دیجی‌کالا چگونه سرمایه انسانی خود را مدیریت می‌کند؟

استراتژی و برنامه کلان بزرگترین خرده‌فروشی آنلاین کشور، تحقق رشد از طریق حفظ و ایجاد تجربه مثبت برای مشتریانش است که رسیدن به این مهم از مسیر ایجاد رضایت برای سرمایه‌ انسانی دیجی‌کالا و ایجاد فرهنگ سازمانی مطابق با سرعت رشد این شرکت می‌گذرد. همچنین به دلیل رشد زیاد این مجموعه، تعداد کارکنان واحد منابع انسانی نیز به منظور مدیریت بهتر افراد، افزایش پیدا کرده است که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این واحد به سمت بهینه کردن بیشتر کارها و اتوماسیون قدم برداشته و توانسته نرخ رشد تعداد نیروهای خود را تا حد امکان کاهش دهد. ۷۷ تا ۲ درصد بوده که طبق مطالعات انجام شده توسط انجمن مدیریت منابع انسانی (SHRM) روی ۸۳ شرکت خرده‌فروشی سراسر دنیا، در نیمی از این مجموعه‌ها نسبت تعداد کارمندان بخش منابع انسانی به کل نیروها، بین ۰. رشد ۲۵ برابری در تعداد کارکنان طی ۷ سال، نشان‌دهنده رشد سریع دیجی‌کالا است که نیازمند مدیریت و برنامه‌ریزی منابع انسانی این مجموعه است تا بتواند به چنین رشدی کمک کند. منابع انسانی این شرکت با تقویت فرهنگ دیجی‌کالا که منطبق بر رشد سریع است، تجربه‌ای خوشایند برای سرمایه انسانی خود خلق می‌کند که در نتیجه منجر به جلب رضایت مشتریان این خرده‌فروشی آنلاین می‌شود. استراتژی منابع انسانی این مجموعه بر پایه رشد سریع طراحی شده و از طرق مختلف همانند تمرکز بر توانمندسازی افراد، رویکرد سیستمی و داده محور به جذب و برند کارفرمایی، چابک سازی و توسعه پایدار افراد و سازمان از طریق رویکرد داده محوری پیاده سازی می‌شود. یکی از چالش‌های جدی در پیاده‌سازی سیستم مدیریت منابع انسانی (HRIS) در سازمانی مانند دیجی‌کالا، به دلیل تغییرات بسیار زیاد و سرعت رشد بالا، این است که بسیاری از نیازهای سازمان به فراخور تغییرات پیش‌آمده تغییر کرده یا به طور کلی حذف یا اضافه می‌شوند. تا کنون حدود ۵ فاز مسیر توسعه فناوری اطلاعات منابع انسانی دیجی‌کالا پیاده سازی شده است که می‌توان به پیاده‌سازی و اضافه شدن ماژول صفحه مشخصات کاربر، بازخورد ۳۶۰ درجه، سامانه بیمه تکمیلی، سوابق آزمایشات دوره‌ای، مدیریت عملکرد، ماژول نیازسنجی آموزشی، پروفایل فردی و سیستم قدردانی (Kudos Club) اشاره کرد. دیجی‌کالا در این زمینه رویکردی سیستمی و داده محور به فرایند جذب داشته تا راحت‌تر از پس چالش‌های پیش رو بربیاید، اطلاعات مفید از دست نروند و تحلیل مناسبی روی آن‌ها صورت گیرد، همچنین تجربه‌ای مثبت برای کارجویان ایجاد شود. این ارزیابی و کنترل که به منظور بهبود و توسعه پایدار افراد و سازمان صورت می‌پذیرد، لازم است که دقیق و بدون خطا باشد از همین روی دیجی‌کالا با رویکرد داده‌محور به سراغ پیاده‌سازی این موضوع رفته‌است. یکی از فرایندهای مهم تیم منابع انسانی دیجی‌کالا، مدیریت عملکرد افراد براساس اهداف سازمان به فراخور مسئولیت هر فرد است که براساس OKR پیاده‌سازی شده (اهداف و نتایج کلیدی) و با فرهنگ و استراتژی این شرکت همراستا شده است. از جمله اقداماتی که در این زمینه برای نیروی انسانی دیجی‌کالا صورت گرفته می‌توان به ایجاد پروفایل فردی، بازخورد ۳۶۰ درجه، طراحی دوره‌های رهبری با هدف شناسایی ابزارهای در دسترس مدیران و نحوه استفاده صحیح از این ابزارها اشاره کرد.

متن کامل خبر در سایت دیجیاتو

منبع خبر

دیجیاتو

دیجیاتو

جدیدترین اخبار و مقالات دنیای بازی و سینما

    نظرات