ارزشگذاری اسنپ و تپسی؛ تاکسی‌های آنلاین چقدر می‌ارزند؟

ارزشگذاری اسنپ و تپسی؛ تاکسی‌های آنلاین چقدر می‌ارزند؟

در این گزارش قصد داریم که با توجه به داده‌های موجود از شرکت اسنپ و تپسی و استارتاپ‌های مشابه در سطح بین‌الملل، به دو روش «ضریب درآمد» و «داده کاوی تحلیلی»، ارزش این دو شرکت را قبل از ورود به بازار سهام محاسبه کنیم. روش ضریب درآمد یکی از روش‌های ساده اما با دقت بالا برای ارزش‌گذاری استارتاپ‌هایی است که به درآمدزایی رسیده‌اند و همچنین اطلاعات مالی و ارزش نمونه‌های خارجی آنها در دسترس است. در این روش ما به درآمد استارتاپ مورد نظر نیاز داریم که به دلیل نبود اطلاعات موثق و دقیق از شرکت‌های اسنپ و تپسی به ناچار این اطلاعات به صورت تقریبی اما با دقت خوبی تخمین زده شده است. درآمد تاکسی‌های اینترنتی با سه پارامتر تعداد سفر، هزینه هر سفر و کارمزد بدست می‌آید و سپس با کمک ضریب درآمد می‌توانیم ارزش اسنپ و تپسی را محاسبه نماییم. با توجه به اینکه هم اکنون اسنپ در حدود ۱۴۰ شهر و تپسی در حدود ۱۸ شهر فعالیت دارد (با فرض جمعیت شهری یکسان)، سهم اسنپ از این تعداد سفر ۸۵ تا ۹۰ درصد و سهم تپسی ۱۰ تا ۱۵ درصد است که دو سناریو را پیش روی ما قرار می‌دهد. اما به دلیل در دسترس نبودن این اطلاعات، به نقل از سایت تکرسا فارسی با نمونه‌گیری به صورت یکنواخت و مستقل از طریق ۱۰۰ تماس در هر ناحیه از کشور و پرسش هزینه ۱۰ سفر آخر هر فرد و افزایش نرخ‌های اخیر، به طور میانگین هزینه هر سفر به صورت زیر تخمین زده شده است: طبق دو سناریویی که اشاره کردیم با ضرب پارامترهای تعداد سفر، میانگین هزینه هر سفر و کارمزد دریافتی، به محاسبه درآمد اسنپ و تپسی می‌پردازیم. درآمد اسنپ با ۹۰ درصد سهم بازار = ۲۰ هزار و ۶۹ میلیارد ریال درآمد اسنپ با ۸۵ درصد سهم بازار = ۱۹ هزار و ۵۴۶ میلیارد ریال درآمد تپسی با ۱۰ درصد سهم بازار = ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال درآمد تپسی با ۱۵ درصد سهم بازار = ۳ هزار و ۴۴۹ میلیارد ریال البته باید به این نکته توجه کرد که اطلاعات دقیقی از پارامترهای مختلف مانند تعداد سفارش، میانگین قیمت، نرخ رشد و… در دسترس نیست و اطلاعات زیر با استفاده از گزارش منتشر شده در سیزدهمین سالگرد ایرانسل که در سال گذشته برگزار شد به دست آمده و با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی و نرخ رشد تخمینی، به روزرسانی شده است. همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد روش مناسب برای ارزش‌گذاری استارتاپ‌های داخل کشور استفاده از روش ضریب درآمد و استفاده از داده‌های استارتاپ‌های مشابه در سطح جهانی است. از استارتاپ‌هایی که در سطح جهانی فعالیت مشابه با اسنپ و تپسی دارند می‌توان به اوبر، لیفت، گرب و کریم اشاره کرد که تعدادی در بورس عرضه شده‌اند و داده‌های مالی آن‌ها در دسترس است. به دلیل در دسترس نبودن این اطلاعات برای شرکت‌های استارتاپی که به تازگی میخواهند در بورس عرضه شوند، ضریب درآمد سرمایه‌گذاری خصوصی برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است. نکته دیگری که باید برای میانگین‌گیری باید به آن توجه کنیم این نکته است که ضریب درآمد در سرمایه گذاری خصوصی اهمیت بیشتری نسبت به عرضه اولیه دارد، بنابراین وزن بیشتری به آن ضرایب خواهیم داد. درآمد تپسی = ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال و ضریب درآمد ۵٫۹ در این روش با استفاده از داده‌های موجود از فضایی که استارتاپ‌های بین المللی مشابه در آن فعالیت می‌کنند و مقایسه آن با داده‌های اسنپ و تپسی و سپس تعدیل پارامترهای مختلف، به ارزش‌گذاری این دو استارتاپ می‌پردازیم. دقت شود که در این ارزش‌گذاری نرخ دلار برابر با ۲۴۰,۰۰۰ ریال و به دلیل بلوغ اسنپ و تپسی طی سال‌های گذشته، نرخ تنزیل (discount rate) برابر با ۵۰٪ لحاظ شده است.

متن کامل خبر در سایت شنبه پرس

منبع خبر

شنبه پرس

شنبه پرس

شنبه پرس یک رسانه در شهر تهران می باشد

نظرات