درخشش برندها زیر چتر هوش تجاری

درخشش برندها زیر چتر هوش تجاری

درخشش برندها زیر چتر هوش تجاری

داده‌های خام تا زمانی که برای رشد و توسعه کسب‌وکار، تجزیه و تحلیل نشده و مورد استفاده قرار نگرفته‌اند، چندان به کار نمی آیند و معنادار نخواهند بود. در سال‌های اخیر، هوش تجاری  یا همان «BI» با تبدیل داده‌های کلان به تجزیه و تحلیل های مفید، باعث رشد اقتصادی شرکت‌ها در ابعاد مختلف شده است.

با روی‌آوردن به هوش تجاری، شرکت‌ها می‌توانند تصمیمات بهتری بگیرند، میزان بهره‌وری را افزایش دهند، در مسیر کاهش هزینه ها گام بردارند و در کارهای روزمره خود پیشرفت های چشمگیری داشته باشند.

شخصی‌سازی تجربه خرید در آمازون

فقط عنصر شانس در رشد و توسعه آمازون و تبدیل‌شدن آن به بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین در سرتاسر جهان دخیل نیست. هر یک بایت داده‌های اطلاعاتی آمازون نقش موثری در بهبود تجربه خرید از این شرکت ایفا می کند. در کل مسیر، آمازون با توجه به سابقه خرید و سلیقه مشتری، محصولاتی را به او پیشنهاد و به این ترتیب درآمد خود را افزایش می دهد.

یکی از دلایل علاقه مشتریان به آمازون، سیاست تحویل سریع کالای آن است. بسته‌بندی، مرتب‌سازی و تحویل میلیون ها بسته در روز به مشتریان کار ساده‌ای نیست. آمازون برای اطمینان از فعالیت بی‌وقفه و مستمر زنجیره تامین کالای خود به هوش تجاری تکیه می کند. در این راستا متاسفانه گاهی شرکت مجبور می شود برای افزایش میزان بهره‌وری به پیگیری امور و گاهی اخراج کارگران خاطی دست بزند.

روش‌های خلاقانه استارباکس

صرف نظر از یک فنجان قهوه عالی و تمام عیار، روش‌های خلاقانه استارباکس برای وسوسه‌کردن و تشویق مشتریان به مراجعه مجدد به شعب خود، بخشی از اپلیکیشن های هوش تجاری این برند را تشکیل می دهند. راز نهفته در اپلیکیشن پاداش وفاداری استارباکس باعث شده تا بیش از ۲۵میلیون کاربر از چنین روشی استفاده کنند. این اپلیکیشن، داده‌های اطلاعاتی مفیدی درباره اولویت های مشتری را به استارباکس ارائه می‌کند. براساس این داده‌ها، اپلیکیشن به جلب توجه مشتریان با یک سری پیشنهادهای هدفمند روی می‌آورد که احتمالا منجر به ارسال آدرس نزدیک‌ترین شعبه استارباکس به محل زندگی تک‌ تک آن ها خواهد شد.

راهکار توییتر

در سال ۲۰۱۷، توییتر تصمیمی جسورانه گرفت که می توانست منحصربه‌فردبودن آن به‌عنوان یک پلتفرم رسانه‌های اجتماعی را به خطر بیندازد. توییتر موفق شد تعداد کاراکترهای هر توییت را دوبرابر کند و به ۲۴۰ کاراکتر برساند. درحالی‌که این حرکت برخی کاربران و ناظران را نگران کرد اما با عجله انجام نشد.

توییتر تصمیم اخیرش را براساس آزمایش های دقیق گرفت. این شبکه اجتماعی متوجه شد ۹درصد از کاربران محدوده ۱۴۰ کاراکتر را رد می کنند. در همین شرایط، دوبرابرشدن اندازه توییت، میزان عبور از محدودیت را به یک درصد رساند و در ادامه منجر به افزایش تعاملات کاربران با توییتر شد.

تمهیدات اوبر

موفقیت اوبر در زمینه ایجاد تحول در صنعت حمل‌ونقل با استفاده هوشمندانه آن از داده‌های اطلاعاتی ارتباط دارد. سرور اوبر نه‌ تنها بین مسافر و راننده نوعی هماهنگی و ارتباط متقابل برقرار می کند بلکه قیمت ها را هم براساس تنوع موجود در داده‌های دریافتی محاسبه خواهد کرد . عواملی مانند مسافت، وضعیت ترافیک و میزان عرضه و تقاضا در فرآیند تعیین کرایه در نظر گرفته می شود که هم برای رانندگان و هم برای کاربران قابل قبول است.

رهبری به سبک هاینز

هاینز که به خاطر سس‌های گوجه فرنگی خود معروف است از سال ۲۰۱۷ تاکنون ۶۴درصد از ارزش خود در بازار را از دست داده. در نتیجه این شرکت به هوش تجاری روی آورده تا جایگاه والای سابق خود در صنعت مواد غذایی را مجددا به دست آورد. در سال ۲۰۱۹، شرکت «کورادو آزاریتا» را به‌عنوان مدیر ارشد فناوری اطلاعات در سطح بین‌المللی منصوب کرد. او علاقه زیادی به تجزیه و تحلیل داده‌های اطلاعاتی دارد . هاینز در قالب پیشنهادهای خود برای معرفی محصولات جدید و در نتیجه توجه هرچه بیشتر به ذائقه و سلیقه برخی مصرف‌کنندگان، با هدف دستکاری دستورهای پخت غذا به استفاده از هوش تجاری روی آورد. به گفته آزاریتا، این یک فرمول دستورالعمل محور است. برای درک بهتر قدرت این برند و راهی که برای رسیدن به این پله طی کرد، نگاهی به گذشته چندان خالی از لطف نیست.

هنری جان هاینز در سال ۱۸۶۹ کارخانه‌ای با نام هاینز را در شهر پترسبورگ آمریکا تاسیس کرد. او معتقد بود هر سودی باید به صورت عادلانه مصرف شود و برای درک بهتر مردم، باید هرازچندگاهی خود را به جای آن‌ها فرض کرد. او اعتقاد عجیبی به عدد ۵ داشت و معتقد بود این عدد برایش خوش‌شانسی می‌آورد. در این راستا او پنج عامل را هم سرحوله کار خودش می‌دانست؛ کیفیت، صداقت، مشتری‌مداری، شایسته سالاری و خلاقیت. محصولات این شرکت در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا به فروش می‌رسد و در زمره ۱۵ برند معروف دنیاست. اولین محصول این کارخانه در سال ۱۸۶۹، نوعی محصول تهیه‌شده از خردل نام داشت که آقای رئیس دستور تهیه‌اش را از مادرش گرفته بود.

زمانی که هنری در قطار بود، روی یک بیلبورد تبلیغاتی این جمله را دید؛ ۲۱ مدل کفش! بلافاصله این ایده در ذهن او شکل گرفت که عدد ۵۷ را به‌عنوان شعار تبلیغاتی خود بر روی محصولات استفاده کند. امروزه با این وجود که شرکت بیش از ۵۷۰۰ نوع محصول دارد، هنوز بر روی همه محصولات خود شعار تبلیغاتی «۵۷ نوع» را چاپ می‌کند و می‌گوید در صورتی که محصولات از درون شیشه به راحتی درنیامد، می‌توانید با فشاردادن بر روی «۵۷ نوع» این کار را به راحتی انجام دهید.

منبع: Bloomberg.com

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات