تلفیق مهندسی و معماری داخلی عنصری مهم در...

تلفیق مهندسی و معماری داخلی عنصری مهم در...

تلفیق مهندسی و معماری داخلی عنصری مهم در طراحی مراکز خرید

مجتمع تجاری فرهنگی، ورزشی و تفریحی «لوتوس مال» در زمینی به مساحت  بیش از ۱۳ هزار مترمربع و زیر بنای کل در ۱۳ طبقه ساخته شده است. این مجموعه که با بهره‌گیری از سازه‌های عظیم فلزی و بتنی و طراحی مدرن و امکاناتی کم‌نظیر در بازار دوم نازی‌آباد احداث شده و در ردیف بزرگ‌ترین مال‌های کشور طبقه‌بندی می‌شود. در این شماره رهام پرویز به عنوان..... این مجموعه با ماهنامه تجارت طلایی گفت‌وگویی را داشته که در ادامه می‌آید.

شما سابقه همکاری با کدام پروژه‌ها را در کارنامه دارید؟

از سال ۸۲ به عنوان مهندس کارگاه در پروژه ساختمانی نور با زیربنای ۷۰ هزارمترمربع و مجتمع تجاری الغدیر به متراژ ۲۲ هزار مترمربع شروع به کار کردم. بعد از خاتمه این پروژه ها در سال ۸۶ به عنوان سرپرست کارگاه ساختمان مرکزی منطقه ۱۶ منصوب شدم که ساختمان نیمه‌کاره‌ای بود و با توجه به فرصت ۸ ماهه‌ای که برای اتمام پروژه وجود داشت، در عرض ۴ ماه، آماده بهره‌برداری شد. بعد از پروژه شهرداری مجتمع تجاری مهتاب با متراژ ۴۴ هزار مترمربع و در نهایت در پروژه اخیر ( لوتوس مال ) به عنوان طراح و مدیر پروژه و طراح با متراژ ۱۲۸ هزار مترمربع و افتخار مشاور طراح چهار مجموعه سینمایی در شهرهای سمنان، قزوین، بروجرد و تهران را دارم.

با توجه به اینکه مجتمع تجاری لوتوس مال جزو بزرگ‌ترین مال‌های کشور است، توضیحات بیشتری در خصوص این پروژه ارائه نمایید.

«لوتوس مال» با زیربنای ۱۲۸ هزار مترمربع در منطقه ۱۶ تهران (بازار دوم) در ۱۳ طبقه، شامل یک طبقه تاسیسات، فروشگاه زنجیره‌ای با سطح فروش، پارکینگ و انبار ۱۱۳۰۰ مترمربعی، سه طبقه تجاری با ۵۸۰ واحد، بزرگ‌ترین پردیس سینمایی کشور با تعداد ۱۴سالن، ۱۵غرفه فودکورت و روف‌گاردن، شهربازی با وسعت ۱۲۰۰ مترمربع، سالن ورزشی با متراژ ۱۸۰۰ مترمربع شامل استخر، باشگاه بدنسازی و حمام ترکی در طبقه سوم و ۶ طبقه پارکینگ با ظرفیت ۱۸۰۰ واحد در زمینی به مساحت ۱۳۶۰۰ مترمربع و سطح اشغال ۸۰ درصد از سال ۹۱ شروع به ساخت شد.

شما هم طراح و هم مجری پروژه بوده‌اید؟

بله.

دیدگاه شما نسبت به ساختمان‌های تجاری به عنوان طراح به چه صورت است؟

با توجه به ساختار مجموعه‌های تجاری که دارای هزینه‌های فراوان از جمله خرید زمین، عوارض و ... است، در طراحی مال‌ها نمی‌توان صرفا به هنر معماری تاکید داشت و بیشتر به ترکیبی از مهندسی و معماری داخلی نیاز است

وجود کاربری‌ها و نیازهای متفاوت، مسیر طراحی را به سمت سیرکولاسیون صحیح و همتراز کردن ارزش مکانی ضا ها سوق می‌دهد که در طراحی مجموعه لوتوس مال هم  سعی برآن شد که با چیدمان صحیح کاربری‌ها در طبقات به اصطلاح پاخور، تمام طبقات از یک ارزش همسان برخوردار باشد و مراجعه‌کنندگان به مجتمع شاهد شفافیت در مسیریابی و دسترسی به فضاهای مورد علاقه خود باشند.

با توجه به سابقه اجرا در پروژه‌های قبلی، آیا این تجربه در روند طراحی لوتوس مال تاثیرگذار بوده است؟

مسلما تاثیرگذار بوده. در پروژه‌های قبلی شاهد مراحل فروش و واگذاری و بهره‌برداری پروژه‌ها بوده‌ام و از نزدیک با نیازهای بهره‌برداران و کاستی‌های موجود در پروژه که گاها منجر به بازنگری، طراحی و ساخت مجدد آیتم‌ها می‌شد، بوده‌ام و در لوتوس مال این امر تقریبا به صفر رسیده بود و خوشحال از این هستم که بهره‌برداران صرفا به طراحی داخلی واحد خود مشغول هستند و تناقضی با زیرساخت‌های مجتمع وجود ندارد.

شنیده‌ها حاکی از بهبود روش‌ها و کاهش هزینه‌های اخت این پروژه است. در این خصوص چه ایده و روش‌هایی را به کار برده‌اید؟

واقعیت این است که چندعامل در این خصوص تاثیرگذار بوده است:

  • داشتن تجهیزات کامل ماشین‌آلات
  • عدم برون‌سپاری آیتم‌های اصلی پروژه و استفاده از نیروهای متخصص و نظارت مستمر بر عملیات اخت از جمله در اجرای اسکلت، نما و تاسیسات و ....
  • داشتن طرح‌های تاسیساتی بدون پیچیدگی اجرا و شفاف
  • داشتن طرح سازه‌ای تیپ و یکپارچه
  • مهندسی معکوس کردن تجهیزات نصب و ساخت آن‌ها درون کارگاه
  • استفاده مجدد از مصالح پرت پروژه ازجمله چوب و ... در مراحل ساخت
  • و...

چشم‌انداز کلی لوتوس مال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

واقعیت این است که متاسفانه، اتمام پروژه همزمان شد با پیدایش بیماری کووید ۱۹ و نیز نداشتن تجربه کافی در مدیریت بهره‌برداری در ابتدای راه‌اندازی، باعث بروز مشکلاتی شد که خوشبختانه با تغییر رویکردها و ساختار مدیریتی مجتمع، این اشکالات در حال مرتفع شدن و بهبود هستند. من فکر می‌کنم وجود فضاهای تفریحی به همراه حضور بزرگان این صنوف ازجمله بهره‌برداران سینما، مکان ورزشی، شعربازی، غرفه‌های غذایی و مجموعه عظیم رفاه و نبود مجموعه‌ای مشابه لوتوس مال در مناطق جنوبی تهران کمک شایانی در پیشرفت مجموعه خواهد داشت و چشم‌اندازی روشن را برای این مجتمع تجاری انتظار دارم.

و سخن آخر؟

ساخت این مجموعه مسلما به‌تنهایی امکان‌پذیر نبود؛ از کارفرمای محترم لوتوس مال و تمامی همکاران و کارگران زحمتکش پروژه نهایت سپاس و قدردانی را دارم.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات