اجرای نمونه موفق طرح هرم وارونه مدیریت پسماند در روستاهای استان مازندران توسط شرکت مستقر در مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان

اجرای نمونه موفق طرح هرم وارونه مدیریت پسماند در روستاهای استان مازندران توسط شرکت مستقر در مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان

شرکت کیمیاگران پسماند سرزمین پارس به مدیر عاملی عارف آهنگردارابی با ایده محوری مدیریت اجتماعی پسماند (ماپ) مستقر در مرکز رشد، موفق به اجرای طرح هرم وارونه مدیریت پسماند در روستای دارابکلای ساری شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز رشد و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری مازندران، احمد حسین‌زادگان، استاندار مازندران در نشست هم‌اندیشی با حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری که به‌منظور بررسی مشکلات پسماند استان‌های مازندران و گیلان برگزار گردید با عنوان اینکه موضوع پسماند در استان‌های ساحلی شمال کشور مورد اهمیت است، خاطرنشان کرد: جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و استانداران مازندران، گیلان و گلستان در نهاد ریاست‌جمهوری به ریاست حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری برگزار گردید.

نماینده عالی دولت در استان با عنوان اینکه مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری گزارشی در خصوص وضعیت پسماند طی یک سال اخیر ارائه نمود که این گزارش به طرح هرم وارونه مدیریت پسماند اشاره می‌کند که به‌صورت پایلوت در استان گیلان و مازندران اجرا شده است لذا باتوجه‌به این‌که گزارش مزبور توسط رئیس‌جمهور بررسی گردید ایشان دستور دادند این گزارش تکمیل و سیاست‌های اجرایی‌اش پیشنهاد داده شود و ارزیابی‌های لازم عملی گردد.

حسین‌زادگان یادآور شد: می‌بایست تلاش نماییم به‌جای آنکه در مقصد مدیریت پسماند را انجام دهیم این موضوع را به مدیریت پسماند مبدا تعمیم بدهیم که برای این مهم اولین قدم باید تغییر سبد غذایی خانوار و کاهش تولید زباله باشد که تفکیک زباله از مبدا هم باید در دستور کار قرار گیرد.

وی اظهار نمود: تفکیک زباله از مبدا باید در دستور کار قرار گیرد و به‌نوعی در بخش نرم‌افزاری آموزش‌هایی در حوزه شهروندی ارائه و توجهات لازم دراین‌خصوص صورت گیرد چرا که سالانه صدها میلیارد تومان در بخش سخت‌افزاری هزینه برای مدیریت زباله در مقصد صورت می‌گیرد اما برای مدیریت زباله در مبدا هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد که منجر به کاهش تولید زباله می‌گردد که این مهم ضرورت اصلاح الگوی مصرف را بیش‌ازپیش نمایان می‌کند.

وی افزود: در مدیریت زباله نمونه موفق در استان مازندران در روستای دارابکلای ساری توسط شرکت مستقر در مرکز رشد، اجرایی شده است که مشابه طرح هرم وارونه مدیریت پسماند می‌باشد و در این نشست توسط مرکز استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری پیشنهاد شده است که مقرر گردید با بررسی و کار علمی بیشتر خروجی لازم از این طرح عملیاتی گردد.

احمد حسین‌زادگان گفت: باتوجه‌به اینکه ۴۳ درصد زباله‌های استان در روستاها و ۲۱ درصد در شهرها تولید می‌شود قائل به این هستیم که هرم وارونه مدیریت پسماند عملی شود. این طرح در دستور کار دهیاران روستاهای استان قرار گرفته است و در روستاهای استان اجرایی شده است.

وی گفت: می‌توان از مواد آلی تولید کود کمپوست نمود که توسط کشاورزان در فرایند کشاورزی مورداستفاده قرار گیرد و همچنین مواد بازیافت به‌عنوان منابع مالی تفکیک و به فروش برسد.

لینک اصل خبر در سایت مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان

منبع خبر

مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان

مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان

مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان یک مرکز رشد در شهر ساری می باشد

    نظرات