چهار توهم علاقه مندان به راهاندازی استارتاپ
اگرچه بسیاري از کارآفرینان شانس خود را از طریق اینترنت امتحان کردهاند و وارد این حوزه شدهاند، اما نکته مهم این است که تأسیس یک فروشگاه اینترنتی لزوماً تضمینی براي موفقیت نیست. تعداد زیادي از علاقهمندان به راهاندازی استارتاپ بدون آمادگی وارد دنیاي استارتاپ ها شده اند و دریافتهاند که از راهاندازي یک وبسایت تا سرازیر شدن سفارشها راهی بسیار طولانی را در پیش دارند. مواظب باشید به یکی از قربانیان توهمات زیر در زمینه کسبوکار اینترنتی و استارتاپ ها تبدیل نشوید:
اکوسیستم – اگرچه بسیاري از کارآفرینان شانس خود را از طریق اینترنت امتحان کردهاند و وارد این حوزه شدهاند، اما نکته مهم این است که تأسیس یک فروشگاه اینترنتی لزوماً تضمینی براي موفقیت نیست. تعداد زیادي از علاقهمندان به راهاندازی استارتاپ بدون آمادگی وارد دنیاي استارتاپها شدهاند و دریافتهاند که از راهاندازي یک وبسایت تا سرازیر شدن سفارشها راهی بسیار طولانی را در پیش دارند. مواظب باشید به یکی از قربانیان توهمات زیر درزمینۀ کسبوکار اینترنتی و استارتاپ ها تبدیل نشوید:
توهم ۱: راهاندازي کسبوکار در اینترنت آسان و ارزان است
یکی از سوءتعبیرهاي رایج این است که راهاندازي یک وبسایت براي کسبوکار اینترنتی کاري آسان و کمهزینه است؛ اما این نکته را باید بدانید ایجاد یک وبسایت مؤثر، میتواند یک پروژه گران و زمانبر باشد. خبر خوب این است که راهاندازی کسبوکار اینترنتی روزبهروز سادهتر و ارزانتر میشود. بسیاري از شرکتها وب سایتهای خود را به صورتی ایجاد میکنند که اطلاعات محصول در آنها درجشده و در کنار آن، چند عکس، قیمتها، شماره تلفن و شبکههای اجتماعی قرار میگیرد. اگرچه این سایتهای ساده فاقد ظرفیت کافی براي تجارت الکترونیکی حقیقی هستند ولی روشی را در اختیار شرکت قرار میدهد تا هم به مشتریان جدید و هم به مشتریان فعلی دسترسی یابند.
در حقیقت، بسیاري از مؤسسات کوچک بخش اعظم یا تمام فعالیتهای مربوط به انجام فعالیتهای اینترنتی خود را به شرکتهای متخصص درزمینۀ خدمات اینترنتی میسپارند. این شرکتها مایل به تمرکز بر قابلیتهای اصلی خود یعنی طراحی محصول، بازاریابی، توسعۀ مارک تجاري، تولید و نظایر اینها بوده و فرآیندهای طراحی سایت و سئو را به شرکتهای متخصص در این حوزه میسپارند.
توهم ۲: با راهاندازي سایت، مشتریان بهسوی ما هجوم خواهند آورد
بعضی از علاقهمندان به راهاندازی استارتاپ تصور میکنند که با راهاندازي وبسایت، هزینههایشان به پایان میرسد. این امر درست نیست! نمیتوان بدون پشتیبانی درست و توسعه وبسایت، جذب و نگهداشت کافی مشتریان را براي استفاده از ارزش پیشنهادی ایجاد نمود. امروزه بیش از چهار میلیارد صفحۀ اینترنتی در دنیا وجود دارد که روزبهروز نیز در حال افزایش است، بدون شک در این آشفتهبازار، جلبتوجه مشتریان نسبت به یک سایت، کاري بس مشکل است. حتی ثبت سایت نزد موتورهاي جستجوي نمیتواند تضمینی براي یافتن سایت شما توسط مشتریانی باشد که در اینترنت جستجو میکنند. درست همانند فروشگاههای خردهفروشی سنتی که به دنبال جذب مشتریان هستند، شرکتهای مجازي نیز دریافتهاند که جذب کاربر و مشتری کافی به یک وبسایت مستلزم برنامههاي ترویج، توسعه و بازاریابی دیجیتال مناسب بوده و باید فعالیتهای زیادي را در این زمینه انجام دهند! عدم انجام فعالیتهای پشتیبانی کافی براي راهاندازي یک وبسایت و ناکامی در هدایت مشتریان به آن، همانند راهاندازي یک فروشگاه در یک خیابان فرعی است چراکه هیچکس از حضور شما آگاه نیست!
توهم ۳: استراتژي؟ من براي فروش از طریق اینترنت نیازمند استراتژي نیستم! فقط به من یک وبسایت بدهید و بقیۀ کارها خودبهخود درست خواهد شد.ایجاد یک کسبوکار اینترنتی موفق تفاوتی با یک کسبوکار موفق سنتی نداشته و نیازمند یک استراتژي کاملاً حسابشده است. ایجاد این استراتژي بدان معناست که راهاندازان استارتاپ ابتدا باید تعریف روشنی از مخاطبین هدف شرکت ارائه داده و درك عمیقی از ویژگیها، نیازها، خواستهها و علایق مشتریان داشته باشند. یک وبسایت موفق باید براي مشتریان موردنظر جذابیت داشته باشد تا بتواند همانند طراحی و دکوراسیون یک فروشگاه سنتی ترافیک مشتریان را به خود جلب کند. اگر قرار است یک وبسایت مبناي یک کسبوکار موفق باشد، راهاندازان استارتاپ باید با در نظر داشتن مخاطبین هدف خود و شناسایی نیازهای بازار آنها ایجاد کند.
توهم ۴: دیگر براي ورود به اینترنت خیلی دیر شده است
یکی از اشتباهات رایج، خصوصاً بین علاقهمندان به استارتاپ این است که احساس میکنند اگر تاکنون وارد اینترنت نشدهاند یک فرصت طلایی را ازدستدادهاند؛ اما استارتاپ و کسبوکارهای اینترنتی در ایران هنوز در دوران طفولیت خود است. شرکتها هنوز در حال مشخص کردن نحوه موفقیت خود در اینترنت بوده و میآموزند که کدامیک از تکنیکها کارایی داشته و کدامیک ندارند. به ازاي هر سایت فعال، سه سایت دیگر نیز وجود دارد که با شکست مواجه شدهاند. فرصتهای کسبوکار زیادي وجود دارد که اگر تیمهای استارتاپی از بینش و درك کافی براي یافتن این فرصتها برخوردار باشند و بهاندازه کافی قوی و حرفهای باشند موفق به جذب مشتری و سرمایهگذاري میشوند.
سرعت یکی از واقعیتهای استارتاپ است. درسی که از اینترنت میآموزیم این نیست که بزرگتر چگونه کوچکتر را میخورد بلکه سریعتر چگونه کندتر را میبلعد.
پذیرش این توهم غالباً سبب میشود که تیمهای استارتاپی، هنگام اتخاذ تصمیم نهایی براي ورود به عرصۀ اینترنت، مرتکب یک اشتباه بنیادي شوند:
آنها اعتقاد دارند که قبل از راه اندازي سایت باید آن را بهصورت تمام و کمال طراحی کنند. شرکتهای کمی وجود دارند که در اولین مرتبه سایت مناسبی را راه اندازي کرده باشند. در حقیقت، بسیاري از سایت ها و استارتاپ های موفق مرتباً در حال تغییر بوده، موارد ناکارآمد را حذف کرده و ویژگی هاي جدیدي را بدان می افزایند. وبسایتهای موفق درست همانند یک باغ گل هستند که دائماً در حال رشد و بهبود بوده و درعینحال مبادرت به انجام تغییراتی براي انعکاس وضعیت جوی هر فصل می نمایند. ایجادکنندگان این سایتها نگرانی کمی درباره ایجاد سایت ایده آل در همان بدو انجام کاردارند. سپس آن را بهصورت اینترنتی راه اندازي نموده، اشکالات آن را برطرف کرده، آن را تغییر داده و متناسب با تقاضاهاي در حال تغییر مشتریان آن را بهروز میکنند. همانطور که متدولوژی استارتاپ ناب فرآیند بساز، بسنج، بیاموز و بچرخ است و بهنوعی تأخیر بزرگترین دشمن است که اگر دیر بجنبید، شخص دیگري این کار را انجام خواهد داد.
نظرات