قانون‌گذاری، در تعامل یا تقابل با استارت‌آپ‌های بیمه؟

قانون‌گذاری، در تعامل یا تقابل با استارت‌آپ‌های بیمه؟

شوکی که می‌تواند این اکوسیستم نوپا را برای مدت‌ها از بازی در زمین صنعت بیمه دور نگاه دارد و حتی برخی از به عنوان مقدمه، باید به این نکته اشاره کنیم که بیمه دات کام از ابتدای فعالیت چندین ساله خود، همواره در چارچوب قوانین و خط و مشی صنعت بیمه و به ویژه بانک مرکزی گام برداشته است. «شرکت‌های بیمه حق تعامل با استارت‌آپ‌های بیمه‌ای بدون مجوز را نداشته و این استارت‌آپ‌ها از تاریخ ۲۶ خرداد تا یک تیر، می‌بایست اقدام به گرفتن مجوز کرده و یا با آنها قطع همکاری صورت می‌گیرد.» بیمه مرکزی در صدد شفاف سازی و ایجاد فضایی بود که عملا این استارت‌آپ‌ها بتوانند عذرخواهی کنند. هدف این بود که جلسه‌ای گذاشته شود و دغدغه‌های بیمه مرکزی اعلام شود. چون زیرساخت فنی هم هنوز آماده نشده بود، ما خیلی فکر نمی‌کردیم که الان اگر این اتفاق هم نیافتد برای ما مسئله‌ای ایجاد می‌شود. چند نفر از مدیران بیمه مرکزی که غالبا همین جنس فنی را داشتند، بیشتر از کلام و ادبیاتی که دوستان استارت‌آپی به کار برده بودند ناراحت شدند و عملا این دلخوری در حال مقدم شدن به اجرای یک سری از احکام بود. منتها باز هم فردا بعدازظهر که ما جلسه حضوری با بیمه مرکزی داشتیم شاهد این بودیم که این موضوع را لغو کردند. ما در آن جلسه خیلی خروجی نداشتیم به غیر از اینکه یک سری شفاف سازی‌ها و نهایتا عذرخواهی‌ استارت‌آپ‌ها از بیمه مرکزی مطرح شد. در راستای این موضوع ما به عنوان بیمه دات کام مجوز اخذ کردیم. پیرو همین موضوع هم من جا دارد به همکاری به شدت مثبت تیم بیمه مرکزی اشاره بکنم. ایشان می‌توانست درباره یک سری از این موضوعات کاری نکند، اما ایشان با نهایت تعامل ما را همراهی کردند تا کار ما انجام شود. این خیلی ارزشمند است و حداقل یک نشانه‌ای بود برای اینکه با امید بیشتری موضوعات را پیش ببریم. یعنی بدانیم که اگر یک جایی برخوردی اتفاق می‌افتد یا موضوعی به شکل حاکمیتی مطرح می‌شود، حتما اگر مسائل منطقی وسط باشد و با ادله درستی ما وارد مسئله شویم، تیم بیمه مرکزی هم آنقدر توان و صبر و درک شنیدن حرف‌های ما را دارند و همه جوره در کنار ما هستند. ، همچنان باید به صورت سازمان دهی شده درست و با تعامل صددرصدی با بیمه مرکزی رسیدگی شود. به دلیل اینکه ما این مسئله را نداشتیم که فقط کارگزار باشیم و مجوز آنلاین آن را بگیریم. مسئله ما این بود که اصطلاحا در کسب و کار به عنوان یک تازه وارد، وارد صنعت بیمه شدیم. وقتی ادعا می‌کنم سرویس ۷/۲۴ در کل روزهای سال ارائه می‌کنم، مفهوم آن این است که باید یک ساز و کار درست، یک سازماندهی درست، یک هزینه درست چه به لحاظ منابع انسانی چه به لحاظ زیرساخت‌ها و تجهیزات الکترونیکی و موضوعات زیرساختی و بسترهای ارتباطی وارد شویم. حتما مطالباتی را باید بیمه مرکزی از ما داشته باشد. یعنی اگر از روز اول قانون مدونی بابت این موضوع دیده شده بود، حتما بهره برداری از آن قانون به نفع ما نبود. ولی باز مسیر محکمی ما دیده بودیم، می‌خواهم بگویم چشم انداز قطعی که روبروی ما بود، ضامن این شد که بتوانیم بایستیم تا الان که با یک قاعده‌ای تحت نظارت بیمه مرکزی برویم. در نتیجه می‌خواهم به شما بگویم که الان که این قوانین وضع شده شاید، باز تاکید می‌کنم، به عنوان قدم اول خیلی خوب است که رگولاتور به این فکر کرد که باید خیلی جدی به موضوع بپردازد. آیا این بخشنامه در زمان مناسبی به استارت‌آپ‌ها اعلام شده تا بتوانند برای دریافت مجوز اقدام کنند؟ البته فکر می‌کنم در صحبت‌هایتان تا یک جایی اشاره کردید؟ اگر به صورت صریح بخواهم بگویم بیمه دات کام به دلیل اینکه در این دوره‌ای که فعالیت کرده هیچ نوع تخلفی نداشته که بخواهد منجر شود به اینکه شبکه فروش بیمه معترض شوند، کارگزاران اعتراض کنند، شرکت‌های بیمه اعتراض کنند، بیمه گزار اعتراض کند. شاید همین سالم کار کردن، هرگز منجر به این نشد که بخواهیم همیشه ردیف الف و ب بیمه مرکزی قرار بگیریم و ما را برای تذکر صدا کنند. یعنی همین بیمه دات کامی که امسال به نوعی دچار این موضوع شد و الحمدالله خیلی خوب توانست آن را حل کند. ولی بیمه دات کام تنها شرکتی بود که سال گذشته از بین استارت‌آپ‌ها به دلیل رویکرد بسیار مثبت خود در این مدت و مخصوصا در امسال زمان درست این موضوع به خود ما اعلام نشده بود، یعنی ما در بیمه دات کام اصلا در جریان این که التیماتوم نبودیم. در بحث بیمه شخص ثالث به دلیل اینکه یک بیمه اجباری است و همه شرکت‌ها باید اولا این سرویس را ارائه دهند دوما همه وسایل نقلیه باید حتما این نوع بیمه را داشته باشند. خود این موضوع باعث شده بیمه مرکزی ترجیح بدهد یک فضایی را ایجاد کند که عملا رقابت پذیری را به شکل درست اگر بخواهیم تعریف کنیم، از بین ببرد. قبلا اینطوری بود که یک سری از شرکت‌ها می‌آمدند می‌گفتند ما سالانه فرضا سیصد میلیارد بیمه ثالث می‌زنیم، بیشتر از این اصلا نمی‌زنیم چون برای ما فایده ندارد. قانون می‌گوید بیمه شخص ثالث وقتی فرضا اعلام می‌شود یک میلیون تومان، باید یک میلیون تومان فروش برود. اتفاقا به دلیل تسهیلی که اتفاق افتاده درصد اتومبیل‌هایی که الان بیمه هستند به نسبت زمانی که استارتآپ‌ها نبودند بیشتر شده. خیلی اوقات با خود سرویس‌های بیمه‌ای باندل شده است. عرض کردم همه اینها به افزایش ضریب نفوذ کمک کرده است، بدون اینکه یک ریال از این هزینه بخواهد وارد صنعت شود و صنعت بخواهد متضرر یا متحمل شده باشد. ما اگر بخواهیم با همین قاعده کارگزاری موضوعات را پیش ببریم، شک نکنید خیلی دیگر نمی‌توانیم با آن نگاه و ماموریتی که از ابتدا برای خودمان تعریف کردیم منطبق باشیم. منتها من مطمئن هستم و این امید را دارم، مخصوصا عرض کردم با توجه به آن رویکردی که ما زمان گرفتن مجوز از بدنه بیمه مرکزی و مدیران ارشد آن دیدیم، خیلی امیدوارم که بیمه مرکزی به شکل درست و کارشناسی به موضوع بپردازد. که حتما ما در سطح مدیران ارشد بیمه مرکزی به این موضوع نیاز داریم که خوشبختانه فکر می‌کنم اصلا این موضوع دور نیست. فکر می‌کنم خود ما هم حتما می‌توانیم در این مسئله کمک بکنیم به شرط اینکه ما یک جای درستی بازی داده شویم. دلیل این است که الان برای طراحی خود همین سوئیچ بیمه مرکزی که محل اتصال وب سرویس‌های شرکت‌های ها هستند، هیچ جلسه فنی، جلسه تحلیل و حتی پرزنت اولیه‌ای تا الان تشکیل نشده، ما اصلا در جریان اینکه سوئیچ چیست و کار آن چیست نیستیم، چه دغدغه‌ای از ما حل می‌کند؟ اصلا چه مواردی از سمت ما می‌تواند وجود داشته باشد که بخواهد در آن سوئیچ بحث‌های معماری آن انجام شود که تا الان اتفاق نیفتاده است. حتما راه حل‌های کاربردی و جدی را برای بحث‌های پرداختی داریم و می‌توانیم در این حوزه‌ها به شکل درستی کار بکنیم. شخص باید در آنجا پرداخت حق بیمه انجام دهد و وقتی به ایران آمد می‌تواند از شرکت بیمه بابت خسارت خود دریافت داشته باشد.

متن کامل خبر در سایت هفته نامه شنبه

منبع خبر

هفته نامه شنبه

هفته نامه شنبه

هفته نامه شنبه یک رسانه در شهر تهران می باشد

نظرات