ای‌نماد در کنار کسب‌وکارهای اینترنتی یا در برابر آن‌ها؟ داستان سرعت و سرعت‌گیر

تصویر پیامک دریافتی کاوه عینا در زیر آمده، او می‌گوید کلماتی مانند پلیس اماکن و پولشویی و … او را به شدت ترسانده است و دریافت این پیامک در عصر چهارشنبه باعث شده که به هیچ‌وجه نتواند موضوع را از خود مرکز تجارت الکترونیکی پیگیری کند: «ناگهان همه چیز معلق شد و معلوم نبود باید چکار می‌کردیم. او با تاکید بر اینکه سربازان جوانانی هستند که استعداد و نوآوری در سنین آنها فوران می‌کند، می‌گوید که ای‌نماد قرار بود یک مسکن باشد و نه یک پادزهر: «ای‌نماد قرار بود به کسب‌وکارها اعتبار بدهد و کاری کند که مردم اگر دلشان خواست به یک سایت دارای ای‌نماد اعتماد بیشتری کنند. نماد بر اساس اسم مرکز توسعه تجارت الکترونیکی قرار بود به رشد و گسترش این تجارت کمک کند اما در سال‌های اخیر از چارچوب‌های خود اندکی دور شده است. او با اشاره به مشکلی که برای «کاوه گودرزی» برای پایان خدمتش به وجود آمده می‌گوید: «این درست که پایان خدمت جزو قوانین برای داشتن یک کسب و کار است اما این مرکز با توجه به اینکه جزوی از بدنه دولت است، می‌تواند به جای سهیم شدن در این مشکلات و چالش‌ها، خودش رایزنی و چانه‌زنی کند تا مشکلاتی از این قبیل با تبصره‌ای همراه شوند و کسب‌وکارها به چالش نیفتند. الفت نسب در پاسخ به این سوال که تعاملات بیش از حد این مرکز با دولتی‌ها می‌تواند چه چالش‌هایی برای کسب‌وکارهای بخش خصوصی ایجاد کند به دیجیاتو می‌گوید: عضو اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با تاکید بر اینکه آنها بارها صحبت‌هایی را مبنی بر اشتباه بودن این نوع اقدامات انجام داده‌اند می‌گوید که تعامل این مرکز با آنها تعامل کاربردی نیست و نتوانستند راه به جایی ببرند: «اوج تعامل‌ها در بحث شکایات بوده و شکایات مردم را به ما حواله می‌دادند که آن هم دیگر معلق شده است چرا که مدتی است که هیچ شکایتی از سوی کاربرانی که به سایت‌های ای‌نماد شکایت دارند را رسیدگی نمی‌کنیم و این کار را به خودشان سپردیم.» الفت نسب در پاسخ به این سوال که باید چه تغییراتی در ای‌نماد به وجود بیاید تا به اصل خویش بازگردد و موجب رشد کسب و کارها شود و نه نمک روی زخم آنها به دیجیاتو می‌گوید: از سوی دیگر «رضا ایازی»، کارشناس شناخته‌شده‌ی حوزه حقوق فناوری، با اعلام این نکته که سختگیری‌های اخیر ای‌نماد و مرکز تجارت توسعه الکترونیکی به خاطر هشدارهای پلیس فتا است در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا بر اساس قوانین تجارت الکترونیکی کشور، ای‌نماد وجاهت قانونی دارد یا خیر به دیجیاتو می‌گوید: ایازی در پاسخ به این سوال که آیا ای‌نماد توانسته با وجود این پشتوانه قانونی خودش را تثبیت کند به دیجیاتو از آمار نزدیک به ۲۰ درصدی سایت‌های دارای ای‌نماد در کشور می‌گوید: «همین آمار اندک پس از ده سال فعالیت این نماد نشان از شکست آن دارد.» ایازی تاکید دارد که ای‌نماد نتوانسته جای خود را تثبیت کند و دلیل آن را به دیجیاتو چنین می‌گوید: «جامعه تجارت الکترونیکی به حاکمیت اعتماد نکرده که آن را متولی خودش بداند. او در پاسخ به این سوال که ای‌نماد باید چه تغییراتی پیدا کند تا به مسیر درست خود برگردد به دیجیاتو می‌گوید: ایازی می‌گوید که چنین اقدامی به طور مشابه در کشورهای اروپایی انجام می‌شود: «مثلا در زمینه امنیت، شرکت‌هایی که Ceal هستند و مجوز از اتحادیه اروپا و مقامی به نام حفاظت از داده دارند دیگر شرکت‌ها را از منظر امنیتی ارزیابی می‌کنند یا مثلا اگر سایت‌ها ادعا می‌کنند محصول ارگانیک عرضه می‌کنند، در اروپا شرکتی است که این کار را با سختی انجام می‌دهد و نماد ارگانیک را می‌دهد که مردم به آن اعتماد دارند.» ایازی می‌گوید این طرح (خصوصی سازی بخش دولتی) در سال‌های پیش توسط مرکز تجارت توسعه الکترونیکی می‌خواست انجام شود اما به مرحله اجرایی نرسید: عبادی در پاسخ به این سوال که آیا در دنیا نیز نمادهایی مانند ای‌نماد وجود دارد یا خیر می‌گوید: «Trust Logoها در همه جای دنیا هستند ولی موضوع اصلی اینجاست شرکت‌هایی که Trust Logo را اعطا می‌کنند زیر نظر نهادهای حاکمیتی و دولتی نیستند. عبادی در پاسخ به این سوال که آیا موافق حذف ای‌نماد است یا خیر می‌گوید که ای‌نماد توانسته تا حد زیادی اعتماد مخاطبین را به خود جلب کند: نظر شما در رابطه با ای‌نماد چیست و آیا پشتوانه دولتی آن را امری درست می‌دانید و توسعه یافتن حد و اختیارات این نماد که زمانی قرار بود اختیاری باشد و حال اجباری شده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متن کامل خبر در سایت دیجیاتو

منبع خبر

دیجیاتو

دیجیاتو

جدیدترین اخبار و مقالات دنیای بازی و سینما

    نظرات