۱۰ تکتیک بازاریابی ۳۶۰ درجه شبکه های اجتماعی
معنای بازاریابی ۳۶۰ درجه شبکه های اجتماعی
چگونه می توان بازاریابی ۳۶۰ درجه رسانه های اجتماعی را در مشاغل خود ادغام کرد؟
امروزه همه ما با شبکههای اجتماعی مختلف آشنا هستیم و حتی برخی از بخشهای زندگیمان نیز به وجود آنها گره خورده است. از اینستاگرام و توئیتر و واتساپ گرفته تا کلاب هاوس و تلگرام و پینترست که هر کدام به نحوی در زندگی دیجیتال امروزی تاثیرگذارند؛ اما آیا تاکنون به این موضوع فکر کردهاید که اگر از قدرت این شبکهها در جهت توسعه کسبوکارتان استفاده کنید، چه میشود؟ اینکه چگونه میتوان از رسانههای اجتماعی در سراسر تجارت خود استفاده کرد؟
در جواب به این پرسشها باید با راهکارهای تاثیرگذاری شبکههای اجتماعی در روند کسب و کار آشنا شد. یکی از این راهها، بازاریابی ۳۶۰درجه در شبکه های اجتماعی است. درواقع برای برنامهریزی فعالیتهای رسانه های اجتماعی برای برندها و محصولات خود به عنوان یک مجموعه، به یک رویکرد بازاریابی ۳۶۰ درجه نیاز دارید. این نوع بازاریابی به شما این امکان را میدهد که بدون سرمایهگذاری در منابع کمیاب، از رسانه های اجتماعی برای دستیابی به نتایج بهتر در سراسر کسب و کارتان استفاده کنید؛
اما قبل از آن باید به این پرسش پاسخ دهیم که بازاریابی ۳۶۰ درجه چیست؟ چگونه میتوان یک کمپین ۳۶۰درجه موفق برای شبکه های اجتماعی ایجاد کرد؟ ما در ادامه به توضیح کامل بازاریابی ۳۶۰ درجه در رسانه های اجتماعی میپردازیم و به شما ۱۰ تاکتیک اجرای موفق کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه در شبکه های اجتماعی را معرفی میکنیم تا راه رسیدن به موفقیت را برای شما هموارتر کنیم. پس تا انتهای نوشته همراه ما باشید.
بازاریابی ۳۶۰ درجه شبکه های اجتماعی یک رویکرد جامع برای رسانه های اجتماعی است که در آن مخاطبان هدف شما در مرکز تلاشهای شما قرار میگیرند و با بمباران محتوایی برند شما در رسانه های اجتماعی مختلف احاطه میشوند. درواقع در بازاریابی ۳۶۰درجه هدف همافزایی در پیامرسانی است و سعی میشود با ارتباط برقرارکردن با مخاطب از بسترهای مختلف، پیام مدنظر برند در ذهن مخاطب ماندگارتر شود.
هدف این است که از قدرت رسانههای اجتماعی در سراسر تجارت خود استفاده کرده و تلاشهای مازاد را حذف کنید. چراکه هر تلاش به طور مناسب برای یک پلتفرم خاص در نظر گرفته میشود تا میزان نتیجه مثبت حاصلشده را حداکثر کرده و کار مازاد را کاهش دهد . اکنون اگر میخواهید یک نمونه عالی از بازاریابی ۳۶۰ درجه در رسانه های اجتماعی را عملی کنید، باید با یک تجزیه و تحلیل ۱۰نکتهای در رسانه های اجتماعی آشنا شوید. پس با ما در ادامه نوشته همراه باشید .
برای اجرای بازاریابی ۳۶۰ درجه عالی در رسانه های اجتماعیتان، باید این موضوع را بدانید که درک مخاطبان هدف شما و ارائه اطلاعاتی که آنها به طور فعال در یک زمینه خاص بهدنبالش هستند، قلب بازاریابی شماست. درواقع کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه باید کل چرخه خرید، از کشف محصول و برند تا خرید و تکرار خرید مشتری را پوشش دهد. برای درک بهتر این موضوع سراغ تاکتیکهای اجرای کمپین ۳۶۰ درجه برویم.
ابتدا باید بازاریابی و ارتباطات شرکتی خود را مجدداً بهصورت اطلاعات مفیدی که برای مصرف رسانههای اجتماعی قالببندی و بهینهسازی شدهاند، تصور کنید . بعد از آن سعی کنید اطلاعات مفیدی را که مشتریان بالقوه و مشتریان شما به دنبال آن هستند را ارائه دهید. یعنی ضمن ارائه اطلاعات مدنظرتان در هر ۵ قالب اصلی محتوایی، هر قطعه از محتوا را نیز مجدداً قالببندی کنید تا خیالتان از بابت درخشش متنی قسمت مدنظرتان روی هر پلتفرم راحت باشد .
در حالی که بازاریابی محتوایی دست اول و شگفتانگیز در جذب مخاطبان بسیار مهم است؛ اما بدون توزیع قوی بیفایده است. دو تن از کارشناسان موفق حوزه شبکههای اجتماعی یعنی درک هالپرن و پگ فیتزپاتریک درباره تبلیغات بازاریابی اینچنین میگویند:
شما باید حداقل نیمی از زمان خود را صرف تبلیغ کار عالی خود کنید؛ وگرنه محکوم به کم کاری هستید .
- هر بخش از محتوا را برای جذب بیشترین مخاطب بالقوه در هر پلتفرم رسانه های اجتماعی را تغییر دهید؛
- در صورت لزوم تعداد رسانه های اجتماعی را بیشتر کنید و مدت زمان حضور در هر یک را نیز افزایش دهید؛
- اگر اطلاعات مدنظر شما طولانی است، بهتر است آن را به بخشهای کوچکتر خرد کنید تا درک مووضع و به دنبال آن ماندگاری پیام شما برای مخاطب بهتر و راحتتر شود. به عنوان مثال با نقطه بولتها هر بخش جدید را شروع کنید؛
- سعی کنید به ابتدا و انتهای هر متن چند نمونه از پرکاربردترین ابزارهای اشتراک گذاری اجتماعی را اضافه کنید تا مخاطبان به تعامل با شما ترغیب شوند. میتوانید برای گسترش دسترسی از ابزارهای مفیدی مانند ClickToTweet ، PinThis و Buffer استفاده کنید؛
- موانع را برای اشتراک گذاری بردارید. سعی کنید بازدیدکنندگان را مجبور به ثبت نام یا وادار به فکر نکنید . این موضوع سبب گمراه یا خستهشدن مخاطب میشود؛
- از انواع قالبها و پلتفرمهای مختلف رسانهای مانند عکس، فیلم و صدا استفاده کنید تا مخاطب جذب محتوا و محصول شما شود.
در صورت لزوم میتوانید تیم خدمات مشتری خود را در بخش رسانه های اجتماعی نیز مشارکت دهید. فقط به خاطر داشته باشید که اگر یک کارمند در تعاملات تلفنی خوب است، لزوماً به این معنی نیست که در رسانههای اجتماعی نیز خوب عمل میکند .
- سوالات متداول مشتریان را ایجاد کنید و به آنها پاسخ دهید. (این یکی از ۵ نوع محتوای اساسی است که مشتریان در جستجوی آن هستند.)؛
- شماره تلفنها، آدرسها و فرمهای ایمیل را در همه شبکههای اجتماعی خود که در آنها حضور دارید، ارائه دهید تا بازدیدکنندگان بتوانند از راههای دیگری به جز شبکههای اجتماعی با شما در تماس باشند و از خدمات شما استفاده کنند. علاوه بر این، حتماً از این موضوع اطمینان حاصل کنید که درخواستهای مشتریان به سرعت رسیدگی شوند؛
- مشکلاتی که با مشتریانتان ایجاد میشود یا رقبا با مشتریانشان در رسانه های اجتماعی دارند را زیر نظر بگیرید؛
- در صورت لزوم میتوانید از ارسال پیامهای کلی که جنبه اطلاعرسانی دارند استفاده کنید. این امر زمانی بهدرد میخورد که تاخیری در برنامهریزی شما بهوجود آمده باشد.
به همه کارکنان خود اجازه دهید در فعالیتهای رسانههای اجتماعی شرکت کنند. البته قبل از شروع به مشارکت، باید مجموعه ای از دستورالعملهای مربوط به رسانههای اجتماعی را تنظیم کنید که در آن مشخص شود افراد میتوانند چه مواردی را به عنوان کارمند و به عنوان یک فرد بیان کنند
.
- تعریف کنید چگونه افرادی که وظیفه نمایندگی شرکت شما در رسانه های اجتماعی را بر عهده دارند میتوانند از هویت شخصی خود و همچنین از هویت شرکتی در این حوزه استفاده کنند. قطعاً شما قصد ندارید که آنها بهطور تمام و کمال گوش به فرمان شما باشند؛ اما برای برقراری نظم و جلوگیری از پیشآمدهای برنامهریزینشده باید نظرات و اقدامات ایدهپردازان و اجراکنندگان کمپینهای بازاریابی ۳۶۰درجه در شبکه های اجتماعی در چارچوب مشخصشدهای قرار گیرد؛
- برای اطمینان از ثبات در شبکه های اجتماعی خود، میتوانید سراغ ارائه آموزش رسانه های اجتماعی بروید؛
-
برای داشتن تعاملی مثبت در رسانههای اجتماعی، با کارکنان رابطهای نزدیک برقرار کنید تا بتوانید استعدادها و عملکرد آنها را بشناسید یا به آنها پاداش دهید
.
از رسانه های اجتماعی برای گسترش حضور شرکتی خود در کنفرانسها و رویدادهای زنده و همچنین جلسات فروش و فعالیت در فروشگاه استفاده کنید .
- برای افزایش دسترسی مخاطبان به کسب و کارتان، ارائههای شرکتی را در قالب SlideShare به اشتراک بگذارید؛
- ویدیوی رویدادها و کنفرانسهای زنده را به صفحات YouTube و وبلاگ خود اضافه کنید؛
- از توییتهای زنده و کنفرانسهای وبلاگی و سایر رویدادهای از این قبیل قافل نشوید. چراکه گزینهای عالی برای صدای برند شما به حساب میآیند و میتوانید به بخشی از مکالمات مستقیم با مشتریان اضافه کنید. این فعالیت را به رسانه های اجتماعی، بازاریابی و کارکنان ارتباطات خود محدود نکنید؛
- یک بخشجذاب ایجاد کنید تا مشتریان بتوانند عکسهای سرگرمکننده بگیرند و به اشتراک بگذارند. حتی یک تابلو اعلانات قدیمی نیز میتواند برای این کار خوب باشد؛
- میتوانید در فروشگاه و شبکههای اجتماعیتان یک گزینه با عنوان «مشتری برتر ماه» ایجاد کنید و در آن جا فردی که بیشترین تعامل یا خرید از برند شما در ماه گذشته داشته است را معرفی کنید .
با توجه به افزایش روزافزون بهرهوری منابع انسانی در رسانه های اجتماعی، دیگر زمان آن فرا رسیده است که چشمبندهای خود را کنار بگذارید و با دیدی جدید به این موضوع نگاه کنید. به یاد داشته باشید که بهترین و کارآمدترین افراد روزی در قلب همین منابع انسانی رسانه های اجتماعی یک شرکت قرار داشتند .
- اگر بهدنبال نیروی کار هستید، میتوانید فرصتهای شغلی را برای مخاطبانتان ارسال کنید. (اگرچه LinkedIn یک راه عالی برای هدفگیری نامزدهای احتمالی به صورت مقرونبهصرفه است.)
- میتوانید در LinkedIn یک انجمن فارغ التحصیلان مربوط به حوزه مدنظرتان ایجاد کنید تا از منابع شغلی جدید و بهروز آگاه شوید. این روشی است که سالهاست درشرکتهای مشاوره تجاری انجام میشود؛
- کسب و کار خود را در موقعیتی قرار دهید که افراد مایل به کار و تجارت در آن باشند. فعالیت خود را به LinkedIn محدود نکنید. شما میتوانید کارکنان خود را در صفحات فیس بوک، اینستاگرام، Pinterest و Google+ هم بیابید؛
- در صورت لزوم محتوای متعلق به سازمانتان را با اضافهکردن مطالب جدید بهروزرسانی کنید. همچنین میتوانید اطلاعات و مطالب سرگرمکننده را به وبلاگ و سایر حضورهای اجتماعیتان بیفزایید .
فرآیندی را برای جمعآوری اطلاعات و بینش درباره برند، محصولات و مشتریان خود تنظیم کنید
.
- به مشتریان کنونی و احتمالیتان گوش دهید و با آنها مشارکت کنید تا بفهمند در شرکت شما به دنبال چه چیزی هستند. American Express یکی از اولین شرکتهایی بود که این کار را انجام داد. این امر نه تنها اطلاعاتی را که ممکن است انتظارش را نداشته باشید یا به دنبال آن هستید را به شما نشان میدهد، بلکه باعث کاهش هزینههای تحقیقات بازار شما نیز میشود؛
- برای جمعآوری اطلاعات مفید، میتوانید سوالاتی مربوط به محصول و خدماتتان را به کاربران و مشتریان ارائه دهید. ممکن است برای تحقق این امر، لازم باشد که کارکنان شما از محدوده راحتی خود خارج شوند؛
- یک جعبه پیشنهاد به رسانه های اجتماعی خود اضافه کنید و از این طریق اطلاعات خوبی را از کاربرانتان بهدست آورید .
روابط عمومی خود را در فعالیتهای رسانه های اجتماعی خود قرار دهید .
- برای ایجاد دید بیشتر با افراد تاثیرگذار یا به اصطلاح «اینفلوئنسر» در زمینه خود کار کنید؛
- یک وبلاگ تجاری برای ایجاد رهبری فکری ایجاد کرده و در صورت لزوم یکی از اعضای تیم ارشد را درگیر کنید؛
- وبلاگ نویسان برجسته را ترغیب کنید تا برای وبلاگ شما بنویسند. البته آماده دادن پاداشی خوب به آنها باشید؛
- شرکت را به مشارکت در کنفرانسهای مهم در زمینه خود تشویق کنید.
تیم روابط سرمایهگذاران خود را وارد فعالیتهای رسانه های اجتماعی کنید. درواقع سعی کنید فراتر از اصول مورد نیاز تنظیم کنندهها پیش بروید
.
- محتوایی ایجاد کنید و به اشتراک بگذارید که به سرمایه گذاران حس تجارت با شما را بدهد. واربی پارک ر، یکی از موسسان بزرگ یکی از آنلاینشاپهای معروف با همین نام این کار را دیدنی انجام داد. مزیتش این است که اگر بهخوبی انجام شود، ممکن است سبب جذب مطبوعات بیشتری شود؛ در صورت لزوم میتوانید با واردکردن دوباره شماره تلفن و ایمیل سرمایهگذاران، آنان را نیز وارد تیم شبکههای اجتماعی خود کنید.
کسب و کار خود را به طور جامع بررسی کنید تا ببینید کارکنان در حال حاضر در رسانه های اجتماعی مشغول چه کارهایی هستند و شما دوست دارید در کجا مشغول باشند و تعامل بیشتری داشته باشند
.
- وظایف مهمتری را به کارکنان جوانتر بدهید تا از انرژی و استعدادشان استفاده کنند؛
- به کارکنان برای بهبود فرایندها و حذف افراد اضافی پاداش دهید؛
هیچوقت تصور نکنید که استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعیتان تکمیل شده و اکنون باید دست نگه دارید. همیشه سعی کنید فراتر از آنچه هستید بروید . و رویکردها و استراتژیهای جدیدی را امتحان کنید تا از نردبال موفقیت به سرعت بالا روید. ارزیابی کنید که چگونه میتوانید بازاریابی رسانه های اجتماعی ۳۶۰ درجه خود را برای کاهش یا حذف فعالیت های اضافی در سراسر سازمان به کار بگیرید. همچنین سعی کنید در این امر از توانایی همه کارکنانتان استفاده کنید و همه آنها را به کار بگیرید به هر اقدامی که در شبکه های اجتماعیتان فکر میکنید، آن را ۳۶۰ درجه در نظر بگیرید. اکنون به نظر شما به غیر از تاکتیکهایی ذکرشده در متن برای بازاریابی ۳۶۰ درجه رسانه های اجتماعی، دیگر چه عواملی موثر است؟
مطالب مرتبط
نظرات