سال جدید، قدرت قدیم
اپل کماکان رکورد میشکند
سهماهه نخست مالی سال ۲۰۲۱ برای اپل یکی از بهیادماندنیترین فصول این شرکت بود که در آن رکوردها را پیدرپی تا رسیدن به درآمد کلی ۴. ۱۱۱ میلیارد دلاری شکست.
این رقم بزرگترین درآمد تاریخ اپل است اما این تنها رکوردی نبود که توسط این ابر برند شکسته شد.
مجموع درآمد
در سهماهه نخست مالی سال ۲۰۲۱، مجموع درآمد اپل بالغ بر ۱۱۱.۴ میلیارد دلار شد. این اولین باری است که برند محبوب در یکفصل بالاتر از یکصد میلیارد دلار درآمد کسب میکند و رکورد قبلی خود یعنی ۸. ۹۱ میلیارد دلار در سهماه پایانی سال گذشته را شکست. اپل این کار را در دوران همهگیری جهانی ویروس کرونا انجام داد زیرا بسیاری از خانوادههای کمدرآمد خریدهای لوکس خود را در این شرایط کاهش دادند. افزایش چشمگیر فروش آیپد و مک ممکن است تا حدودی ناشی از نیاز بیشتر افراد به دورکاری در خانه و دستگاهها و تجهیزات موردنیاز باشد. با این حال، فروش آیفون همچنان عامل اصلی درآمد اپل بود.
راههای درآمد
یکی از رکوردهای اپل در این سهماهه ارزشمند خود، میزان فروش ۶. ۶۵ میلیارد دلاری آیفون نام داشت. این عدد در سهماه مشابه سال گذشته تنها ۵۶ میلیارد دلار بود.
تاخیر بیش از حد معمول در ارسال مدلهای جدید اپل در چند هفته آخر سهماهه چهارم منتهی به سال ۲۰۲۱ ممکن است به معنای فروش بالای این شرکت در آن زمان باشد که مجموع رقم فروش نهایی را افزایش میدهد. با این حال، آیفون ۱۲ پرو مکس و آیفون ۱۲ مینی تا ۱۳ نوامبر عرضه نشدند و این دوگوشی فقط ۶ هفته فرصت داشتند در درآمد اپل سهیم باشند. محدودیتهای عرضه بر فروش آیفون ۱۲ پرو تاثیرگذار بوده است. اگر به روند فروش اپل در ۳ ماه گذشته نگاه کنید، تنها در ۴ هفته مانده به انتهای فصل فروش ۲ مدل آیفون آغاز شد و فروش ۲ مدل دیگر، ۷ هفته مانده به بازارعرضه شد. با نگاهی بر خانواده آیفون ۱۲، درمییابیم تعداد این پرچمداران نسل جدید، سالبهسال افزایش مییابند. در واقع، ما شاهد بیشترین تعداد پرچمداران بودیم که تابهحال در طول یکفصل دیدهایم.
نصب فعال در کل محصولات و آیفون
همراه با شکست رکورد درآمد، اپل در حال حاضر دارای یک پایگاه نصب با یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دستگاه فعال است که این رقم شامل تمام محصولات اپل است. بهعنوان بخشی از این آمار و ارقام در مورد دستگاههای فعال، تعداد آیفونهای مورداستفاده فعال از مرز یک میلیارد دستگاه عبور کردهاند که در مقایسه با ۹۰۰ میلیون در مدتزمان مشابه سال ۲۰۲۰ یک افزایش قابلتوجه را نشان میدهد.
فروش مک
اپل با رکورد خود در زمینه فروش مک که در سهماه قبل به دست آورده بود، خیلی فاصله نداشت اما با این حال، رکورد فروش مک در سهماهه پایانی سال گذشته را شکست و ۷. ۸ میلیارد دلار از فروش این محصول درآمد داشت که نسبت به فروش سهماه چهارم سال ۲۰۱۹ رشد ۴۱ درصدی را نشان میدهد. این برند طی ۳ ماه گذشته اولین مکهای سیلیکون اپل را به بازار عرضه کرد. این دستگاهها شامل مدلهای مک بوک پرو M ۱، مکبوک ایر و مکمینی هستند. برای مکهای M ۱ محدودیتهای عرضه وجود داشت که به دلیل کمبود واحدهای موجود به نظر میرسد فروش این محصول به طور عمد سرکوبشده باشد. او با توجه به روند کار اظهار کرد.
خدمات
یکی دیگر از رکوردها مربوط به خدمات پس از فروش اپل بود. اپل برای ۳ ماه آخر سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۸. ۱۵ میلیارد دلار درآمد از خدمات کسب کرد. سرویس اشتراکی Apple One این شرکت در ماه دسامبر راهاندازی شد و به مشتریان خود تخفیفهای گروهی و فردی را طی خدمات ارائه میکند. این برند همچنین در اواخر این ۳ ماه، برنامه «اپل فیتنس» را راهاندازی کرد و فیلمهای تعاملی تمرین در خانه را برای کاربران «اپل واچ» ارائه داد.
تجهیزات پوشیدنی، خانگی و لوازم جانبی
اپل در بخشهای تجهیزات پوشیدنی، خانگی و لوازم جانبی رکورد زد. اپل از این نوع محصولات بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار درآمد کسب کرد که ۳۰ درصد بالاتر از سهماه مشابه سال قبل بود. هر یک از زیرمجموعهها هم رکوردهایی را ثبت میکنند. دسته پوشیدنیها شامل هدفونهای ایرپاد، ساعتهای مچی اپل و بیتسها است. این برند در پاییز ساعت مچی اپل سری ۶ و ساعت مچی اپل اقتصادی SE را به بازار عرضه کرد. اپل همچنین ایرپاد مکس را اواخر ۳ ماه پایانی وارد بازار کرد که احتمالا عرضه آن تا آوریل ۲۰۲۱ محدود خواهد بود. گروه تجهیزات خانگی شامل تلویزیون اپل، هوم پاد و هوم پاد مینی جدید است. فروش لوازم جانبی جدید در این ۳ ماه شامل MagSafe Duo و MagSafe بود.
فروش در چین
طی ۳ ماه گذشته، اپل با فروش محصولات خود در چین بالغ بر ۲۱ میلیون دلار درآمد کسب کرد این اعداد و ارقام فراتر از فروشهای قوی آیفون درگذشته است. درحالیکه فروش کلی آیپدهای اپل رکوردشکنی نکرد اما رشد چشمگیری را در این دوره داشت. فروش جهانی آیپد نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد رشد داشته و درمجموع به ۴/ ۸ میلیارد دلار رسید. این بالاترین میزان سهماهه فروش iPad در ۶ سال گذشته است. اپل همچنین اشاره کرد درآمد این برند از فروش آیپد در ژاپن یک رکورد از خود بهجا گذاشته است. اپل سال ۲۰۲۰ را صرف اصلاحات سختافزاری مجموعه مدلهای آیپد خود و همچنین توسعه قابلتوجه در iPadOS کرد. میزکار (دسکتاپ) Safari و پشتیبانی نشانگر ماوس، به کاربران اپل این امکان را میدهد که کارهای بیشتری را با تبلت های خود انجام دهند. برخی از مدلهای iPad در سهماه گذشته شاهد محدودیتهای فروش بودهاند.
سرویس پشتیبانی اپل
درآمد اپل از سرویس AppleCare رکوردشکنی را برای این برند به ارمغان آورد.طی ۳ ماه بسیاری از فروشگاههای ایالاتمتحده و اروپا به دلیل شیوع کرونا بسته مانده بودند. لوکا مائستری معاون ارشد اپل رشد فروش AppleCare را به دلیل بالا رفتن میزان بازدید داخلی از فروشگاههای دنیا نسبت داد.
علاوه بر خریدهای حضوری اپل استور، مشتریان اپل میتوانند ضمانتنامههای تمدیدشده AppleCare پلاس را بهصورت آنلاین و از دیگر فروشگاههای خردهفروشی خریداری کنند. در سالهای اخیر، این شرکت اشتراک ماهانه AppleCare را به خدمات خود اضافه کرده است و این امکان را برای مشتریان فراهم میکند تا بتوانند از عهده بیمه دستگاههای خود برآیند.
افزایش تماس
در طول کریسمس، رکورد بالاترین میزان تماس در اپلیکیشن «فیس تایم» شکسته شد. این رکورد جای تعجب ندارد. ازجمله عواملی تاثیرگذار در این زمینه، خانوادههایی هستند که در تعطیلات سال نو از هم جدا افتادند و موجب افزایش تعداد دستگاههای فعال اپل شدند.
منبع: BLOOMBERG.COM
نظرات