حامیان زندگی بدون زباله
به بهانه اقدام جدید آدیداس برای حفاظت از محیط زیست
مدتی است که برند آدیداس روی کفشهای دوستدار محیط زیست و به عبارتی دقیقتر توسعه خط تولید سبز خود متمرکز شده و برای تبلیغ این خط تولید از ستاره پیشین تنیس ایالات متحده، «استن اسمیت» وعروسک مشهور «کرمیت قورباغه» کمک گرفته است.
کرمیت قورباغه و اسطوره تنیس جهان، استن اسمیت (که نام یک سری از کفشهای آدیداس به افتخار او ثبت شده است) هر دو در کارزار جدیدی از یوهانس لئوناردو برای آدیداس حضور دارند. این پروژه تبلیغاتی، بخشی از یک همکاری گسترده گروه فیلمسازی دیزنی با گروه تبلیغات جدید زیست محیطی کفش ورزشی استن اسمیت است که قدمت آن به دهه ۱۹۶۰ بازمیگردد.
در بخشی از تبلیغات جدید و ۶۰ثانیهای روایت شده توسط کرمیت قورباغه، توضیح داده میشود تلاش برای پرداختن به موضوعی گسترده مانند تغییرات آبوهوا فقط از طریق اقدامات کوچکی مانند کفشهای دوستدار محیط زیست مهم است و سپس سری جدید کفشهای کتانی استن اسمیت را معرفی میکند. این کتانیها از مواد Primegreen آدیداس (۵۰درصد محتوای بازیافتشده، همراه با کفی لاستیکی بازیافتشده) استفاده میکنند.
خط تولید جدید برند آدیداس، بخشی از تعهد این برند برای از بینبردن زبالههای پلاستیکی است زیرا آدیداس متعهد شده است تا سال ۲۰۲۴ از ۱۰۰درصد پلیاستر بازیافتی در محصولات خود استفاده کند. قرار است پس از این کمپین و همکاری آدیداس با دیزنی، روند حضور ستارهها در این بخش روزبهروز گستردهتر شود و چندین شخصیت از سری مجموعه جنگ ستارگان، دنیای مارول، پیکسار و موارد دیگر در طراحی کفشهای استن اسمیت ظاهر شوند.
این طرحها از تاریخ ۲۹ مارس در سایت های مختلف به فروش میرسند. آدیداس تنها برندی نیست که در زمینه حفاظت از محیط زیست و از بینبردن زبالههای پلاستیکی فعالیت گستردهای دارد. چندین برند شاخص دیگر هم در این زمینه ابتکارات و اقدامات موثری داشتهاند.
پاناسونیک
هنگامی که به کسبوکارهای سبز (حامی محیط زیست) فکر میکنیم، شرکت الکترونیکی ژاپنی «پاناسونیک» نخستین گزینه مورد نظر خواهد بود. سال ۲۰۱۴ موسسه مطبوعاتی- تحلیلی «فورچون» نکته مهمی در مورد فاصله میان اقدامات واقعی پاناسونیک و آنچه مردم در مورد این برند گمان میکنند، پی برد.
برخلاف تصور بسیاری از مردم مبنی بر صدمات بسیار زیاد شرکتهای حوزه الکترونیک به طبیعت، برند پاناسونیک یک استثنای واقعی است. آنها هزینههای بسیار زیادی را برای پرهیز از آلودهسازی محیط زیست پرداخت میکنند. اقدامات پاناسونیک از کارهای داوطلبانه در کنار شهروندان گرفته تا بحث ذخیره انرژی با پیشرفتهترین تکنولوژیها و راهاندازی خط بازیابی انرژی به صورت پیشرفته را شامل میشود.
یکی از جذابترین اقدامات برند پاناسونیک مربوط به دفتر نمایندگیاش در آمریکای شمالی است. دفتر نمایندگی این برند بزرگ در سال ۲۰۱۳ به منظور حمایت از محیط زیست محل استقرار خود را از شهر سیکوکس در نیوجرسی به منطقه جنوبی شهر نوارک منتقل کرد. اهمیت این موضوع با بررسی پیشینه طولانی استقرار نمایندگی پاناسونیک در سیکوکس آشکارتر خواهد شد. به این ترتیب پاناسونیک به خوبی پرده از اراده مصمم خود در راستای حمایت از محیط زیست برداشت.
والمارت
شاید در نگاه نخست حضور یک فروشگاه زنجیرهای در فهرست کسبوکارهای سبز عجیب به نظر برسد چون به هر حال شغل آنها فروش هرگونه محصولی، حتی مضر برای محیط زیست را ایجاب میکند. با این حال برند والمارت در فعالیتهای خود مواضع قابلتحسینی پیرامون حمایت از محیط زیست گرفته است. تصمیم والمارت در سال ۲۰۱۴ مبنی بر خرید محصولات از شرکت وایلد اوآتس بحث های زیادی را برانگیخت. وایلد اوآتس بهطور عمده در زمینه تولید مواد خوراکی ارگانیک فعالیت دارد. هدف آنها تولید غذای ارگانیک با هزینه کم برای مردم است. این تصمیم والمارت در پی تغییر استراتژیک آنها در سال ۲۰۱۳ در راستای حمایت بیشتر از کسبوکارهای سبز صورت گرفت. به این ترتیب اکنون بسیاری از مردم برند والمارت را بهعنوان یک فروشگاه حامی محیط زیست قلمداد میکنند. در پی این اقدام شرکت تصمیم به جایگزینی محصولات سازگار با طبیعت با نمونههای پرخطر کرد.
اپل
شهرت اصلی اپل برای تولید محصولاتی بهرهمند از آخرین تکنولوژیهای مدرن است. توافق ۸۴۸میلیون دلاری اپل با یکی از توسعهدهندگان انرژیهای خورشیدی در کالیفرنیا به آنها در راستای فعالیت با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و سازگار با طبیعت کمک کرد. چند ماه پس از این تصمیم بستهبندی برند اپل با استفاده از کاغذهای بازیافتی صورت گرفت. به این ترتیب حرکت این غول دنیای گوشیهای هوشمند در مسیر کسبوکارهای سبز سرعت بیشتری یافت. مانند پاناسونیک، اپل هم سرمایهگذاری قابلتوجهی روی کاهش مصرف سوختهای فسیلی از سوی کارمندانش انجام داده است. به این ترتیب اکنون اغلب کارمندان اپل از سیستم حملونقل شرکت استفاده میکنند. این سیستم با استفاده از باطریهای برقی به خوبی با محیط زیست سازگاری دارد.
موضعگیریهای اپل در مورد بحثهای محیط زیستی همیشه جالب توجه بوده است. آنها در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۵ نسبت به عواقب بد ناشی از تولید محصولات با مواد اولیه مضر برای طبیعت به سازمانهای دولتی آمریکا هشدار دادند. همچنین هنگام خروج از معاهده آبوهوایی پاریس، اپل یکی از سرسختترین مخالفان دولت ایالات متحده بود.
ایکیا
در ماه ژوئن ۲۰۱۵ برند ایکیا سرمایهگذاری یک میلیارد دلاریاش را روی بهکارگیری لوازم تولید سبز (سازگار با محیط زیست) اعلام کرد. هدف آنها از این کار دستیابی به فرآیند تولید سازگار با طبیعت بود. در این بین خبرگزاری تلگراف به نکته جالبی اشاره کرد: «سرمایهگذاری عظیم برند ایکیا نه تنها شامل کشور سوئد، بلکه برخی از صنعتیترین کشورها نظیر آلمان هم میشود.» به این ترتیب پروژه این برند سوئدی دامنهای جهانی دارد. اقدامات دیگری مانند خرید پنلهای خورشیدی برای تامین انرژی خط تولید کارخانهها و استفاده از مواد اولیه سازگار با طبیعت از دیگر اقدامات قابلتوجه برند سوئدی در مسیر سازگاری با طبیعت محسوب میشود.
آی بی ام
آی بی ام یکی از پرچمداران تجارت سازگار با محیط زیست در دهههای متمادی محسوب میشود. در سال ۲۰۱۵ اعلامیه رسمی این برند از هدفش در راستای حذف کامل تولید گازهای گلخانهای تا سال ۲۰۲۰ پرده برداشت. به این ترتیب تا سال ۲۰۲۲ دیگر شاهد تولید گازهای گلخانهای از سوی آی بی ام نخواهیم بود. این آمار با توجه به رقم واقعی تولید گازهای گلخانهای آنها در سال ۲۰۰۵ بسیار هیجانانگیز خواهد بود. در حقیقت این برند در صنعت بسیار بحثبرانگیزی فعالیت دارد چون تولید گازهای گلخانهای بخش جداییناپذیری از فرآیند تولید محصولاتش به حساب میآید. جهتگیری آنها به سوی انرژی پاک به معنای پیشرفت سریع تکنولوژیهای سازگار با طبیعت است. شاید نگاهی به دامنه جهانی فعالیت برند آی بی ام راهگشا باشد. آنها در بسیاری از کشورهای دنیا حضور فعال دارند و شمار کارمندان این برند نیز نزدیک به ۱۸هزار نفر است. بنابراین جهتگیری آنها به سوی انرژیهای پاک، موفقیت بسیار بزرگی برای حامیان محیط زیست محسوب میشود.
یونیلیور
یونیلیورنزدیک به یک دهه است که در زمینه کسبوکار سبز فعالیت دارد. آنها اخیرا در پژوهش موسسه حمایت از آبوهوای سالم بهعنوان برترین برند در زمینه حمایت از کسبوکار سبز شناخته شدهاند. به این ترتیب باید نگاهی ویژه به نحوه فعالیت این برند داشت.علاوه بر حمایت قاطع طیف مدیران «یونیلیور» از کسبوکار سبز، موضع گیریهای صریح آنها در قبال سیاستهای آسیبزای کشورهای مختلف قابل توجه است. یکی از اقدامات جالب این شرکت درسال ۲۰۲۰ اعلام رسمی رساندن نرخ تولید گازهای گلخانهای به صفر در ۱۰ سال آینده بود. به این ترتیب درسال آینده ما شاهد فعالیت این برند بزرگ بدون تولید حتی درصد گاز گلخانهای خواهیم بود.در سال ۲۰۱۲، یونیلیور در اعلام نظری رسمی مهلت سه سالهای برای پاکسازی خط تولیدش از مواد اولیه خطرناک برای طبیعت تعریف کرد. به این ترتیب از سال ۲۰۱۵ ما خط تولیدی کاملا سازگار با محیط زیست در کارخانههای برند یونیلیور مشاهده کردهایم.
چیپوتل
رستورانهای زنجیرهای چیپوتل یکی از آخرین برندهای فعال در زمینه حمایت از محیط زیست به حساب میآید. آنها برای سالهای متمادی تحت فشار برای ورود به این عرصه بودهاند. با این حال به دلیل مشکلات عدیده چنین جهتگیری را برای سالها به تاخیر انداختند و بالاخره در سال ۲۰۰۱ سرانجام مواضعشان در راستای حمایت از محیط زیست را اعلام کردند. به این ترتیب یکی از بزرگترین برندهای تولید غذا در جهان به فعالیت سبز مشغول شد. وقتی اقدام چیپوتل در راستای حمایت از کسبوکار سبز علنی شد، زمان خداحافظی با روغنهای خطرناک برای محیط زیست فرار رسید. اگرچه روغنهای این برند تاثیر مخرب اندکی بر روی سلامتی انسان داشتند، اما باقی مانده آن یک سم مهلک برای طبیعت محسوب میشد. به این ترتیب آنها بدل به مشتری پرو پا قرص روغنهای طبیعی و سازگار با محیط زیست شدند. گام نهایی برای فعالیت در عرصه کسبوکارهای سبز اعلام توقف خرید محصولات اولیه غیرارگانیک بود. به این ترتیب مواد اولیه این برند بهطور کاملا ارگانیک تهیه میشود.
بیوژن
بیوژن نخستین بار فعالیت خود را در ایالت ماساچوست شروع کرد. زمینه اصلی فعالیت آنها در زمینه بیوتکنولوژی است. به این ترتیب آنها نه تنها برندی فعال در زمینه کسبوکار سبز هستند، بلکه به سایر همصنفهای خودشان برای پیوستن به چنین الگویی از کسبوکار کمک میکنند. بیوژن تنها برندی است که دو سال پیاپی بهعنوان کسبوکار حامی محیط زیست انتخاب شد. قبلا هیچ برندی چنین افتخاری نداشت. آنها در سال ۲۰۱۵ خبر ایجاد دستکاری در مواد اولیه دارای کربن به منظور سازگاری بیشتر با محیط زیست پس از تولید محصولات کارخانهای را رسانهای کردند. این موضوع به معنای کاهش تولید مواد خطرناک برای طبیعت از سوی کارخانههایهای پرشمار بود. البته تا زمان به کارگیری چنین مادهای در صنایع مختلف هنوز باید اندکی صبر کنیم. مجله «گرین ویک» در سال ۲۰۱۵ نام این برند را در فهرست سبزترین کسبوکارهای دنیا در رتبه نخست قرار دارد. دلیل اصلی این انتخاب، فعالیت اصلی بیوژن در راستای توسعه کسبوکارهای سبز است.
سرمایهگذاریهای بیوژن تقریبا همه بخشهای تولید و کسب وکار را در برمیگیرد. به این ترتیب آنها راهکاری بسیار قوی برای جلب همکاری تمام برندها در سراسر دنیا در اختیار دارند. نکته جالب درخصوص فعالیت این برند دستیابی به نرخ عجیب و باورنکردنی صفر درصد هدررفت مواد اولیه است.
چیکوبگ
چیکوبگ یکی از نامهای آشنا برای علاقهمندان به کیفهای کاربردی و لوکس است. شهرت اصلی آنها به دلیل فعالیت در زمینه تولید انواع کیفهای مورد نیاز مردم است. از کیفهای مسافرتی گرفته تا نمونههای لوکس و مخصوص مهمانیهای رسمی همگی در فهرست تولیدات این برند قرار دارند. «چیکوبگ» نه تنها در زمینه توسعه کسبوکار یکی از موفقترین برندها محسوب میشود، بلکه تمرکز بالایی در زمینه فعالیت سبز و سازگار با محیط زیست دارد.
امروزه بسیاری کیفها در سراسر دنیا با استفاده از مواد اولیه پلاستیکی تولید میشوند. برخی از این مواد بهطور کامل با محیط زیست ناسازگار هستند. به همین دلیل پس از دفن بهعنوان زباله تا چند صد سال در طبیعت باقی میمانند. همچنین برخی از آنها سمهای خطرناکی برای محیط زیست تولید میکنند. به همین دلیل استراتژی کاربردی «چیکوبگ» توقف استفاده از مواد اولیه ناسازگار با محیط زیست برای تولید کیفهایش است. به این ترتیب «چیکوبگ» بهعنوان یکی از مشهورترین برندهای فعال در زمینه تولید کیف در زمره برندهای سازگار با محیط زیست قرار گرفت.
منبع: allbusiness
نظرات