برندهایی که در قالب لباس‌ کشورها در...

برندهایی که در قالب لباس‌ کشورها در...

برندهایی که در قالب لباس‌ کشورها در المپیک درخشیدند

از جاذبه «رالف لورن» تا شور «آرمانی»

هر چند در قانون نانوشته رقابت‌هایی به بزرگی المپیک، ورزش و آنچه درون زمین رخ می‌دهد مهم‌تر از هر موضوع دیگری است، اما با در هم تنیده شدن ورزش با مسائل اقتصادی، دیگر نمی‌توان بین این وادی و سایرمسائل، نوعی تفکیک قائل شد.

به طور مثال در مراسم افتتاحیه المپیک، آنچه بیش از نام تیم‌ها جلب نظر می‌کرد، البسه آن‌ها بود و در اهمیت لباس کاروان تیم‌ها همین بس که از مدت‌ها قبل قراردادهای کلانی برای طراحی لباس با برندهای مطرح هر کشور به امضا رسید و ارقام سرسام‌آوری صرف زیباتر کردن لباس‌ها شد. در المپیک ۲۰۲۰توکیو، حضور پررنگ برندهای مطرح لباس در طراحی البسه برخی کشورها، جلب نظر می‌کرد.

زیبایی‌های «رالف لورن»

«رالف لورن»، برندی که به صنعت مد آمریکا جذابیت بخشید، از سال ۲۰۰۸، طراح یونیفورم‌های المپیک بوده است. یونیفرم‌های آمریکا در المپیک توکیو، در ماه آوریل رونمایی شدند و ۶۰۰عضو تیم‌های مختلف آمریکا در المپیک لباس‌هایی را پوشیدند که علاوه بر زیبایی، همگام با اصول زیست محیطی طراحی شده بودند. این لباس‌های عمدتا سفید شامل شلوار جین سفید، یک پیراهن با یقه‌ای به رنگ قرمز و سرمه‌ای و نیز یک بادگیر سفید و سرمه‌ای بودند.  همچنین کمربندی با رنگ‌های قرمز، سفید و آبی (رنگ‌ پرچم آمریکا). لباس فرم از مواد اولیه‌ای مطابق با اصول محیط زیست تهیه شده و شلوار جین از پنبه کشت شده در آمریکا شکل گرفته بود و نیز بندهای ژاکت و همچنین کمربند با مضمون پرچم آمریکا با استفاده از بطری‌های پلاستیکی بازیافت شده، تهیه شده‌ بودند.

رقیبی متفاوت

ظاهر یونیفرم‌های تیم آمریکا در تضاد با همسایه شمالی است که به استفاده از مد خیابانی روی آورده . این لباس‌ها توسط برند «هادسونز بی» طراحی شده‌اند که از سال ۲۰۱۱ طراح رسمی لباس‌های تیم‌های ملی کاناداست. از زمان رونمایی از این لباس‌ها در سال ۲۰۲۰، یونیفرم‌های کاروان کانادا در المپیک توکیو برای عموم در دسترس است.این لباس‌ها در عین سادگی، ظاهری جذاب و راحت به ورزشکاران کانادایی داد. پیراهن و تی‌شرتی سفید رنگ با نقش قرمز، برگ سرخ درخت افرای معروف، نماد پرچم کانادا روی سینه که با یک کت جین با طرح‌های گرافیتی و نقشی از پرچم کانادا در سمت راست مزین شده که یونیفرم کانادایی‌ها در رژه المپیک بود .

نقش مستقیم

۳۵عضو کاروان قزاقستان در المپیک مستقیما در خلق یونیفرم‌های‌شان دخیل بودند. طراح این یونیفرم «سلطنت بایمحمدوا» است که در انتخاب پارچه، رنگ و عناصر تزیینی این یونیفرم از ورزشکاران قزاقستانی نظر خواسته تا اطمینان حاصل کند ورزشکاران در سفر المپیکی خود حمایت کشورشان را حس کرده و از آن الهام می‌گیرند . رنگ فیروزه‌ای خاص و رنگ آبی، یادآور آسمان بی پایان بالای دشت‌های قزاقستان است. این طراحی، ۲پایتخت مد قزاقستان، یعنی آلماتی و آستانا را که رقابت شدید فرهنگی دارند، با یکدیگر متحد کرد.

درخشش «شرمن»

یونیفرم‌هایی که برند «بن شرمن» برای ورزشکاران انگلیس و ایرلند شمالی طراحی کرد، ادای دینی بود به بازی‌های المپیک سال ۱۹۶۴ که در توکیو برگزار شد. از این لباس‌های فرم در هفته مد لندن در ابتدای ماه ژوئن امسال رونمایی شد . کاپشن‌های اسپورت کوتاه که در آن، آبی تیره با راه‌راه‌های سفید و آبی روی آستین‌ها و پیراهن‌های دکمه‌ای سفید و شلوارهای روشن ست شده بود. همچنین تی‌شرت‌های یقه‌دار سفید آستین کوتاه با نقش زیبایی از شیر به سه رنگ قرمز و سفید و آبی روی آستین‌ها و شلوارهای آبی تیره، یکی دیگر از لباس‌های فرم ورزشکاران بریتانیایی بود. کل این مجموعه از کتان ارگانیک و فیبر بامبو دوخته شده است. این دومین باری بود که «بن شرمن» طراحی فرم بریتانیا را برعهده داشت.

یادبودی از گذشته

ورزشکاران کاروان استرالیا در مراسم افتتاحیه المپیک توکیو یادبودی از کسانی که پیش از آن‌ها در این رقابت‌ها حاضر بودند، به همراه داشتند. روی بلیزرهای طراحی شده توسط برند Sportscraft نام ۳۲۰ورزشکار این کشور که در دوره‌های قبلی در بازی‌های المپیک موفق به کسب مدال طلا شدند، درج شده بود. این برند از سال ۱۹۹۶ مسئول طراحی و تولید یونیفرم ورزشکاران استرالیاست و تا امروز ۵۲۵۰یونیفرم برای ۹۵۵ورزشکار و مقام رسمی استرالیایی آماده کرده است . یونیفرم استرالیا الهام گرفته از نورها و رنگ‌های زنده توکیو بود و از فیبر طبیعی تولید شده است. رنگ غالب هم سفید بود و پیراهن‌های سفید که در کناره‌های آن نوارهای پهن زرد و نوار باریک سبز رنگ داشتند، با شلوارک‌های سبز تیره و یک دستمال‌گردن زرد و سبز ست شده بودند.

با عشق از طرف «آرمانی»

جورجو آرمانی، طراح معروف ایتالیایی لباس‌های کاروان کشورش برای این رقابت‌ها را آماده کرده بود. این لباس‌ها بسیار خاص و به شدت میهن پرستانه ارزیابی شده‌اند. در داخل لباس، سرود ملی ایتالیا درج شده بود تا الهام بخش ورزشکاران باشد و انرژی زیادی به آنها بدهد. همچنین همراه داشتن سرود ملی که به یاد بیاورد متعلق به چه ملتی هستند و چه مردمانی را نمایندگی می‌کنند . پرچم ایتالیا به شکل دایره‌ای در جلوی کاپشن‌ها و پیراهن‌ها حک شده بود و نیز کفش‌های ورزشی سیاه رنگ ورزشکاران ایتالیایی؛ بندهایی به ۳رنگ سبز و سفید و قرمز که نماد پرچم این کشور است . درون یقه کاپشن‌های ورزشی ایتالیایی‌ها قسمتی از سرود ملی این کشور با مضمون «برادران ایتالیا» نوشته شده بود.

طرحی برای میزبان

لباس‌های فرم المپیکی و پارالمپیکی ژاپنی‌ها توسط (Aoki) حامی المپیک توکیو ۲۰۲۰، طراحی شدند. یونیفرم‌هایی که ورزشکاران ژاپنی در مراسم افتتاحیه به تن داشتند، ادای احترامی به یونیفرم‌های ورزشکاران این کشور در میزبانی از المپیک سال ۱۹۶۴ بود. این لباس‌های رسمی که برای ورزشکاران زن و مرد یکسان طراحی شده بود، شامل شلواری خاکستری، کتی سورمه‌ای و پیراهنی سفید با کراوات یا دستمال گردن قرمز و کلاه‌هایی خاکستری رنگ بود. سری دیگر لباس‌های ورزشکاران ژاپنی از شلواری قرمز، کتی کرم رنگ و پیراهنی سفید تشکیل شده بود. این لباس‌ها از طریق پارچه‌های فیبر گیاهی به تولید انبوه رسیده بود که علاقه ژاپنی‌ها به حفاظت از محیط زیست را نشان می‌داد.

جادوی سادگی «لاکوست »

لباس‌های ورزشکاران فرانسوی را برند «لاکوست» طراحی کرده بود. این یونیفرم‌ها بسیار ساده و در عین حال جذاب به نظر می‌رسیدند؛ پلوشرت‌هایی(تی‌شرت‌های یقه‌دار) به رنگ‌ سفید و آبی و قرمز، نماد پرچم فرانسه و شلوارهای آبی تیره.

ا ژدهای پنهان

«یه جینتیان» معروف به «تیم ییپ» برای فیلم «ببرخیزان، اژدهای پنهان» نامزد دریافت اسکار برای طراحی لباس شد و برای این المپیک لباس‌هایی با نام تجاری( Champion Dragon Clothes ) را برای پوشیدن روی سکو توسط ورزشکاران تیم چین، طراحی کرد. این لباس‌های ورزشی ترکیبی از رنگ سفید و قرمز و همچنین سورمه‌ای بودند .

منبع: guardian

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات