۱۸ اشتباه رایج بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

۱۸ اشتباه رایج بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی


فهرست

مقدم ه

دست کم گرفتن اهمیت بازاریابی در شبکه‌های اجتماع ی

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی بدون استراتژی و برنام ه

تحقیق نکردن درباره نیازها و توقعات مخاطبان

استفاده از عنوان‌های کسل ‌کننده و تکراری

افراط و تفریط در فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

تعامل برقرار نکردن با مخاطبان

رفتار یکسان با تمام شبکه‌های اجتماعی و نداشتن استراتژی مطابق الگوریتم‌های آن‌ها

زیاده‌روی در معرفی محصولات و خدمات

حمایت نکردن از رقبا

عدم شناسایی و درک افراد جامعه هدف

اندازه گیری و آنالیز KPI های غیرمرتبط

فعالیت غیرمستمر

اعتماد بیش از حد به اتوماسیون و هوش مصنوعی

نداشتن خط مشی مشخص در تولید محتوا

خرید فالوور غیرحقیقی

استفاده از هشتگ‌های نامرتبط

حذف نظرات منفی کاربران

سخن پایانی

مقدمه

آیا شما یک صاحب کسب‌و‌کار هستید و از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی برند خود استفاده می‌کنید؟ آیا کسب‌وکاری نوپایی را راه انداخته‌اید و به بازاریابی در شبکه‌ های اجتماعی فکر می‌کنید؟ آیا در فکر به راه انداختن یک کسب‌وکار هستید؟ اگر جواب شما به هر یک از این سوالات، بله است، این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ راز را از دست ندهید.

قطعا یکی از روش‌های نوین و سودمند بازاریابی، بازاریابی در شبکه‌ های اجتماعی است. کمتر کسی با تاثیر شگرف این شبکه‌ها و نفوذ آن‌ها در زندگی روزمره مردم دنیا، ناآشنا است. نکته‌ای که در مورد روش ­­ ­های بازاریابی وجود دارد این است که اگر با استراتژی درست و آگاهانه اقدام به انجام آن کنید، بسیار اثرگذار خواهند بود؛ اما، اشتباهات مهلکی نیز وجود دارند که اگر از آن‌ها آگاه نباشید، ممکن است همه‌ی تلاش‌ها و هزینه‌های شما، بی‌اثر واقع شود و به نتیجه دلخواه خود نرسید. بهترین راه برای جلوگیری از یک اشتباه، آگاه شدن از آن است.

۱۸ اشتباه رایج بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

دست کم گرفتن اهمیت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

اگر فکر می‌کنید بازاریابی در سوشال­ها برای کسب‌وکار شما مناسب و اثربخش نیست، سخت در اشتباهید. صاحبان برخی کسب‌وکارها با این تصور غلط که شبکه‌های اجتماعی فقط برای نوجوانان و بعضی مشاغل کاربرد دارد، اثر شگفت‌انگیز بازاریابی در این شبکه‌ها را دست کم می‌گیرند. شاید این تصور تا چند سال پیش درست بود؛ اما دیگراین‌گونه نیست. طبق مطالعات انجام‌شده سریع‌ترین رشد جمعیتی در توییتر،دربازه سنی۶۴-۵۵ سال دیده شده و سریع‌ترین رشد جمعیتی در فیس‌بوک،متعلق به افراد ۵۴-۴۵ ساله بوده است.حقیقت این است که شبکه‌های اجتماعی به تمام لایه‌های جامعه ما نفوذ کرده‌اند. بنابراین اگر با یک استراتژی مشخص و موثر در این شبکه‌ها فعالیت کنید، می‌توانید از بسیاری از کسب‌وکارهای رقیب خود پیشی بگیرید.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی بدون استراتژی و برنامه

