فضاهای (B&F) از مهمترین عوامل افزایش پاخور و...

فضاهای (B&F) از مهمترین عوامل افزایش پاخور و...

فضاهای (B ;F) از مهمترین عوامل افزایش پاخور و ر هستند

امروزه مراکز تجاری به یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری برای مردم و خانواده ها برای گذراندن اوقات فراغت تبدیل شده اند . فضایی که علوه بر عرضه محصولت و پوشاک و ... سنین مختلف با ایجاد فضاهای تفریحی سعی بر شاد کردن اوقات بازدید کنندگان دارد در این بین فضای B ;F نقش بسزایی در افزایش پاخور مراکز خرید دارندکه در ادامه متن، بیشتر به بررسی اهمیت آن پرداخته ایم

لطفا ضمن معرفی خودتان، رزومه کوتاهی هم از سوابق کاری‌تان ارائه دهید.

سحر محمدی هستم، متولد ۱۳۶۵ و فارغ‌التحصیل رشته برق و مدیریت سیستم بهره‌وری.

با توجه به علاقه شخصی و پیشینه خانوادگی در حوزه F ;B و پس از گذراندن دوره‌های تخصصی در این زمینه شروع به فعالیت کرده و در کنار اساتید آشپزی و رستوران به تجارب خود افزودم. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به رستوران باکس دیباجی، رستوران گیلکی بهزاد، رستوران ایتالیایی، رستوران کنزو، شعبه مرکزی ته‌چین بار، کافه sit ;go نیاوران و ... اشاره کرد.

در این بین با رشد مراکز خرید و پیدایش فودکورت‌ها و همچنین نیاز به کارشناس و متخصص در حوزه F ;B ، در کنار مشاوره و راه اندازی رستوران و کافه، وارد این حوزه شدم. فودکورت‌هایی همچون پالادیوم، کوروش، هروی‌سنتر، آواسنتر، مادر، ترمینال ۲ فرودگاه مهرآباد و میکامال‌کیش از جمله فعالیت‌های درحال انجام یا انجام شده است.

در حال حاضر به مشاوره و راه‌اندازی فضاهای غذایی همچون کافه، رستوران و فودکورت مشغولم و همچنین مشاوره بعد از افتتاحیه در چند مجموعه همچون فودهال پریس‌سنتر، فودکورت فرودگاه مهرآباد و مجموعه آوای خلیج کیش و چند فودهال و مرکز خرید مشغول به‌کار هستم.

شروع فعالیت شما در این صنعت به چه زمانی بازمی‌گردد؟

فعالیت اینجانب در زمینه‌های فوق از سال ۸۹ با مدیریت رستوران باکس‌دیباجی شروع شد و در سال ۹۳ با فعالیت در فودکورت پالادیوم گسترش پیدا کرد که مجموعا ۱۱ سال از حضورم در حوزه F ;B می‌گذرد.

از دیدگاه شما بحران کرونا چه مخاطراتی را برای صنعت F ;b به همراه داشت؟

طی چند سال گذشته به‌دلیل نوسان ارز و افزایش قیمت تجهیزات و مواد اولیه، سرمایه‌گذاری در این حوزه در ایران کاهش یافت و با شیوع کرونا، به منظور حفظ فاصله اجتماعی و پیشگیری از شیوع،فضاهای غذایی جزو مشاغل پر خطر قرار گرفت و کل این صنعت در دنیا را تحت تاثیر قرارداد به‌طوری که فعالیت بسیاری از واحدها برای همیشه تعطیل یا در آستانه تعطیلی قرار گرفتند. و باعث رکود بسیاری از این کسب‌وکارها در این حوزه شد، بطوری‌که پاندمی کرونا طبق آمار رسمی به کاهش ۳۰ تا ۷۰ درصدی فروش و همچنین باعث بیکاری و تعطیلی عده زیادی از افراد مشغول در این صنعت شد.

پیش بینی شما از صنعت F ;b در پسا کرونا چیست؟

با توجه به آسیب‌ها و خسارات وارده، ریسک سرمایه گذاری در این حوزه افزایش یافته است همچنین با توجه به اینکه مراکز غذایی فضای تفریح و سرگرمی در دنیاست، پاندمی کرونا باعث شد افرادی که دانش و تجربه کافی نداشتند از این حوزه خارج شده و فضا برای فعالیت بیشتر و بهتر افراد با تجربه و موفق باز شود و به‌دلیل محدودیت‌های کرونا و پروتکل بهداشتی به‌دنبال خدمات متفاوت و متمایز، وارد مقوله فروش آنلاین و خدمات ویژه شدند که باعث افزایش ۳۰ درصدی فروش آنلاین بودیم. این موارد باعث رشد و ارتقای کیفیت و خدمات بهتر در این حوزه شد و افراد متخصص وارد این صنعت شدند.

لطفا بفرمایید راه‌اندازی فضاهای F ;b خصوصا فودکورت در مراکز تجاری نیازمند رعایت چه استانداردهایی است؟

در همه مراکز خرید به‌دلیل انکر بودن فودکورت که در ایجاد پاخورسریع تاثیر‌گذار است، برای ایجاد مشتری وفادار وحس رضایت، مسلما فضا، کیفیت غذا و سرویس‌دهی بسیار تاثیرگذار است. لذا راه‌اندازی فضاهای F ;B خصوصا در فودکورت‌ها، نیازمند رعایت یک سری اصول است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دسترسی و محل قرارگیری فودکورت در مجتمع

طراحی فضا و چیدمان فضای مناسب جهت نشستن و وقت‌گذرانی مشتریان

تعداد غرفه‌های فودکورت و تنوع غذایی

تاسیسات و سیستم تهویه مطبوع و زیرساخت‌های آن

دسترسی‌های مشتریان و کاربران غذایی(آسانسور حمل بار. شوتینگ زباله، سرویس‌ها  و...)

امورمشتریان و سرویس‌دهی

کیفیت و بهداشت و نظافت فضا

و در مجموع هر آنچه که باعث رفاه بیشتر مشتری و ایجاد حال خوب شود.

تجربه ثابت کرده که هر کاری را با مشاور تخصصی همان صنف انجام دهیم تا بتوانیم یک مجموعه موفق داشته باشیم. نیاز یک مشاور در کنار کارفرما قبل و در هنگام ساخت فضاهای غذایی از هر لحاظ بسیارتاثیرگذارخواهد بود و تمام ارکان مهم از جمله دمای هوا، رنگ، بو، مزه غذاها، تنوع و انتخاب ایده و چیدمان واحدها، استانداردها و زیرساخت‌های ضروری به بهبود روند و رسیدن به نتیجه، بسیار تاثیرگذار خواهد بود

از نظر شما وجود این قبیل فضاها تا چه اندازه می‌تواند موجب افزایش پاخور و رونق‌بخشی به مراکز خرید شود؟

فودکورت مجموعه‌ای از یک تعداد اشکال متفاوت غذایی است که فضایی برای وقت‌گذرانی، تفریح و رفع گرسنگی و حال خوب افراد است. فضاهای غذایی در تمام نقاط دنیا محل تفریح و وقت‌گذرانی است. لذا وجود فضاهای F ;B یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش سریع پاخور و رونق‌بخشی در مراکز خرید است که مسلما با شیوع کرونا و بسته شدن فضاهای غذایی، شاهد تاثیر مستقیم آن بر روحیه بد مردم و کاهش پاخور در مراکز خرید بودیم

لطفا بفرمایید بخش F ;b مراکز خرید از چه لحاظ حائز اهمیت هستند؟

فضاهای F ;B تاثیر بسزایی در رونق‌بخشی و پاخور مراکز خرید دارند به همین جهت وجود یک فودکورت خوب با کیفیت و سرویس‌دهی مناسب باعث ایجاد مشتری وفادار شده و مستقیما بر پاخور مرکز تجاری تاثیرگذار خواهد بود.

از نظر شما برای طراحی فضاهای F ;b چه المان‌هایی باید مدنظر قرار گیرد؟

برای طراحی فضاهای غذایی باید به ریز تمامی جزئیات و نکات توجه کرد که در این بحث نمی‌گنجد ولی به طور مختصرمسلما طراحی داخلی فضای سبز و مبلمان و نورپردازی در نگاه اول تاثیر بسزایی دارد و در ذهن افراد ثبت خواهد شد. و پس از آن کیفیت و تنوع غذایی و سرویس‌دهی و خدمات نقش مهمی خواهد داشت.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات