییر رویکرد بزرگ، عصر هوش مصنوعی را در آغوش بگیرد.

متن کامل خبر در سایت دیجیاتو

منبع خبر

دیجیاتو

دیجیاتو

جدیدترین اخبار و مقالات دنیای بازی و سینما

    نظرات