نکات مهم طراحی تجربه کاربری (UX) در شبکه های اجتماعی


فهرست

مقدمه

مفید یا Useful : تحقق اهداف خود را برای هواداران آسان کنید

قابل استفاده یا Usable : طرفداران را به سخت فکرکردن وادار نکنید

مطلوب یا Desirable : محتوایی ایجاد کنید که پیروان شما بخواهند با آن درگیر شوند

قابل یافتن یا Findable : پیدانکردن مطالب خود را برای کاربران‌تان غیرممکن سازید

قابل دسترسی یا Accessible : دسترسی و استفاده از کلیه مطالب‌تان را برای همه کاربران امکان پذیر کنید

معتبر یا Credible : از برجسته سازی محصول یا خدمات واقعی خود نترسید

ارزشمند یا Valuable : ارزش منحصربه فرد محتوای خود را برای کاربر برجسته کنید

نکته اخلاقی پایانی

مقدمه

طراحی تجربه کاربر یا UX ، فرآیند طراحی یک محصول با توجه به انتظار، نیاز و تمایل کاربران نهایی است. UX با ترکیب روش‌های علمی و خلاقانه، یک محصول نهایی بصری تولید می‌کند که نه تنها کاربرانش را به وجد می‌آورد، بلکه هر حرکت آن‌ها را پیش‌بینی کرده و برآورده می‌سازد. این روش معمولاً با طراحی وب یا توسعه محصول همراه است.

از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی تقریباً ۲.۸ میلیارد کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان دارند، فکر نمی‌کنید که زمان آن فرا رسیده است که ما استراتژیست های تولید محتوا اصول بنیادی UX را در رسانه های اجتماعی اعمال کنیم؟ در ادامه به ۷ استراتژی تاثیر UX بر شبکه های اجتماعی بر مبنای مدل قابل اعتماد UX Honeycomb که به لانه زنبور معروف است، می‌پردازیم. پس همراه ما باشید.

نکات مهم طراحی  تجربه کاربری

  1. مفید یا Useful : تحقق اهداف خود را برای هواداران آسان کنید

توجه طرفداران‌تان را با ساده‌کردن دسترسی‌شان جلب کرده و آن‌ها را حفظ کنید. از آنجایی که میزان تعامل و رشد ارگانیک دنبال‌کنندگان فیسبوک به‌سرعت در حال کاهش است، اکنون مهم‌ترین مساله این است که با چه استراتژی محتوای برند تجاری خود را در مقابل افرادی که به احتمال زیاد برایشان مفید است، قرار دهیم. به جای آنکه محتوا را به‌صورت گسترده برای همه مخاطبان به نمایش بگذارید، سعی کنید محتوای خود در هر نوع (متنی، تصویری، ویدیویی) را متناسب با مخاطبی که سعی در جذب آن دارید، به‌صورت اختصاصی پخش کنید .

بگذارید بگوییم شما یک شرکت کفش با هدف فروش چکمه‌های پیاده‌روی هستید. شما می‌توانید با استفاده از Power Editor در Facebook ، تبلیغات کلیکی وب‌سایتان را به‌جای همه کاربران، فقط به مخاطبانی که علاقه‌مند به فروشگاه‌های تفریحی در فضای باز، پارک‌های ملی، پیاده‌روی و مارک‌های رقابتی هستند نشان دهید. اگر افرادی که شما آن‌ها را هدف قرار می‌دهید بیشتر علاقه‌مند به خرید چکمه‌های کوهنوردی باشند، آن‌گاه به احتمال زیاد فروش محصول‌تان هم بسیار بیشتر می‌شود. این یک موضوع دو سر برد برای شما و مشتری است .

  1. قابل استفاده یا Usable : طرفداران را به سخت فکرکردن وادار نکنید

صرف نظر از کانال اجتماعی، محتوای هوشمندانه همان محتوایی است که به‌طور نامحسوس مخاطب را به تعامل وا می‌دارد یا به اصطلاح call to action ایجاد می‌کند. آیا می‌خواهید مخاطبان شما درباره مطالبی که به اشتراک می‌گذارید نظر بگذارند، روی آن‌ها کلیک کنند و زمان بیشتری را در صفحه شما بمانند؟ برای برآوردن این موضوع باید طوری محتوا را تولید کنید که علاقه‌مندان به آن موضوع بتوانند نحوه و دلیل محتوای شما را در عرض چند ثانیه شناسایی کنند و به سوی آن جذب شوند؛ بنابراین فراموش‌کردن یک ایده جذاب از خودتان ولی کسل‌کننده از نظر کاربر و در کنارش خلق ایده‌ای جدید نباید شما را بترساند. باید آن‌قدر این کار را انجام دهید تا بتوانید محتوای قابل هضم‌تری تولید کرده و هر محتوا را با توجه به بازار هدف و مخاطبانش ایجاد کنید. مثلاً اگر لازم است از حروف درشت‌تر برای محتوا استفاده کنید تا تعداد پیام‌های دریافتی از سوی کاربر به ۱۰۰ خبر در یک دقیقه برسد و بتواند از این طریق پیام محتوایی شما در خاطر بسپارد، حماً آن را انجام دهید .

بگذارید این گونه بگوییم؛ شما محدود به انتشار تصاویر فقط با سایز ۱۰۸۰ × ۱۰۸۰ پیکسل در اینستاگرام یا ۱۴۰ کاراکتر در توییتر نیستید و می‌توانید سراغ راه‌ها و روش‌های خلاقانه دیگری بروید. اگر قصد دارید طرفداران‌تان درباره محتوای شما اقدامی انجام دهند، به تیم محتوایی‌تان اجازه دهید راه‌حل‌هایی را جستجو کنند که تا حد ممکن به جذب مخاطبان بر اساس علاقه و نیازمندی‌هایشان منجربه می‌شود؛ به آن‌ها این فرصت را بدهید که به جای اجرای تصمیمات دیکته‌شده شما، از محدودیت های موجود به عنوان سوخت خلاق استفاده کرده و ایده‌ای جدید برای جذب مخاطب خلق کنند .

نکات مهم طراحی تجربه کاربری

  1. مطلوب یا Desirable : محتوایی ایجاد کنید که پیروان شما بخواهند با آن درگیر شوند .

درک علایق مخاطبان شما اولین قدم در روند تولید محتوای مورد علاقه کابربران‌تان است. درواقع محتوای مطلوب اجتماعی، قلب و توجه مصرف‌کنندگان آن را به خود جلب کرده و شما را به‌سوی فروش بیشتر هُل می‌دهد. مثلاً در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، ابزاری مانند Facebook Audience Insights و Spredfast این امکان را به استراتژیست‌های محتوا می‌دهد که انواع محتواهای جذاب برای دنبال‌کنندگان را بیابید. این محتواهای داده‌محور پتانسیل آن را دارند که از آن‌ها الهام بگیرید و محتوایی خلق کنید که با طرفداران در سطوح شخصی و بسیار نزدیک ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال اگر متوجه شوید که طرفداران صفحه nonprofit فیس بوک شما نیز طرفدار صفحه Humans of New York هستند، ممکن است بخواهید داستان سازمان خود را در قالب مشابه از طریق مصاحبه و پرتره تعریف کنید .

قراردادن امکان شخصی‌سازی محتوا به دست طرفداران، روش دیگری برای لذت‌بخشیدن به کاربران است. ویرجین آمریکا ( Virgin America ) را در نظر بگیرید که خود را جای هزاران مسافران قرار داده و یک فیلتر Snap ملی طراحی کرده است که به طرفداران اجازه می‌دهد آن را با استفاده از قابلیت تایپوگرافی درون برنامه‌ای سفارشی‌سازی کنند. ویرجین بسیار هوشمندانه عمل کرد؛ اما اصول تجربه کاربر را نیز در ذهن خود نگه داشت. طرفداران بلافاصله فضای زیرخط دارشده در قسمت ( WheelsUp ) را با یک فرصت کاملاً خالی مرتبط می‌کنند. ایناتفاق کار را برای آن‌ها آسان می‌کند تا بتوانند Snap های خود را سفارشی‌سازی کنند و آن‌ها را به محل دلخواه خود بفرستند. به همین دلیل است که می‌گوییم از راهنمایی کاربران شبکه اجتماعی‌تان با نشانه‌های تصویری نترسید؛ این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری به قسمت مطلوب و دلخواه خود برسند .

  1. قابل یافتن یا Findable : پیدانکردن مطالب خود را برای کاربرانتان غیرممکن سازید

یکی از ویدیوهای صفحه YouTube شما عالی به نظر می‌رسد؛ اما آیا عنوان آن شامل بالاترین رتبه های جستجو در صنعت شما است؟ محتوای اجتماعی شما در دسترس است؛ اما آیا دسته‌های شما با کانال‌های علاقه‌مندی کاربران‌تان مطابقت دارد؟ اگر پیروان شما نتوانند محتوای محبوب شما را پیدا کنند، محتوای تولیدشده هیچ فایده ای برای برند تجاری و سودآوری‌تان ندارد. ساده‌سازی دسته‌های اجتماعی، تقویت دانش Google AdWords و ایجاد رهنمودهای نامگذاری جامع در استراتژی پیام‌رسانی اجتماعی، به شما اطمینان می‌دهد که محتوای شما از دید مناسبی برخوردار است .

روش (رایگان) دیگری که استراتژیست های محتوا می‌توانند از طریق آن محتوای خود را در برابر مخاطبان ایده آل خود قرار دهند، استفاده از هشتگ‌های مشابه طرفداران‌شان است. فرض کنید یکی از مشتری‌های شما برای چیدن استراتژی محتوایی به شما مراجعه می‌کند، یک آژانس گردشگری است که سعی در جذب طرفداران جدید دارد. بدین منظور نباید فقط از #TravelBrand استفاده کنید؛ بلکه هشتگ‌هایی که مخاطبان هدف شما از قبل استفاده می‌کردند را نیز وارد کنید. با این کار محتوای شما وارد جریانی می‌شود که مخاطبان به صورت ارگانیک مشاهده می کنند وارد می شود .

  1. قابل دسترسی یا Accessible : دسترسی و استفاده از کلیه مطالب‌تان را برای همه کاربران امکان‌پذیر کنید .

قبل از آن‌که مبلغ زیادی از بودجه‌تان را صرف امتیاز سفارشی برای ویدیوهای صدادار کنید، باید بدانید که حداکثر ۸۵ درصد از ویدیوهای فیسبوک بدون صدا تماشا می‌شوند؛ اما حتی اگر ۱۵ درصد مخاطبان شما نیز در دسته‌ای قرار گیرند که علاقه‌مند به تماشای ویدیوهای صدادار باشند، باز هم به این معنی نیست که برای انتقال پیام خود فقط باید به صدا اعتماد کنید. داشتن زیرنویس روی تمام ویدیوها فقط مختص دنبال‌کنندگان کم‌شنوا یا ناشنوا نیست؛ با داشتن زیرنویس روی ویدیوهایتان این امکان را به مخاطبان تان می‌دهید که ویدیوها را بدون نگرانی از افزایش ناگهانی صدا تماشا کنند. به آن دسته از طرفداران فکر کنید که هنگام رفت‌وآمد صبحگاهی خود در اتوبوس، در حالی که به طور همزمان به Spotify گوش می‌دهند، در حال گشتن و وقت‌گذراندن در فیلم‌های فیسبوک هستند. کاری نکنید که آن‌ها بین گوش‌دادن به ویدیوی شما و تک آهنگ جدید کالوین هریس (دیجی آمریکایی) یکی را انتخاب کنند .

با صدایا بدون صدا، زودتر سراغ اصل موضوع بروید. بیش از ۵۰ ٪ بینندگان در ایالات متحده کمتر از ۲۵ ٪ ازفیلم شما را تماشا می‌کنند. مثلاً اگر فیلم شما فقط ۲۰ ثانیه باشد، شروع آن فقط ۴ ثانیه اولش است. این ۴ ثانیه زمان کمی برای رساندن مخاطبان‌تان به هسته اصلی پیام شماست؛ بنابراین مطمئن شوید که تصاویر کوچکی که باعث جلب توجه مخاطبان می‌شود را انتخاب کنید و با یک پیام واضح یا فراخوان قدرتمند، آن‌ها جذب محتوای خود کنید تا ویدیو شما را تا انتها تماشا کنند .

طراحی ux

  1. معتبر یا Credible : از برجسته‌سازی محصول یا خدمات واقعی خود نترسید .

با اینکه امروزه برخی از موفق‌ترین برندهای تجاری محتواهای خود را پیرامون سبک زندگی مرتبط با محصول‌شان تولید می‌کنند، باز هم بسیاری از پیروان شما هنوز انتظار دارند محتوایی را از برند شما ببینند که به نام تجاری شما مرتبط باشد و شناسایی محصول مدنظر برایشان راحت باشد. مطالعات فیسبوک نشان داده است که درج محتوای آگهی ویدیویی که به عناصر یا محصولات برند ارتباط بیشتری دارد، می‌تواند عملکرد یادآوری تبلیغات را بهبود بخشد .

باور کنید یا نه باید بدانید که کاربران شبکه‌های اجتماعی همیشه به برندها اعتماد ندارند. در حقیقت ۹۲ درصدمصرف‌کنندگان بیش از تبلیغات یا تایید افراد مشهور، به اینفلوئنسرها اعتماد دارند. اختصاص‌دادن زمان برای توسعه ارتشی مجازی که از صنعت شما تاثیر گرفته و برای حمایت از اهداف شما در شبکه های اجتماعی بسیار مفیدند، به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به یکی از موثرترین راه‌ها برای ارائه محتوای معتبر به طرفداران بالقوه شما است .

  1. ارزشمند یا Valuable : ارزش منحصربه‌فرد محتوای خود را برای کاربر برجسته کنید .

حتماً خودتان در جریان هستید که میلیون‌ها حساب کاربری شخصی و تجاری در شبکه‌های اجتماعی مختلف وجود دارد که بیشتر آن‌ها با قدرت هرچه تمام در حال تولید محتوا و جذب مشتری هستند؛ مثلاً Instagram به‌تنهایی بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر دارد. از خود بپرسید که چرا باید مردم وقت خود را به دنبال‌کردن برند شما اختصاص دهند؟ این موضوع چه فایده ای برای آن‌ها دارد؟ مسلماً برقراری ارتباط با کاربر از طریق محتوای ارزشمند باعث می‌شود که مخاطب شما را به‌عنوان یک پایگاه اطلاعاتی دقیق و متفاوت در شبکه‌های اجتماعی بشناسد و از مشتریان وفادار شما شود. ممکن هدف مشتری شما که برای مدیریت و افزایش فروش برند خود به شما مراجعه می‌کند، افزایش ثبت‌نام کاربران مختلف با تعداد زیاد در حساب کاربری‌ کسب‌وکارش باشد؛ اما طرفداران شبکه‌های اجتماعی ترجیح می‌دهند از مزایای عضویت یا تاییدیه‌های اینفلوئنسرهایی که مورد تحسین و اعتماد هستند، مطلع شوند.

طراحی ux

مدیریت تمامی سوشیال ها با راز
نکته اخلاقی پایانی

اجازه ندهید پیام یا هدف اصلی محتوای شما در زیر کپی هوشمندانه یا طراحی‌های پر زرق و برق دفن شود. این روش به نفع مخاطبان یا مشتری شما نخواهد بود. دفعه دیگر که برای ایجاد محتوای اجتماعی نشستید ، فقط هفت عضو ساده لانه زنبوری UX در شبکه‌های اجتماعی را به خاطر بسپارید تا به نوک قله موفقیت در حوزه فروش شبکه‌های اجتماعی دست یابید.

تا فراموش نکردیم باید بپرسیم که تیم شما چگونه برای محتوای قابل اجرا در شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی می‌کند؟ ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ راز دوست داریم تاکتیک‌های شما را بشنویم! پس خوشحال می‌شویم که آن‌ها را با ما در بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

بهترین بودن رو شروع کن

مطالب مرتبط:

طراحی رابط کاربری چیست طراحی سایت چیست؟ ۱۸ اشتباه رایج بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی روانشناسی فروش و تاثیر آن در شبکه های اجتماعی

لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

منبع خبر

آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

    نظرات