چگونه استراتژی فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در تلگرام تدوین کنیم؟


فهرست


چرا باید از تلگرام برای فروش لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده کرد؟

استراتژی فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در تلگرام

استراتژی فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در تلگرام

در کشور ما میزان تقاضای بالایی برای لوازم آرایشی و بهداشتی وجود دارد تا جایی که نشریه معتبر بیوتی ورلد میدلایست ( Beauty World Middle East ) ، ایران را به لحاظ میزان مصرف مواد آرایشی در جایگاه هفتم برآورد کرده است. ظهور تلگرام، در رشد و افزایش فروش این صنعت بسیار تاثیرگذار بود؛ چون کسب‌وکارها و برندهای این حوزه را از قید وجود فروشگاه، نمایندگی‌های مختلف، محدودیت جغرافیایی در دسترسی به مخاطب و ... رها ساخت.


اما با وجود فضای وب و شبکه‌های مجازی دیگر، چرا همچنان باید این پیام‌رسان را جزو اولویت‌ها در نظر گرفت ؟ استراتژی فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در تلگرام به چه صورت باید باشد، از سوالاتی هستند که در این مقاله آژانس دیجیتال مارکتینگ راز قصد داریم به آن بپردازیم.



چرا باید از تلگرام برای فروش لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده کرد؟


تلگرام از پتانسیل بسیار خوبی برای فروش و جذب مخاطب در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی برخوردار است و حضور در این فضا برای این کسب‌وکارها ضروری به‌حساب می‌آید. از دلایل اهمیت استفاده از تلگرام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی به یک بازار بزرگ از مخاطبان به‌راحتی در تلگرام فراهم است. طبق آمار منتشرشده توسط مرکز ملی فضای مجازی و همچنین نظرسنجی ایسپا ، علی‌رغم فیلترینگ صورت‌گرفته در ایران همچنان حدود ۵۵.۹ درصد از جمعیت مردم ایران و به‌عبارتی ۴۰ تا ۴۵ میلیون نفر در پیام‌رسان تلگرام فعال هستند. در بین این جمعیت عظیم، می‌توان به بازار بسیار خوبی در حوزه آرایشی و بهداشتی دست پیدا کرد.
  • مخاطب به طور مستقیم و درلحظه می‌تواند به شما پیام دهد و سوال یا اطلاعات مورد نیز خود را جویا شود. از آن‌جایی که طبق نظر روانشناسان مبنای خرید احساس مردم است، این سرعت و ارتباط مستقیم فرصت خوبی را برای مهر تایید‌زدن به احساس فرد و متقاعدکردن او در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • با نگاهی به کانال‌های تلگرام به‌ویژه کانال‌های مربوط به بانوان، از دغدغه‌ها و ترندهای روز این حوزه به‌سرعت مطلع می‌شوید. بنابراین به‌راحتی می‌توانید در نحوه معرفی خود از دغدغه‌های آن‌ها بهره ببرید یا برروی محصولی که در حل آن کمک می‌کند تاکید بیشتری داشته باشید.
  • این فضا فرصت بسیار خوبی برای A/B تست موارد مختلف در تصویر، کپشن و لحن صحبت با مخاطب در اختیار شما قرار می‌دهد. از نتایج آن می‌توانید حتی در دیگر شبکه‌های ارتباطی خود با مخاطب نیز استفاده کنید.

استراتژی فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در تلگرام


استراتژی مناسب برای کسب‌وکارهای حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی در تلگرام شامل ۵ مرحله اساسی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:


تعیین هدف
تعیین هدف نوع محتوا، کال‌تواکشن، پشتیبانی و در کل شیوه اجرایی مارکتینگ شما را مشخص می‌کند. به‌عنوان مثال ممکن است فروش شما تنها از طریق وبسایت باشد و قصد داشته باشید از طریق تلگرام تنها ترافیک ورودی وبسایت خود را افزایش دهید. در این‌صورت، کال‌تواکشن نهایی شما در محتوا، لینک سایت خواهد بود. برای محتوا نیز می‌توانید به معرفی مختصر محصول و شرایط تخفیف بپردازید یا به نکات آموزشی مد، زیبایی و سلامت بسنده کنید و برای اطلاعات تکمیلی مخاطب را به وبسایت هدایت کنید.

  1. اما اگر تنها منبع فروش شما تلگرام است و قصد فروش مستقیم در این فضا را داشته باشید. قطعاً باید تمرکز بیشتری روی ارائه اطلاعات درست و دقیق از محصول و قیمت آن در محتوا داشته باشید. همچنین به‌عنوان کال‌تواکشن نهایی در انتهای محتوا از آی‌دی ادمین، شماره تماس و روش ارتباطی مستقیم خود استفاده کنید. در تصویر زیر دو پست زیر از شرکت موتن‌رو و یک شرکت دیگر را می‌بینیم که به‌همین سبک عمل کرده‌اند.

    استراتژی فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در تلگرام

    همان‌طور که می‌بینید هدف شما، مراحل بعدی استراتژی شما را تعیین می‌کند بنابراین باید در این مرحله دقت کافی به خرج دهید.
  2. شناخت مخاطب
    صنعت آرایشی و بهداشتی روز‌به‌روز در حال گسترش است؛ برای ادامه مسیر در این صنعت باید هوشمندانه مخاطب را شناخت و مورد هدف قرار داد. به چند مورد از دسته‌بندی‌های زیر دقت کنید:
  • افرادی که به دنبال برند و ترندهای روز آرایشی هستند.
  • افرادی که کمتر محصول مورد استفاده خود را تغییر می‌دهند و قبل از خرید حتماً باید اطلاعات کافی درباره مشخصات و اثرات آن کسب کنند.
  • افرادی که به‌دنبال جنبه درمانی محصولات آرایشی و بهداشتی برای پوست و موی آسیب‌دیده خود هستند.
  • گیاه‌خواران و دوست‌داران محیط زیست به دنبال محصولاتی هستند که بر روی حیوانات تست نشده و سازگار با محیط زیست باشد.
  • فروشگاه‌هایی که به دنبال خرید عمده محصولات هستند.


دسته‌بندی دموگرافیک از جنسیت، سن، محل جغرافیایی و... مخاطبین نیز در این شناخت به شما کمک خواهد کرد. در نهایت بسته به نوع محصولات و مخاطبین خود محتوایی متناسب و متفاوت باید خلق کنید.

  1. بیوی مناسب
    در بیو کانال تلگرام به‌طور کامل خود را معرفی کنید. شعاری که دارید، برندهایی که با آن‌ها کار می‌کنید، تمامی روش‌های ارتباطی مخاطب با شما، ساعات پاسخ‌گویی و هرآنچه که در اطمینان و اعتماد بیشتر مخاطب تاتیرگذار باشد را در این بخش درج کنید.

  2. محتوا

همانطور که گفته شد با توجه به هدف نوع و سبک محتوایی که در کانال می‌خواهید استفاده کنید را می‌توانید مشخص کنید. در تولید محتوای مناسب باید به این نکات دقت کنید:

فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در تلگرام


در فروش لوازم آرایشی و بهداشتی مواردی مثل نحوه استفاده، ترکیبات موجود در محصول، تاثیر نهایی، رنگ‌بندی و نوع پوست متناسب با آن‌ها باید واضح و با دقت عنوان شود. چرا که عدم انتخاب درست توسط مخاطب ممکن است سبب ایجاد حساسیت‌ و بیماری‌های جبران‌ناپذیر‌‌ شود.
به عنوان مثال در پست‌های زیر می‌بینیم که به عدم وجود مواد حساسیت‌زا در ترکیبات محصول تاکیده شده یا برای این‌که مخاطب، انتخاب خوبی داشته باشد رنگ محصولات بر روی پوست نشان داده شده است.

  • فرمت محتوای تلگرام می‌تواند بنر، فایل Gif ، متن یا ویدئو باشد و محدودیتی در این‌باره وجود ندارد. تنها باید به این نکته توجه کنید که کاربران برای استفاده از تلگرام از پروکسی و VPN استفاده می‌کنند و سرعت اینترنت در اغلب مناطق کشور پایین است. بنابراین چونامکان دانلود فایل‌های حجیم برای ایشان وجود نداردتلاش کنید از تصاویر و ویدئوهای باکیفیت اما کم‌حجم استفاده کنید.
  • ایموجی‌ها را در کپشن فراموش نکنید. ایموجی‌ها متن را خواناتر و زیباتر می‌سازند و به‌لحاظ حسی مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به دو پست زیر نگاه کنید کدام‌یک به نظر شما رغبت بیشتری برای خواندن کپشن ایجاد می‌کنند و تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت؟
  • مخاطب را سر در گم رها نکنید و حتماً با استفاده از کال تو اکشن مناسب او را به سمت هدفی که مد نظر دارید هدایت کنید. آی‌دی ادمین، آی‌دی خود کانال، لینک وبسایت، شماره تلفن و...، هر یک می‌توانند کال‌تواکشن شما باشند.
  • از هشتگ‌ها استفاده کنید. هشتگ‌‌گذاری در تلگرام به مخاطب کمک می‌کنند که به‌راحتی و به‌سرعت محصولات یا اطلاعات مشابه را جهت تصمیم‌گیری در کانال پیدا کند.
  • اگر قصد هدایت کاربر به وبسایت را دارید از لینک‌های ترکر و شمارنده استفاده کنید. بدین‌ترتیب متوجه میزان ترافیک ورودی از تلگرام به سمت وبسایت خواهید شد. حتی می‌توانید ریزبینانه‌تر عمل کنید و به ازای هر دسته محصول لینک شمارنده داشته باشید که در نهایت برآوردی از کالاهایی که تقاضای بیشتری دارند و ممکن است به هر علتی به خرید نهایی منجر نشده باشند داشته باشید.
  • اگر تنها محل فروش شما تلگرام است بهتر است برای مدیریت حجم پیام‌ها به‌ویژه در زمان‌هایی که امکان پاسخ‌گویی برای ادمین وجود ندارد از بات استفاده کنید. پیام‌هایی مثل حجم پیام‌ها زیاد است و به زودی پاسخ داده می‌شود، این محصول موجود نیست و به محض موجود شدن در انبار اطلاع رسانی می‌شود، در صورتی که احتیاج به مشاوره قبل از خرید دارید شماره تلفن خود را درج کنید و... از جمله پیام‌هایی هستند که در بات خود می‌توانید استفاده کنید. این‌مساله که مخاطب درک کند شما به او توجه دارید، حس خوبی در پی دارد.
  1. پروموت کردن کانال

به هیچ عنوان از معرفی کانال خود در دیگر کانال‌های گسترده غافل نشوید. بزرگترین مزیت تبلیغات گسترده در تلگرام ، هزینه به مراتب پایین‌تر آن نسبت به دیگر رسانه‌ها و سرعت خوب اجرای آن است. بنابراین حتماً از این فرصت برای معرفی خود استفاده کنید.


به نظر شما چه نکته‌ای در فعالیت آن‌ها حائز اهمیت است؟

تبلیغ تلگرام با راز

مطالب مرتبط:

چگونه استراتژی فروش پوشاک در تلگرام را تدوین کنیم بهترین زمان پست گذاشتن در تلگرام چه موقعی است نکات اولیه و اصلی مدیریت کانال‌ های تلگرام که باید بدانید چه کسب‌وکارهایی بهتر است در تلگرام فعالیت کنند؟ چگونه تقویم محتوایی تلگرام را تدوین کنیم؟ تکنیک های مهم افزایش ممبر تلگرام که باید به کار ببرید چرا باید هنوز به بازاریابی در تلگرام توجه بیشتری کنیم؟

لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

منبع خبر

آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

    نظرات