چالش‌های رشد دولت الکترونیک در ایران

با این‌حال گفته می‌شود اصلی‌ترین مانع در مسیر تحقق اهداف تعریف شده برای الکترونیکی کردن خدمات، محدودیت‌ها و چارچوب‌های ذهنی مدیرانی است که در راس سازمان‌های مختلف قرار دارند، نه محدودیت‌های تکنولوژیک. امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: برای الکترونیکی شدن یک خدمت دولتی، لازم است در سه مرحله توسعه انجام گیرد. گزارش‌هایی که با عنوان ارزیابی دستگاه‌ها طی این سال‌ها منتشر شد، معطوف به این نگاه سیلویی بوده و توسعه‌های درون سازمانی برای تحقق الکترونیکی شدن خدمات را مورد ارزیابی قرار داده است. در این دولت بیشتر بر گام دوم تمرکز کردیم تا بستر ارتباطات بین سازمانی آماده شود و اکنون این امکان فراهم است تا در دولت بعدی با استفاده از زیرساخت ایجاد شده و تبادل‌های فراهم شده، سرویس‌های کاربردی برای شهروندان تعریف شود. ناظمی در تشریح اقداماتی که در گام دوم و آماده سازی زیرساخت‌های ارتباطات بین سازمانی انجام شده می‌گوید: به طور کلی سازمان‌هایی که درون یک حوزه خاص یا یک خوشه قرار دارند (مثلا سازمان‌های حوزه علم و فناوری) می‌توانند مستقیما با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. رئیس سازمان فناوری اطلاعات می‌افزاید: در این دولت حتی گذرگاهی برای ارتباط استارت‌آپ‌ها با دستگاه دولتی نیز فراهم شده است که امکان طراحی خدمات کاربردی و استفاده از برخی داده‌ها را برای کسب و کارهای دیجیتال فراهم می‌کند. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تشریح علل کاربرد نیافتن این پروژه‌ها و ایجاد خدمات محسوس برای شهروندان می‌گوید: تعریف سرویس‌های الکترونیکی کاربردی برای شهروندان، پیش از هرچیز مستلزم فراهم شدن این زیرساخت‌ها و برقراری ارتباطات بین سازمانی بود. وی چارچوب‌های ذهنی مدیرانی که در راس سازمان‌های مختلف قرار دارند را از اصلی‌ترین موانع تحقق نیافتن این امر خوانده و می‌گوید: فراهم شدن بسترهای تکنولوژیک این کار، تنها بخشی از کاری است که باید انجام شود و شده، اما تا زمانی که موافقت و همراهی مدیران سازمان‌ها برای صدور مجوز دسترسی و ارتباطات صادر نشود، ایجاد سرویس‌های کاربردی ناکام می‌ماند. امیر ناظمی بر وابستگی توسعه‌های آتی به اصلاح رویکرد مدیران سازمان‌ها تاکید می‌کند و می‌افزاید: اکنون تمامی امکاناتی که برای الکترونیکی کردن سرویس‌های مختلف دولتی نیاز است فراهم است و تنها محدودیت، صدور مجوز انجام این کار توسط متولیان این سازمان‌هاست. وی می‌افزاید: از سوی دیگر اشتراک گذاری داده‌ها راه را برای مورد پرسش قرار گرفتن سازمان‌ها باز می‌کند و همین افزایش شفافیت، موجب می‌شود برخی مدیران در برابر این امر موضع گیری کنند.

متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو

منبع خبر

مدیر اینفو

مدیر اینفو

مدیر اینفو یک رسانه در شهر تهران می باشد

نظرات