اهمیت نظافت مکانیزه در فودکورت

اهمیت نظافت مکانیزه در فودکورت

اهمیت نظافت مکانیزه در فودکورت

در چند سال اخیر مجتمع‌های تجاری متعددی در شهرهای بزرگ راه‌اندازی شده است. در این مجتمع‌ها فضای عمومی و مشترک برای رستورانها ، فست فودها و کافی شاپ‌ها در نظر گرفته شده تا بتوانند در فضاهای موجود و متمرکز به ارائه خدمات بهتری برای مشتریان بپردازند. فود کورت‌ها یکی از جذابت‌رین و محبوب‌ترین قسمت های یک مجتمع تجاری تفریحی هستند که با غرفه‌های متعدد به صورت پیوسته دور تا دور یک سالن بزرگ‌تر قرار دارند که در هریک از این غرفه‌ها یک رستوران ، فست فود یا کافی شاپ قرار دارد که تنوع غذایی بالا در فودکورت‌ها، مشتریانی با سلیقه و ذائقه مختلفی را راضی می‌کند

نقش فودکورت‌ها در مجتمع‌های تجاری

هدف از ایجاد فودکورت‌ها، راحتی مشتریان و سرعت بخشیدن به تهیه و سرو غذا است. در واقع فودکورت‌ها راه‌اندازی شده‌اند تا مشتریان بتوانند در حین خرید خود و با کوتاه‌ترین و سریع‌ترین زمان ممکن همه خانواده با آرامش خیال در یک مکان و در کنار هم از خوردن غذای مورد علاقه خود لذت ببرند. دلیل افزایش استفاده افراد جامعه از فود کورت‌ها نیز همین ارائه انواع مواد غذایی طبق سلیقه‌ها و ذائقه‌های مختلف همه اعضای خانواده است.

فودکورت‌ها از کجا آمده‌اند ؟

افرادی که به مجتمع‌های تجاری مراجعه می‌کنند تا بتوانند خرید مناسبی داشته باشند و در حین خرید، نگرانی‌ای بابت سرو غذا نداشته باشند و یک وعده غذایی سریع و بی دردسر بخورند، فود کورت‌ها برای پاسخ به این نیاز ایجاد شدند.

ساخت اولین فودکورت به سال ۱۹۷۱ باز می‌گردد که تجربه موفقی نبود؛ چند سال بعد در سال ۱۹۷۴ در ایالت نیوجرسی در مرکز خرید پاراموس پارک، فودکورتی افتتاح شد که نخستین تجربه موفق‌اش بود و به همین دلیل مجتمع‌های دیگر به فکر فضایی برای فودکورت افتادند.

نظافت مکانیزه فودکورت

فودکورت‌ها به علت نوع فعالیت‌شان، ارتباط نزدیک و مستقیمی با بهداشت و سلامت افراد جامعه دارند. تردد بالا و شلوغی جمعیت از سویی و باقی ماندن پسماندهای خشک و تر و ریخته شدن مواد غذایی تهیه شده توسط مشتری، گاهی باعث بروز مشکلاتی در کف سالن‌ها، میز صندلی‌ها و در برخی موارد آسیب به کف پوش‌ها را در پی خواهد داشت. به همین علت نظافت درست و مکانیزه از یک فودکورت، باید با تیمی مجرب و آموزش دیده توسط دستگاه‌های مکانیزه انجام شود تا علاوه بر پایین آمدن خسارت ناشی از نگهداری درست در سلامت مشتریان، نقش بزرگی ایفا کنند تا مشتریانی وفادار و همیشگی را برای فودکورت جذب نمایند. از این رو استفاده از مواد شوینده بایوتکنولوژیک علاوه بر این که سطح و ملزومات فودکورت را همیشه سلامت نگه می‌دارد، به علت خنثی بودن این مواد با ph۶۵ مواد کاملا غیر اسیدی و غیرقلیایی استفاده خواهد شد که به هیچ عنوان ضرری برای محیط، اجسام، غذاهای سرو شده و همینطور سلامت افراد نخواهد داشت و همیشه نظافت در بالاترین درجه نموداری خود خواهد بود. در کنار مواد شوینده بایو استفاده مکانیزه از اسکرابرها، تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش هزینه‌ها و بهروری مناسب و بهتر انجام می‌شود.

آموزش و نقش نیروهای نظافتی در فودکورت‌ها

چهار رنگ اصلی نظافت جهانی

سبز :مناطق عمومی و مشاعات

قرمز : سرویس‌های بهداشتی

آبی :کافی شاپ، رستوران و فودکورت

زرد :آشپزخانه، انبار مواد غذایی، سردخانه مواد غذایی

یک نیروی نظافتی در فودکورت باید شناخت و آموزش مناسب نسبت به چهار رنگ اصلی نظافت داشته باشد و در هر قسمت، استفاده درست از دستمال‌های مطابق با رنگ آن قسمت، استفاده شود که این کار باعث آن خواهد شد تا دستمال از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال داده نشود؛ فرهنگی که کارکنان شرکت توانکاران الوند به آن پایبند هستند.

نیروی نظافتی فودکورت باید با داشتن ترولی مخصوص نظافتی وسیله چرخدار و با هدف انتقال ساده و آسان زباله‌ها بابت پاکسازی محیط، قسمت‌های جمع‌آوری زباله را انجام دهد. استفاده آسان و صحیح ترولی نظافتی با امکان حمل و نقل آسان و نیز بهره‌گیری از خشک‌کن‌های مختلف و استفاده از تی‌های استاندارد سرعت عملیاتی و کیفیت ایده‌آل را تضمین می‌کند .

روانشناسی رنگ لباس نیروهای نظافتی در فودکورت

رنگ زرد، نارنجی و قرمز در آن دسته از طیف رنگ‌ها قرار دارند که روی ذهن انسان تاثیر مستقیم می‌گذارند و تحریک‌کننده اشتها هستند. دانشمندان معتقدند رنگ زرد و نارنجی باعث افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود. علاوه بر تاثیر روی جسم، بر روح انسان نیز تاثیرگذار است. لباس کاری نیروی نظافتی به رنگ زرد و نارنجی می‌تواند روحیه و امید را به نیرو القا کند و باعث افزایش اعتماد به‌نفس در آن‌ها شود.

پاکیزگی تجربه ماست

شرکت آموزشی نظافتی توانکاران الوند با بیش از ۱۸سال سابقه در امر نظافت‌های صنعتی به عنوان عضوی کوچک از این مرز و بوم با توجه به سلامت و بهداشت، پاکیزگی و ایجاد راهکارهای علمی با هدف ایجاد پیشرفت ملی و رقابت با هم‌نامان برون‌مرزی خود، گامی بزرگ در امر نظافت‌های مکانیزه برداشته و علاوه بر کارآفرینی ملی، وظایف خود را در قالب امور متنوعی از خدمات نظافت به طیف گسترده‌ای از مردم عرضه می‌کند .

مهدی لواسانی

مدیر اجرایی شرکت توانکاران الوند

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات