رقابت غول‌های بزرگ فناوری بر سر مشتری و اطلاعات

بازارهای دیجیتال در آمریکا به سوی الیگوپلی (رقابت محدود میان چند شرکت، مرحله پیشا انحصار مطلق) در حال تغییر هستند که در آن شرکت‌های رده دوم و سوم در رقابتی نفسگیر با شرکت پیشرو در این صنعت دست و پنجه نرم می‌کنند. با این حال اپل و فیس‌بوک قریب به ۴۰ سال سن دارند و آلفابت و آمازون درحال تدارک برای جشن ۲۰سالگی خود هستند. چه اتفاقی افتاده است؟ بسیاری از کمپانی‌های فناوری، به‌ویژه شرکت‌های بزرگ، در تخصص خود سرآمد و پیشرو شده‌اند با همه این احوال این شرکت‌ها در یک دهه اخیر اشتیاق چندانی برای رقابت مستقیم با یکدیگر نداشته‌اند. نخست آنکه شرکت‌های بزرگ فناوری زیر سایه تهدیدهای نظارتی در آمریکا، اروپا و چین درحال تنوع بخشی به خود هستند که توامان به بهبود محصولات اصلی آنان و ظهور فرصت‌های تکنولوژی جدید می‌انجامد. شرکت‌های مستقل فناوری همچون «اسپاتیفای» در تجارت الکترونیکی و «پی‌پل» نیز به لطف افزایش استفاده از فناوری‌های آنلاین در دوران همه‌گیری، به اندازه کافی سود برده‌اند تا بتوانند جایگاه خود را در بازار حفظ کنند. این رقابت در آسیا نیز سابقه دارد، جایی‌که مشتریان روز به روز درحال افزایش هستند و مرز بین محصولات درحال کمرنگ شدن است که این امر منجر به تغییر سهم بازار و نوآوری می‌شود. همه این شرکت‌ها بیش از آنکه در پی حفظ انحصار خود به هر قیمتی باشند در پی جذب و متقاعد کردن مشتریانی به خرید طیف وسیعی از خدمات هستند. در این میان اروپا در حال تدوین قوانینی است تا شرکت و محصولات آنان را به سوی همکاری با یکدیگر سوق دهد و برای کاربران این فرصت مهیا شود تا اطلاعات خود را در میان آنان جابه‌جا کنند. این رقابت می‌تواند انتخاب‌ها را متنوع و بیشتر کند چرا‌که شرکت‌ها برای ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات با یکدیگر رقابت می‌کنند: ۱۱ شرکت آمریکایی بیش از ۱۰۰میلیون مشترک دیجیتال دارند. از سوی دیگر این رقابت به ارتقای استانداردها می‌انجامد زیرا سیستم‌عامل‌ها خود را بهبود می‌دهند و برای جذب اعتماد مصرف‌کننده، تلاش می‌کنند. این رقابت از سوی دیگر می‌تواند نوآوری را تشویق کند و یکی از نشانه‌های آن تلاش شرکت‌ها برای خلق ابزارهای جدید مانند واقعیت مجازی برای کنترل دسترسی به مشتریان است.

متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو

منبع خبر

مدیر اینفو

مدیر اینفو

مدیر اینفو یک رسانه در شهر تهران می باشد

نظرات