علل تعطیلی شعب فروشگاه های زنجیره ای

علل تعطیلی شعب فروشگاه های زنجیره ای

علل تعطیلی شعب فروشگاه های زنجیره ای

سید جواد موسوی با اشاره به اینکه مطالعات مکان یابی موفقیت فرانچایزی ها را تضمین نمی کند گفت: در حال حاضر معروفترین برندهای دنیا به دلایلی همچون قیمت گذاری، نوسانات اقتصادی، ورود رقبای جدید و ... صدها شعبه خود را در مناطق مختلف دنیا تعطیل می کنند، بنابراین موفقیت یک فروشگاه به عوامل زیادی بستگی دارد .

یک استاد مدیریت کسب و کار دانشگاه تهران درباره مهمترین عواملی که منجر به تعطیلی فروشگاه های زنجیره ای فرانچایزی و ... می شود، گفت: باید توجه داشت که هر فروشگاهی که بازگشایی می شود یا شعبه ای جدیدی را افتتاح می کند به دلایل مختلفی همچون ضعف آنالیز اولیه و عدم مکان یابی درست و ... ممکن است به چالش بخورد و این مساله محدود به فروشگاه های فرانچایزی نیست. بنابراین جمع آوری اطلاعات دقیق برای راه اندازی فروشگاه ها برای موفقیت در کسب و کار خرده فروشی اهمیت دارد، از این رو می توان گفت همیشه خطر تعطیلی برای فروشگاه ها وجود دارد .

سید جواد موسوی در پاسخ به این سوال که چقدر مطالعات مکان یابی و توسعه ای می تواند در اقتصادی یا غیر اقتصادی بودن فروشگاه های فرانچایزی موثر باشد، اظهار کرد: مطاله دقیق در مکان یابی برای فروشگاه های فرانچایزی همیشه موفقیت را تضمین نمی کند، هرچند بسیاری از فروشگاه ها در ایران بدون همین مطالعات بازگشایی شده اند افزود: در شرایط کنونی فروشگاه های زنجیره ای بیشتر محلی و تخفیفی هستند به همین دلیل کمتر دنبال اطلاعات جمعیتی و دسترسی می روند با این حال برخی فروشگاه های فرانچایز منطقه فروش را می شناسند .

او با تاکید بر اینکه عدم مطالعات منطقه ای و ... برای فرانچایز گیرنده ها ریسک بیشتری دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه آنها به امید کسب سودهای کوتاه مدتی هستند و برخی از آنها با استفاده از تسهیلات و ... وارد عملیات اجرایی می شوند، از این رو عدم مطالعه منطقه می تواند هزینه های بیشتری به آنها تحمیل کند و برخی از آنها مجبور شوند بعد از مدتی شعب خود را تعطیل کنند. بنابراین همیشه امکان این وجود دارد که برندهای فرانچایزی تحت تاثیر عوامل اقتصادی، بافت محلی و ... تعطیل شوند .

موسوی با تاکید بر اینکه غیر اقتصادی بودن برخی شعب جدید فروشگاه هی زنجیره ای اتفاقی است که نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا مرسوم است به همین دلیل در برخی مواقع سالانه صدها شعب توسط برندهای معرف تعطیل می شوند، تصریح کرد: برای نمونه برند والمارت برخی مواقع گزارش هایی منتشر می کند که در سال ۱۰۰ شعبه ی خود را در مناطق مختلف تعطیل می کند. بنابراین نباید همیشه تعطیلی شعب را به عدم مطالعه منطقه نسبت داد هرچند این مساله هم بی تاثیر نیست .

یک استاد مدیریت کسب و کار دانشگاه تهران افزود: تغییر فضای اقتصادی، موضوع قیمت گذاری و ورود رقبای تازه نفس به بازار خرده فروشی از دیگر عواملی هستند که می توانند به غیراقتصادی شدن برخی شعب فرانچایزی دامن بزند .

این کارشناس بازار خرده فروشی درباره مهمترین نقطه ضعف صنعت خرده فروشی در ایران، گفت: در شرایط کنونی دو ضعف عمده در بازار وجود دارد، نخست اینکه برخی از فروشگاه های ایران استراتژی درستی ندارند و درک درستی از مدل های توسعه ندارد و نکته دوم این است که هنوز هزینه های بالایی دارند و به بهره وری کافی نرسیده اند و تا زمانی که به بلوغ سازمانی نرسند نمی توانند در هزینه های خود تعدیل کنند .

موسوی درباره افزایش هزینه فروشگاه های زنجیره ای و فرانچایزی، افزود: با توجه به اینکه صنعت خرده فروشی در دوران رشد خود به سر می برد و در این مرحله رشد هزینه ها برای فروشگاه ها کاملا طبیعی است، بنابراین در ادامه این فروشگاه ها وقتی به بلوغ کافی برسند می توانند با ایجاد بهره وری در نیروی انسانی، لجستیک و انبارش بخشی از هزینه های سربار خود را کاهش دهند و از این طریق قدرت رقابت و انعطاف پذیری بیشتر در شرایط متلاطم اقتصادی پیدا کنند .

منبع: تیتر ۲۰

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات