دلایل کاهش فروش فروشگاه‌های فیزیکی...

دلایل کاهش فروش فروشگاه‌های فیزیکی...

دلایل کاهش فروش فروشگاه‌های فیزیکی خرده‌فروشی

نگاهی اجمالی به صنعت خرده‌فروشی نشان می‌دهد فروشگاه‌های فیزیکی در حال کاهش بوده و تجارت الکترونیک در حال رشد است. با بررسی این موضوع می‌توان حدس زد که خرده‌فروشی سنتی در حال مرگ است. در حالی که فروش حضوری در فروشگاه‌های فیزیکی مدتی است که کاهش پیدا کرده، در طول پاندمی کرونا، فروش آنلاین به نقطه انفجار رسیده است. مصرف‌کنندگان، بیشتر خریدهای خود را از خانه انجام می‌دهند. در این مقاله به بررسی دلایل کاهش فروش در فروشگاه‌های فیزیکی خرده‌فروشی از نگاه مجله فوربس پرداخته شده است.

ایجاد تعادل میان خرید از فروشگاه‌های فیزیکی و تجارت الکترونیک در خرده‌فروشی

تعداد قابل توجهی از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند قبل از خرید، محصولات را ببینند، لمس و احساس کنند. پاندمی کرونا باعث شد تا مشتریانی که حتی ترجیح می‌دادند به صورت حضوری از فروشگاه‌های فیزیکی محصول مورد نیاز خود را بخرند، در خانه بمانند و آنلاین خرید کنند. اما برخی از این دسته از مشتریان که از خانه ماندن و فاصله‌گذاری اجتماعی خسته شده‌اند، مشتاق به بازگشت به ویترین فیزیکی فروشگاه‌ها هستند. تجارت الکترونیک در صنعت خرده‌فروشی، پس از پاندمی کرونا و حتی پس از پایان قرنطینه تضعیف نخواهد شد . همچنان نیز هیچ نشانه‌ای از تضعیف وجود ندارد. بنابراین بازاریابان خرده‌فروشی باید تلاش کنند پس از این دوران در هر دو محیط خرید تعادل ایجاد کنند. سهم فروشگاه‌های فیزیکی در بازاریابی خرده‌فروشی باید بیشتر شود. برای این کار باید به موضوعات مهمی چون بازاریابی اومنی چنل، بهبود تجربه مشتری، تغییر در رفتار خرید و… پرداخت .

اهمیت بازاریابی اومنی چنل در خرده‌فروشی و استقبال از فروشگاه‌های فیزیکی

با تکامل صنعت خرده‌فروشی، بازاریابی اومنی چنل بیش از هر چیز مهم شده است . قرار گرفتن در معرض پیام های بازاریابی خرده‌فروشی باید مکرر و سازگار باشد. بازاریابان باید بتوانند بدون یادآوری قابل مشاهده از مکان های فیزیکی خرده‌فروشی، خدمات عالی به مشتری و یک تجربه مشتری‌محور با یک پیام تجاری قوی رونمایی کنند. آن‌ها باید به مشتری یادآوری کنند که در هر نقطه تماس، کنار او هستند؛ چه در فضای آنلاین و چه در فروشگاه‌های فیزیکی خرده‌فروشی .

ایجاد تجربیات حضوری برای تشویق به خرید از فروشگاه‌های فیزیکی

در کنار بازاریابی آنلاین در خرده‌فروشی ،باید بتوان تجربیات جذاب حضوری زیادی برای مشتریان ایجاد کرد. بازاریابان باید بتوانند با این تجربیات، مصرف کنندگان را تشویق کنند تا همچنان از برند تجاری شما خرید کنند . تجربیات حضوری متفاوت هستند؛ از چادرهای بازشو گرفته تا ایجاد فضایی برای تجمع افراد برای دیدن کالای شما. باید فضاهای جذابی را در فروشگاه‌های فیزیکی ایجاد کنید. مشتریان باید دور هم جمع شوند و احساس کنند به آن‌ها اهمیت داده می‌شود. به چیزهایی که مشتریان وفادار دوست دارند، اهمیت دهید . رویدادهای ورزشی، مسئولیت اجتماعی و حتی حمایت از برخی اتفاقات و رویدادهای روز، از اهمیت ویژه ‌ی برخوردار هستند .

تمرکز زیاد روی نکات ریز اما مهم بازاریابی در خرده‌فروشی

باید برای پر رنگ کردن تاثیر فروشگاه‌های فیزیکی در خرده‌فروشی، روی نکات مهم زیادی تمرکز کنید. گاهی در بازاریابی سنتی، نکات ریز اما مهم نادیده گرفته می‌شوند. با یک جست‌وجوی سریع در «آمازون» سریع متوجه می‌شوید، محصولات بدون برند بیشتر از محصولات دارای برند وجود دارند؛ اما چرا؟ زیرا ویژگی‌های مناسبی با هزینه کمتر از محصولات برند دارند. خریداران تجارت الکترونیک بیشتر به ویژگی‌ها و عملکردهای محصول اهمیت می‌دهند. آن‌ها تمایل بیشتری به خرید محصول بر اساس این ویژگی‌ها دارند .

تغییر رفتار خرید برای برنامه‌های سفارشی در بازاریابی خرده‌فروشی

مجله کورش نوشته است: یکی از دلایل کاهش فروش در فروشگاه‌های فیزیکی خرده‌فروشی این است که خرده‌فروشی از طریق تجارت الکترونیک مدام در حال پیشرفت است. بازاریابی این نوع خرده‌فروشی، فراتر از شیوه سنتی حرکت کرده است. فروشگاه‌های فیزیکی باید به این موضوعات توجه کنند. یک مثال خوب در این زمینه، تجربه خرید خودروست . شما می‌توانید خودروی تسلا را به صورت آنلاین خریداری کنید. خرید شما از طریق وانت در محل تحویل داده می‌شود. شما می‌توانید پروسه خرید را به راحتی به صورت آنلاین پیگیری کنید. بازاریابان در خرده‌فروشی آنلاین، به چابکی خود مشهور هستند. رفتار خرید متفاوت و ایده‌آل باعث ایجاد رضایت در مشتری و تجربه تجاری منسجم می‌شود. فروشگاه‌های فیزیکی باید به این نکته اهمیت دهند .

فروشگاه‌های فیزیکی خرده‌فروشی باید خود را با رفتار مصرف کننده جدید وفق دهند

اگر چه تعداد فروشگاه‌های فیزیکی مدام در حال کاهش است، اما این به آن معنا نیست که مصرف‌کنندگان از این فروشگاه‌ها دیدن نمی‌کنند. بازاریابان خرده‌فروشی باید درباره نحوه تغییر رفتار مصرف‌کننده فکر کنند. آن‌ها باید بازاریابی خود را متناسب با این نیازها و اهداف تنظیم کنند. با انجام این کار، افزایش فروش چشمگیر خواهد بود. به «آمازون» نگاه کنید؛ جوری با رفتار مصرف‌کنندگان وفق پیدا کرده که مصرف‌کنندگان نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند .

مصرف‌کنندگان مدرن خرده‌فروشی، انتظار شفافیت و سهولت دارند

به خاطر داشته باشید که مصرف کنندگان مدرن در صنعت خرده‌فروشی بیش از هر چیز انتظار شفافیت و سهولت از برند تجاری شما را دارند. چه برای شرکت‌های فعال در زمینه B۲C و چه شرکت‌های فعال در زمینه B۲B ، مهم است که محصولات یا خدمات را چگونه دریافت می‌کنند. محصولات باید به گونه‌ای بسته‌بندی شوند که مشتریان به سادگی بفهمند چه چیزی را دریافت می‌کنند. هزینه‌ها برای مشتریان باید مشخص باشد. بنابراین شفافیت قیمت و سهولت بسته‌بندی بسیار مهم است .

ترکیب تجربیات حضوری و دیجیتال در بازاریابی خرده‌فروشی

بازاریابان هوشمند در خرده فروشی سعی می‌کنند تا تجربه خرید حضوری از فروشگاه های فیزیکی و تجربه دیجیتالی را با هم گره بزنند. آن ها فروشگاه‌های فیزیکی را برای مشتریان ارزشمندتر می‌کنند. این موضوع از طریق کانال‌های مختلف بازاریابی و با مانور روی بحث راحتی و ایمنی به مخاطب القا می‌شود. آن‌ها به مشتریان اطمینان می‌دهند که از فروشگاه‌های فیزیکی با راحتی هر چه تمام‌تر و ایمنی بیش‌تر خریداری کنند .

ترغیب مخاطبان خرده‌فروشی آنلاین در تمامی مراحل خرید

یکی از نکاتی که در زمینه بازاریابی خرده‌فروشی آنلاین به آن بسیار توجه شده، مسیر سفر مشتری است. مخاطب آنلاین بر خلاف فروشگاه‌های فیزیکی در طول سفر خرید مدام رصد و هدف بازاریابی قرار می‌گیرد. همه چیز بهینه‌سازی شده و در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. ساده‌سازی محتوا و ترسیم مراحل مناسب برای نحوه استفاده مخاطب، از اطلاعات بسیار مهم است. تعاملات آنلاین در این مسیر را نباید نادیده گرفت .

اختصاص بودجه مناسب بازاریابی برای خرده‌فروشی و خرید از فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین

از نظر تاریخی بازاریابان همیشه با بودجه کم مشکل داشتند. آن‌ها با بودجه ایده‌آل می‌توانند در بازاریابی خرده‌فروشی فروشگاه‌های فیزیکی مانور بیشتری بدهند. ایجاد فضای مناسب برای قفسه‌ها و نوآوری بیشتر نیاز به بودجه مناسب دارد. آن‌ها باید بتوانند طی سفر خرید مشتری را با ایجاد حس همدلی، صداقت و اعتماد همراهی کنند. در بازاریابی برای سفر مشتری باید هزینه کرد .

روایت‌سازی در بازاریابی خرده‌فروشی

یکی از موضوعات مهم در بازاریابی خرده‌فروشی، بحث روایت‌سازی است. روایت‌سازی یکی از راه‌های برقراری ارتباط با مشتریان است. شما اگر شخصا حضور نداشته باشید، باید روایت شما از زبان دیگران نقل شود. روایت‌های خوب، دید مناسبی از برند تجاری شما در ذهن مشتری ایجاد خواهد کرد .

وفادارسازی مشتری در فروشگاه‌های فیزیکی خرده فروشی

فروشگاه‌های فیزیکی خرده‌فروشی نقش مهمی در وفادارسازی مشتری دارند. از این فروشگاه‌ها می‌توان به عنوان یک فرصت برای ثبت تجربه مناسب خرید در بازاریابی خرده‌فروشی یاد کرد. شما در یک محیط فیزیکی می‌توانید ویژگی‌های برند را به صورت زنده نشان دهید و با مشتری تعامل ایده‌آلی برقرار کنید .

اهمیت «سئو» و «تبلیغات کلیکی» در بازاریابی خرده‌فروشی

حتی برای بازاریابی خرده‌فروشی فروشگاه‌های فیزیکی هم باید به «سئو» و «تبلیغات کلیکی» اهمیت داد. محتوای مناسب در کنار سئوی مناسب تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد. شما می‌توانید از طریق تبلیغات کلیکی مخاطبان گروه خاصی را هدف قرار دهید .

خرده‌فروشی در فروشگاه‌های فیزیکی در حال مرگ است، اما نه آن طور که فکر می‌کنید. شما اگر محصولات مناسب با تجربه خرید ایده‌آل را ارائه ندهید، قطعا به عنوان یک انبار در نظر گرفته خواهید شد. چرا که همان محصول را می‌توان از طریق تجارت‌الکترونیک با قیمت کمتر و تجربه خرید بهتر تهیه کرد . بازاریابان باید بتوانند با ارائه تجربیات ایده‌آل حضوری، مشتریان را ترغیب به خرید از کانال‌های مختلف کنند. فروشگاه‌های فیزیکی باید بتوانند تجربیاتی منحصربه‌فرد به مشتریان ارائه دهند. در غیر این صورت نمی‌توانند با تجارت الکترونیک رقابت کنند. استفاده از مزیت‌هایی چون اشتیاق مصرف‌کنندگان برای خرید حضوری پس از پاندمی کرونا، نیاز به تعامل و قرار گرفتن در محیط متفاوت می‌تواند به عنوان یک نکته مثبت در بازاریابی خرده‌فروشی فیزیکی تلقی شود .

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات