با تمامی روش های بازاریابی آشنا شوید

با تمامی روش های بازاریابی آشنا شوید


مقدمه

در این روزها که دنیای بازاریابی با تکنولوژی آمیخته شده است، روش‌های بسیار متنوعی پدیدار شده که باعث گسترش مفهوم بازاریابی شده‌اند؛ اما موضوعی که اهمیت دارد این است که چه روشی از بین تمام این گزینه‌ها برای شرکت شما مناسب هستند؟

تنها راه برای پاسخ به این سوال آگاهی کامل از شیوه‌های بازاریابی است. در این مقاله اول از همه هدف از انجام بازاریابی را بررسی می‌کنیم، سپس شیوه‌های مختلف انجام را توضیح می‌دهیم. پس با ما باشید تا بتوانید بهترین روش برای پیشرفت شرکت‌تان را پیدا کنید!

هدف از بازاریابی چیست؟

بازاریابی به فرآیند ایجاد علاقه درمردم نسبت به محصولات و خدمات یک شرکت گفته می‌شود. یکی از مهم‌ترین اهداف اجرای این فرایند درک خواسته‌های مشتریان است. تجزیه و تحلیل این خواسته‌ها به مدیران این امکان را می‌دهد تا به بینش‌های جدید رسیده و  تا حدودی آینده بازار را تعیین کنند.

هر اقدامی که در بازاریابی انجام می‌شود به رشد ارزش تجاری شرکت کمک می‌کند، درواقع هدف اصلی تامین درآمد است که می‌توان با اقدامات مختلف مانند آگاهی مردم از برند، ارتقا پیشنهادات، ایجاد فرصت‌های فروش جدید یا بازاریابی مبتنی بر حساب، به آن هدف دسترسی پیدا کرد.

به‌طور کلی، می‌توان بازاریابی ر ایکی از مهم‌ترین ابعاد یک تجارت درنظر گرفت ، که تمرکز بر آن موجب پیشرفت در جنبه‌های مختلف شرکت می‌شود.

معرفی روش‌های بازاریابی

برای موفقیت دربازاریابی، لازم است که از روش‌های مختلف آن آگاهی داشته باشید تا بتوانید باتوجه به فعالیت خود بهترین روش‌ را درنظر بگیرید. در ادامه فهرستی جامع از انواع روش‌های بازاریابی را تهیه کرده‌ایم.

۱. بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

بازاریابی درونگرا برپایه ایجاد تجربیات ارزشمند برای مخاطبان بنا شده است، به‌طوریکه در اثر تاثیرات مثبتی که یک شرکت از خود برجای می‌گذارد، مخاطبانش رابه خرید تشویق می‌کند.

در این روش، برخلاف روش‌های دیگر، شروع ارتباط با تصمیم و اراده مخاطب انجام می‌شود، بنابراین نیازی نیست که برای پیدا کردن مخاطبان مشتاق انرژی زیادی صرف کنید. فقط کافیست با تمرکز بر نیاز مردم، خدمات و محصولات باکیفیت اراده داده و  اعتماد آنها را به‌دست آورید.

برای مثال، شخصی یکی از محصولات شرکت شما را از دوستش هدیه می‌گیرد و بسیار از کیفیت آن راضی است. در این شرایط او قطعا برای آشنایی بیشتر با شرکت شما و دیگر محصولاتتان اقدام می‌کند.

۲. بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing)

در بازاریابی برونگرا، تعامل با مخاطب و پخش تبلیغات به‌صورت سرزده انجام می‌شود. برای مثال،‌ شما مشغول تماشای یک فیلم هستید و ناگهان فیلم قطع شده و پیام بازرگانی پخش می‌شود.

از آنجایی که در این روش شرکت‌ها سعی می‌کنند پیام خود را به دست مخاطب برساندند، بدون توجه به اینکه آنها به دیدن این پیام نیاز دارند یا نه، اسم آن را برونگرا گذاشته‌اند. البته خیلی از افراد اعتقاد دارند که این نوع بازاریابی وقفه‌انداز یا مزاحم است، چون مخاطب مشغول کار دیگری است و پیام شما به‌صورت غیرمنتظره پدیدار می‌شود.

بیلبوردهای شهری، تبلیغات چاپی، تماس‌های تلفنی از دیگر نمونه‌های این روش هستند.

۳. بازاریابی محدوده نزدیک یا مجاورتی (Close Range Marketing)

در بازاریابی محدوده نزدیک، موقعیت‌های مخاطبان به‌خوبی سنجیده می‌شود تا بتوان ارتباطی هدفمند با آنها ایجاد کرد. نمونه رایج این نوع بازاریابی را می‌توان در فرودگاه‌ها، هتل‌ها، متروها، فروشگاه‌ها و دانشگاه‌ها مشاهده کرد که در آنها تعداد بسیاری از مردم با هدفی خاص جمع شده‌اند. در این اماکن، شرکت‌ها اهداف مردم را شناسایی کرده و متناسب با آن اهداف پیامی به آن­ها ارسال می‌کنند.

برای مثال، یک فروشگاه رنجیره‌ای برای بازاریابی به برخی از مشتریان خود کوپن‌های تخفیف ارائه می‌دهد تا آنها برای خرید و استفاده از‌ آن کوپن‌ها تشویق شوند.

۴. بازاریابی رابطه‌ای (Relationship Marketing)

در این روش،‌ شرکت‌ها به‌جای اینکه همیشه درتلاش برای فروش به مشتریان باشند، سعی می‌کنند که رابطه‌ای خوب با آنها برقرار کنند تا از این طریق به ‌فروش بیشتر برسند. قطعا مخاطبانی که به شرکت شما علاقه دارند، بیشتر برای خرید از شما متمایل هستند، درنتیجه با استفاده از این روش نرخ ریزش مشتریان‌تان کاهش پیدا می‌کند.

یکی از بارزترین جنبه‌های بازاریابی رابطه محور، پاسخگویی به‌موقع تیم پشتیبانی یک شرکت و رفتار مناسب آنها با مخاطبان است.

۵. بازاریابی معامله‌ای (Transactional Marketing)

بازاریابی معامله‌ای کاملا بر افزایش نقطه فروش متمرکز است و هیچ تاکیدی بر ارتباط با خریدار یا جوانب دیگر شرکت ندارد، درنتیجه، اغلب به رواطی کوتاه مدت بین شرکت و مشتری ختم می‌شود. این روش، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است که در آن محصولات و خدمات براساس یک قرارداد و تعهد قانونی بین دوطرف مبادله می‌شوند.

بیشترین کاربرد بازاریابی معامله‌ای در شرکت‌هایی است که محصولات و خدماتشان را با هدف سودآوری و رسیدن به درصد فروش بالا ارائه می‌دهند.

۶. بازاریابی کمبود (Scarcity Marketing)

در برخی مواقع، محدود کردن تعداد عرضه یک محصول یا کاهش زمان عرضه آن، تاثیر شگفت‌انگیزی در فروش آن دارد که به این ایده، بازاریابی کمبود می‌گویند.

یک اصل وجود دارد که می‌گوید افراد به ‌دنبال چیزهایی هستند که سخت به ‌دست می‌آیند، براساس این اصل، بازاریابی کمبود سعی می‌کند تا با ایجاد محدودیت در عرضه، مخاطبان را برای خرید تشویق ‌کند. یکی از رایج‌ترین بهانه‌ها برای استفاده از این روش، کمبود مواد اولیه باکیفیت است.

برای مثال، شرکت رولزرویس نسخه چینی خودروهای خود به‌نام فانتوم (Phantom) را به‌طور محدود تولید کرده بود؛ اما باوجود قیمت بسیار بالای آنها، به‌سرعت به‌فروش رفتند.

۷. بازاریابی دهان به دهان (Word Of Mouth Marketing)

این نوع بازاریابی شامل انتقال اطلاعات به‌صورت شفاهی است که در مکالمات روزمره افراد به‌وجود می‌آید. برای مثال، افرادی که از یک محصول راضی هستند حتما آن را به دوستانشان معرفی می‌کنند. البته نوع دیجیتال این استراتژی هم وجود دارد که از طریق ارتباط کاربران در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود.

این استراتژی را می‌توان یکی از مهم‌ترین ابعاد بازاریابی دانست، چون تمام افراد در خریدهای خود به انتخاب دوستانشان بیشتر از تبلیغات اعتماد دارند. بنابراین شما می‌توانید با ارائه محصولات و خدمات باکیفیت، یک مشتری را به یک تبلیغ‌کننده تبدیل کنید.

۸. بازاریابی رایگان (Freebie Marketing)

شاید در نگاه اول تکنیک بازاریابی رایگان خیلی سودمند به‌نظر نرسد؛ اما شما می‌توانید با ارائه برخی محصولات و خدمات با قیمت بسیار ناچیز یا به‌صورت رایگان،‌ فروش خدمات و محصولات دیگر خود را بالا ببرید. برای مثال، ارائه یک ماه اشتراک رایگان در یک اپلیکیشن که خدماتش به‌صورت پولی وجود دارند.

۹. بازاریابی بشارتی (Evangelism Marketing)

بازاریابی بشارتی نسخه پیشرفته بازاریابی دهان به دهان است که مانند همان، کاملا برای شرکت رایگان تمام می‌شوند. از آنجایی به این روش بشارتی می‌گویند که مشتریان به‌علت اعتقاد شدیدشان به محصولات و خدمات یک شرکت، وظیفه خود می‌دانند که آن را به افراد دیگر بشارت دهند. نقد و بررسی‌های صادقانه ازجمله مواردی است که در بازاریابی بشارتی انجام می‌شود.

۱۰. بازاریابی سببی (Cause Marketing)

در این نوع بازاریابی، یک شرکت از علتی حمایت می‌کند که این پشتیبانی منجربه تولید سودمند شرکت و ایجاد یک ارزش اجتماعی هماهنگ بین آن و مخاطبانش می‌شود.

درواقع، این روش را می‌توان نوعی همکاری بین یک سازمان غیرانتفاعی و یک سازمان سودبر شناخت. درنهایت، این همکاری به سود طرفین تمام شده و افراد زیادی با فعالیت هردو سازمان آشنا می‌شوند. برای مثال، شرکتی که اعلام کرده ۲۰ درصد از سود فروش یکی از محصولاتش صرف کمک به کودکان بی‌سرپرست می‌شود.

۱۱. بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

در بازاریابی ویروسی، شما یک پیام جذاب و خلاق مربوط به شرکت ایجاد کرده و برای شنیده شدن یا دیده شدن آن تا بالاترین حد ممکن تلاش می‌کنید. پیامی که انتخاب می‌کنید مانند ویروس در بین مخاطبان پخش شده و باعث افزایش آگاهی افراد مختلف نسبت به شرکت شما می‌شود.

بازه زمانی اجرای این پروسه کوتاه است و ممکن است طی یک ماه به موفقیت مورد نظر دست پیدا کنید. همچنین، این روش تاثیر به‌سزایی در کاهش هزینه‌های مربوط به تبلیغات دارد.

۱۲. بازاریابی دعوت به اقدام (Call To Action Marketing)

این روش به‌صورت درون سیستمی انجام می‌شود و در وبسایت‌ها‌ و اپلیکیشن‌ها کاربرد دارد. دعوت به اقدام به یک دکمه، بنر، تصویر یا متن  گفته می‌شود که سعی دارد مخاطبان را ترغیب کند تا روی آن عنصر مورد نظر کلیک کنند. بعد از کلیک، مخاطب به فروشگاه منتقل شده و برای خرید تشویق می‌شود.

۱۳. بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا شامل ایجاد، انتشار و توزیع محتوا برای مخاطبان هدف است که بر پایه انتشار محتوای ارزشمند عمل می‌کند. این روش فرآیندی است که طی آن اطلاعات لازم درمورد خدمات و محصولات شرکت‌ها به مخاطبان عرضه می‌شوند. رایج‌ترین بسترها برای این نوع بازاریابی، شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها هستند.

۱۴. بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)

بازاریابی دیجیتال به مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در دستگاه‌های الکترونیک مانند گوشی هوشمند و در بستر اینترنت صورت می‌گیرند. در این نوع بازاریابی ارتباط با مشتریان ازطریق شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها، وبسایت‌ها، ایمیل و چنین بسترهایی انجام می‌شود. بازاریابی محتوا را می‌توان یکی از تکنیک‌های  این روش درنظر گر فت.

۱۵. بازاریابی تنوع (Diversity Marketing)

در بازاریابی تنوع، هرگونه تفاوت فرهنگی در مشتریان، انتظارات، باورها، ‌دیدگاه‌ها و نیازهای مربوط به فرهنگ آنها، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. درنهایت، باتوجه به این اطلاعات یک برنامه‌ریزی دقیق و اختصاصی برای هردسته از مشتریان با فرهنگ‌های متفاوت ارائه می‌‌شود.

۱۶. بازاریابی پنهان (Undercover Marketing)

در این نوع بازاریابی، اعتقاد بر این است که گاهی اوقات نگفتن همه چیز به مخاطب می‌تواند مفید باشد! بازاریابی پنهان، همانطور که از اسمش پیداست به‌طور نامشهود انجام می‌شود، به‌طوریکه در اکثر مواقع مخاطبان درهنگام مواجهه با آن تصور می‌کنند که به‌صورت خود به خود انجام شده است، درصورتی که کاملا برنامه‌ریزی شده است. کاربرد این روش را می‌توان در فیلم و سریال‌های بسیاری مشاهده کرد.

۱۷. بازاریابی ایمیل (Email Marketing)

بازاریابی ازطریق ایمیل شامل ارسال محتوای آموزشی یا سرگرمی و پیام‌های تبلیغاتی برای افرادی است که مایل هستند پیام‌های شما را دریافت کنند. به‌عبارتی می‌توان به این روش به‌عنوان راهی برای بهبود رابطه با مشتری به‌کمک ایمیل نگاه کرد. محتوای ایمیل‌ها می‌تواند شامل اطلاع‌رسانی درمورد تخفیف‌ها یا محصولات جدید، خبرنامه، نظرسنجی، تبریک تولد و...باشند.

۱۸. بازاریابی انبوه (Mass Marketing)

تمام شرکت‌های بزرگ برای رشد و ادامه موفقیت به استراتژی بازاریابی انبوه نیاز دارند. در این روش تمرکز اصلی بر فروش حجم بالایی از محصولات است، درنتیجه برای داشتن نرخ بازگشت بالا در این فرآیند لازم است که مخاطبان بسیاری را مورد هدف قرار دهیم.

هدف اصلی از اجرای این استراتژی آن است که توجه کل بازار به یک محصول و شرکت ارائه دهنده آنها جلب شود. همچنین، این استراتژی برای معرفی محصولات جدید یا ایجاد تصویر برند بسیار موثر است.

۱۹. بازاریابی رویداد (Event Marketing)

در بازاریابی رویدادی فرصتی فراهم می‌شود تا به‌بهانه یک روز مهم مانند روز عید، یا یک رویداد مهم مانند برگزاری نمایش، شرکت‌ها با مخاطبان خود ارتباط نزدیک برقرار کنند.

رویدادهایی از این قبلی باعث ایجاد حس خوشایند در مخاطبان می‌شود، طوریکه آنها متوجه تبلیغ بودن این اقدامات نشده و تصور می‌کنند که تمام این فعالیت‌ها برای ارزش به مشتری انجام شده است. درنتیجه، یک ذهینت مثبت برای مخاطب ایجاد می‌شود که او را برای خرید تشویق می‌کند.

۲۰. بازاریابی نیچ (Niche Marketing)

یکی از کاربردی‌ترین روش‌های رشد در بازارهای پرهیاهو، استفاده از بازاریابی نیچ است. در این روش، شما تمرکز اصلی خود را بر قسمت‌های کوچک تر شرکت قرار می‌دهید، نیازهای آن را تشخیص داده و برای بهبود آن قسمت تلاش می‌کنید.

نکته مهم این است که بخش‌های مورد نظر تاکنون توسط شرکت‌های دیگر بررسی نشده‌اند، درنتیجه راه پیشرفت برای شرکت شما باز است. درنهایت به‌کمک این استراتژی می‌توانید در بخش خاصی از بازار به یک شرکت بزرگ تبدیل شوید.

جمع بندی

اکنون شما می‌توانید باتوجه به روش‌های بازاریابی که در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ راز معرفی کردیم و بادرنظر گرفتن نوع فعالیت خود، بهترین گزینه را برای افزایش نرخ فروش و درآمدتان انتخاب کنید. فراموش نکنید که حتما پیشنهادات و سوالات خود را برای ما در قسمت کامنت بنویسید.

تبلیغات تضمینی با راز

مطالب مرتبط:

کمپین‌ تبلیغاتی را از صفر تا صد با راز یاد بگیرید تخفیف ‌گذاری و اشتباهات آن که می‌تواند برای برند شما سمی باشد هک رشد چیست؟ بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی چیست؟
لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

منبع خبر

آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

    نظرات