تلفیق قدرت و امید

تلفیق قدرت و امید

تلفیق قدرت و امید

به مناسبت انتخاب رنگ سال ۲۰۲۱

سال ۲۰۲۱ پس از یک برهه ۱۲ماهه دشوار برای سراسر مردم جهان از راه رسید و هر شخصیت حقیقی و حقوقی به شیوه و سهم خودش قصد امیدبخشی به جهان، یک سال پس از شیوع گسترده ویروس کرونا را دارد.

در این شرایط، هرساله بسیاری منتظر اعلام رنگ انتخابی برای سال توسط موسسه «پنتون» هستند. موسسه‌ای که اغلب یک رنگ را انتخاب می‌کند امسال دو رنگ مستقل را در کنار هم به‌عنوان رنگ سال ۲۰۲۱ معرفی کرد چون به نظر کارشناسانش، ترکیب این دو رنگ، پیامی از قدرت و امید را منتقل می‌کند که هم ماندگار و هم نشاط‌آور است.

دنیای زرد و خاکستری

خاکستری و زرد از لیست رنگ‌های موجود انتخاب شدند. هدف از چنین انتخاب متفاوتی، نشان دادن این موضوع بود که چگونه عناصر مختلف برای حمایت از یکدیگر در کنار هم قرار می‌گیرند و این در واقع بهترین توصیف از پیشنهاد رنگی امسال این موسسه است . ترکیب دو رنگ پیامی از خوشبختی که با قدرت پشتیبانی می‌شود را به همراه داشته و در شرایط فعلی برای افزایش امید انتخاب شده است. با دیدن خاکستری و زرد در واقع ما باید احساس کنیم همه‌چیز روشن‌تر خواهد شد و تاریکی و سردی که در خاکستری پنهان است با گرما و روشنی رنگ زرد کنار زده می‌شود .

امید به آینده

ترکیب دو رنگ در واقع به نوعی تلفیقی است از احساسات عمیق متفکرانه با وعده گرما و روشنی آفتاب. «پنتون» قصد داشت پیام روزهای خوش و خوشبختی را که با تکیه بر تلاش و پشتکار مردم جهان به دست می‌آید، صادر کند و نشان دهد می‌توان روزنه امید را شکوفا کرد؛ حتی در شرایط سخت و دشواری که دنیا درگیر ویروس کروناست و آشفتگی‌های دیگر، ساکنین کره خاکی را در خود گرفتار کرده است. این حس زیبای امید برای حیات انسان ضروری به نظر می‌رسد. در حالی که مردم به دنبال راه‌هایی برای تقویت روحیه خودشان از طریق انرژی، امید و غلبه بر ناامنی هستند، عناصر و تعاریف موجود در دو رنگ‌ زرد و خاکستری، تلاش برای ایجاد نشاط را القا می‌کنند .

زرد، رنگی گرم و غنی از انرژی خورشیدی و القاکننده سرزندگی و نشاط است. خاکستری هم نمادی از عناصر جامدی محسوب می‌شود که جاودانگی و قابل اعتماد بودن را در خود دارند و همین، احساس مقاومت و خونسردی را در ما ایجاد می‌کند. از طرفی خاکستری نماد عقل به نظر می‌رسد چون مغز از ماده خاکستری تشکیل شده است . پس به‌طور جمع‌بندی شده می‌توان گفت با توجه به شرایط حال حاضر جهان، «پنتون» دو رنگ خاکستری را که نماد اطمینان و انعطاف‌پذیری است و زرد روشن که نماد آفتاب و امید نسبت به آینده‌ای روشن‌تر تلقی می‌شود را به عنوان رنگ سال ۲۰۲۱ انتخاب کرده تا تعریف امید به نوری در انتهای تونل تاریک جهان فعلی، به خوبی معنا شود.

بیش از ۲۰ سال است که موسسه «پنتون» رنگ سال را انتخاب و معرفی می‌کند و در تولید محصولات و تصمیمات خرید در صنایع مختلف از جمله مد، مبلمان منزل و طراحی صنعتی و همچنین بسته‌بندی محصولات و طراحی گرافیکی، اعمال نظر می‌کند. روند انتخاب رنگ سال نیاز به بررسی دقیق و تجزیه و تحلیل نیاز دارد. برای رسیدن به انتخاب رنگ سال، کارشناسان «پنتون» تمامی مسائل موجود در دنیا را بررسی می‌کنند و سپس با کنار هم دادن مفاهیم روانشناسی هر رنگ، انتخاب نهایی را انجام می‌دهند.

فلسفه انتخاب رنگ سال

رنگ سال رنگی است که هر سال چند ماه قبل از سال نو منتظرش هستیم. تاثیر رنگ‌ها روی ذهن و جسم انسان بر کسی پوشیده نیست. رنگ‌ها می‌توانند روی انرژی ذهن انسان و احساسات و عواطف آنها تاثیر بگذارند یا حتی تاثیرات فیزیکی از جمله کنترل فشار خون، اشتها، استرس و... داشته باشند. از این جهت تعدادی از بهترین طراحان مد، هنرمندان، بازیگران، سیاستمداران، روان‌شناسان و... دور هم جمع می‌شوند تا با انتخاب یک رنگ برای سال، روی انرژی ذهنی مردم دنیا تاثیر بگذارند و روحیه جهان را به سمت تعادل سوق دهند .

این عمل یک نوع کارکرد روانکاوانه هنر و سبک زندگی برای آرامش انسان و ایجاد صلح در دنیاست. یکی از رسومی که مردم سراسر دنیا بر سر آن توافق دارند و سعی می‌کنند در گوشه‌ای از زندگی خود آن را به کار ببندند، سنت رنگ سال است؛ سنت استفاده از یک رنگ خاص در سال آینده به این منظور که اتفاقات بد سال گذشته از زندگی رخت بربندد و شانس زندگی پر از آرامش شامل حال همه شود. سنت رنگ سال، یک قانون نانوشته و یک رسم محبوب است و تمام مردم سراسر دنیا از آن استقبال می‌کنند. امسال هم طبق معمول با فرارسیدن سال نو میلادی، رنگ سال معرفی شد. رنگی که کم‌کم باید منتظر باشیم به پشت ویترین‌های لباس‌فروشی‌ها راه یابد و خود را به مبلمان و محصولات خانگی دیگر تحمیل کند. انتخاب رنگ سال یک فرآینده پیچیده است که به اقتضای اتفاقات وعوامل مختلف انتخاب می‌شود. به‌عنوان نمونه وقتی در یک سال بلایای طبیعی زیادی همچون سیل و زلزله به کشورهای زیادی آسیب وارد می‌کند و دنیا را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، روی رنگ آن سال اثری مستقیم می‌گذارد و رنگی متناسب با این اتفاقات انتخاب می‌شود تا از لحاظ روانی بر مردم سراسر جهان تاثیر بگذارد و یک آرامش نسبی در جهان برقرار کند . انتخاب این رنگ‌ها در قالب مد، طراحی صنعتی، هنر و... به نوعی به یک مانیفست سیاسی - اجتماعی بدل می‌شود که باید آن را از منظر نشانه‌شناسی بررسی کرد؛ آنچه از منظر «رولان بارت» قصد دارد تاریخ را به طبیعت تبدیل کند و عناصر غیرطبیعی را در جهت اهداف اجتماعی و سیاسی، طبیعی جلوه دهد. انتخاب رنگ، یک کار روان‌شناسانه در جامعه جهانی است و کارکردهای فرهنگی و اجتماعی دارد. دلیل چرایی انتخاب یک رنگ در سال را باید در سلسله اتفاقاتی که در سال قبل رخ داده، دنبال کرد، زیرا رنگ‌ها با روحیات جامعه ارتباط مستقیم دارند و می‌توانند رفتارهای اجتماعی از قبیل خشونت و صلح‌طلبی را در جامعه رواج دهند.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات