کرونا، میانبری برای رسیدن به اهداف آنلاین
رمز و رازهای ورود به دنیای جدید کسب وکار
با شیوع و گسترش ویروس کرونا در جهان، روال عادی زندگی در اکثر نقاط دنیا برای مدتی متوقف شد. همزمان با گسترش این ویروس، چراغ بسیاری از کارخانهها خاموش و انبارها و مراکز توزیع متوقف و تعطیل شدند. بسیاری از کالاها و مواد اولیه از زنجیره تامین بیرون رفتند و این باعث از دسترفتن سودهای بسیار و موجب ضرر و زیان شرکتها شد. با وجود شرایط نامساعدی که شیوع ویروس کرونا در سطح جهان ایجاد کرد، بسیاری از کسبوکارها از این اختلال بهعنوان فرصتی برای کشف امکانات جدید و همچنین تغییر استراتژیهای سنتی و بررسی روشهای جدید استفاده کردند و برنامهریزیهایی انجام دادند.
با وجود همه آشفتگیها و حوادثی که عمدهفروشیها در سال جاری با آن مواجه شدند، روندهای جالبی در این صنعت بهوجود آمد؛ به این صورت که نوع نگاه بسیاری از افراد به تجارت برای همیشه تغییر کرده و این نکته بهویژه در صنعت عمدهفروشی خود را به وضوح نشان میدهد.
خرید آنلاین در سالهای اخیر در بین مصرفکنندگان بسیارمحبوب شده اما خردهفروشان و عمدهفروشان سنتی کمی بیش از حد معمول در ورود به بازارهای آنلاین تعلل به خرج میدهند. در عصر تجارت الکترونیکی، سیستمها و پلتفرمهای B۲B ، بیش از پیش در دسترس عمدهفروشان و خردهفروشان و همچنین خریداران عمده قرار گرفته است.
قبلا توزیعکنندگان و عمدهفروشان سنتی، لیست کالا، نمونه محصول، کاتالوگ و... خود را به صورت فیزیکی برای خریداران ارسال میکردند اما در عصر فروش و بازاریابی دیجیتال، با در دسترس قراردادن آنلاین کاتالوگ، لیست قیمت، موجودی و سایر موارد، طرفین خرید یعنی خریدار و فروشنده تجربه جدید و راحتتری را به چشم میبینند.
روندهای عمده فروشی
با استفاده از پلتفرمهای B۲B ، انجام یک سفارش خرید عمده آنلاین بسیار راحتتر شده است. زیرا خردهفروشان به راحتی میتوانند کالاها را در کیفیت انتخابی خود به سبد خرید خود اضافه کنند و از هزینه سفارش و ارسال هم باخبر هستند. از طرف دیگر، توزیعکنندگان و عمدهفروشان آنلاین میتوانند به مخاطبانی فراتر از مخاطبان فعلی خود دست بیابند زیرا بسیاری از بازارهای تجارت الکترونیک B۲B بر بستر موتور جستوجو طراحی شدهاند و پلتفرمها هم از قابلیت جستوجو و فیلتر بسیار قوی برخوردارهستند.
خریداران میتوانند به راحتی با تامینکنندگانی که نیاز آنها را پاسخ میدهند، ارتباط برقرار کنند؛ حتی اگر قبلا در مورد آنها چیزی نشنیده باشند. عمدهفروشیهای آنلاین میتوانند با خریداران ارتباط برقرار کرده و محصولات یا سفارشها را متناسب با نیاز خریداران سفارش بدهند. علاوه بر این، خریداران میتوانند درخواست قیمتگذاری یا استعلام قیمت گروهی ثبت کنند تا اگر فروشندگانی بتوانند درخواست آنها را برآورده کنند، پاسخگو باشند.
تصمیم گیری مبتنی بر دادهها
تجارت همیشه یک بازی عددمحور بوده اما فناوری روز، این امکان را برای عمدهفروشان و خردهفروشان فراهم کرده تا بتوانند از طریق اطلاع از مقدار موجودی کالا، زمان خرید و میزان خرید، تصمیمات مهمی را اتخاذ کنند. علاوه بر این، با آنلاینشدن عمدهفروشیها و توزیعکنندگان، دسترسی به تجزیه و تحلیل پیشرفته و گزارشهای دقیق رفتار مصرفکننده، به این نوع کسبوکارها کمک میکند تا برای بازاریابی، فروش و حتی عملیات داخلی تصمیم بهتر و بهینهتری بگیرند. رویآوردن به دادهها و تجزیه و تحلیلها، حدس و گمانهای بیهوده و بیاساس را از تجارت حذف کرده و این امکان را برای کسبوکارها فراهم میکند تا استراتژیهای بازاریابی و فروش خود را به درستی انجام دهند و بودجه را با اطمینان بیشتر، برای سرمایهگذاری اختصاص دهند.
انعطافپذیری زنجیره تامین
انعطافپذیری زنجیره تامین روند دیگری است که امسال در صنعت توزیع عمدهفروشی آنلاین مفید بوده است. انعطافپذیری زنجیره تامین به توانایی برنامهریزی برای استفاده بهینه از مواد اولیه، تولید و حملونقل وهمچنین به مقرون به صرفهبودن و سودآوری فرآیند فروش و بازاریابی اشاره دارد.
امسال با بسیاری از اختلالات غیرقابل پیشبینی در عرضه و تقاضا به دلیل بحران جهانی روبهرو شدیم. خردهفروشان B۲B که هیچ برنامهای برای انعطافپذیری زنجیره تامین نداشتند، با مشکلات بسیار جدی روبهرو شدند. این بیماری همهگیر به توزیعکنندگان و عمدهفروشان اهمیت سرمایهگذاری در زنجیره تامین انعطافپذیر را آموخت. اتخاذ رویکردی منعطف، میتواند به ایجاد بنیادی انعطافپذیر کمک کند تا تجارت شما در شرایط بد و بحران اقتصادی همچنان زنده بماند.
گسترش جهانی
تجارت جهانی طی دههها در حال افزایش بوده اما به لطف فناوری پیشرفتهای که به کمک بنگاههای اقتصادی آمده، این روند در سال ۲۰۲۱ جهشهای باورنکردنی داشته است.
این بدان معناست که شما میتوانید با هر کسی که در آن طرف صفحه قرار دارد، ارتباط برقرار کنید؛ فارغ از اینکه چه کسی هستید و به چه زبانی صحبت میکنید.
یکی از پلتفرمهای برتر در دنیا در حوزه B۲B سایت «علی بابا» است که برای شرکتهایی که با مسئله انتقال کالا و جابهجایی پول مشکلی ندارند، میتواند بسیار مفید باشد. بسترهای نرمافزاری با طیف گستردهای از منابع B۲B جهانی، ورود به بازار جهانی را برای توزیعکنندگان و عمدهفروشان آسان کرده است.
هوش مصنوعی
اتوماسیون در بهبود هر مدل تجاری مهم است. شرکتهای عمدهفروشی آنلاین از فناوری پیشرفته و هوش مصنوعی برای کارآمدترکردن فرآیندهای تجاری خود استفاده میکنند. سالهاست که هوش مصنوعی در حال توسعه است و بسیاری از عمدهفروشیهای آنلاین و شرکتهای B۲B در جستوجوی دسترسی آسانتر به برنامهها و فناوریهای پیشرفته با بودجه بسیار جزئی از مزایای آن بهره میبرند.
هوش مصنوعی در صنعت عمدهفروشی آنلاین در حال حاضر بیشتر شامل برنامههایی است که به اتوماسیون فروش، صدور صورتحساب، حسابداری و سایر کارهای اداری کمک میکند. با این حال، بسیاری از کارفرماها امیدوار هستند که در آینده دسترسی به هوش مصنوعی بتواند عملیات انبار از جمله بستهبندی، برچسبگذاری، حملونقل و... را شامل شود و نیاز به نیروی انسانی را به حداقل برساند.
بازاریابی چندکاناله
بازاریابی چندکاناله تاکتیکی است که برای ارائه تجربهای ساده برای خریداران استفاده میشود. هدف از بازاریابی در همه کانالها افزایش تجربه و تامین مداوم رضایت مشتری است. بازاریابی چندکاناله یک جایگزین پیشرفته برای روشهای قدیمیتر است که در آن کسبوکارها بخشهای مختلف فعالیتهای خود را برونسپاری میکردند و ارتباط بین قسمتهای مختلف را عملا از دست میدادند. نحوه بازاریابی در همه کانال کاملا ساده است. هر کانال به صورت مجزا با مشتریان ارتباط میگیرد و مشتریان برای رفع نیازهایشان در همان کانال خود با افراد ارتباط برقرار میکنند. بهعنوان مثال، اگر خریدار با مساله عدم تحقق سفارش مواجه شده باشد، همان مسئول کانال باید بتواند به اطلاعات مربوط به سفارش اولیه، تاریخ تحویل و موضوع صورتحساب دسترسی پیدا کند. اگر مسئول یک کانال فروش بتواند تمام اطلاعات را در مقابل خود داشته باشد، این دسترسی نیاز به انتقال تماس پیگیری مشتری به چندین بخش را به حداقل میرساند.
سال گذشته پرفرازونشیب بود اما صنعت عمدهفروشی با روندهای مثبت غیرقابل تصوری روبهرو شده که شاید بدون این شرایط، جاافتادن عمدهفروشی آنلاین سالها زمان میبرد. بسیاری از این روندها ناشی از یک نیاز برای مبارزه در دوره بحران اقتصادی است. درسهایی که از طریق این بحران جهانی به دست آمد، بسیاری از کسبوکارها را برای رشد و گسترش در آینده نزدیک آماده کرد. فناوری و اینترنت مخرج مشترک بسیاری از این گرایشهاست و به نظر میرسد این دو عنصر، راهی برای فروش عمده آنلاین در آینده باشند.
منبع: Bloomberg.com
نظرات