کدام استارتاپها وام صندوق نوآوری و شکوفایی را گرفتهاند؟
رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی چندی پیش اعلام کرد این صندوق طی سه سال گذشته، ۱۲۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکتهای دانشبنیان ارائه کرده است. این تسهیلات فارغ از بزرگ یا کوچکی شرکتها اعطا شده و بزرگترین و شناختهشدهترین استارتاپهای کشور از جمله دیجیکالا، اسنپ و تپسی هم مشمول دریافت آن میشوند. بااینحال نام این شرکتها بهصورت عمومی اعلام نشده است؛ چرا که این استارتاپها تمایلی به مطرحشدن نامشان بهعنوان دریافتکننده وام ندارند؛ همین موضوع طی روزهای اخیر باعث شکلگیری جریانی در فضای مجازی شده که خواستار شفافسازی نام شرکتهای دریافتکننده وام است. ، رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی اوایل سال اعلام کرد که تعداد ۵۸۰۰ شرکت دانشبنیان فعال در کشور داریم و این صندوق بهعنوان تامینکننده مالی شرکتهای دانشبنیان، ملزم است به هر شرکتی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تایید کرده، تسهیلات اعطا کند. این قانون اعطای وام تا سقف ۵۰ میلیارد تومان به شرکتهای دانشبنیان را مجاز میداند؛ این رقم به معنای دریافت تسهیلات تا ۲ درصد از سرمایه صندوق نوآوری است. حساسیت پیدا کردن اسامی وامگیرندگان از صندوق نوآوری و شکوفایی زمانی ایجاد شد که معاون توسعه صندوق اعلام کرد تمام غولهای استارتاپی کشور ۵۰ میلیارد تومان وام گرفتهاند. استارتاپهای بزرگ و شرکتهای دانشبنیان در لیست ۶۰۰۰ تایی معاونت علمی قرار دارند و میتوانند تا سقف ۵۰ میلیارد تومان از صندوق نوآوری تسهیلات دریافت کنند.» برخی اعتقاد دارند درحالیکه شرکتهایی چون دیجیکالا و اسنپ و تپسی دیگر کوچک نیستند و هر سال سود سرشاری کسب میکنند، نباید همچنان تسهیلات حمایتی دریافت کنند و اعطای وام به آنها، از حوزه حمایت از دانشبنیانها و شرکتهای کوچک خارج میشود. اسامی شرکتهای دریافتکننده تسهیلات صندوق نوآوری از زمان اعلام صندوق نوآوری در اعطای وام به استارتاپهای بزرگ کشور، سازمان نظام صنفی رایانهای تهران و سازمان فناوری اطلاعات خواستار انتشار عمومی اسامی شدهاند. در نهایت پس از گذشت حدود یک ماه و مشخص نشدن اسامی شرکتهای دریافتکننده وام، برخی استارتاپها، خود داوطلبانه در فضای مجازی اقدام به ارائه اطلاعات دریافت وام کردهاند. اعلام کرد سال ۹۸ یک وام ۳۰۰ میلیون تومانی از صندوق دریافت کرده. گفت سال ۹۵ یک وام ۸۷ میلیون تومانی گرفته است؛ همبنیانگذار سیب اپ، فروشگاه آنلاین اپلیکیشن نوشت: مدیرعامل دیجیکالا دیروز با پیوستن به این کارزار اعلام کرد آنها دو وام از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کردهاند؛ اولین وام در اسفند سال ۹۸ به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان و دومین وام در آذر ۹۹ به مبلغ ۸ میلیارد تومان. به گفته همبنیانگذار دیجیکالا، وام اول این شرکت تسویه شده و وام دوم در حال پرداخت است. محمدی اضافه کرد که به عقیده او، شفافیت به معنای عادلانه بودن رویه تخصیص تسهیلات و مصرف در راستای قانون مربوطه است؛ بهعلاوه نباید در تخصیص این تسهیلات رشوه یا فساد رخ بدهد؛ در نتیجه معیارهایی همچون اعتبارسنجی، کفایت سرمایه و تضمینهای لازم باید برای بازگشت وام در نظر گرفته شود. اسنپ، یکی دیگر از شرکتهایی که در زمینههای متنوع از درخواست تاکسی و سفارش غذا تا ارسال کالا و پیک بسته درونشهری فعالیت میکند نیز سال ۹۹ به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده؛ مدیرعامل این شرکت در توییتی توضیح داده است که تمام وام برای حمایت از رانندگان اختصاص یافته. ۲- در واقع سهم بالغ بر ۱۰ کسبوکار در گروه اسنپ از کل بودجهی صندوق نوآوری حدودا یک صدم درصد، با مدت اعتبار تخصیصی ۳ ماهه بود که برای دو دورهی ۳ ماههی دیگر تمدید شد و در نهایت آذرماه سال گذشته اصل و سود وام را به صندوق پرداخت کردیم. علیبابا، سامانه رزرو بلیت، دو وام از صندوق دریافت کرده است؛ بنیانگذار این پلتفرم با شیوع کرونا و آسیب گردشگری که همچنان گریبانگیر این صنعته، علیبابا تا به امروز دو فقره وام جهت بازیابی و جبران خسارات وارده از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کرده. علاوه بر شرکتهای فوق، مدیران عامل برخی شرکتها در فضای مجازی اعلام کردهاند که تاکنون وام از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت نکرده یا با وجود تلاش برای آن، موفق به دریافت وام نشدهاند. با راه افتادن این کارزار آنلاین میتوان انتظار داشت که انتشار اسامی دیگر شرکتهای دانشبنیان دریافتکننده تسهیلات صندوق نوآوری سرعت بیشتری بگیرد.
متن کامل خبر در سایت زومیت
نظرات