بسیاری از افرادی که به‌تازگی فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده‌اند، به‌جای چیدن و دنبال‌کردن یک استراتژی مشخص برای بازاریابی، یک راهنما کلی را دنبال می‌کنند. در اولین قدم شما باید درک درستی از کارایی و الگوریتم‌های هر یک از این شبکه‌ها به دست آورید و سپس تلاش کنید با یک برنامه مناسب و مخصوص برای کسب‌وکارتان، از آن‌ها برای رسیدن به چشم‌انداز تجاری‌تان استفاده کنید. برای تهیه این استراتژی همچنین می‌توانید از افراد متخصص و باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.برداشتن قدم‌های بعدی برای بازاریابی بدون دانستن این‌که چه افرادی جامعه هدف شما هستند، چگونه می‌توانید بین آن‌ها و خودتان اعتمادسازی کنید و در چه قالبی و چه زمانی بهتر است که پست‌های خود را منتشر کنیدمانند این است که با ماشینی که نمی‌دانید چقدر سوخت دارد و  در جاده‌‌ای که نمیدانید به کجا می رود، رانندگی کنید. این اشتباه در برداشتن قدم اول باعث می شود تمامی زحمات شما در نهایت بی‌فایدهباشدو تمام تلاش شمابه هدر رود.

شروع بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی همراه با داشتن یک استراتژی و عملی کردن آن مزایای بسیاری دارد. از جمله این‌که:

۱. می‌توانید تلاش خود را به طور سازنده در جهت دستیابی به اهداف تجاری‌تان هدایت کنید، و به این معنی است که احتمالاً نتیجه خواهید گرفت.

۲. وقتی برنامه‌ای دارید که به آن پایبند هستید و احتمال این‌که راه را گم کنید، کم است ،می‌توانیدبه طور موثرتری از زمان و منابع استفاده کنید.

۳. می‌توانید نتایج خود را بسنجید و در صورت لزوم در ادامه کار استراتژی‌تان را تغییر دهید. این آزمون‌وخطا در درازمدت به شما کمک می‌کند تا کمپین‌هایی بهینه‌تر و سودآورتری را مدیریت کنید.

در پایان فراموش نکنید که برنامه‌ریزی تنها بخشی از فرایند بازاریابی است. پایبند بودن و عملی کردن آن و همچنین پشتکار ومداومت، کلید دستیابی به نتیجه است.

بیشتر بخوانید:

راهنمای صفر تا صد مدیریت شبکه‌های اجتماعی

بهترین بودن رو شروع کن

تحقیق نکردن درباره نیازها و توقعات مخاطبان

اگر از اهمیت تحقیقات به‌ موقع و دقیق با خبر باشید، بازاریابی دیجیتال برای برند شما بسیار مفید خواهد بود.

تحقیقاتی شامل درک دقیق مخاطبانتان، آشنایی با نیازهای آن‌ها و این‌که محصول شما چگونه می‌تواند به طور موثری نیازشان رابرطرف کند، همچنین تحقیق در مورد استراتژی‌های جدید بازاریابی و  به‌روز رسانی اطلاعات و محصولاتتان برای همگام شدن با روند بازار نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. انجام ندادن این تحقیق‌ها می‌تواند باعث اتلاف وقت، منابع و هزینه‌های ارزشمند شما در تلاش برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شود که در نهایت بی‌تاثیر واقع خواهد شد.

استفاده از عنوان‌های کسل‌‌کننده و تکراری

عنوان انتخابی شما اولین و مهم‌ترین عاملتاثیرگذار بر روی مخاطب است. استفاده از یک عنوان جالب‌ توجه اولین قدم برای جذب مخاطبان و ترغیب کردن آن‌ها برای خواندن مقاله شما است.

سعی کنید از افراد متخصص برای تحلیل عناوین انتخابی خود کمک بگیرید. اگر وبسایت دوزبانه دارید، می‌توانید عناوین انگلیسی را با استفاده از وبسایت CoSchedule بررسی کنید. این وبسایت عنوان شما را تجزیه‌وتحلیل می‌کند و بر اساس تعداد کاراکترها، طنین کلمات و قدرت کلمه کلیدی به آن نمره‌ای بین۰ تا ۱۰۰ اختصاص می‌دهد.

