تامین مالی جمعی در ایران

تامین مالی جمعی در ایران

افراد زیادی هستند که ایده خوبی دارند و هر کدام در یک حوزه متخصص هستند. اما به بودجه اولیه نیاز دارند تا بتوانند به مرور عرضه عمومی شوند. بانک‌ها عموماً از ارائه وام‌های کم‌بهره به این افراد خودداری می‌کنند، چرا که شناخته شده نیستند و موفقیت آنها هم قطعی نیست. خود این افراد هم نمی‌توانند زیر بار بازگشت سرمایه بروند. آنها به سرمایه‌های هنگفت نیز نیازی ندارند و صرفاً بودجه مشخص و کوچکی می‌خواهند که بتوانند محصول یا خدمت خود را بهتر به مرحله عرضه عمومی برسانند.

اکوسیستم- امروزه با ظهور اینترنت افراد دسترسی گسترده ای به تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران بالقوه دارند. هرکس می‌تواند به صاحبان پروژه های نوآورانه و کاربردی کمک کند و در نهایت بودجه مورد نیاز آنها تهیه شود. تامین مالی جمعی یک شیوه جذب سرمایه برای شرکت‌های نوپایی است که ایده‌هایی خلاقه دارند. در این شیوه، صاحبان ایده ها، با معرفی خود و محصول‌شان به جامعه، برای گسترش دامنه فعالیت خود، سرمایه جمع می کنند. در این راستا سامانه های تامین جمعی با جمع‌آوری حمایت‌های مالی از عموم جامعه، این ایده‌ها را نجات می‌دهند. کمک آنها به سه شکل انجام می‌گیرد: اهدا به صورت خیریه ، ‌پیش‌خرید محصولات، مدل پاداش که ترکیب دو مدل قبلی است و در نهایت هم دریافت سهام که نوعی سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. روش اهدا در کشور رواج خوبی پیدا کرده است و بسیاری از مردم، حمایت‌های خود به صورت خیریه را از طریق همین سامانه‌ها انجام می‌دهند.  در روش پیش‌خرید، محصولی که هنوز به بازار عرضه نشده است، با قیمت پایین‌تر پیش‌خرید می‌شود و چند ماه بعد، زمانی که محصول به بازار عرضه شد، به دست آنها می‌رسد.

روش پاداش، ترکیبی از دو روش ابتدایی است که در آن، پیش‌خرید محصول با حمایت همراه است. در روش پاداش، بسته های مشخصی تعریف شده است که هرکدام شامل خدماتی است که در صورت پرداخت هزینه، به فرد ارائه می‌شود. مدل سهام هم نوعی سرمایه‌گذاری است و قوانین و ضوابط خاص خودش را دارد. رشد این شکل از جمع‌آوری کمک‌های مردمی از سال 2009 تا 2016 به اندازه رشد اینترنت در دهه 90 میلادی بوده است. رشد اینترنت در این دهه، بیشترین میزان رشد در تاریخ اینترنت را دارد که بدون شک ظهور سامانه تامین مالی جمعی کیک استارتر نقطه عطفی قابل توجهی در این زمینه بود.

استارتاپ های ایرانی بسیاری نیز از جمله دونیت، مهربانه، فاندوران، کارن کراود، گندم، نیک استارتر نیز در زمینه تامین مالی جمعی در ایران فعالیت هایی را انجام داده اند که شکل های مختلف تامین مالی را اجرا می کنند یکی از این استارتاپ ها نیک استارتر است که روش پیش خرید را مانند کیک استارتر انجام می دهد.

نیک استارتر ابزاری است برای اینکه بر لبه تکنولوژی بایستید، جدیدترین گجت ها را داشته باشید و خیلی بیشتر از اینها. با حمایت از هر پروژه علاوه بر هدایای کوچک تیم سازنده، مطمئن خواهید بود که جزو اولین دارندگان در آینده نزدیک هستید. طراحان و تکنسین ها، نویسندگان و هنرمندان جدیدترین ایده های بکر خود را با هدف جذب و تامین سرمایه لازم برای راه اندازی به اشتراک می گذارد.

 

    نظرات