اصفهان الگوی شهرهای دیگر خواهد شد

اصفهان الگوی شهرهای دیگر خواهد شد

اصفهان الگوی شهرهای دیگر خواهد شد

شهر اصفهان به‌عنوان یکی از سه شهر بزرگ کشور، یکی از طلایه‌داران تاریخ و تمدن ایرانی است. به همین خاطر همیشه در مرکز توجه گردشگرانی قرار می‌گیرد که تمایل به مشاهده این ویژگی‌های منحصربه‌فرد از نزدیک را داشتند. اما چند سالی است که ساخت فضاهای مدرن جذابیت این شهر را چند برابر کرده است. سیتی‌سنتر اصفهان به‌عنوان یکی از مراکز خرید بزرگ خاورمیانه، این نقش بزرگ را ایفا کرده و قطعا بر تعداد گردشگر‌های شهر بزرگ اصفهان افزوده است.

مسعود صرامی، یکی از کارآفرینان برتر کشور و کارفرمای مرکزخرید فاخر اصفهان سیتی‌سنتر طی گفت‌و‌گویی از ویژگی‌های این پروژه و همین‌طور شهر دانش گفته است که در ادامه این مطلب می‌آید.

بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند شهر اصفهان برای انجام فعالیت‌های اجتماعی شهری سخت و بوروکراتیک است و جمله معروفی هم وجود دارد که هرکس بتواند در اصفهان کار کند، در تمام ایران و جهان می‌تواند کار کند. شما به‌عنوان یک کارآفرین اصفهانی که در بخش‌های مختلف اقتصادی، تولیدی، گردشگری، سلامت، بازرگانی و... کارآفرینی و نوآوری داشته‌اید، در این خصوص چه نظری دارید؟

اولین تجربه کاری من در کودکی اتفاق افتاد و تا امروز هر لحظه آموخته‌ام و برای رسیدن به آرزو‌هایم تلاش کرده‌ام، من در این شهر به دنیا آمده و رشد کرده‌ام و با تمام وجود برای ایجاد امکانات و پیشرفت شهرم تلاش کرده و خواهم کرد؛ زیرا معتقدم اگر به جای دیگری که شاید زمینه فعالیت‌های اقتصادی آن بهتر است بروم، مردمم و شهری که رشد خود را از آن به‌دست آورده‌ام را در نظر نگرفته‌ام؛ این شهر پتانسیل‌های بالقوه فراوانی دارد. بر همین اساس و با همین هدف نیز تلاش کرده‌ایم یک اکوسیستم کارآفرینی بیافرینیم زیرا شدیداً اعتقاد دارم اصفهان ما می‌تواند سرآمد شهرهای دیگر باشد. سعی ما بر این بوده که نیازهای مردم اصفهان را مدنظر قرار دهیم و در راستای مرتفع‌سازی این نیازها کارآفرینی کنیم، البته با نوآوری‌هایی که در این زمینه داشته‌ایم سعی کرده‌ایم پاسخی فراتر از نیاز مردم بدهیم، تک‌تک بخش‌ها را با علاقه ایجاد کرده‌ایم و هر روز زمانی که در کنار عزیزان و همکاران بخش‌های مختلف هستیم از انرژی آنها نیز انرژی مضاعف می‌گیریم تا بتوانیم برای حضور مثمرثمرتر در جامعه آماده‌ باشیم.

به واژه اکوسیستم کارآفرینی اشاره کردید، من از این فرصت استفاده می‌کنم و دیدگاه شما را در‌خصوص واژه‌های کارآفرینی و نوآوری جویا می‌شوم.

اکوسیستم کارآفرینی، به مجموعه افراد، بخش‌ها، روش‌ها، قوانین، رویدادها و... در یک محدوده جغرافیایی گفته می‌شود که بر فعالیت‌های کارآفرینی و نه اشتغالزایی در آن منطقه، تاثیر می‌گذارد و نکته اصلی نیز همین‌جاست که ما در اکوسیستمی که آفریدیم صرفاً به دنبال اشتغالزایی نبوده‌ایم؛ بلکه به دنبال نوآوری و روش‌هایی بوده‌ایم که برای مردم اصفهان کارآمد است.

اولویت‌دهی به فرهنگ، دسترسی مناسب و مبتنی بر توسعه پایدار، انتخاب سرمایه انسانی با سیستم شایسته‌سالاری، آسیب نزدن به محیط زیست، در نظر گرفتن حقوق نسل آینده و... شاکله نظام کارآفرینی ما را تشکیل می‌دهد. درخصوص واژه نوآوری نیز باید به زمانی اشاره کنم که اولین تجربه کاری من در آشپزخانه منزل و با ساده‌ترین ابزارها یعنی نخ کاموا و باقیمانده شمع سقاخانه شکل گرفت، تا زمانی که آن اتفاق عجیب در صف دریافت باتری اتومبیل برای من رخ داد و زمینه‌ساز یک تحول عظیم شد. همان زمانی که دغدغه ذهنی من این بود که چطور می‌توانم قبل از ایجاد یک عارضه، مشکل را ببینم، بشناسم و آن را برطرف کنم، در واقع چگونه می‌توان نیازها را به جای اینکه هر روز به شکل مشکل بزرگ‌تری نمایان شوند به کلی مرتفع سازم؟ این تصمیم را در شرایطی گرفتم که دانشم در زمینه ساخت باتری بسیار اندک بود و شاید بهتر بگویم هیچ نمی‌دانستم. شرکت تولیدی برنا باتری در سال ۱۳۶۹ با توجه به کمبود شدید باتری خودرو در کشور و در شرایطی که تنها یک تولیدکننده باتری خودرو دولتی در کشور وجود داشت، تاسیس و به بهره‌برداری رسید و امروزه این مجموعه با ۲۳ کارخانه تولیدی شاخص الگو‌ در کشور، نه‌تنها از نظر کمی بلکه از نظر کیفی نیز دارای افتخارات فراوانی است و این مهم تنها با پشتکار و پشتکار و پشتکار به دست آمده است؛ زیرا ما معتقد هستیم پشتکار جای تمام نداشته‌هایتان را می‌گیرد.

در جایی از صحبت‌هایتان به توسعه پایدار اشاره فرمودید؛ در افق چشم‌انداز مجموعه‌های تولیدی و خدماتی شما واژه توسعه پایدار چگونه معنا و مفهوم می‌یابد؟

قبل از آنکه به مفهوم توسعه پایدار بپردازم لازم است نکته‌ای را یادآور شوم؛ مبنای تمامی فعالیت‌های ما انسان‌ها هستند و در واقع تلاش ما بر این بوده که هر آنچه خلق می‌کنیم انسان‌محور باشد؛ اما برای آسایش و آرامش انسان هیچ آسیبی به طبیعت نزده‌ایم، پروژه‌های ما ترافیک‌زا نیست بلکه ترافیک‌زُداست، پروژه‌های ما باعث آلودگی نمی‌شود. ما به دنبال بنای ماندگار بوده‌ایم نه بلای ماندگار !

با نگاهی به مجموعه سیتی سنتر متوجه خواهید شد که این مجموعه برای رفاه همه انسان‌ها ساخته شده نه فقط یک گروه خاص. در طراحی این مجتمع وضعیت جسمانی توانخواهان، کودکان، بانوان باردار، سالمندان و... در نظر گرفته شده و تمام تلاش ما بر این بوده که محیطی را فراهم کنیم تا انسان‌ها با کمترین دغدغه در آن حضور یابند. برای راه‌اندازی شهرک سلامت به ریشه‌کنی بیماری‌ها فکر کرده‌ایم، نه‌فقط به درمان آنها! با تحولی که در صنعت ساخت‌و‌ساز به وجود آوردیم امروز موزه‌ای داریم با ارتفاع ۱۴متر و وسعت ۱۶۰۰مترمربع با دیوارهای معلق که به هیچ وجه خارج از استاندارد نیست. توجه به خصوصیات فیزیولوژیکی، روانشناسانه و ویژگی‌های روحی انسان در تمامی بخش‌های برنامه‌ریزی مجموعه پرستیژلند مشهود است.

همان‌طور که مستحضرید نشریه حاضر یک نشریه علمی است و مخاطبان اصلی آن دانشجویان، اساتید و خبرگان علمی هستند، کمی از شهر دانش که بارها از آن سخن گفته‌اید و در آینده نزدیک آن را محقق خواهید ساخت، بگویید.

در تمام زندگی‌ام به دنبال خلق موقعیت‌هایی جدید بوده‌ام، تاسیس «دبیرستان اقتصاد» از فعالیت‌های فرهنگی مجموعه اصفهان سیتی‌سنتر است که هدف آن تربیت «جوانانی خردباور» است تا بتوانند با نگاه نقاد و به روش استدلالی، باورهای درست را پرورش دهند. دانش‌آموزان در این مدرسه می‌آموزند «کار تیمی» را تمرین کنند و موفقیت خود را در موفقیت دیگران بدانند. در مدرسه اقتصاد قضاوت و مقایسه جایی ندارد و این نخستین گام برای داشتن حال خوب است. دانش‌آموزان در این مدرسه اعتماد به یکدیگر را تمرین می‌کنند. فضیلت اعتماد در جامعه ما در حال فراموشی است و ما بیش از هرچیز به همدلی و اعتماد نیاز داریم.

در نظریه «درماندگی آموخته‌شده» سلیگمن می‌آموزیم: «چندین اردک‌ماهی‌ در یک آکواریوم پر از ماهی کپور بودند و از آنها تغذیه می‌کردند، پژوهشگران با قراردادن مانع شیشه‌ای موجب ناکامی آنها شدند و پس از مدتی آنها حتی با برداشتن مانع، تلاشی برای صید ماهی‌ها نمی‌کردند، در حقیقت این دیوار شیشه‌ای فاز ناامیدی میان اردک‌ماهی‌ها ایجاد می‌کرد. من همان‌گونه که در مجموعه فعالیت‌هایم ثابت کرده‌ام زنده‌ام تا با ناامیدی بجنگم و پس از تجربه در پروژه‌های مختلف دریافتم که امید را باید در آموزش و پرورش و در مدارس تولید کرد. بدون داشتن مدارسی که نگاهی نو به دنیا و اقتصاد داشته باشند، آینده‌ای سخت در انتظارمان است. دانش‌آموزان مدرسه اقتصاد دیگر با یک عدد تصادفی در کنکور، رشته و شغل انتخاب نمی‌کنند بلکه آگاهانه سراغ شغل‌شان می‌روند. همان‌طور که با آموختن مهارت‌های زندگی و ارتباطی می‌توانند فردی مفید و موثر برای خانواده و کشورشان باشند. در تاسیس این مدرسه تلاش کردیم با کسانی که نسبت به امر آموزش تخصص دارند، حسن نیت‌شان بر ما ثابت شده و همسو با هم به توسعه می‌اندیشیم، دست در دست دهیم تا آینده روشنی را برای فرزندان‌مان ترسیم کنیم. امیدوارم بتوان این طرح را گسترش داد تا افقی روشن برای ایران‌مان گشوده شود.

شهر دانشی که شما توصیف کردید و در راستای تحقق آن گام برداشته‌اید، قطعا یکی از آیتم‌های تاثیرگذار در آینده شهر اصفهان است حال که این موضوع مطرح شد شما به‌عنوان سرمایه‌گذار مجموعه آموزشی اقتصاد بیشتر از هر چیز به دنبال چه اهدافی بوده‌اید؟

انسان امروز بیشتر از آنکه به هوش نیاز داشته باشد به خرد محتاج است، انباشت ذهن از اطلاعات و بالا بردن هوش، دستور کار آموزش و پرورش نخبه‌گراست. این روش منجر به تولید انسان تک‌ساحتی می‌شود. انسان فاقد مهارت که همچون موجودی است که خود را از اجتماع جدا می‌داند و در اولین فرصت راهی برای فرار از مشکلات موجود می‌یابد. حال آنکه انسان خردمند با توانمندی ذهنی که دارد به دنبال حل مساله است و نه حذف صورت مساله. انسان توانمندی که در شهر دانش ما بدان نیازمندیم، خرد را در فرآیند رشد همه‌جانبه جسم و ذهن خود دخیل می‌داند و با تعامل با همه گروه‌های جامعه راهی برای رشد خود و توسعه کشور می‌یابد. حرکت از «تولید انسان باهوش» به «پرورش انسان خردمند» راهی است که ما در مجموعه آموزشی اقتصاد آغاز کرده‌ایم. در شرایط فعلی که کرونا همچون یک کاتالیزور عمل کرده و اکثر افراد به دلیل شرایط خاص پیش آمده غالباً از اینترنت استفاده می‌کنند، احتمال ظهور شهرهای هوشمند و دیجیتالی در جغرافیای ما بیشتر از قبل وجود دارد اما از آنجا که پیشرفت بدون دانش هرگز پایدار نخواهد بود، ما به این مقوله طور دیگری نگاه کردیم. از زمانی که دبیرستان اقتصاد شروع به کار کرد، همواره به این مساله توجه داشتیم که شکل آموزش‌ها را با کمی تغییر کاربردی‌تر کنیم و دانش‌آموزان قبل از آنکه دانشجو شوند، با مفاهیم ویژه‌ای آشنا باشند. در پی آن هستیم که همین رویه را گسترش دهیم و در مقاطع پایین‌تر نیز داشته باشیم. شهر دانش را با پشتوانه سرمایه اجتماعی خواهیم ساخت، یقین داشته باشید اصفهان سرآمد شهرهای دیگر خواهد شد.

سخن آخر

مردم عزیز اصفهان بدانید هر پروژه‌ای در مجموعه ما آغاز می‌شود، به عشق خدمت به شما کلید می‌خورد و به ذوق ارائه خدمات بیشتر به شما عزیزان پروژه‌های بعدی شکل می‌گیرد و تا زمانی که بتوانیم قدمی برای رفاه مردم برداریم با دل و جان این کار را خواهیم کرد. آرزومند آرزوهای مردم هستیم و در آینده‌ای نه‌چندان دور تحولات عظیمی در این شهر رقم می‌خورد و اصفهان بیش از پیش خواهد درخشید.

منبع: ویژه نامه مرکز علمی کاربردی سیتی سنتر اصفهان

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات