چرا بسیاری از شرکتهای خطرپذیر علاقهای به سرمایهگذاری در زوم نداشتند؟
زمانی که یوآن در سال ۲۰۱۲ مشغول دریافت سرمایه اولیه بود، بسیاری از شرکتهایی که سرمایهگذاریهای اولیه استارتاپها و شرکتهای نوپا را انجام میدهند، از ایده زوم استقبال نکردند. در ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ این شرکت که نام آن به زوم تغییر پیدا کرده بود، توانست از «جری یانگ»، بنیانگذار یاهو و صندوق سرمایهگذاری استراتژیک کوالکام ونچرز به همراه ایار، اوکو و شاینمن به سرمایه اولیه ۶ میلیون دلار دست پیدا کند. همانطور که بیل تای توضیح میدهد، سرمایهگذاران متوجه شدند که رایانش ابری میتواند اوضاع را کمی کارآمدتر کند اما به عقیده آنها این تغییر بسیار جزئی بود و نقطه اوجی برای این بازار محسوب نمیشد. با وجود این موفقیتهای آشکار، طبق گفته تای سرمایهگذاران اولیه برای درنظر گرفتن زوم به عنوان یک مهره قابل قبول در این بازار مشکل داشتند چرا که بازار کنفرانسهای ویدیویی در آن زمان در حال تثبیت شدن بود. در واقع بسیاری از آنها تصور میکردند با وجود محصولات رایگان شرکتهای مایکروسافت و گوگل، زوم هرگز قادر نخواهد بود در بازار کنفرانسهای ویدیویی موفق شود و مشتریان بیشتری کسب کند. «پاتریک اگن»، شریک سابق کوالکام ونچرز میگوید: «هرچند این موضوع مانع سرمایهگذاری اولیه آنها برای زوم نشد، اما نگرانیهای قابل توجهی در مورد کمبود قدرت زوم در بازار و بازاریابی وجود داشت.» با این وجود شاینمن در رابطه با یوآن توضیح میدهد که: «یوآن همیشه یک رهبر ماهر و غرق و شیفته محصولات جدید بود که میخواست یک شرکت جدید با فرهنگ خاص و تیم اولیه عالی تشکیل دهد.» با این حال، یوآن در سال ۲۰۱۲ کاملا ناشناخته بود. اگن در مصاحبه خود با بیزنس اینسایدر عنوان میکند: «نادیده گرفتن اریک کمی ساده بود زیرا زبان انگلیسی او عالی نبود، او در دهه دوم یا سوم زندگی خود نبود و پیش از این سابقه مدیرعاملی شرکتی را نداشت.» علاوه بر این، سرمایهگذاران برای ارزیابی کامل نقاط قوت تیم یوآن و محصول آنها، فرصتهای بازار و جزئیات محصول را به صورت کامل موردارزیابی قرار ندادند. تای در این رابطه توضیح میدهد: «نظر جامعه سرمایهگذاران اولیه درباره روند بازار به قدری منفی بود که حتی برای شناختن تیم یوآن تلاشی نکردند.»
متن کامل خبر در سایت دیجیاتو
نظرات