تبلیغات کلیکی چیست و چگونه به رشد کسب و کار ما کمک میکند؟
فهرست
تمامی کسب و کارهایی که وارد دنیای آنلاین میشوند، بلافاصله بعد از شروع کار و فروشهای اولیه به فکر تبلیغ و شناخته شدن در این دنیای بزرگ هستند. با وجود تعرفههای بالای تبلیغات و بازاریابی، انجام هر نوع تبلیغی مقرون به صرفه نیست. فقط افرادی موفق میشوند که طبق استراتژی درست و هدفمند مخاطبان هدف خود را شناسایی و در زمان درست برای خرید ترغیبشان کنند.
برای اطمینان از بازدهی و هدر نرفتن هزینه تبلیغات، تبلیغات کلیکی یا PPC بهترین روش برای پیشرفت تجارت آنلاین شما است. در این مقاله قصد داریم به معرفی این نوع بازاریابی و انواع آن بپردازیم تا بیشتر با آن آشنا شوید. همچنین چگونگی کسب درآمد برای صاحبان کسب و کارها از طریق تبلیغات کلیکی را توضیح میدهیم.
بازاریابی تبلیغات کلیکی یا PPC ( pay per click ) هوشمندانه، هدفمند و بهصرفهترین نوع تبلیغات است. در این نوع بازاریابی پرداخت هزینه فقط به ازای کلیک روی تبلیغات و وارد شدن به وبسایت شما صورت میگیرد. فرض کنید شما به دنبال یافتن پاسخی برای سوال خود در گوگل جست و جو میکنید. نتایج زیادی به شما نشان داده میشود. وارد یک وبسایت میشوید و در بالا، کنارها یا پایین صفحه با انواع پیشنهادات و تبلیغات مواجه میشوید. اینها همه از نمونههای تبلیغات کلیکی هستند که فقط زمانیکه یک کاربر روی آن کلیک کند و وارد سایت آنها شود، از مبلغ پرداخت شده کم میشود. البته تبلیغات کلیکی روشهای مختلفی دارد که در ادامه مفصل توضیح خواهیم داد.
شما باید بدانید که با نمایش درست تبلیغات برای مخاطبان هدفتان یا مشتریان احتمالی مستعد در مناسبترین زمان، بیشترین بهرهوری را از کمپین بازاریابی بدست میآورید.
تبلیغات موتور جستجو(گوگل ادورز) شناخته شدهترین و پربازدیدترین نوع تبلیغات کلیکی است. وبسایتهایی که از این نوع تبلیغات استفاده میکنند، در صفحه نتایج جستجو گوگل، در کنار لینک وبسایتشان نماد تبلیغات موتورجستجو ( Ad ) نمایش داده میشود. در این نوع تبلیغ، زمانی که کاربران کلمه کلیدی یا عبارت انتخاب شده خود را در گوگل جستجو میکنند ( بدون در نظر گرفتن میزان محتوای بلاگ و سئو سایت)، لینک وبسایت شما در بالای لیست نتایج گوگل به نمایش گذاشته میشود و در ازای هر کلیک کاربر و ورود به سایتتان، از مبلغ پرداختی شما کسر میشود.
نوع دیگر تبلیغات کلیکی گوگل ادز، تبلیغات محلی یا Local Search Ads نام دارد. در این نوع تبلیغات، لینک یا آگهی شما فقط برای مکانهای نزدیک به شما یا مکانهای خاصی نمایش داده میشود. پس اگر محصول یا خدمات شما مناسب یک منطقه جغرافیای خاص یا استان خودتان است، استفاده از این نوع تبلیغ دقیق و هوشمندانه است.
تبلیغات بنری کلیکی به صورت طراحی گرافیکی جذابِ ثابت یا متحرک در بالا، پایین یا کنارهای بهترین و پربازدیدترین وبسایتهای ایران گذاشته میشوند. این نوع تبلیغات بهترین نوع معرفی محصول، افزایش فروش و افزایش ترافیک وبسایت است. در این نوع از تبلیغات کلیکی بازهم شما فقط به ازای علاقه کاربر، کلیک روی بنر تبلیغاتی و ورود به سایتتان هزینه میکنید.
هر تبلیغی اگر روی اصول اجرا نشود و هرچقدر هم هزینه کنید، نتیجه دلخواه را بدست نمیآورید. مهمترین عناصر تبلیغات بنری، محل نمایش و طراحی حرفهای و جذابِ بنرهای تبلیغاتی هستند که با پیام ارزشمند و CTA درست مخاطب را ترغیب به کلیک کردن میکنند. با انجام درست موارد گفته شده تاثیر تبلیغ خود را چند برابر میکنید.
تبلیغات ( Native ) یا تبلیغات همسان با قالب و ساختار سایت هماهنگ هستند. در این نوع تبلیغات کلیکی تلاش میشود با نادیده گرفتن تبلیغات توسط کاربران مقابله شود. بنابراین تبلیغات، همسان با ظاهرِ سایت نمایش دهنده، نمایش داده میشوند تا بالاترین اثربخشی را داشته باشند. شما بارها این نوع تبلیغات را با عناوینی مانند: مطالب پیشنهادی، پیشنهاد روز یا از سراسر وب در سایتهای پرمخاطب دیدهاید.
در این نوع از تبلیغات کلیکی هیچ مزاحمتی برای کاربران وبسایتها ایجاد نمیشود. نکته حائز اهمیت درباره تبلیغات همسان این است که متناسب با موضوع وبسایت و در صفحات مختلف و مرتبط با تبلیغ، امکان نمایش وجود دارد و همین نکته باعث شده، تبلیغات همسان ۵۲ درصد بیشتر از تبلیغات بنری توجه افراد را به خود جلب کنند. همچنین ۱۸درصد بیشتر از دیگر تبلیغات بنری منجر به فروش میشوند.
تبلیغات ریتارگتینگ بهترین راه برای بازگرداندن مشتریانی است که قبلا از وبسایت شما خرید کردهاند یا به محصول و خدمات شما علاقه نشان دادهاند است. تبلیغات ریتارگتینگ با هدفگیری دوباره و مناسب برای مخاطبان درست و در زمان درست میتواند فروش شما را چندین برابر کند.
با یک استراتژی هوشمندانه در این نوع تبلیغات هدفمند میتوانید افرادی که قبلا خرید خود را به اتمام نرسانده و به هر دلیلی در سبد خریدشان رها کردهاند، با دادن کد تخفیف برای همان محصول یا ارائه پیشنهادات مشابه دوباره به چرخه خرید بازگردانید و به مشتری تبدیل کنید.
شما میتوانید از اطلاعات لیست مشتریان خود برای انتخاب بهترین زمانِ نمایشِ تبلیغاتتان به افرادی که پیشتر از محصولات یا خدمات شما استفاده کردهاند، بالاترین نرخ تبدیل و کلیک را بدست بیاورید.
تبلیغات Pre-Roll Ads همان ویدئوهای تبلیغاتی هستند. این تبلیغات را حتما بارها در ابتدای پخش ویدئوهای سایتهای اشتراک ویدئو مانند: یوتوب و آپارات دیدهاید. شاید اکثر افراد با دیدن این تبلیغات منتظر دیدن دکمه رد کردن تبلیغ یا skip باشند که بعد از ۵ ثانیه فعال میشود؛ اما در حال حاضر رایجترین نوع تبلیغات ویدئویی آنلاین است.
باوجود اینکه این نوع تبلیغات به اجبار توسط بیننده دیده میشود؛ اما نتایج آن بسیار شگفتانگیز است. نکته مهم درباره تبلیغات Pre-Roll این است که به دلیل قیمت بالای آن، برای تجارتهای بزرگ مقرون به صرفه و مناسب است. اگر شما نیز خواهان دیده شدن در دنیای ویدئو هستید، همین الان با تبلیغ در سرویسهای اشتراک ویدئو ایرانی یا خارجی دیده شوید.
تبلیغات کلیکی اثربخش و نتیجه محور هستند. بنابراین فرایند برنامهریزی، اجرا و تحلیل کمپینهای این نوع تبلیغات بسیار دقیق و هوشمندانه باید اجرا شوند. از مهمترین مزایای تبلیغات کلیکی مقرون به صرفه بودن، هدفمندی، قابل سنجش و سریع بودنشان است. از دیگر مزایای خاص تبلیغات کلیکی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تبلیغات در معتبرترین وبسایتهای ایران انجام میشود.
- با هر میزان بودجه تبلیغاتی میتوان کمپین مناسب راهاندازی کرد.
- برای کسب و کارهای بزرگ تا کوچک قابل استفاده و نتیجهبخش است.
- در تبلیغات کلیکی میتوان فقط برای مخاطبان هدف تبلیغ را به نمایش گذاشت.
- با تشخیص موضوعی، تبلیغ را در صفحات مرتبط و هم موضوع نمایش داد.
- با گزارشهای عملکرد تبلیغ، کمپین تبلیغاتی را بهینهسازی کرد.
- با تضمین کلیکهای واقعی از هدررفتن هزینه جلوگیری کرد.
- مشتریان بالقوه از دست رفته را دوباره هدفگیری کرد.
- تبلیغ فقط برای موقعیت جغرافیایی خاص نمایش داده شود.
برای دستگاه نمایش خاص مثلا در موبایل یا کامپیوتر تبلیغ دیده شود.
تا این بخش از مقاله درباره تبلیغ دهندگان صحبت کردیم؛ اما تبلیغات برای صاحبان سایت هم بسیار موثر و سودآور است. اگر شما دارنده سایت هستید میتوانید علاوه بر فروش خدمات و محصولات خود، با پذیرش تبلیغات مرتبط با موضوع وبسایتتان از این طریق هم کسب درآمد کنید.
این فرصت کسب درآمد برای وبسایتهایی که محتوای سئو شده دارند، مورد اطمینان هستند و در حوزه کاری خود در لیست نتایج صفحه اول گوگل به نمایش درمیآیند بسیار مناسب است.
یکی از خاصترین ویژگیهای این نوع کسب درآمد از تبلیغات کلیکی مشارکت نداشتن صاحب سایت در میزان موفقیت تبلیغ است. درواقع دارنده سایت فقط آن جایگاه را اجاره میدهد و درآمد خود را بدون میزان موفقیت کمپین تبلیغاتی بدست میآورد.
این تبلیغات میتوانند بسته به نوع محتوا و جایگاه تبلیغاتی شما در قالب ویدئو، متن یا عکس ثابت و متحرک باشند. پس هر نوع وبسایتی که دارید میتوانید از این فرصت ویژه برای کسب درآمد تضمینی از وبسایت خود استفاده کنید.
تبلیغات میتواند برای تمام کسب و کارها موثر باشد؛ اما برای استفاده از تبلیغات هدفمند، دقیق و اقتصادی، تبلیغات کلیکی مطمئنترین پیشنهاد است. آژانس دیجیتال مارکتینگ راز با ارائه بهترین کمپین مناسب تجارت شما، تجربه فروش بالا از طریق تبلیغات هدفمند را برایتان لذت بخش میکند.
مطالب مرتبط:
نظرات