افراط و تفریط در فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

ممکن است مدتی طول بکشد تادریابید که چه میزان پست کردن محتوا برای صفحات شما در شبکه‌های اجتماعی مناسب است؛ اما بدانید که افراط و تفریط در پست کردن محتوا می‌تواند به کسب‌وکار شما آسیب برساند و برای مخاطبانتان آزاردهنده باشد. با یک سرچ ساده در گوگل می‌توانید نتایج تحقیقات بسیاری که روی میزان مناسب تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی انجام شده است را مطالعه و از آن‌ها برای فعالیت متناسب و پربازده استفاده کنید. درست است که نباید مخاطبانتان را با انبوهی از مطالب بمباران کنید؛ اما مراقب باشید که ترس از فعالیت زیاد باعث کم شدن نامناسب فعالیت شما نشود. همچنین می‌توانید از مخاطبانتان نظرخواهی کنید و تعداد پست‌ها را مطابق خواست آن‌ها تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید:

تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی، معجزه‌ای در بازاریابی

مراحل تولید محتوای مناسب برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

تعامل برقرار نکردن با مخاطبان

اگر کسی به پست‌های شما اهمیت ندهد یا به آن‌ها پاسخ ندهد، تلاش شما برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی بی‌فایده است. پست‌ها و محتوای شما باید به ‌گونه‌ای طراحی شوند که واکنش مخاطبان شما را برانگیزد. اگر هیچ واکنشی دریافت نکردید، استراتژی کلی و محتوای شما باید دوباره بررسی شود.

زمانی که شخصی در قسمت نظرات درباره محتوای شما نظرداد یا سوال پرسید، حتماً پاسخ دهید. هر نظری که مشتری ارسال می‌کند، چه مثبت و چه منفی، فرصتی برای ارتباط مستقیم با او است. رفتاری دوستانه و متشخصانه داشته و درپاسخ‌دادن به سوالات صبور باشید. بدانید که یکی از مهم‌ترین اهداف شما باید ایجاد تعامل مثبت با مشتریانتان باشد؛ برایمثال، یکی از نکاتی که الگوریتم اینستاگرام به آن بسیار توجه می‌کند، نرخ تعامل شما با مخاطبانتان است. پس از قسمت نظرات در پایین پست‌ها برای ایجاد تعامل هر چه بیشتر استفاده کنید. در مورد فیس‌بوک نیز همین موضوع صادق است. صدالبته که نظرات کاربران فقط از این نظر که مورد توجه الگوریتم‌ها است، با اهمیت نیست، بلکه باعث عمیق‌تر شدن ارتباطات شما با مخاطبانتان نیز می‌شود.قطعاً زمانی که مشتریان توجه و پاسخ سریع شما به نظراتشان را ببینند ،به برند تجاری شما بیشتر علاقه‌مند می‌شوند.

بر اساس تحقیقات ، در کمال تعجب، نظرات ۸۹ درصد کاربران توسط برندها نادیده گرفته می‌شود.

در همان تحقیق،به این موضوع اشاره شده است که اگر یک برند تجاری به سوالات مشتریان در شبکه‌های اجتماعی پاسخ دهد:

  • ۷۰ ٪ از افراد به‌ احتمال زیاد از محصول یا خدمات آن برند استفاده می‌کنند.
  • ۶۵ ٪ از مردم وفاداری بیشتری به آن برند نشان می‌دهند.
  • ۷۵ ٪ از افراد احتمالاً تجربه خوب خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

بهترین زمان برای پاسخ دادن به نظرات تا ۶۰ دقیقه پس از انتشار محتوا است. تعاملب رقرار شده در این بازه است که مورد توجه الگوریتم‌ها قرار می‌گیرد. همچنین می‌توانی دتعاملات اجتماعی شرکت خود را فقط به بخش بازاریابی محدود نکنید و برای برقراری ارتباط با مشتریان، بخش‌های دیگری را که با مشتری تعامل دارند؛ مانند بخش فروش، خدمات به مشتری، صورت‌حساب و تولید را نیز درگیر کنید .

مدیریت اکانت با راز

برقراری تعامل با مخاطب

رفتار یکسان با تمام شبکه‌های اجتماعی و نداشتن استراتژی مطابق الگوریتم‌های آن‌ها

تولید و انتشار محتوا در یک شبکه اجتماعی به‌گونه‌ای که با الگوریتم‌های آن مغایرت داشته باشد، بی‌اثر و ضد تولید است. قطعاً شما درکشور آلمان به زبان اسپانیایی صحبت نمی‌کنید، با این‌ حال بسیاری از برندها در شبکه‌های اجتماعی به زبان اشتباه صحبت می‌کنند.

هر شبکه اجتماعی آداب ‌و رسوم، زبان، مخاطب و نوع محتوای خاص خود را دارد. برای اینکه تلاش‌های شما موثر باشد، باید تفاوت‌های این شبکه‌ها و سبک هرکدام را هنگام تولید محتوا در نظر بگیرید. مهم است که بدانید چگونه افراد در هر یک از آن‌ها با یکدیگر ارتباط برقرارمی‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی مختلفی وجود دارند که می‌توانید برای بازاریابی برند خود از آن‌ها استفاده کنید. از جمله فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام ،تلگرام و پینترست. قطعاً باید تفاوت‌های آن‌ها را هنگام چیدن استراتژی کلی بازاریابی خود در نظر بگیرید.

حتماً تحقیق کنید که مشتریان ایده‌آل شما چه کسانی هستند و تلاش کنید مطالب خود را به‌گونه‌ای در هر شبکه اجتماعی قرار دهید که در نهایت در اختیار آن‌ها قرار گیرد. بسته به برند، ممکن است ببینید که مخاطبان ایده‌آل شما فقط در فیس‌بوک و اینستاگرام هستند، درحالی‌که ممکن است سایر برندها جامعه هدف خود را در شبکه‌های اجتماعی دیگر بیابند. برای دانستن اینکه مشتریان شما در کدام شبکه اجتماعی بیشتر است، هرکدام را امتحان کنید تا ببینید محتوای شما تعامل یا نتیجه‌ای دارد یا خیر.

اگر هیچ نتیجه‌ای دریافت نمی‌کنید، احتمالاً آن شبکه اجتماعی برای اهداف تجارت شما مناسب نیست.

کاری که نباید انجام دهید، هزینه‌کردن برای تولید محتوا در شبکه اجتماعی‌ای است که مخاطب هدف شما حتی در آن حضور ندارد. این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که در بازاریابی بسیاری از برندها دیده می‌شود.

توصیه می‌شودکه محتوای منحصر به ‌فردی را در هر یک از شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. زیرا الگوریتم‌های این شبکه‌ها به طور متفاوتی تنظیم شده‌اند و افراد انتظارات متفاوتی از محتوایی که می‌خواهند در هر یک از آن‌ها ببینند، دارند. به‌عنوان ‌مثال، در اینستاگرام ،هشتگ‌ها می‌توانند به افزایش دسترسی شما کمک کنند، اما تاثیر آنها در Facebook ممکن است این‌گونه نباشد.

نداشتن استراتژی برای هر یک از شبکه‌های اجتماعی، اشتباهی رایج در بازاریابی

زیاده‌روی در معرفی محصولات و خدمات

آیا دوست دارید با شخصی که فقط در مورد خودش صحبت می‌کند معاشرت کنید؟ احتمالاً خیر، درست است؟

این اشتباه، یکی دیگر از اشتباهاتی است که بسیاری از شرکت‌ها در شبکه‌های اجتماعی مرتکب می‌شوند. همه چیز در مورد آن‌ها است. اخبار، رویدادها، کمپین‌ها، محصولات، پروژه‌ها و غیره. واقعیت این است که هیچ‌کسی به این پرگویی‌ها اهمیتی نمی‌دهد!

برای موفقیت در شبکه‌های اجتماعی، نه‌تنها باید از زبان مخاطبان صحبت کنید، بلکه باید آنچه را که آن‌ها می‌خواهند، بشنوند و بگویید. محتوایی که پست می‌کنید باید باکیفیت، جالب‌توجه و مطابق با هنجارهای آن شبکه اجتماعی و مخاطبان شما باشد. پس محتوای خود را در مورد آن‌ها و برای آن‌ها تولید کنید.

داشتن هزاران فالوور که جامعه هدف و مشتریان ایده‌آل شما نیستند و محتوای شما کمک چندانی به آنها نمی‌کند، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. شما می‌خواهید کاربران، همتایان یا متخصصانی را که دارای دیدگاه‌ها و علایق مشابه هستند و در موفقیت‌آمیز بودن تلاش‌های بازاریابی شما نقش مهمی دارند، جذب و با محتوای خود درگیرکنید. با ایجاد و گسترش شبکه ارتباطی،دسترسی بهتری به این مشتریان ایده‌آل و سایر افراد خواهید داشت و میزان نمایش پست‌ها و محتوای خود به آن‌ها را افزایش می‌دهید.

تعاملات خود را معنادار کنید! هدف ازایجاد شبکه ارتباطی افزودن ارزش به یک ارتباط است. شما باید وقت خود را به جذب مخاطبان و برانگیختن واکنش آن‌هاو درگیر کردنشان در بحث اختصاص دهید، تا آن‌ها با به اشتراک گذاشتن و اظهارنظر درباره محتوایشما، شما را به اهدافتان نزدیک‌تر کنند.پس بدانید که چاره کار، بمباران مخاطبان با همه اطلاعاتی درباره شما وجود دارد، نیست. با تعاملاتی که در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنید مانند روابط دنیای واقعی خود رفتار کنید. باارزش دادن به این روابط ،مخاطبانتان بیشتر به سخنان شما توجه خواهند کرد.

حمایت نکردن از رقبا

حمایت کردن از رقبا و بازنشر کردن پست‌هایشان در نگاه اول ممکن است تبلیغ برای آنان و زیر سوال بردن خودتان به نظر بیاید؛ اما باید بدانید که این نگاه درست نیست. بازنشر کردن محتوای با کیفیت از رقبا با نام خودشان، ابتدا باعث افزایش آگاهی مخاطبانتان از نوع خدمات شما می‌شود. سپس نام برند تجاری شما توسط الگوریتم‌های آن شبکه اجتماعی شناخته شده و در دسته‌بندی درست قرار گرفته و به افرادی که احتمالاً در جامعه هدف شما قرار دارند، نشان داده می‌شود. در نتیجه باقی مطالب شما توسط افرادی دیده می‌شوند که ممکن است قبلاً نام برند شما را نشنیده باشند و برخی از آنها را به طرفداران و در نتیجه مشتریان شما تبدیل کنند.

عدم شناسایی و درک افراد جامعه هدف

درک اینکه مخاطب مورد نظر و جامعه هدف شما چه کسانی هستند، بیشتر در چه شهرهایی زندگی می‌کنند و ارائه خدمات یکسان به همه آن‌ها، برای موفقیت کمپین‌‌ها و استراتژی بازاریابی شما در شبکه‌های اجتماعی، امری حیاتی است.

به عنوان مثال، رویدادهای حضوری معمولاً در یک مکان خاص برگزار می‌شوند، در حالی که شمامخاطبانی از سراسر کشور دارید. اگر این رویداد در تهران برگزار شود، به احتمال زیادبرای مخاطبان شما در سایر شهرهای کشور جالب توجه نخواهد بود.یک برند تجاری باید تلاش کند کمپین‌های خود را به گونه‌ای طراحی و اجرا کند که مورد توجه همه مخاطبان و مشتریان قرار گیرد. برای مثال، کمپین‌های آنلاین در شبکه‌های اجتماعی.

هنگامی که موقعیت مخاطبان خود را شناسایی کردید و شخصیت و علایق مشتریان خود را به خوبی درک کردید، می‌توانید برای کمپین‌ها و نوع ارائه خدماتتان برنامه‌ریزی کنید و بازخوردهای بسیار بهتری بگیرید.

استراتژی درست بازاریابی برای فروش

عدم تجزیه و تحلیل عملکرد کمپین‌ها

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که برندهای تجاری نوپا در طول بازاریابی برند خود در شبکه های اجتماعی مرتکب می شوند این است که نمی دانند عملکرد کمپین های آنها چقدر خوب بوده است، آیا بازخورد لازم را دریافت کرده اند؟ آیا موضوع کمپین‌ها برای کاربران جالب توجه بوده است؟ آیا هزینه‌های آنها برای راه‌اندازی و هدایت کمپین نتیجه‌ی ارزشمندی داشته است؟ و غیره.

این برندها به طور معمول معیار مشخصی برای اطمینان از موفقیت خود ندارند و یا موقعیت خود را بررسی نمی کنند یا حتی فکر نمی کنند که انجام چنین کاری مهم است.

اختصاص زمانی برای تجزیه و تحلیل عملکرد

مدیریت و اجرای کمپین با راز

اندازه‌گیری و آنالیز KPI های غیرمرتبط

KPI ( KeyPerformanceIndicator ) یا شاخص کلیدی عملکرد، شاخصی برای بررسی میزان موفقیت یک سازمان یا برند تجاری در رسیدن به اهداف خوداست.

این شاخص می‌تواند در بررسی عملکرد برندها، سازمان‌ها و حتی کارهای شخصی کمک کننده باشد. نکته مهم این است که شاخص باید در دوره‌های زمانی مشخص آنالیز شده و با شاخص‌های عملکرد پیشین مقایسه شود .

هنگام اندازه‌گیری شاخص‌های کلیدی عملکرد ( KPI ) برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از بازاریاب‌ها در دام معیارهای بی‌اهمیت می‌افتند. برای مثال، آن‌ها تعداد مخاطبان خود در فیس‌بوک یا دنبال‌کنندگانشان در توییتر رابه طور مداوم چک می‌کنند و اگر این تعداد در حال افزایش باشد، خوشحال می‌شوند.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی با انواع دیگر بازاریابی متفاوت نیست. شما باید تاثیری را که تلاش‌های شما در این شبکه‌ها بر کسب‌وکار شما دارد، به طور مداوم بررسی کنید، نه تعداد کل طرفداران یادنبال‌کنندگانتان.

شاخص کلیدی عملکرد (KPI)

تحلیل رفتار کاربران با راز

فعالیت غیرمستمر

استمرار کلید موفقیت در همه کارهایی است که در دنیای تجارت، به ویژه در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهید.

بسیاری از برندها فقط در صورتی که بخواهند پیامی به مخاطبان ارسال کنند یا اطلاعیه‌ای را روی صفحه‌شان قرار دهند، اقدام به پست گذاشتن در شبکه های اجتماعی می‌کنند. باید بدانید که فعالیت محدود و غیرمستمرباعث عدم موفقیت شما درکمپین‌ها و دور شدن مخاطبان از برند تجاری شما می‌شود.

هنگام چیدن استراتژی و فکر کردن به این که چه میزان در شبکه‌های اجتماعی پست بگذارید، باید در نظر داشته باشید که در کدام شبکه مشغول فعالیت هستید. همان‌طور که گفتیم هر شبکه اجتماعی متفاوت است و مخاطبان در هر کدام از آن‌ها تعاملات و انتظارات متفاوتی دارند. همچنین کاری که باید مراقب باشید و انجام ندهید، پست کردن افراطی محتوا در شبکه‌های اجتماعی است زیرا که برای مخاطبانتان آزاردهنده و ناامیدکننده می‌شوید.

اعتماد بیش از حد به اتوماسیون و هوش مصنوعی

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که برندها مرتکب می‌شوند، اعتماد بیش از حد به اتوماسیون و ارسال خودکار پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی‌ است. مردم از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند تا بتوانند با اشخاص حقیقی به طور مجازی تعامل داشته باشند. اگر مخاطبان بتوانند تشخیص دهند که پست‌های شما به صورت خودکار ارسال می‌شودیا احساس کنند که تعاملاتشان با شما غیرحقیقی است، از برند تجاری شما فاصله می‌گیرند. در مواردی حتی ممکن است این سیستم خودکار کاربران را بدون‌دلیل اسپم تشخیص دهد و طبیعتا شما شروع به از دست دادن مخاطبانتان خواهید کرد.

حضور شما در شبکه‌های اجتماعی باید حقیقی باشد. مراقب باشید با ارسال خودکار محتوا، در مخاطباتان احساس بیگانگی ایجاد نکنید. سعی کنید به جای اتوماسیون به روش‌هایی لذت‌بخش برای سرگرم کردن و الهام بخشیدن به کاربران،با ارسال محتوا به صورتحقیقی و معتبر، فکر کنید.

مزایای اتوماسیون برای بازاریابی و در جهت صرفه‌جویی در وقت و هزینه بسیار زیاد است، با این حال، برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، جایگزین شدن اتوماسیون با عنصر انسانی می‌تواند آسیب غیرقابل‌جبرانی به نام برند تجاری شما بزند.

تلاش کنید تعامل شما بامخاطبانتان اصیل، همدلانه و پویا باشد. با ایجادیک رابطه انسانی با مخاطبانتان می‌توانید تا حدی اطمینان حاصل کنید که آن‌ها همچنان از تعامل با صفحه برند شما لذت خواهند برد، آن را به دیگران معرفی خواهند کرد و برای مدت طولانی‌تری مشتری وفاداری شما خواهند ماند.

نداشتن خط مشی مشخص در تولید محتوا

نداشتن خط مشی مشخص در تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای شهرت و اعتبار نام برند شما خطرناک باشد. این موضوع اغلب ممکن است منجر به اشتباهی غیرمنتظره و خجالت‌آور شود. صرف نظر از اینکه چه کسانی صفحات شبکه‌های اجتماعی شما را مدیریت می‌کنند، باید سیاستی را اتخاذ کنید که مشخص کند چه چیزی قابل قبول است و چه چیزی قابل قبول نیست. برای اکثر مخاطبان، محتوایی که به هر طریقی جنسیتی، نژادپرستانه، ضدمذهب، توهین‌آمیز، همراه با فحاشی،تحقیرآمیزیا تبعیض‌آمیز باشد، ناخوشایند است. اطمینان حاصل کنید که همه کارمندان و ادمین‌های شما از این خط مشی آگاهیداشته باشند و از آن پیرویکنند.

خرید فالوور غیرحقیقی

همه ما می‌دانیم که خرید فالوور خلاف دستورالعمل‌های همه شبکه‌های اجتماعی است؛ اما زمانی که تعداد افراد بیشتری به مرور زمان صفحه برند شما را دنبال می‌کنند، این فعالیت غیرقانونی وسوسه انگیزتر می‌شود. کمتر کسی می‌تواند در برابر پیشنهاد خرید هزاران فالوور با قیمتی نسبتا پایین مقاومت کند.

این پیشنهاد فقط در یک نگاه کلی، پیشنهادیخوب به نظر می‌رسد؛ اما در واقع با این کار شما در حال هزینه کردن برای شکست خوردن تمامی استراتژی‌هایتان هستید. به چه علت؟ به دلیل این که خرید فالوور برخلاف الگوریتم‌های فیس‌بوک و اینستاگرام است. هر زمان که پستی را منتشر می‌کنید، به چند عضو منتخب از مخاطبان شما نشان داده می‌شود. هرچه مخاطبانتان آن را بیشتر دوست داشته باشند و درباره آن نظر دهند، آن پست بیشتر با الگوریتم تطابق پیدا می‌کند و به عنوان یک پست جالب توجه توسط آن‌ها شناسایی می‌شود. سپس به باقی مخاطبان و در مراحل بعدی به اشخاصی که دنبال‌کننده شما نیستند، نشان داده می‌شود.

حال ، تصور کنید که در ابتدا ۵۰۰ فالوور داشتید و برای دریافت ۱۰۰۰ فالوور بیشتر هزینه کرده‌اید. اکنون، دو سوم مخاطبان شما کاربرانی غیرفعال یا مشترک بین شما و هزاران صفحه دیگر هستند. آن‌ها به احتمال زیاد پست‌های شما را نمی بینند و اگر آن را ببیند، به آن واکنشی نشان نمی‌دهند.

برای مثال،یک بار تعداد زیادی پروفایل جعلی برای فروش فالوور در فیس بوک ساخته شده بود و تبلیغات رسمی یک برند لایک های جعلی بسیاری دریافت کرد. اما این لایک‌های جعلی منجر به رسوایی شد و به نام آن برند تجاری آسیب شدیدیو ارد کرد و فیس‌بوک بیش از دو میلیارد حساب جعلی را حذف کرد. به چه دلیل فیس‌بوک مجبور به این کار شد؟زیرا این حساب‌های جعلی از ارتقا پست‌ها توسط الگوریتم جلوگیری می‌کنند. در نتیجه مخاطبین اصلی شما، کمتر پست‌های شما را خواهند دید. این اتفاق قطعاً چیزی نیست که شما برایش هزینه کرده‌اید! بخاطر داشته باشید که نباید دنبال تعداد بیشتر فالوور باشید، بلکه مهم تعامل میان شما و مخاطبینی است که در حال حاضر دارید و خرید فالوور  قطعا شما را به این هدف نمی‌رساند.

بیشتر بخوانید

تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی، معجزه‌ای در بازاریابی

نرخ‌ خرید فالوور خارجی

نرخ‌ خرید فالوور خارجی

استفاده از هشتگ‌های نامرتبط

اگر می‌خواهید محصولات خود را در معرض دید بیشتر قرار دهید، باید از هشتگ‌ها استفاده کنید. با نام کاربری برند تجاری خود در مورد یک موضوعپ رطرفدار روز اظهار نظر کنید و از این طریق هزاران نفر صفحه شما را می‌بینند. این کار با وجود این که کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، نقطه ضعف بزرگی نیز دارد که باید از آن آگاه باشید. نام برند تجاری شما توسط هزاران نفر دیده خواهد شد، پس اگر قدم اشتباهی بردارید، همه از آن باخبر خواهند شد. با حذف آن پست نیز نمی‌توانید اعتبار ازدست‌رفته‌تان را بازگردانید، زیرا که پست شما آرشیو شده و همچنان می‌توان به آن دسترسی داشت.

واکنش نشان دادن به مرگ افراد مشهور و ادای احترام به آن‌ها یکی دیگر از اشتباهاتی است که باید از آن اجتناب کنید. گذاشتن این نوع پست‌ها نوعی زیاده‌روی است و باعث می‌شود که طرفداران آن شخص مشهور احساس کنند که شما از مرگ هنرمند مورد علاقه‌شان برای سود شخصی خود استفاده کرده‌اید. قبل از استفاده از یک هشتگ، اطمینان حاصل کنید که برای شما مشکل‌ساز نخواهد شد و به موضوعاتی واکنش نشان دهید که ارزش برند شما را زیر سوال نمی‌برند.

نمونه‌ای از اشتباه یک برند معروف در استفاده از یک هشتگ پرطرفدار

حذف نظرات منفی کاربران

احتمالاً خود شما نیز با برندهای تجاری‌ای روبه‌رو شده‌اید که نظرات منفی کاربران را نادیده می‌گیرند، مکالمات طولانی و بی‌فایده را ادامه می‌دهند و سپس تمامی نظرات را حذف می‌کنند.

این کار یکی از غیرحرفه‌ای‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. هنگامی که یک نظر منفی دریافت می‌کنید، باید به مخاطب خود نشان دهید که چیزی برای پنهان کردن و نپذیرفتن ندارید .اگرمخاطبی که در حال نظر دادن است، عملکرد نادرست شما را گوش‌زد می‌کند، از او برای اشاره کردن به آن تشکر کرده و عملکرد خود را بهبود بخشید. فقط در صورتی آن‌ها را نادیده بگیرید که مطمئن باشید با هدف آسیب زدن به نام برند شما، نظر منفی داده‌اند.

نمونه‌ای از پاسخ حرفه‌ای و مناسب یک برند به کامنت منفی یک کاربر

سخن پایانی

بهترین راه برای اطمینان حاصل کردن از اثربخش بودن بازاریابی شما در شبکه‌های اجتماعی، سپردن کار چیدن استراتژی به اشخاص و سازمان‌هایی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند و با این کار آشنا هستند و تجربه کافی کسب کرده‌اند.

در این مقاله راز تلاش کردیم شما را با رایج‌ترین اشتباهات برندها هنگام بازاریابی در شبکه ‌های اجتماعی آشنا کنیم و برای شما نمونه‌هایی از اشتباهات برندهای معروف را نیز به عنوان مثال بیان کردیم. همچنین راهکارهایی برای بهبود عملکردتان در هنگام استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی، ارائه دادیم و امیدواریم که سهم کوچکی در موفقیت برند شما ایفا کرده باشیم.

شما تاکنون با چه اشتباهات دیگر بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده‌اید؟ تجربیات خود را برای افزایش آگاهی کسب‌وکارهای نوپا در قسمت نظرات، با ما و مخاطبان راز به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

سوشال لیسنینگ یا گوش دادن به شبکه‌ های اجتماعی چیست؟ روانشناسی فروش و تاثیر آن در شبکه های اجتماعی صفر تا صد استراتژی شبکه های اجتماعی B۲B سوشال مانیتورینگ چیست؟

لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    منبع خبر

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

      نظرات