بنگاههای کوچک فیلتر میشوند؟
این طرح که به پیشنهاد ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس ارائه شده، تقریبا کل اینترنت اعم از کسبوکارها، شرکتهای فعال در این عرصه، پیامرسانها و شبکههای اجتماعی، ساختارهای فعلی حاکمیتی، مدیریت ترافیک اینترنت و… را تحتتاثیر قرار میدهد و آنچنان که از نسخه نخست آن مشخص است قرار است تغییرات گستردهای در نوع تعامل کاربران و کسبوکارهای اینترنتی ایجاد کند. تنها شبکه اجتماعی فیلتر نشده موجود که تقریبا بخش قابلتوجه اقتصاد کسبوکارهای خرد و بنگاههای کوچک بر بستر آن قرار دارد اینستاگرام است که با توجه به بندهای موجود در این طرح (در صورت قانونی شدن این طرح) نه تنها در معرض فیلترینگ و مسدودسازی قرار میگیرد بلکه شرایط فعالیت در آن نیز به شکل قابلتوجهی دشوار و پیچیده خواهد شد و همین نگرانیهای زیادی را برای کاربران و فعالان اقتصادی در این بخش ایجاد کرده است. تلاش برای مسدودکردن اینستاگرام و تغییرات گسترده در فضای اینترنت کشور در حالی صورت میگیرد که پیامرسان تلگرام که یکی از آخرین شبکههای فیلتر شده در کشور است، هنوز با وجود محدودیت دسترسی اعمال شده، بیش از ۴۹ میلیون کاربر دارد که تغییر چندانی نسبت به پیش از فیلترینگ آن نکرده است. با این حال قانون جدید علاوه بر فیلترینگ، ابزارهای کنترلی دیگری را برای کم شدن استفاده کاربران از شبکههای فیلترشده در خود دارد از جمله ایجاد محدودیتهای گسترده پرداخت اینترنتی و همچنین کاهش ترافیک پهنای باند شبکههای خارجی و اعمال مجازاتهای مختلف تا به این ترتیب عملا فیلترینگ اینترنت - چیزی که تقریبا تمامی نامزدهای انتخابات اخیر ریاست جمهوری به صراحت از ناکارآمدی آن سخن گفتند - بر بخش عمده فضای مجازی کشور حاکم شود. ما بازه زمانی تعریف کرده و شرایط را هم اعلام کردهایم.» در این طرح مقرر شده استفاده از سرویسهای اینترنتی خارجی اعم از سرویسهای گوگل، واتساپ، اینستاگرام، لینکدین، تلگرام و … مشروط به این است که گردانندگان آنها مجوز فعالیت در ایران را دریافت کرده و به قوانین مصوب توسط کمیته فیلترینگ و شورای عالی فضای مجازی گردن نهند؛ یعنی مثلا به موجب ماده ۲۵ طرح، در کمتر از ۱۲ ساعت مصوبات کمیته فیلترینگ را اجرا کنند؛ در غیر این صورت سرویسهای آنها مسدود و از دسترس کاربران ایرانی خارج میشود. صحبت از اولویتدار نبودن این طرح نسبت به مسائل اقتصادی، معیشتی و فرهنگی دیگر در حالی مطرح شده که بررسیهای «مرکز پژوهشی بتا» (از پلتفرمهای تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی)، نشان میدهد تنها شبکه اجتماعی اینستاگرام در کشور بیش از ۴۸ میلیون کاربر دارد و بخش زیادی از کسبوکارها، تمام یا بخشی از فعالیت تجاری خود را در این شبکه اجتماعی پیش میبرند. در گزارشهای اخیر مرکز توسعه تجارت الکترونیک نیز بارها بر افزایش قابلتوجه تعداد و ارزش تراکنشهای تجاری بر بستر فضای مجازی تاکید شده و اینستاگرام به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شبکههای جتماعی در حوزه تجارت الکترونیک مطرح شده است. قوت گرفتن موضوع فیلترینگ اینستاگرام درحالی مطرح شده که دیماه سال گذشته، ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی ضمن رد احتمال فیلتر شدن اینستاگرام گفته بود، تا زمانی که جایگزین مناسبی برای اینستاگرام وجود نداشته باشد، نمیتوان آن را فیلتر کرد.
متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو
نظرات