سرمایه‌گذاری گسترده والمارت روی خودروهای...

سرمایه‌گذاری گسترده والمارت روی خودروهای...

سرمایه‌گذاری گسترده والمارت روی خودروهای بدون سرنشین

والمارت قصد سرمایه‌گذاری گسترده در زمینه تولید خودروهای الکترونیکی و بدون سرنشین دارد.

جنرال موتورز، اکثریت سهام شرکت تولیدکننده خودران کروز را در اختیار دارد و حالا والمارت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در آمریکا ۲.۷۵ میلیارد دلار در این شرکت تولیدی خودران سرمایه گذاری می‌کند.

این سرمایه‌گذاری درحالی شکل گرفته که ۵ ماه از طرح به کار گیری وسایل نقلیه خودران در اسکاددیل آریزونا می‌گذرد.در ابتدای سال ۲۰۲۱ هم اخبار سرمایه گذاری حدود ۲ میلیارد دلاری در کروز جنرال موتورز منتشر شده بود اما حالا دیگر ماجرا جنبه عملی پیدا کرده است.

جان فرنر، مدیرعامل والمارت در ایالات متحده در این باره گفت: «این سرمایه گذاری برای ما نقطه عطف است و نشان می دهد خود را متعهد می دانیم منافع و مزایای حاصل از خودران ها را وارد کسب و کار و زندگی مشتریان مان کنیم. از پیوستن به کروز که توانسته است شرکای تحسین برانگیز و اکوسیستم سرمایه گذاری با حضور جنرال موتورز، هوندا و مایکروسافت به وجود آورد،‌ هیجان زده هستیم و با هم کار می کنیم تا پیشگام در این فناوری نوظهور باشیم.»

فرنر همچنین گفته تحت تاثیر مدل کسب و کار متمایز کروز و فناوری منحصر به فرد و تست های بدون راننده  این برند قرار گرفته است.» والمارت تاکنون با ۶ برند سازنده خودران وارد شراکت شده؛ برندهایی مانند جنرال موتورز، فورد موتور و وایمو.

با این که کروز هنوز در مرحله اجرا طرح‌های آزمایشی است اما این سرمایه گذاری به منزله رای اعتماد به این برند است.

همان طور که سخنگوی والمارت اشاره کرده این سرمایه گذاری در کروز به معنای عدم ادامه همکاری با سایر برندهای سازنده خودران نیست.اولین خبرها در باره سرمایه گذاری والمارت در کروز جنرال موتورز در ماه ژانویه امسال منتشر شده بود. در حقیقت می توان گفت والمارت به جمع مایکروسافت و جنرال موتورز در سرمایه گذاری برای خودران پیوسته است. جنرال موتورز سهام اکثریتی در کروز را در سال ۲۰۱۶ خریداری کرد.حالا با این سبد سرمایه گذاران که خودشان غول‌های صنایع خودرو و فناوری هستند، ارزش برند تولیدی خودران کروز به بیش از ۳۰ میلیارد دلار رسیده است. دان آمان، مدیر عامل کروز جنرال موتورز در باره این سرمایه گذاری والمارت گفت: «خودران‌ها حمل و نقل را برای همگان ایمن‌تر،‌ پاک‌تر و دردسترس‌تر می‌کنند. برای به اجرا در آوردن این هدف نیاز به ماموریتی واضح، استعدادی در سطح جهانی، شرکایی بزرگ و سرمایه‌ای عظیم است.»

تجاری‌سازی خودران ها بسیار فراتر از از پیش بینی‌هایی است که در چند سال گذشته در این زمینه انجام شده  است. مشکلات، باعث به وجود آمدن همبستگی‌ها و شکل‌گیری ادغام و تملک زیادی در صنعت خودران شده؛ به ویژه بعد از اشتیاق زیادی که در بازار حمل و نقل شکل گرفته است.

برخی از برندها مثل تاکسی‌های اینترنتی اوبر دیگر دست از سرمایه‌گذاری برای ساخت خودران‌ها در داخل مجموعه خودشان صرف نظر کرده‌اند؛ درحالی که عده دیگری از برندها که داعیه ساخت خودران داشته‌اند، توسط غول‌های فناوری تصاحب شده‌اند. خرید شرکت زوکس  توسط سایت آمازون یک نمونه در این زمینه است. عده‌ای هم هنوز شکل سابق خود را حفظ کرده‌اند. برای مثال شرکت آلفابت هنوز صاحب وایموست و این برند هم در حال حاضر در عرصه خودران‌ها حرف اول را می‌زند و در حال حاضر در آریزونای آمریکا، ناوگان عمومی خودران را اداره می‌کند.خبر سرمایه‌گذار والمارت در کروز در حالی منتشر شده که قبلا کروز خبری دیگری را منتشر و ادعا کرده بود  قصد گسترش عملیات بین‌المللی خود را دارد و این کار را از شهر دوبی آغاز می‌کند. براساس توافق بین امارات متحده عربی و جنرال موتورز، برند کروز تا سال ۲۰۲۹ تامین کننده انحصاری تاکسی‌های خودران و خدمات اشتراک‌گذاری خودرو در دوبی خواهد بود.

انتشار این اخبار برای کروز از اهمیت خاصی برخوردار است چون در حال حاضر تمرکز کروز جنرال موتورز روی تست و آزمایش خودران‌های خود در شهر سان فرانسیسکوست. درحال حاضر بیش از ۲۰۰ خودران برای این تست‌ها به ثبت رسیده‌اند اما برخلاف اهداف اولیه این برند که می‌خواست خودران‌ها را در سال ۲۰۱۹ به صورت همگانی به کار بگیرد، هنوز اجازه ارائه این خدمات از سطح آزمایشی فراتر نرفته است.

پیش از این «مری بارا» مدیر عامل جنرال موتورز گفته بود اطمینان دارد راه اندازی و تجاری‌سازی عملیات خودران‌ها، خیلی زودتر از آنچه مردم فکر می‌کنند، انجام خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات