یک بانوی ایرانی، صنعت نوشیدنی بریتانیا را...

یک بانوی ایرانی، صنعت نوشیدنی بریتانیا را...

یک بانوی ایرانی، صنعت نوشیدنی بریتانیا را متحول کرد

درخشش در ابعاد بین‌المللی

در بین ایرانی‌های تاثیرگذار در صنعت غذا و نوشیدنی دنیا، یک نام درخشان حداقل برای مردم داخل کشورمان کم‌تر شناخته شده است.

سحرهاشمی، بنیان‌گذار کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای «کافی ریپابلیک» و برند شکلات و شیرینی بدون شکر با نام «اسکینی کندی» در انگلیس، یکی از زنان موفق در عرصه تجارت است. ثروت او حدود ۳۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود .

این کارآفرین برجسته، اکنون حدود ۱۱۰ شعبه از این کافی‌شاپ‌ها در بریتانیا تاسیس کرده و در سال ۲۰۰۵  برند «اسکینی کندی» را با تولید شیرینی‌های بدون قند بنیان نهاد. او در سال ۲۰۰۷، سهام برندش را به شیرینی‌فروشی «گلیستن» فروخت . سحر هاشمی همچنین تا به حال چند کتاب پرفروش در زمینه کاری خود نوشته است. او در سال ۲۰۱۱، به انجمن کارآفرینان بریتانیا دعوت شد تا در مورد تدابیر کارآفرینی به دولت پیشنهاداتی را بدهد. در ژوئن سال ۲۰۱۲ هم عالی‌ترین رتبه امپراتوری بریتانیا برای خدمت‌رسانی به اقتصاد و خیریه‌های کشور به خانم هاشمی اعطا شد

روزهای عجیب

این بانوی کارآفرین پس از فارغ‌التحصیلی توانست به‌عنوان وکیل مشغول به کار شود. هاشمی ناگهان در سال۱۳۷۳خورشیدی پدرش را از دست داد؛ اتفاقی که شروع روزهای مهم در زندگی او بود . پس‌ از این اتفاق، سحر هاشمی تصمیم گرفت مدتی به آرژانتین سفر کند. او در این سفر قصد داشت ضمن فراگیری زبان اسپانیایی، در آرژانتین به کار هم بپردازد . او پس از مدتی حضور در آرژانتین به انگلیس بازگشت و مدتی به دنبال کار بود. این بانوی موفق در خلال تلاش برای پیدا کردن کار مناسب، برای دیدار با برادرش عازم نیویورک شد. در نیویورک اتفاقی جالب برای هاشمی رخ داد؛ اتفاقی که مسیر زندگی‌اش را دستخوش تغییر اساسی کرد . سحر هاشمی روزی با برادرش در کافی‌شاپ نشسته بود و انتظار آماده شدن قهوه خود را می‌کشید. کوکی‌ها قبل از قهوه روی میز چیده شدند و بوی قهوه سراسر کافی‌شاپ را پر کرده بود؛ در همین حین سوالی ذهنش را مشغول کرد: چرا چنین بوی قهوه‌ای در کافی‌شاپ‌های انگلیس نمی‌پیچد؟ پاسخ این سوال ایده تاسیس یک کافی‌شاپ در انگلیس بود که ذهن این بانوی خلاق را درگیر خود کرد .

بازگشت به انگلیس

او به انگلیس بازگشت و در کتابخانه‌های لندن ساعت‌ها به مطالعه پرداخت تا بیاموزد چگونه می‌توان یک کسب‌وکار جدید را راه‌اندازی کرد. هاشمی با جست‌وجو در کافه‌های انگلیس متوجه شد کیفیت قهوه‌‌ای را که در کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های این کشور سرو می‌شود، چندان مطلوب نیست. او متوجه موضوع جالب دیگری هم شد؛ با وجود کیفیت نه‌چندان مناسب قهو‌ه‌های انگلیسی، مردم این کشور تمایل رو به رشدی به مصرف قهوه داشتند و به‌ تدریج قهوه را جایگزین چای می‌کردند . پس‌ از این تحقیقات، او بیش‌ازپیش مطمئن شد می‌تواند با راه‌اندازی کافی‌شاپ، موفقیت‌های چشمگیری به‌دست آورد. این بانوی سختکوش به سراغ نهادها و موسسات مختلف رفت تا بودجه لازم برای اجرای ایده خود را پیدا کند . هاشمی در نهایت سال ۱۹۹۵، به کمک وزارت صنعت و تجارت انگلیس کافی‌شاپ خود را در لندن راه‌اندازی کرد. او نام این کافی‌شاپ را «کافه ریپابلیک» گذاشت . هاشمی که در تاسیس این کافی‌شاپ از برادرش هم کمک گرفته بود، توانست «کافه ریپابلیک» را تبدیل به یکی از معروف‌ترین برندهای کافی‌شاپ‌های انگلیس با ۱۲۹ شعبه و ۳۰ میلیون پوند درآمد سالانه کند .

تولید شیرینی‌های بدون قند

سحر هاشمی در سال ۲۰۰۵ برند «اسکینی کندی»را با تولید شیرینی‌های بدون قند بنیان گذاشت تا مجموعه‌ای از محصولات شیرینی بدون شکر و شکلات کم‌چرب را تولید کند . او ۲ سال بعد یعنی سال ۲۰۰۷ نیمی از سهام این برند را به شرکت تولید شیرینی «گلیستون» فروخت . هاشمی در سال ۲۰۱۰، اولین کتاب خودش به نام «روشن ‌شده» را به چاپ رساند. او در این کتاب ۸ عادتی که می‌تواند رفتار کارمندان را به سمت کارآفرینی سوق دهد، تشریح کرده است. این کتاب بر اساس تجربه او در تبدیل کردن یک شرکت تازه تاسیس کوچک به یک شرکت بزرگ نوشته شده است . سحر هاشمی هم‌اکنون به‌عنوان سخنران در بسیاری از گردهمایی‌های اقتصادی شرکت می‌کند. این کارآفرین ایرانی یکی از سخنرانان اصلی در نشست‌های مربوط به زنان و موسسه «وال‌استریت ژورنال» است . هاشمی در اجلاس جهانی IAA و کنگره جهانی کارآفرینی که در مالزی برگزار شد به‌عنوان یکی از سخنرانان حضور داشت و به تشریح دیدگاه‌هایش پرداخت .

یک نمونه موفق

هاشمی نمونه‌ای از یک زن ایرانی است که از کسب‌وکار در حوزه فروش و ساخت قهوه، به یکی از بزرگ‌ترین کارآفرینان بریتانیا در صنعت شیرینی‌سازی تبدیل شد. او کسب‌وکار بسیار موفقی دارد و چندین کتاب منتشر کرده است. هاشمی در حال حاضر تمرکز خود را روی آموزش روش های کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکار تازه به کارآموزان قرار داده است . روزنامه «دیلی تلگراف» با اشاره به زندگی این زن موفق کارآفرین در بریتانیا نوشت:«او به دلیل راه‌اندازی و ایجاد فروشگاه زنجیره‌ای «کافی ریپابلیک چین» که فروشگاه‌های فروش قهوه هستند، معروف شد. این بانوی ایرانی علاوه بر کارآفرینی، مشاور بازرگانی معروفی محسوب می‌شود و به همراه برادرش «بابی» کسب‌وکار خود را در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱ میلادی توسعه داد و بیش از۱۰۰ فروشگاه تاسیس کرد. کسب‌وکار این خواهر و برادر ایرانی سالانه ۳۰ میلیون پوند گردش مالی دارد.

این روزنامه بریتانیایی در ادامه اشاره کرد؛ هاشمی در سال ۲۰۰۵ میلادی پس از خروج از «کافی ریپابلیک» شرکتی را تحت عنوان «اسکینی کندی» تاسیس کرد که مجموعه‌ای محصولات شیرینی بدون شکر و شکلات کم چرب را تولید می‌کند . هاشمی در سال ۲۰۰۳ میلادی کتابی منتشر کرد و در آن نوشت که هر کسی می تواند به یک کارآفرین موفق تبدیل شود. او اعتقاد دارد برای بقا در کسب‌وکار باید همیشه خلاقیت و نوآوری را در دستور کار قرار داد . «دیلی تلگراف» در پایان اشاره کرد؛ هاشمی در حال حاضر برای آموزش عادات کارآفرینی در کسب‌وکارهای بزرگ و ابداع نوآوری‌های بیش‌تر، فعالیت می‌کند. او در سال ۲۰۱۲ میلادی به دلیل ارائه خدمات به اقتصاد بریتانیا، برنده جایزه بهترین کارآفرین این کشور شد.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات