چگونه هنرمندان برای صفحه اینستاگرام خود استراتژی تدوین کنند؟
اینستاگرام یکی از بهترین پلتفرمها برای افراد خلاق است که اثر هنری خود را با تمام جهان به اشتراک بگذارند. در حال حاضر هنرمندان زیادی با زمینههای کاری مختلف در این فضا فعال هستند. در چنین شرایطی که مخاطب با حجم عظیمی از محتوای بصری روبرو است، به عنوان یک هنرمند چطور باید عمل کنید تا دیده شوید و او را جذب کنید؟آیا صرفا با تولید محتوای با کیفیت به رشد مطلوب در اینستاگرام دست پیدا میکنید؟ با وجود سرقت آثار هنری، آیا اصلا فعالیت و حضور در این پلتفرم درست است؟
در این پست
آژانس دیجیتال مارکتینگ راز
به استراتژی هنرمندان برای نمایش و کسب درآمد در اینستاگرام میپردازیم. به این سوالات پاسخ میدهیم که چرا هنرمندان باید از اینستاگرام در راستای اهداف خود استفاده کنند، چه استراتژی برای ایشان موثر واقع خواهد شد، برای موفقیت چه گامهایی باید طی کنند و چه جزئیاتی را مد نظر قرار دهند. همچنین از هنرمندانی مثال میزنیم که در این پلتفرم به خوبی عمل کردهاند و درحال حاضر تبدیل به برندی مستقل و شناختهشده در بین جامعهی هنری شدهاند.
استراتژی هنرمندان برای نمایش و کسب درآمد در اینستاگرام
در سالهای اخیر اینستاگرام به شدت مورد توجه هنرمندان بوده است. این توجه ممکن است به قصد انجام برندینگ، افزایش شبکه ارتباطی یا کسب درآمد از اینستاگرام باشد. همانطور که در سالهای اخیر شاهد بودهایم، اغلب کلکسیوندارها و هنردوستان از این فضا برای انتخاب و خرید آثار هنری، آشنایی با هنرهای جدید و آموزش این مهارتها استفاده میکنند.
بنابراین به عنوان هنرمند به راحتی میتوانید از این پتانسیل برای تحقق اهداف خود استفاده کنید؛ اما برای موفق شدن و پیش رفتن در راستای اهداف خود، به چیزی بیش از عضویت و فعالیت معمول در اینستاگرام نیاز دارید. چرا که در این بستر، مخاطب با حجم زیادی از محتوای بصری و آثار هنری روبرو است و از این رو برای دیده شدن و درگیر کردن مخاطب، نیاز به یک استراتژی درست دارید.
در ادامه به مبانی این استراتژی میپردازیم که قطعا شما را در مسیر درست قرار میدهد؛ اما قبل از آن، این سوال پیش میآید که با کپی شدن آثار خود چه کنید؟ آیا با توجه به سهولت دسترسی و کپی آثار، نشر محتوا در این فضا درست است؟
سرقت آثار هنری در اینستاگرام
رعایت حق کپیرایت از دغدغههای اصلی هنرمندان در اینستاگرام است. درست است که نشر آثار در اینستاگرام به برندینگ و کسب درآمد یک هنرمند کمک میکند؛ اما به همان نسبت احتمال کپی این آثار هم وجود دارد.
بزرگترین مزیت اینستاگرام برای دوستان هنرمند، پایبندی و حساسیت شدید این پلتفرم به رعایت حق کپیرایت است. اینستاگرام تمام گزارشات مربوط به حق کپیرایت را جدی میگیرد و ظرف ۲۴ ساعت محتوای کپی را حذف میکند. بنابراین نگران سرقت آثار هنری خود نباشید اما میتوانید از روشهای زیر هم برای جلوگیری از سرقت آثارتان استفاده کنید:
- در قسمت بیو، حساسیت و شروط خود را برای نشر آثار بیان کنید یا هایلاتی به همین مورد اختصاص دهید. ممکن است به هیچ عنوان تمایل به نشر محتوای خود نداشته باشید یا تاکید داشته باشید که نشر آن تنها با تگ کردن شما همراه باشد. در هر صورت اگر کاربری خلاف آن عمل کند به راحتی و به سرعت میتوانید مورد را به اینستاگرام تحت عنوان repost policy” " گزارش کنید و از حمایت اینستاگرام بهرهمند شوید.
در محتواهای خود از واترمارک استفاده کنید. بدین ترتیب با هک کردن نام، امضا یا لوگوی خود روی تصاویر علاوه بر تاکید مجدد بر رعایت حق کپیرایت، از نشر آن بدون ذکر منبع هم جلوگیری کردهاید.
- برخی هنرمندان هم برای اینکه اصل اثر را منتشر نکرده باشند، از فیلترهای اینستاگرام در هنگام اپلود محتوا استفاده میکنند. این کار احتمال وایرال شدن محتوا را هم بالا میبرد؛ چون طبق تجربه، الگوریتم اینستاگرام به وایرال شدن محتواهایی که در آنها از فیلتر های این پلتفرم استفاده شده باشند، بیشتر کمک می کند.
پروفایل مناسب یک هنرمند در اینستاگرام
پروفایل هر شخص گویای درونمایه و شخصیت هر برند است. بنابراین به عناصری و جزئیاتی که برای یک پروفایل جذاب لازم است دقت کنید:
- اسمی انتخاب کنید که مرتبط با خود شما باشد . استفاده از اسم خودتان یا لقبی که دارید گزینه مناسبی است؛ اما ممکن است به هر دلیلی نام دیگری مد نظر داشته باشید. هر انتخابی که دارید دقت کنید پیچیده نباشد، به راحتی در خاطر بماند و قابلیت تبدیل شدن به برند را داشته باشد.
- تصویر پروفایلتان هم باید مرتبط با خود شما باشد. لزومی ندارد که حتما تصویر خودتان باشد. میتوانید از لوگویی که دارید یا نمونهای از اثر خود استفاده کنید. خلق تصویر خودتان با استفاده از مهارت و هنری که دارید هم بسیار خلاقانه به نظر میرسد.
- حتما در بیوی پروفایل از خود، آثار یا فلسفه و دیدگاهی که دارید در قالب جملاتی کوتاه صحبت کنید. متنی که نشان دهد چه کسی هستید و به دنبال چه چیزی هستید.
- اگر وبلاگ، وبسایت، اکانت یوتیوب و غیره دارید، حتما لینک آن را در بیوی خود درج کنید.
-
اگر قصد دارید مخاطبین خود را بشناسید و شبکه ارتباطی مناسبی با آنها برقرار کنید، حتما اکانت خود را به حالت بیزنس پروفایل تغییر دهید. با این کار اطلاعات تماس خود را هم به راحتی می توانید در اختیار مخاطب قرار دهید. همچنین قادر خواهید بود بازخوردهایی را که از هریک از آثار خود دریافت میکنید، ارزیابی کنید تا از نظر مخاطب بهترین محتواهای خودتان را بررسی و استایل خود را پیدا کنید.
استایل خود در اینستاگرام را مشخص کنید
سبک یا استایل ترکیبی است از لحن، تکنیک، رنگ، آهنگ، موضوع و رسانهای که یک هنرمند در اینستاگرام یا دیگر مدیاها در پیش گرفته است. سبک شما همان چیزی است که تک تک آثار شما را منحصر به فرد میکند و وجه تمایز شما با دیگر رقبا میشود، دلیل مخاطب برای توجه و پیگیری شما خواهد بود و از همه مهمتر اینکه میتوانید به مرور زمان آن را تکمیل کنید و پرورش دهید.
برای موفقیت در اینستاگرام دست یافتن به استایل خود،بسیار اهمیت دارد.البته پیدا کردن سبک کار راحت نیست و ممکن است زمانبر باشد. در ابتدا بهتر است از یکی از مهارتهای خود و فلسفهای که در ذهن دارید، شروع کنید. در این مسیر، محیط اینستاگرام و بازخوردهایی که دریافت میکنید، راهنمای موثری برای شما خواهد بود و قطعا در نهایت استایل خود را پیدا میکنید.
به عنوان مثال سیر تکاملی اکانت
johnzylstra
را ببینید. جان یک طراح
illustrator
در لسآنجلس است. او در پستهای اولیهی خود تنها تصاویر و کاراکترهایی را که خلق کرده، به اشتراکگذاشته است. میبینیم که این پستها نرخ تعامل پایینی دارند.
کمی بعد بخشهای ویدیویی از طراحی کاراکترها را هم با مخاطبین خود به اشتراک گذاشته است. میزان انگیجمنت در این پستها کمی بیشتر است؛ اما در حالت مطلوب خود نیست. این هنرمند در این بین، گاها به صورت جستهگریخته به کاراکتر خود جان میبخشد و از زبان او جملهای در کپشن یا تصویر بیان میکند. او متوجه شده است که این محتواها بازخورد خوبی از مخاطبین دریافت میکند.
در حال حاضر میبینیم که جان به کمیک روی آورده است و داستان شخصیتهایی را که خلق میکند، با مخاطب به اشتراک میگذارد. پس سبک خود را پیدا کرده است. این سبک، وجه تمایز او با دیگر هنرمندان فعال در این زمینه است و نرخ تعامل مخاطبین را هم افزایش داده است.
با بررسی پیج دیگر هنرمندان برجسته هم میتوانید به راحتی متوجه شوید که در ابتدا با چه سبک و استایلی پیج خود راه اندازی کرده و چطور به مرور زمان آن را تکمیل و پرورش دادهاند
محتواهای خود را آرشیو و مجدد شیر کنید
اینستاگرام به پیوستگی و نظم در نشر محتوا اهمیت زیاد
ی میدهد. به عنوان مثال به طور منظم روزانه یک پست در پیج قرار دهید یا اگر در هفته تنها قادر به نشر یک پست هستید، یک روز خاص را به آن اختصاص دهید.
این مساله برای پیجهای عادی و اینفلوینسرها مشکلی نیست اما برای شما به عنوان یک هنرمند قطعا دغدغه ایجاد میکند. چرا که ساخت یک اثر هنری کاری زمانبر است و شاید حتی نتوان فاصله زمانی یکسانی هم برای خلق آثار جدید در نظر گرفت.
بنابراین وقتی تعداد پستها در پیج به حد مناسبی رسید، آنها را با برنامه زمانی منظمی مجددا شیرکنید. نگران تکراری بودن آن نباشید؛ همیشه فالورهایی هستند که پستهای قدیم را ندیده باشند؛ به ویژه اگر یک پیج در حال رشد باشد و فالوورهای جدیدی به آن اضافه شده باشند. اصولا هنرمندان قدیمی که تعداد زیادی پست در پیج خود دارند، در تقویم محتوایی خود بخشی را به ریشیر پستهای قدیمی اختصاص میدهد.
این نکته در مورد استوریها هم صدق میکند.
استوریها نقش مهمی در افزایش شانس دیده شدن شما دارند و باعث میشوند در ذهن مخاطب ثبت شوید. پس حتما از قابلیت آن کمال استفاده را ببرید و تلاش کنید روزانه حداقل یک استوری داشته باشید؛ از عکس گرفته تا کلیپهای ویدئویی کوتاه، بومرنگ یا سوال از مخاطبین و غیره. میتوانید برای استوری محتواهایی را خلق کنید و بعدها دوباره آنها را در قالب استوری یا پست مجددا به اشتراک بگذارید
.
اما چه روز یا ساعتی برای نشر محتوای پست و استوری شما مناسب است؟ برای اینکه متوجه زمان مناسب این کار شوید، اینسایتی که اینستاگرام در اختیارتان قرار میدهد را ملاک قرار دهید. قطعا روز و ساعاتی که مخاطب بیشترین تعامل را با محتوای شما دارد بهترین فرصت برای نشر آن است.
اهمیت هشتگ گذاری برای هنرمندان در اینستاگرام
هشتگها مخاطبین را به سمت پیج شما هدایت میکنند. از اینسایت هر پست و استوری خود میتوانید تعداد افرادی که از طریق هشتگ با شما آشنا شدهاند را ببینید و حتما از تعداد آن شگفتزده خواهید شد. بنابراین در کپشنهای خود استفاده از هشتگها را به هیچ عنوان فراموش نکنید.
از هشتگهای عمومی که رقابت شدید دارند تا حد امکان بپرهیزید و در عوض از هشتگهای خاص در زمینه کاری خود بهره ببرید. وبسایت
Displate
در پستی با عنوان "
هشتگهایی که باعث کشف هنر شما در اینستاگرام میشوند
" حدود ۵۰۰ هشتگ کاربردی را در دستههای مختلف هنری ارائه کرده است که پیشنهاد میکنیم حتما آن را مطالعه کنید.
شما در اینستاگرام حضور دارید که هنرتان را دیگران ببینند، برند شخصی خود را بسازید، پیشنهاد پروژههای کاری مختلف دریافت کنید، آثار خود را بفروشید، دورههای آموزشی برگزار کنید و ... . به هر دلیلی که حضور در اینستاگرام را در پیش گرفتهاید باید شبکهی ارتباطی قوی و موثری ایجاد کنید. موفقیت نهایی شما و تحقق اهدافتان تنها در گرو میزان تعاملات شما در این پلتفرم است. برای این کار، نکات زیر را همواره مد نظر داشته باشید:
- تعامل با فالوورهای خود را همواره در اولویت قرار دهید. حفظ فالوورهای فعلی به اندازه جذب مخاطبین جدید اهمیت دارد. آنها پیگیر کارهای شما هستند و برای طرح سوال، نظر یا انتقاد خود از شما، وقت صرف میکنند. پس شما هم موظفید برای پاسخ به آنها وقت بگذارید. بدین ترتیب آنها حس میکنند که ارزشمند هستند و این حسی که ایجاد میکنید مزیت شما خواهد بود.
- دربارهی آثار خود جویای نظرات مخاطبین باشید. در استوریها از ایشان بخواهید که اگر سوال یا نظری دربارهی اثر دارند، با شما مطرح کنند و به آنها پاسخ دهید.
- قابلیت لایو اینستاگرام فرصتی بینظیر برای شماست. در لایو با مخاطب مستقیما در ارتباط هستید. تجربیات و آموزشهای خود را میتوانید به اشتراک بگذارید و با دیگر هنرمندان صحبت کنید.از طرفی مخاطبین متوجه بعد انسان بودن شما میشوند و سوالات خود را مستقیما از خود شما میپرسید. البته مطمئنا اولین لایو برای شما اضطرابآور خواهد بود؛ اما بعد از آن، راحتتر با آن برخورد خواهید کرد. پس بدون نگرانی، در تقویم محتوایی خود برای برگزاری لایوها هم برنامهریزی کنید.
- هنرمندان دیگر را در اینستاگرام پیگیری کنید و با آنها مشارکت داشته باشید. آثار این هنرمندان به ویژه استادان بزرگ حوزه هنر، در بسیاری زمینهها الهامبخش شما خواهند بود و فرصتی برای تعامل با ایشان را برای شما فراهم میکند.
-
یکی دیگر از روشهای برقراری ارتباط با متخصصین دیگر، استوری کردن آثار ایشان در پیج خودتان است؛ البته با تگ کردن خود صاحب اثر و رعایت
policy
ایشان. وقتی این کار را انجام میدهید صاحب اثردر غالب مواقع به آن پاسخ میدهد یا تشکر میکند که باز هم فرصت خوبی است نظر خود را دربارهیاثر بیان کنید و به این ترتیب تلاش کنید تعامل خود را با ایشان ادامه دهید. در تصویر زیر پیج هنرمند ناشناس و معروف ایتالیایی را میبینیم که به دلیل کیفیت کار و پیامهای اجتماعی و سیاسی که به واسطه آثار خود منتقل میکند، الهامبخش بسیاری از هنرمندان است.
-
اگر برای مجموعهی خاصی، پروژهای را کار کردهاید. بخشی از اثر یا روند را در پیج خود درج و آن مجموعه را منشن یا از هشتگ مربوطه استفاده کنید.
فروش هنر در اینستاگرام
در صورتی که قصد فروش آثار یا دورههای آموزشی خود را دارید پیشنهاد میکنیم ضمن لحاظ کردن موارد زیر پست مربوط به فروش در اینستاگرام را هم مطالعه کنید.
-
در محتوای خود کاربرد آثارتان در زندگی روزمره مردم را به نمایش بگذارید یا نظر دیگر دانشجویان و علاقهمندان را با دیگر مخاطبین خود به اشتراک بگذارید. بدین ترتیب به کار خود اعتبار میبخشید و احساس مخاطب را هم برای تصمیمگیری و اقدام به خرید تحت تاثیر قرار میدهید.
به عنوان مثال ساموئل پرایس همواره با به نمایش کشیدن بخشی از کارگاهها و دورههای آموزشی که برگزار میکند، مهارت و تسلط خود را به دیگر مخاطبین نشان میدهد و در نتیجه به هنر و مهارت خود اعتبار میبخشد.
- حتما به صورت شفاف هایلاتی را به نحوه ثبت نام و توضیح فرایند خرید اختصاص دهید.
- تعرفهها را اعلام کنید؛ اما در صورتیکه به هر دلیلی ترجیح میدهید در دایرکت و حین مذاکره قیمت را اعلام کنید مشکلی نیست. اما تلاش کنید که گاهی به صورت رندوم هزینهی چند اثر در کپشن اعلام شود، در این صورت مخاطب شما نسبت به رنج قیمتها ذهنیت پیدا میکند.
- در کپشن خیلی واضح و سرذیح از مخاطب بخواهید که چه چیزی از او میخواهید: همین الان خرید کنید، برای خرید به لینک بایو مراجعه کنید و... .
با در پیش گرفتن گامهای این استراتژی در کنار خلق محتوای با کیفیت، خیلی زود تبدیل به یک اینفلوینسر و برند شخصی خواهید شد و ناخودآگاه این رشد به رشد بیشتر شما هم کمک خواهد کرد. چون در این شرایط افراد و هنرمندان بیشتری شما را معرفی میکنند و مشارکت بیشتری دریافت میکنید.
در سالهای اخیر هم شاهد بودهایم که به واسطه اینستاگرام، استعدادهای هنری جدیدی کشف شدند و نام افراد زیادی در کنار هنرمندان بزرگ قرار گرفت.
این افراد نشان دادند که فارغ از ملیت، موقعیت جغرافیایی و ...، هنرمندان در اینستاگرام به خوبی میتوانند به معرفی و فروش هنر خود بپردازند. برای رسیدن به چنین نقطهای، تنها کافی است بر روی این استراتژی تمرکز کنید. قطعا در آیندهای نزدیک شما هم به برندی شناخته شده در بین عموم مردم و اساتید بزرگ حوزه هنر تبدیل خواهید شد.
خوشحال میشویم که بدانیم دوست دارید در کنار کدام هنرمند از شما نام برده شود؟ چه عواملی را در علت این علاقه و پیگیری خود موثر میدانید؟
مقالات مرتبط:
نظرات