از ورشکستگی ۱۰۰ میلیون دلاری تا سرمایه گذاری کلان بر روی ارز رمز پایه

به گزارش اکوسیستم، ریف فارست کارآفرین تسلیم ناپذیری است که امروز در خط مقدم یکی از فناوری های تعیین کننده آینده جهان مشغول به فعالیت است.ریف فارست یک کارآفرین سریالی است که اصلا با فشار و سختی بیگانه نیست. او در ابتدا به صورت حرفه ای به بازی پوکر مشغول بود و با مغلوب کردن سایر بازیکنان در مسابقات جهانی پوکر، توانست علاوه بر کسب جایزه ۳۵۰ هزار دلاری، بازوبند قهرمانی این مسابقات را نیز از آن خود کند. او شرکت های مختلفی را بنیان گذاری کرده و شخصا در ده ها شرکت دیگر در مراحل اولیه تشکیل، سرمایه گذاری کرده است. همچنین او در یک یونیکورن استارتاپ (استارتاپی که ارزشی بیش از یک میلیارد دلار دارد) سرمایه گذاری کرده و البته سرمایه گذاری های ناموفقی را هم در کارنامه خود دارد.

به اعتقاد فارست، کلید اصلی پیروزی در هر بازی پوکر و یا حتی بازی زندگی، اتخاذ تصمیمات هوشمندانه حتی در صورت تجربه ناکامی هاست. آن قدر بازی کنید تا یک فرصت مناسب پیدا کنید، سپس از بقیه جلو بیفتید.البته فارست شخصا این موضوع را تجربه کرده و صرفا نصیحت نمی کند. او تقریبا با سخت ترین شرایط که یک کارآفرین می تواند تحمل کند، رو به رو شده است. در سال ۲۰۱۱، شرکت بازی آنلاین پوکر Full Tilt Poker که وی در بنیان گذاری آن سهم داشت، به دلیل کلاه برداری مدیر عامل آن ورشکست شد. پس از این حادثه، فارست برای بازگرداندن شرایط به حالت عادی، بخش اعظمی از ثروت و سرمایه خود را از دست داد. او در این دوره با مشکلات و فشار های متعددی در زمینه ازدواج، روابط دوستانه و حتی سلامت روانی خود مواجه شد. ولی با قدرت به کار خود ادامه داد و با نیرویی مضاعف و دانشی فراتر از این شرایط بحرانی خارج شد تا در جهان تحولی بزرگ به وجود آورد.

بله، او پس از تجربه یک شکست بزرگ مجددا فعالیت خود را آغاز کرد، آن هم بسیار قدرتمندانه تر از گذشته.

او به سرمایه گذاری در استارتاپ های نوظهور ادامه درد و از تفکر کمّی تحسین برانگیز خود جهت جمع آوری میلیون ها دلار سرمایه برای تحقیق در باره بیماری سرطان و همچنین طراحی “قرارداد سرمایه گذاری شخصی” بهره برد. این نوع قرارداد روشی جدید و خلاقانه است که زندگی جوانان را با سرمایه گذاری زود هنگام برای زندگی آینده خود تحت تاثیر قرار می دهد.اکنون او از کاری صحبت می کند که به اعتقاد وی بزرگترین و حساب شده ترین ریسک زندگی کاری اش به شمار می رود. فارست معتقد است که بزرگترین فرصت سرمایه گذاری زندگی اش را پیدا کرده است و آن چیزی نیست جز ارز رمز پایه (cryptocurrency).

فارست می گوید: به اعتقاد من پس از اینترنت، این مهم ترین فناوری جهان است.

فرمول پیروزی

به طور بالقوه، سرمایه گذاری بر روی استارتاپ ها می تواند یکی از پر منفعت ترین روش های سرمایه گذاری باشد، اگر سرمایه گذاری روی شرکت های درستی انجام شود. اخیرا گری وایننچوک اعلام کرد که در سال ۲۰۱۲ بر روی شرکت یوبر ۲۵ هزار دلار سرمایه گذاری کرده است و اکنون ارزش سرمایه او چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار است. حال این فرصت گذشته است و او آرزو می کند که ای کاش یک ماشین زمان داشت تا به گذشته باز می گشت.

فارست دانشجوی دوره های سرمایه گذاری است و معتقد است که تقریبا همه افراد این کار را به اشتباه انجام می دهند.

سرمایه گذاران برای یافتن معاملات و کار کردن با افراد مناسب به سختی تلاش می کنند. نتیجه این تلاش به انجام چند معامله انگشت شمار در هر سال ختم می شود؛ ولی این کافی نیست. فارست می گوید: سرمایه گذاران می خواهند فقط برندگان را انتخاب کنند، ولی این غیر ممکن است.

فارست درست می گوید، او در دانشگاه استنفورد تحقیقاتی را در زمینه علوم شناختی و هوش مصنوعی انجام داده، استارتاپ های مختلفی را پایه گذاری کرده، در بسیاری از استارتاپ ها سرمایه گذاری کرده و Crowdfunder که یک پلتفرم سرمایه گذاری جمعی آنلاین و پیشرو است را بنیان گذاری نموده است. این پلتفرم هزاران کارآفرین از جمله موسیقی دان مشهوری همچون نیل یانگ و بازیکن ستاره NBA، یو مینگ، را به میلیون ها سرمایه گذار جمعی متصل می کند. در حال حاضر Crowdfunder در حدود ۱۳۰ هزار عضو دارد که ماهانه معاملاتی به ارزش میلیون ها دلار را منعقد می کنند.

فارست به کمک تجربه زیاد خود در بازی پوکر، سرمایه گذاری در استارتاپ ها و همکاری در پروژه Crowdfunder، موفق به توسعه بهترین نشان های تجاری کمّی شد. این نشان های تجاری به او کمک کرد تا در سرمایه گذاری بینشی عمیق پیدا کند.

فارست می گوید: اکثر وی سی فیرم ها یا همان شرکت های سرمایه گذاری وی سی (خطر پذیر) هر ساله ده ها معاملات مختلف انجام می دهند و بیشتر آن ها پول خود را از دست می دهند، چرا که معاملاتشان به اندازه کافی متنوع نیست. اطلاعات نمونه به دست آمده از وی سی فیرم کمّی Right Side Capital که او از آن کمک گرفته و در آن سرمایه گذاری کرده نشان می دهد که اگر شما می خواهید با اطمینان ۸۵ درصدی به میانگین بازار دست پیدا کنید، باید در مجموعه خود بیش از ۳۰۰ شرکت داشته باشید.

اکنون فارست می خواهد تا این منطق را در یک فرصت جدید پیاده سازی کند. به اعتقاد او، این کار از سرمایه گذاری در استارتاپ های نوظهور موفق مهم تر است. این فرصت در “ارز های رمز پایه” نهفته است.

از بنیان گذاری شرکت Full Tilt و تجربه شکستی فجیع تا روی آوری به بازار ارز رمز پایه

ارز های رمز پایه در واقع دارایی های غیر متمرکز دیجیتال هستند که با استفاده از یک فناوری به نام بلاک چین (blockchain) قابل داد و ستد اند. برای مثال، بیت کوین یکی از این ارز هاست، ولی به طور کلی در حدود ۸۰۰ نوع از این ارز ها در جهان وجود دارد. ارز های رمز پایه نحوه ارزش گذاری پول و سایر دارایی ها را به روز کرده و انتقال و استفاده از آن ها را نیز توسط مردم و دولت ها متحول می کند. فارست معتقد است که نیاز به تحول در شیوه ارزش گذاری و انتقال پول می تواند باعث افزایش سرمایه چشمگیر در زمینه ارز های رمز پایه شود.

آن طور که مشخص است، نظر فارست درست است. تنها در دو سال اخیر، میزان سرمایه گذاری در بازار ارز های رمز پایه شاهد افزایش ۳۰ برابر بوده و افراد زیادی از قِبَل آن میلیونر شده اند. حال فارست می خواهد که همه را وارد این بازی پر سود کند.

علاقه فارست به بازی پوکر، موجب پیوستن او به گروهی شد که یکی از بزرگترین انجمن های پوکر آنلاین در طول تاریخ، یعنی Full Tilt Poker، را راه اندازی کرده بودند. اگر چه Full Tilt Poker موفقیت مالی عظیمی را به دست آورد، ولی در نهایت پایان خوشی در برابر خود نداشت.

فارست یکی از ۲۳ سرمایه گذار و یکی از ۴ عضو هیئت مدیره شرکت نرم افزاری بود که Full Tilt Poker را راه اندازی کرد. آن ها به مدیر عامل شرکت در زمینه مسئولیت های عملیاتی اختیار کامل دادند و درصدی از سود را میان خود توزیع نمودند. این قمار سود آوری بود که به مدت چهار سال ادامه داشت، تا اینکه مدیر عامل متوجه یک کسری چشمگیر در ترازنامه شرکت شد. متاسفانه، مدیر عامل این کسری را مخفی و سود سرمایه گذاران را از سرمایه های عملیاتی شرکت پرداخت کرد و تا چند ماه هیچ سودی در کار نبود. سر انجام، مدیر عامل پس از تعطیل کردن کامل Full Tilt، به کلاه برداری متهم شد.

فارست برای جبران خسارت های شرکت، تلاش غیر قابل وصفی کرد و وزارت دادگستری ایالات متحده نیز برای جبران منافع او، یک دعوی مدنی برایش طرح کرد. در نهایت، فارست موفق شد مشکل شرکت را حل کرده و از هر گونه جرمی تبرئه شود، اگر چه او در این فرایند بخش اعظم سرمایه و دارایی های خود را از دست داد.

فارست می گوید: من برای تعریف کردن ماجرا و شفاف سازی در مورد حوادث روی داده هیچ مشکلی ندارم. هر کارآفرینی با مسائلی رو به روست که تعریف کردنش برای سرمایه گذاران بالقوه (عموم مردم) مشکل است. اما گویا مسائل من جنبه عمومی پیدا کرده و هر چه که در مورد آن گفته می شود جانبدارانه و با قرایض سیاسی است.

این فشار ها، اضطراب ها، کنجکاوی ها و دخالت های عمومی فارست را کاملا نقره داغ کرده بود، به گونه ای که تحمل آن برای اکثر کارآفرینان غیر ممکن بود. در نتیجه فارست به مشکلات عاطفی و روانی مبتلا شد. ولی به لطف حمایت های خانواده و دوستان، او توانست زندگی خود را از نو بسازد و به یک تراژدی غم بار پایان دهد.

این تجربه، وجود فارست را متحول کرد و او را در هدف خود استوار ساخت. اکنون او می دانست که به دنبال هدف بزرگی است.

در سال ۲۰۱۱، بیت کوین تنها ارز رمز پایه موجود در جهان بود. اگررچه فارست شانس خود را امتحان و در آن سرمایه گذاری کرد، ولی او می دانست که تا زمانی که سایر افراد به اهمیت بیت کوین پی ببرند به مدتی زمان نیاز است. به همین جهت، او در مدت چهار سال و نیم Crowdfunder را به صورت کامل راه اندازی کرد. تا سال ۲۰۱۶ صد ها ارز مختلف پدیدار شد و او دریافت که بلاک چین و رمز های ارز پایه در حال نزدیک شدن به نقطه عطف خود و دگرگون کردن جهان هستند.

فارست می گوید: این تمرکز زدایی از پول و قدرت است.

یک بازار چندین تریلیون دلاری؟

بیت کوین و سایر ارز های رمز پایه، مثل بسیاری از استارتاپ ها و پروژه های نرم افزاری متن باز با قدرت شبکه های توزیع شده پشتیبانی می شوند. به همین ترتیب، ارز های رمز پایه دچار مشکلات و ناکارآمدی ها نظام بوروکراسی متمرکز نبوده و ارزش آن ها می تواند به سرعت افزایش یابد؛ به ویژه اگر که مفید بودن آن ها در بازار به اثبات برسد.

ولی فارست از دوران فعالیتش در وی سی فیرم و بازی پوکر یک درس حیاتی آموخت: در طول زمان هر چقدر شرط بندی های بیشتری انجام شود، شانس برنده شدن جایزه بزرگ بالاتر است. این دقیقا همان کاری است که او با سرمایه گذاری جدید خود در شرکت Crypto Company انجام می دهد.

فارست می گوید: با شرکت Crypto Company، دیگر شما به آشنایی با نکات فنی و خطرات خرید و فروش ارز های رمز پایه انفرادی نیاز ندارید. ما یک شرکت هلدینگ با سبدی از ارز های رمز پایه مختلف بوده و مجموعه ای از خدمات مشاوره ای را به دارندگان سرمایه های مشابه ارائه می دهیم.

در حال حاضر، سرمایه گذاری روی ارز های رمز پایه و درآمد زایی از آن ها فرآیندی دشواری را شامل می شود که معمولا به انتقالات بانکی میان چندین صرافی آنلاین و تائیدیه های متعددی نیاز دارد. اما شرکت Crypto Company این موانع را رفع کرده و امکان دسترسی مستقیم و غیر مستقیم به ارز های رمز پایه مختلف را فراهم می کند.

در نتیجه، شرکت Crypto Company با تمام وجود وارد بازار ارز رمز پایه شده است. به اعتقاد فارست و سایر متخصصان، طی پنج سال آینده با ورود بانک ها، دولت ها و موسسات مختلف به بازار ارز رمز پایه، باید منتظر پدیدار شدن یک بازار تریلیون دلاری باشیم. میزان افزایش سرمایه بازار ارز های رمز پایه طی نیمه نخست سال ۲۰۱۷ در حدود ۶ برابر و افزون بر ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است. فارست این مبلغ هنگفت را در مقایسه با مبالغ تریلیون دلاری که موسسات مالی در زمینه خرید و فروش کالا، مشتقات و طلا به صورت روزانه انتقال می دهند، تنها مقداری پول خورد می داند.

به گفته فارست، بازی پوکر سرگرمی بسیار خوبی است، ولی باید آن را یک بازی “مجموع صفر” به حساب آورد، چرا که با برد هر شخص، فرد دیگری می بازد. اما از سوی دیگر، کارآفرینان به دنبال ایجاد چیزی هستند که در اقتصاد به آن “ارزش مشترک” گفته می شود. به عبارت دیگر، بازی استارتاپ، یک بازی برد-برد است که هر دو طرف در آن منافعی به دست می آورند.

او ارز های رمز پایه را عامل ارتقای فعالیت های استارتاپی به سطحی کاملا جدید می داند. در حقیقت، به اعتقاد فارست فعالیت های مبتنی بر ارز رمز پایه استارتاپ های جدیدی هستند که مزایای آن ها بیشتر هم هست: شبکه های رمزی غیر متمرکز بوده و سهم ها به سرعت قابل نقد کردن هستند.

فارست می گوید: اکنون مثل زمانی است که من در سال ۱۹۹۰ در سیلیکون ولی بودم و اولین مرورگر اینترنتی جهان را تقریبا پیش از هر فرد دیگری در مقابل خود دیدم. او ادامه می دهد: بلاک چین و ارز های رمز پایه آینده دنیا را به خود اختصاص می دهند.

    نظرات