چگونه «کلاب هاوس» میتواند دنیای تجارت را...
صداهایی برای سود بیشتر
ویروس کرونا، دنیای متفاوتی را در همه عرصهها بهویژه برای کسبوکارها رقم زد و سرعت دیجیتالیزه شدن کسبوکارها بیشتر شد. در این بین رشد و تاثیر شبکههای اجتماعی سرعت بالایی گرفته و برندهایی برنده هستند که بتوانند از پلتفرمهای مختلف شبکههای اجتماعی و افراد موثر در آنها، در راستای اهداف ارتباطی یا بازاریابی خود استفاده کنند. اپلیکیشن جدید «کلابهاوس» مانند هر پلتفرم دیگری با میلیونها کاربر، یک فرصت استثنایی برای کسبوکارهاست تا درباره برند خود صحبت کنند.
کلابهاوس به سرعت تبدیل به فضایی برای افرادی شده که ارتباطات خوبی دارند و ابزاری است مناسب برای کارآفرینان و کسبوکارها تا با گفتوگو درباره برند خود ارزشآفرینی کنند. وقتی یک شبکه اجتماعی شروع بهکار میکند، اولین عضوها، معمولا میتوانند از مزایای بیشتری بهرهمند شوند. این فضا تریبونی جدید برای کسبوکارهایی است که با نگاه استراتژیک از این فضا برای ارتباط و تعامل خود بهره ببرند.
جهشی جدید
گرچه عضویت در «کلاب هاوس» فقط از طریق دعوت ممکن است اما تا فوریه امسال، تعداد کاربران به حدود ۱۰میلیون نفر رسید. هرچند هنوز در قیاس با توییتر و تیکتاک، رقم بزرگی نیست اما باز هم قابلتوجه است. ایلان ماسک و مارک زاکربرگ در اقدامی غافلگیرکننده در این شبکه حضور یافتند. از دیگر چهرههای سرشناس در این اپلیکیشن، بیل گیتس را میتوان نام برد.
در کلابهاوس میتوانید از هر دری صحبت کنید. از موضوعات جدی گرفته تا غیررسمی و سرگرمکننده. وقتی اپلیکیشن را باز میکنید با لیستی از رومها یا اتاقها روبهرو میشوید. هر روم، یک عنوان دارد؛ مثلا «بررسی ارزهای دیجیتال» یا «تاکتیکهای مذاکره» یا «اگر حیوان بودید در مورد آدمها چه فکری میکردید؟» با لمس عنوان، وارد روم میشوید. با زدن دکمهای به شکل دست، اجازه صحبت میگیرید و میتوانید در گفتوگو شرکت کنید.
برخلاف شبکههای اجتماعی متنمحور یا اپلیکیشنهای سنگین ویدئویی، این شبکه به درد کسانی میخورد که در روز با وظایف مختلف درگیرند. میتوانید درحال تاکردن لباسها یا تمیزکردن خانه، وارد یک روم شوید و گفتوگو کنید. گفتوگوها پراکندهتر از رادیو هستند، تمرکزشان از پادکست کمتر است و عملا «صدای سفید» به نظر میرسند.
هر وقت وارد شوید، روزنامهنگارهایی را خواهید دید که راجع به روزنامهنگاری حرف میزنند، سرمایهگذارانی که از سرمایهگذاری میگویند و میلیونرهایی که نکات مربوط به بازاریابی را آموزش میدهند. تکنولوژی در این اپلیکیشن حضور پررنگی دارد؛ علاقهمندان به بیتکوین، طرفداران ایلان ماسک، بنیانگذاران استارتآپها در حال مصاحبه با سرمایهگذاران و... بعضی از رومها طبق یک برنامه مشخص، هر روز یا هر هفته برقرار هستند. تعداد اعضای رومها متفاوت است؛ از دو نفر تا چند هزار نفر. کلابهاوس با وجود اینکه یک شبکه اجتماعی نام دارد اما به باور بسیاری، نوعی واکنش به سایر شبکههای اجتماعی، مخصوصا توییتر است. از آنجا که اجازه ثبت محتواها وجود ندارد، بسیاری، آن را جایی برای زدن حرفهای دلشان تلقی میکنند؛ صادقانه و با انتظار حفظ حریم خصوصی. از سوی دیگر، محیط «اسنپچتمانند» این اپلیکیشن، یعنی گذرابودن محتوا، سوالاتی درباره مدل کسبوکار آن و نظارت بر محتوا ایجاد کرده است. بعضی از کاربران نمونههایی از نژادپرستی فاحش، آزار و اذیت و انتشار اطلاعات غلط و دروغپراکنی را گزارش کردهاند. تاکید این اپلیکیشن بر غیردائمیبودن، به نوعی پرهیز از جمعآوری و حفظ دادههاست که یکی از ضروریات بازاریابی آنلاین در شبکههایی مثل فیسبوک و توییتر بوده است. ممکن است کلابهاوس مدل خود را تغییر دهد اما اگر کماکان برقرار بماند، موفقیتش در گرو کیفیت محتوایش است.
دنیایی پر از رقابت
بسیاری از رقبا درحال کپیبرداری از کلابهاوس هستند. گسترش این شبکه بین کاربران باعث شده فیسبوک، توییتر، لینکدین، اسپاتیفای و اسلک، رد پای این اپلیکیشن را دنبال کنند و برای راهاندازی خدمات صوتی زنده خود، دست به کار شوند. توییتر سال گذشته فضایی مشابه با کلابهاوس را بهصورت آزمایشی راهاندازی کرد به نام اسپیس. بهصورت محدود و فقط مختص سیستم عامل iOS .
پس از مدتی اندرویدیها اجازه گوشکردن به گفتوگوها را پیدا کردند. فیسبوک چنین برنامهای در دست اجرا دارد اما هنوز جزئیاتش مشخص نیست. لینکدین گفته خدمات صوتیاش با سایر خدمات مشابه کلابهاوس متفاوت خواهد بود. به جای ساخت اپلیکیشنی برای تعامل اجتماعی، گفتوگوها در لینکدین بر موضوعات تخصصی و حرفهای تمرکز خواهد داشت.
فرصتی برای بازاریابی
وقتی یک شبکه اجتماعی شروع به کار میکند، آنهایی که همان ابتدا به آن میپیوندند میتوانند از مزایای بیشتری بهرهمند شوند. مثلا اگر سال ۲۰۱۰ وارد اینستاگرام میشدید، میتوانستید به راحتی نام کاربری دلخواه را انتخاب کنید، از همان ابتدا فالوورهای جدید بیابید و راحتتر در معرض دید قرار میگرفتید. اما مزایا محدود به اینها نیست. هر وقت یک شبکه اجتماعی جدید شروع بهکار میکند، فرصتهای بازاریابی زیادی با خودش میآورد و از آنجا که کلابهاوس هنوز خلوت است، فرصت خوبی برای شروع دارید! همه چیز در کلابهاوس، حول محور تعامل و شبکهسازی است.
اگر به روزهای اول شکلگیری شبکههای اجتماعی و کاربری اولیه آنها نگاه کنیم، میبینیم این شبکهها جایی برای ارتباط و تعامل بودهاند. اگر از آنها همان استفاده قدیم را ببریم، مزایای بیشتری نصیب مان خواهد شد. کلابهاوس دارای طیف وسیعی از اتاقها و موضوعات است و به راحتی میتوانید موضوع هدف خود را انتخاب کنید و وارد گفتوگو شوید . بهعنوان یک بازاریاب یا فعال صنعت خردهفروشی قادر هستید با گردانندگان رومهایی که با ماموریت کسبوکارتان همخوانی دارند یا حمایت از کسبوکارتان را هدف قرار دادهاند، ارتباط بگیرید. به مرور اجازه خواهند داد که صحبت کنید و حتی در زمره گردانندگان روم باشید. قبل از ورود به اتاقهای گفتوگو، نگاه استراتژیک به آنها داشته باشید!
منبع: FORBES.COM
نظرات