دیجی‌اکسپرس ارائه دهنده خدمات لجستیک با...

دیجی‌اکسپرس ارائه دهنده خدمات لجستیک با...

دیجی‌اکسپرس ارائه دهنده خدمات لجستیک با زیرساخت های قدرتمند

حدود دو سال از ایده راه اندازی دیجی اکسپرس در گروه دیجی کالا میگذرد. این رویکرد جدید در ابتدا با تیمی تک نفره و با طراحی فرایندهای جمع سپاری و لجستیک فعالیت خود را آغاز کرد.

این اپلیکیشن که دانش مدیران ارشد لجستیک دیجی کالا را در خود نهادینه کرده است با زیرساخت های قدرتمند در راستای کاهش هزینه‌های حمل و نقل تلاش میکند در این شماره با معاون عملیات دیجی  اکسپرس  گفت و گویی را ترتیب داده ایم که در ادامه میخوانید.

لطفا خودتان را معرفی کرده و رزومه کوتاهی از سوابق کاری‌تان در دیجی‌کالا ارائه دهید؟

محمد صفری هستم، متولد ۳۰ شهریور ۱۳۷۱، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی مازندران، کارشناسی ارشد مدیریت سیستم و بهره‌وری از دانشگاه آزاد واحد کرج و دانشجوی سال آخر دکتری مهندسی صنایع گرایش مدیریت زنجیره تامین. در حال حاضر به‌عنوان یکی از جوان‌ترین مدیران ارشد و جوان‌ترین عضو کل گروه دیجی‌کالا در سمت معاونت عملیات فعالیت می‌کنم. از دی ماه سال ۹۶ کار خود را با عنوان سرپرست مرکز پردازش شروع کرده و مسیر شغلی‌ام به ترتیب پس از سرپرستی مرکز پردازش، سرپرست ارشد مرکز مرجوعی، مدیر اینباند و انبارها، مدیر ارشد لجستیک، مدیر ارشد دیجی‌اکسپرس و معاون عملیات دیجی‌اکسپرس COO بوده است.

برند دیجی‌اکسپرس چگونه متولد شد؟ لطفا توضیحات کاملی پیرامون این سامانه حمل‌ونقل ارائه دهید.

ایده دیجی‌اکسپرس از دی‌ماه سال ۹۸ با همکاری نزدیک تیم business development و تیم operations در گروه دیجی‌کالا شکل گرفت. در واقع تریگر اولیه این ایده از جایی شروع شد که با بررسی شرکت‌های لجستیکی طرف سوم و کمپانی‌های کوچک و بزرگ در حوزه زنجیره تامین، متوجه اختلاف خیلی زیاد در هزینه لجستیک دیجی‌کالا و دیگر شرکت‌های مشابه شدیم، بدین صورت که هزینه‌های دلیوری در تیم لجستیک ما حدود ۳۰ تا ۵۰درصد کمتر از هزینه فعالان در حوزه لجستیک و زنجیره تامین بود. ایده اولیه صرفا با رسالت انتقال تکنولوژی و تجربه لجستیکی دیجی‌کالا به شرکت‌های حوزه زنجیره تامین با هدف کاهش هزینه‌های این حوزه و ایجاد یک تغییر بزرگ در زنجیره لجستیک کل کشور و کاهش آلایندگی با چشم‌اندازی بلندمدت در راستای مدیریت زنجیره تامین سیز بود. ما در ابتدا با یک تیم یک نفره در عملیات دیجی‌اکسپرس با طراحی فرآیند‌های کرادسورسینگ (جمع‌سپاری) و لجستیک شروع به کار کردیم. بعد از حدود پنج ماه هسته مرکزی تیم در عملیات با اضافه شدن تیم‌های آموزش، برنامه‌ریزی، جذب، باشگاه‌های وفاداری و تیم مانیتورینگ شکل گرفت و از شهریور ماه سال ۹۹ با تست اولین اپلیکیشن جمع‌سپاری لجستیکی با موفقیت انجام شد.

این اپلیکیشن نمونه مشابه داخلی از نظر الگوریتم‌های بهینه‌سازی و زیرساختی نداشته و یک ایده کاملا نو بوده که دانش ضمنی و تجربه مدیران ارشد لجستیک دیجی‌کالا در آن گنجانده شده است.

در حال حاضر دیجی‌اکسپرس چه اقدامات و خدماتی را در صنعت خرده‌فروشی کشور ارائه می‌دهد؟

در حال حاضر دیجی‌اکسپرس امکان ارائه خدمات بهینه‌سازی لجستیک را با زیرساخت‌های قدرتمند دیجی‌کالا با هدف کاهش هزینه‌های حمل و نقل به تمامی شرکت‌های فعال که ناوگان خود را در این حوزه به صورت داخلی مدیریت می‌‌کنند، ارائه می‌دهد. از دیگر خدمات دیجی‌اکسپرس می‌توان به مدیریت کامل زنجیره تامین و لجستیک شامل first mile ، mid mile و last mile به صورت On demand و next day delivery اشاره کرد.

مشتریان بالقوه این حوزه فروشگاه اینترنتی، رستوران‌ها و تمامی خرده‌فروشانی هستند که به مشتریان خود سرویس‌های آنلاین ارائه می‌کنند و نیاز به خدمات حمل‌و‌نقل برای مشتریان خود دارند.

پروسه ارسال کالا از زمان بروز بحران کرونا چه تغییراتی را شامل شده است؟ (از این رو که در ابتدای بحران کرونا میزان ثبت سفارش در کالاهای مختلف رشد فزاینده‌ای داشت.)

بحران کرونا و افزایش قابل توجه تعداد سفارشات، قدرت لجستیکی گروه دیجی‌کالا و در واقع بهتر است بگوییم قدرت بازوی لجستیکی این گروه یعنی دیجی‌اکسپرس را توانست به‌خوبی در کل ایران به نمایش بگذارد. با توجه به ارسال به موقع کالا در چهار بازه زمانی سه‌ساعته با شاخص ارسال به‌موقع بالای ۹۴درصد، مسلما استعداد‌های لجستیک ایران و دنیا می‌توانند به سلامت بیزینس و هوش به کار رفته در آن صحه بگذارند. استفاده از روش‌های جمع‌سپاری لجستیک، زیرساخت قدرتمند عملیاتی و پلتفرم‌های فوق باهوش، باعث شد گروه دیجی‌کالا با کمترین تغییر در سطح سرویس نسبت به دیگر بیزینس‌های فعال در حوزه زنجیره تامین کالا به فعالیت در بحران ادامه دهد.

چه راه‌حل‌هایی را برای افزایش سرعت در خدمات‌رسانی در اوایل بحران مدنظر داشتید و با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

اگر نگاهی به وضعیت کسب‌وکارها در بحران کرونا داشته باشیم، یکی از چالش‌های اصلی در حوزه ارسال کالا بوده که دیجی‌اکسپرس با راه‌حل جمع‌سپاری لجستیک به خوبی از ارسال به موقع سفارشات پشتیبانی کرد. در سمت دیگر ما با افزایش مراکز لجستیکی در سراسر کشور در تلاش بودیم تا هر روز به تامین‌کنندگان نزدیک و نزدیک‌تر شویم با این هدف که هر تامین‌کننده تا نزدیک‌ترین مرکز ما کمتر از ۳۰ دقیقه فاصله داشته باشد. تامین‌کنندگانی از سراسر کشور، شامل صنایع دستی، مواد غذایی، قطعات خودرو و ماشین‌آلات و... .

درصد و میزان تاخیر در زمان تحویل کالا به مشتریان در دیجی‌کالا تا چه اندازه است؟ آیا این موضوع از دلایل کافی برای قانع کردن مشتریان برخوردار است؟

درصد تاخیر در تحویل کالا به صورت دقیق توسط داشبورد‌های لحظه‌ای لجستیک در حال رصد شدن است. دلایل تاخیر می‌تواند خیلی پیچیده باشد. تصور کنید یک عروسک از سایت دیجی‌کالا می‌خرید، آن عروسک توسط یک یا چند خانم به صورت دست‌ساز در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود و با ممنوعیت تردد مواد اولیه کمی دیر به دست ایشان می‌رسد و این اثر تاخیر در کل زنجیره تاثیرگذار خواهد بود. البته به قدری الگوریتم‌های هوشمند برای کنترل و جلوگیری از اعمال تاخیر به ادامه زنجیره در تیم عملیات استفاده شده که کل تاخیر در سفارشات حدود پنج‌درصد بوده است که حتی اگر مشتری ما یک دقیقه بعد از بازه انتخابی سه‌ساعته سفارش را دریافت کند در این تاخیر دیده می‌شود. به جرات می‌گویم فقط در پلتفرم دیجی‌کالاست که اصطلاحا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را از تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان کل کشور با خدمات بی‌قید و شرط مرجوعی با قیمت پایین و اینچنین سرعت ارسالی در چهار بازه و هر روزه می‌توانید پیدا کنید.

لطفا پیرامون بحث مدیریت و انبارداری کالا در فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا توضیحاتی ارائه دهید؟

مدیریت مراکز پردازش، مدیریت موجودی و انبارداری در دیجی‌کالا یکی از جذاب‌ترین قسمت‌هایی است که تجربه فعالیت در آن را داشته و دارم. تا امروز به این فکر کردید که فرای یک کلیک که روی سایت دیجی‌کالا انجام می‌دهیم چه چیزی می‌گذرد؟ اینکه در خانه شمال نشستیم و چهار کالا از سایت انتخاب می‌کنیم که فروشنده یکی از آنها در اهواز، دیگری در مشهد، یکی در همدان و آخری یک فروشگاه صنایع دستی از تبریز است، همه اینها چطور از تمام نقاط به بهینه‌ترین نقطه می‌رسد؟ تک‌تک کنترل کیفیت به صورت حرفه‌ای با کمک الگوریتم خط قرمز انجام می‌شود و در یک کارتن به موقع و براساس زمان انتخابی به دست شما می‌رسد. چطور وقتی یک کالا را انتخاب می‌کنید زمان دقیق دریافت کالا را به شما نمایش می‌دهیم؟ نمی‌خواهم جذابیت این موضوع را در وقت کوتاه مصاحبه‌مان کم کنم، یک روز دعوت می‌کنم به تور بازدید از یکی از مراکز دیجی‌کالا تشریف بیاورید تا بخشی از این جذابیت که اسمش را می‌گذارم «فرای یک کلیک» را خدمت‌تان توضیح دهم.

استفاده از ناوگان دیجی‌اکسپرس از چه مزایایی برای مشتریان برخوردار است؟

در واقع مشتریان سطح سرویسی که نیاز دارند را انتخاب می‌کنند و کمتر متوجه می‌شوند که پشت کلیکی که می‌کنند تیم بزرگ ما روی بهینه‌سازی سرویس‌ها و مدیریت سفارش‌ها تمرکز می‌کند. هدفم این است که دانش لجستیکی دیجی‌اکسپرس به کل کسب‌وکار‌ها ارائه داده شود تا مسافت بهینه برای حمل‌و‌نقل سفارشات، هزینه کمتری برای نگهداری آنها در تمام زنجیره تامین کل ایران داشته باشد تا همه بتوانیم از تمام نفاط کشور با قیمتی که فروشنده، تامین‌کننده یا تولیدکننده ارائه می‌دهد، آن کالا را دریافت کنیم؛ همراه با آلایندگی کمتر و حمایت بیشتر از تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان سراسر کشور که دغدغه بزرگ آنها ارسال و ارائه کالاهایشان به کل ایران است.

در حال حاضر این مزیت در کدام شهرهای کشور برای مشتریان دیجی‌کالا درحال اجراست؟

لجستیک دیجی‌کالا در سراسر ایران سرویس ارائه می‌کند. دورترین و نزدیک‌ترین در لجستیک دیجی‌کالا معنا ندارد، در واقع ما همه‌جا هستیم. اگر دیجی‌اکسپرس را به‌عنوان بازوی لجستیکی دیجی‌کالا معرفی کنیم، پس ما همه جای ایران فعال هستیم و در بعضی نقاط از اپلیکیشن جمع‌سپاری لجستیک فعال هستند مثل تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، قم، کرمانشاه، بابل و.... در نقاطی هم از مدل‌های دیگری در لست مایل لجستیک استفاده می‌کنیم و روش جمع‌سپاری را استفاده نکردیم.

برند دیجی‌اکسپرس در حال حاضر با چه چالش‌هایی روبه‌رو است؟

تنها چالشی که می‌توانم برای دیجی‌اکسپرس متصور باشم قواعد و قوانینی است که بر اساس روش‌های سنتی تنظیم شده و سرعت تغییر قواعد با سرعت رشد بیزینس‌ها پیش نمی‌رود و سرعت پیشرفت بیزینس‌های هوشمند را کند می‌کند که امیدوارم قوانین جدید مطابق با رشد بیزنس‌های آنلاین وضع شود.

لطفا بفرمایید که پروسه استخدام در دیجی‌اکسپرس به چه صورت است؟

دیجی‌اکسپرس یکی از مرچند‌های گروه دیجی‌کالاست و فرآیند استخدام در آن کاملا مشابه دیجی‌کالا مدیریت می‌شود. یک محیط جذاب پر از یادگیری برای باهوش‌ترین‌های ایران، فرقی نمی‌کند شما در کدام قسمت دیجی‌اکسپرس هستی؛ یک راننده هوشمند که با اپلیکیشن‌های ما کار را پیش می‌برد یا یک برنامه‌نویس که کدنویسی انجام می‌دهد یا شاید یک مدیر عملیاتی که لحظه به لحظه فرآیند‌ها را پایش می‌کند.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات