آینده آمازون بدون جف بزوس
در روزهای اول تاسیس آمازون، جف بزوس، موسس آن تاکید داشت که این غول تجارت الکترونیک، بعضی تبلیغات مانند تبلیغات مربوط به اسحله و سلاح گرم را نباید نمایش بدهد تا اینکه در سال ۲۰۱۲ و زمانی که فیلم «سقوط از آسمان» جیمز باند پخش شد، تهیهکنندگانش به دنبال انتشار آگهی در سایت آمازون بودند. این کمپانی فیلمسازی که از قدیمیترین استودیوهای جهان به حساب میآید، یکی از دارندگان مجوز پخش فیلمهای جیمز باند است و این گزارشها نشان میدهند که آمازون پیشنهاد ۹ میلیارد دلاری برای خرید آن داده است. آیا این غول تجارت الکترونیک و رایانش ابری که درآمدش طی بیش از دو دهه گذشته با متوسط نرخ رشد سالانه بیش از ۴۰ درصدی رشد کرده است، بدون مدیریت بزوس باهوش و کاربلد، از روند رشد خودش بازمیماند یا مثل استودیوی دارنده مجوز پخش فیلمهای باند، با وجود تازهواردهایی که نقشهای مدیریتی و کلیدی آن را به عهده میگیرند، میتواند به روند رشد و موفقیتش در بازار ادامه بدهد؟ این شرکت در توضیح دلیل کاهش اشتیاقش به سهام آمازون بعد از ۱۵ سال، از شعار جف بزوس کمک میگیرد که میگوید در آمازون همیشه باید «روز اول» باشد؛ عبارتی که درواقع القاکننده روح تمرکز روی اهداف بلندمدت، جلب نظر مشتریان و برجسته کردن نوآوری در این شرکت است. جف بزوس به گفته برد استون به سمت بعد جایگزینی برای ثروت و شهرت و جذبه بینالمللی رفته و به این ترتیب قدرت خودش را بیشتر کرده است. علاوه بر این و براساس آنچه برد استون نوشته است، اندی جیسی احتمالا در مواجهه با مشکلات آمازون، کمی متواضعانهتر برخورد خواهد کرد؛ آن هم زمانی که این شرکت با اتهامهای مختلفی مانند رقابت غیرمنصفانه، نارضایتی گروهی از مشتریانش، تقاضای کارمندان بخش انبار برای دریافت حقوق بیشتر و شرایط کاری بهتر مواجه است. این شرکت در سال گذشته میلادی ۱۱ میلیارد دلار برای خرید سریالهای تلویزیونی، فیلمها و موسیقی قابل ارائه روی سرویس پرایم خودش هزینه کرد. آمازون در واقع سعی دارد پیش از ورود فیسبوک و گوگل به این عرصه، سهم بیشتری از آن را در اختیار بگیرد و به نظر میرسد که جف بزوس این عصر رقابتی جدید را از صندلی چرمی و شیک خودش در بیرون از هیاتمدیره آمازون مدیریت کند.
متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو
نظرات